• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wszystko o reformie śmieciowej w Gdyni

Patryk Szczerba
19 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Reforma śmieciowa ma m.in. nauczyć Polaków segregacji odpadów. Wielu przekonuje, że by to się udało, trzeba edukować już od najmłodszych lat. Reforma śmieciowa ma m.in. nauczyć Polaków segregacji odpadów. Wielu przekonuje, że by to się udało, trzeba edukować już od najmłodszych lat.

W poniedziałek przedstawiliśmy 10 faktów, które na kilka tygodni przed wejściem w życie nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach powinni wiedzieć gdańszczanie. Czas na mieszkańców Gdyni. O czym powinni pamiętać i na co zwrócić uwagę?



Czy wierzysz, że po wejściu w życie nowych przepisów, Polacy zaczną segregować śmieci?

1. Stawki. 1 lipca zgodnie z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, odpowiedzialność za gospodarowanie odpadami komunalnymi w całym kraju przejmują gminy. Gdynia swoje stawki przegłosowała na lutowej sesji. Gdynianie mieszkający na maksymalnie 40 m kw., gdzie nie jest przekroczony metraż zapłacą 19 zł miesięcznie, zajmujący od 40 do 80 m kw. - 32 zł, natomiast wszyscy cieszący się większym metrażem - 39 zł.

Stawka rośnie automatycznie w momencie, gdy śmieci nie będą segregowane. W takim przypadku opłaty wyniosą odpowiednio 28 zł (do 40 m kw.), 48 zł (40-80 m kw.) i 58 zł (więcej niż 80 m kw.). Do powierzchni lokalu mieszkalnego nie będzie wliczana powierzchnia lokali przynależnych. Uwzględniamy więc kuchnię, łazienkę, sypialnie, pomieszczenia dzienne. Nie bierzemy pod uwagę za to balkonów, piwnic, strychów, garażów, antresol czy komórek.

W przypadku firm opłaty będą naliczane w zależności od liczby zadeklarowanych pojemników.

2. Umowy i deklaracje. Do 30 maja właściciele nieruchomości będą mogli wypełnić deklarację o wysokości opłat za zagospodarowanie odpadów i wysłać ją do urzędu. Ważne jest rozróżnienie na nieruchomości zamieszkane oraz nieruchomości niezamieszkane, na których powstają odpady komunalne (czyli takie, na których prowadzona jest działalność gospodarcza). W imieniu mieszkańców spółdzielni mieszkaniowych deklarację złoży zarząd. Właśnie tworzony jest referat gospodarki odpadami komunalnymi w Wydziale Ochrony Środowiska w gdyńskim Urzędzie Miasta, który swoją siedzibę będzie miał w Domu Rzemiosła na rogu ulic 3 maja i 10 lutego zobacz na mapie Gdyni. Punkt do składania deklaracji, jak przekonują urzędnicy, na pewno zostanie uruchomiony także w budynku głównym Urzędu Miasta.

Właściciele domków jednorodzinnych powinni przede wszystkim pamiętać o tym, by wypowiedzieć obecną umowę na odbiór odpadów tak, by wygasła najpóźniej do dnia 30 czerwca 2013 r., by od 1 lipca nie płacić podwójnie, miastu i dotychczasowej firmie odbierającej odpady.

3. Do kiedy płacić? Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie trzeba uiszczać raz w miesiącu, do 10. dnia każdego miesiąca. Płacić będzie można kartą płatniczą, gotówką - w kasach Urzędu Miasta lub przelewem na stosowny rachunek bankowy. W przypadku spółdzielni i wspólnot, gdzie został ustanowiony zarząd, to one będą wnosiły opłaty z pieniędzy otrzymanych od członków. Pierwsza opłata musi wpłynąć na konto do 10 sierpnia.

4. Rodzaje odpadów. Opłata obejmuje wywóz pięciu rodzajów odpadów: zmieszanych, tworzyw sztucznych, szkła oraz papieru w połączeniu z metalami. Meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz zużyte opony będą zabierane w trakcie organizowanych trzy razy w roku specjalnych wystawek. Częstotliwość odbioru zależna będzie od liczby lokali w danym budynku. W przypadku opadów zmieszanych raz na tydzień (nieruchomości z nie więcej niż czterema lokalami) lub dwa razy w tygodniu (więcej niż cztery lokale). Odpady szklane raz w miesiącu, papier raz w miesiącu od nieruchomości z nie więcej niż czterema lokalami oraz raz w tygodniu z większą liczbą, natomiast tworzywa sztuczne raz na dwa tygodnie tam, gdzie są nie więcej niż cztery lokale i raz na tydzień z większą ilością lokali.

5. Co z lekami i bateriami? Pozostające w gospodarstwach domowych przeterminowane leki i chemikalia oraz zużyte baterie i akumulatory trzeba będzie nadal zanosić do punktów zbiórki, aptek lub sklepów. Odpady zielone oraz budowlane i rozbiórkowe będą odbierane na podstawie zlecenia składanego przez właściciela nieruchomości firmie wywozowej. Musi za te operację indywidualnie zapłacić.

6. Pojemniki. O liczbie i pojemności pojemników będzie decydował właściciel. Gmina nie będzie dzierżawiła pojemników. Będzie ja można dzierżawić od firmy, która wygra przetarg na odbiór odpadów lub od innej firmy. Każdy budynek powinien być wyposażony w pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów. Obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki spoczywa na właścicielach nieruchomości.

7. Jak je otrzymać? Dopuszczalna jest każda forma własności (zakup, dzierżawa, leasing itp). Właściciele mogą umówić się ze sobą na wspólny zakup (dzierżawę, leasing) pojemników i wspólne z nich korzystanie. Jeśli taka będzie wola właścicieli, każdy może korzystać ze swoich, osobistych pojemników.

8. Kontrola selekcji. To, czy odpady są posegregowane będzie oceniał pracownik firmy odbierającej odpady. Gdy okaże się, że wszystkie odpady trafiają do jednego pojemnika lub są nieprawidłowo posegregowane, firma przyjmie je jako zmieszane odpady komunalne i powiadomi o tym odpowiednie komórki w Urzędzie Miasta.

9. Kary za brak selekcji. Na początek miasto chce edukować i przekonywać do selekcji odpadów, jako metodzie pozwalającej zaoszczędzić pieniądze w domowym budżecie, jednak, gdy mieszkańcy będą oporni, zostanie naliczona opłata jak za odpady zmieszane.

10. Mieszkańcy spółdzielni i wspólnot z zarządem nie muszą składać żadnych deklaracji. Pobieraniem opłat, dostarczeniem pojemników oraz rozliczeniem z gminą zajmie się zarząd, który ustali odpowiednie stawki dla mieszkańców, które będą wliczane do czynszów. Obowiązkowa jednak będzie selekcja odpadów. W większości budynków wielopiętrowych zlikwidowane zostaną zsypy. Taką decyzję podejmuje osobno każda ze spółdzielni i wspólnot.

Miasto informuje

Więcej informacji na temat zmian w systemie odbierania odpadów komunalnych znajduje się na stronie: www.gdynia.pl/smieciodnowa. Można pisać także na adres e-mail: smieciodnowa@gdynia.pl, na który można przesyłać pytania, uwagi i opinie dotyczące nowej gospodarki śmieciowej lub dzwonić pod nr telefonu 58 625 76 21, 58 625 76 22 - Wydział Środowiska, Referat Gospodarki Odpadami.

Miejsca

Opinie (157) 3 zablokowane

  • kpina!!!

    wg mnie jest to kolejne wyłudzenie pieniędzy od podatników..."rządasy" szukają wszędzie pieniędzy i jak zwykle my szaraczki najbardziej na tym cierpimy.
    I tak wiadomo że trzeba będzie płacić wyższe kwoty od wywozu bo w blokach zawsze znajdzie się sąsiad któremu nie będzie się chciało bawić w segregację, i człowiek się nasegreguje, milion siateczek każda na inną w mieszkaniu sobie natworzy a i tak rachunek przyjdzie wyższy .....
    mądrale które to wymyśliły coś nie tak do końca przemyślały sprawę, jest ogólny chaos, pod nasz blok np podjechała śmieciara i co? wrzuciła wszystko do jednego kubła, to po co ta segregacja????
    d*pokrytka na ściągnięcie kasy bo i tak wiadomo że znajdą się ludzie którzy nie będą segregować

    • 0 0

  • coś nie tak z firmami wygrywającymi przetarg

    W całej Polsce firmy występujące do przetargu o wywóz deklarowały dostarczenie pojemników i zabezpieczenie pojemników do segregacji, Gdynia musi być inna? Przecież w momencie kupna pojemników przez właściciela cena wywozu wzrośnie a i jego utrzymanie też kosztuje, do tego dochodzi niszczenie tego pojemnika przez firmę bo pracownicy firmy będą to traktować jak nie swoje. Kto za to zapłaci jak zniszczą pojemnik? Miasto które bierze kasę za wywóz? Czy Firma która wygrała przetarg?

    • 0 0

  • skandal śmieciowy !!!!

    Jestem jedna i mam 55m mieszkania ,zgłosiłam śmieci bez selekcji, gdyż nie będę płacić kar za wrzucane przez pijakow itp. butelek , puszek .OPŁATA ROCZNA 580 zł!!!!!! za wywóz małego kubełka (tyle produkuje) w miesiącu! W całym budynku sa 3 mieszkania i mieszkają 4 osoby ŁĄCZNIE!! w 3 mieszkaniach po 55m każde KOSZT WYWOZU ROCZNY 1800zł!!!!!!! Za prąd w miesiącu tyle nie płace co za śmieci!!! SKANDAL. LUDZIE POWINNI WYJSC NA ULICE I WYRZUCIC WSZYSTKICH RADNYCH I TYM PODOBNYCH GŁUPKOW SKORO MOZGOW NIE POTRAFIA UZYWAC I NAS OBYWATELI OKRADAC BO TO JEST ZWYKLA KRADZIEŻ!!!!!

    • 0 0

  • smietnisko

    30 lat mieszkam na karwinach i jeszcze nigdy nie bylo tak brudno jak mieszkanie w bloku ma wysypywac posegregowane smieci skoro nie ma pojemnikow a placimy za pojemniki za rok te pojemniki beda mialy miano ze zlota nitka,ale ktos robi kase na smieciach ucz cie sie od niemcow , bo tylko podwyzka nastapila bzdurna od metra a nie od mieszkancow przeciez byl spis to chyba wiecie droga wladzo ile mieszkancoe jest w poszczegolnym mieszkaniu ,gdzie stary,schorowany czlowiek ma biegac i szukac pojemnika to wy jestescie droga wladzo chorzy

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane