• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielone światło dla Młodego Miasta. Jest porozumienie dla Nowej Wałowej

Michał Stąporek
23 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Nowa Wałowa przebiegnie przez teren dawnej Stoczni Gdańskiej, pomiędzy tzw. budynkiem Dyrekcji Stoczni (w tle), a historycznym budynkiem Sali BHP. Nowa Wałowa przebiegnie przez teren dawnej Stoczni Gdańskiej, pomiędzy tzw. budynkiem Dyrekcji Stoczni (w tle), a historycznym budynkiem Sali BHP.

Rozpoczęcie prac przy budowie ul. Nowej Wałowej to sygnał do startu dla nowej dzielnicy Gdańska - Młodego Miasta. W ciągu kilku-kilkunastu lat powstanie tu tętniące życiem centrum Gdańska, wreszcie położone nad wodą.



Na mocy podpisanego w czwartek porozumienia BPTO sfinansuje budowę odcinka zaznaczonego na czerwono (1), miasto zaś - na fioletowo (2). Jeżeli miasto zdecyduje się na przebudowę ul. Jana z Kolna (4), BPTO umożliwi otworzenie dodatkowego przejazdu przez swoje tereny (3). Wciąż nie wiadomo, kiedy powstanie druga nitka ul. Nowej Wałowej (5). Na mocy podpisanego w czwartek porozumienia BPTO sfinansuje budowę odcinka zaznaczonego na czerwono (1), miasto zaś - na fioletowo (2). Jeżeli miasto zdecyduje się na przebudowę ul. Jana z Kolna (4), BPTO umożliwi otworzenie dodatkowego przejazdu przez swoje tereny (3). Wciąż nie wiadomo, kiedy powstanie druga nitka ul. Nowej Wałowej (5).
Wiadukty nad torami kolejowymi w ciągu ul. Nowej Wałowej. Obiekt z przodu powstanie jako pierwszy, obiekt z tyłu wraz z drugą nitką ul. Nowej Wałowej. Wiadukty nad torami kolejowymi w ciągu ul. Nowej Wałowej. Obiekt z przodu powstanie jako pierwszy, obiekt z tyłu wraz z drugą nitką ul. Nowej Wałowej.
Dzięki powstaniu ul. Nowej Wałowej będzie mogła ruszyć zabudowa Młodego Miasta, czyli mieszkań, biurowców i obiektów handlowych. Dzięki powstaniu ul. Nowej Wałowej będzie mogła ruszyć zabudowa Młodego Miasta, czyli mieszkań, biurowców i obiektów handlowych.
"Nawet najdłuższa podróż zaczyna się od małego kroku" - to stare chińskie przysłowie doskonale opisuje zależność między zabudową gdańskich terenów postoczniowych, a budową przecinającej je ulicy Nowej Wałowej. Zakrojona na gigantyczną skalę (do 1 mln m kw. powierzchni) i wiele lat (15-20) inwestycja nie mogła ruszyć bez arterii komunikacyjnej, łączącej ją z układem drogowym miasta.

Popisane w czwartek porozumienie zakłada, że właściciel terenów postoczniowych, duński fundusz BPT Optima (BPTO) oraz miasto Gdańsk wspólnie wybudują jedną nitkę ul. Nowej Wałowej, na odcinku od ul. Wałowej (przy ul. Rybaki zobacz na mapie Gdańska) do al. Zwycięstwa (na wysokości Placu Zebrań Ludowych zobacz na mapie Gdańska).

Wartą ok. 120 mln zł inwestycją obie strony podzielą się w stosunku 60 do 40, przy czym miastu przypadnie ta mniejsza część. Co ciekawe, wykładając ok. 45 mln zł Gdańsk zobowiązał się m.in. do budowy wiaduktu drogowego nad torami kolejowymi. Z kolei partner prywatny będzie musiał m.in. znaleźć lokale dla większej części spośród 112 rodzin mieszkających dziś w budynkach, które zostaną wyburzone ze względu na budowę ulicy.

Choć pierwszą łopatę na budowie wbito już w czwartek, prace budowlane ruszą dopiero za rok. - Do końca 2009 roku zakończymy prace projektowe i wyłonimy wykonawcę naszej części robót. Budowę tzw. małej pętli [na mapie zaznaczona kolorem czerwonym - wyj. red.] powinniśmy zakończyć do końca 2010 r. - zapowiada Wojciech Helman z BPTO.

Krępujące miasto procedury przetargowe sprawią, że budowa wiaduktu oraz miejskiej części ulicy (kolor fioletowy) rozpoczną się kilka miesięcy później. Zakłada się, że cała jezdnia ul. Nowej Wałowej wraz z wiaduktem powinna być gotowa do końca 2011 r.

Podpisane porozumienie jest zielonym światłem dla powstania dzielnicy biznesu, rozrywki, ale także mieszkalnej. - To epokowe wydarzenie - przyznaje prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. - Po pierwsze dajemy sygnał do startu wielu inwestycjom, po drugie robimy to przy pomocy unikalnego porozumienia między miastem a kapitałem prywatnym.

Na czym polega jego wyjątkowość? Podpisana umowa zawiera harmonogram inwestycji, jakie na terenie Młodego Miasta musi zrealizować BPTO. Ten harmonogram jest niezwykle istotny, bowiem na jego podstawie miasto oszacowało swoje wpływy podatkowe, m.in. z podatku od nieruchomości. Jeżeli któreś z inwestycji zostaną zakończone później, co przełoży się na zmniejszenie dochodów miasta, strona prywatna będzie musiała pokryć tę różnicę z własnej kieszeni .

- Jestem gdańszczaninem i przyznaję, że z punktu widzenia zabezpieczenia interesów mojego miasta to bardzo dobra umowa - mówi Wojciech Helman.

Kiedy możemy liczyć na pierwsze inwestycje w Młodym Mieście? Pierwszy deweloper jest już znany: to koncern European Mall Holding, który wraz z TK Development wybuduje centrum rozrywkowo-handlowe z kinem oraz trzy wieżowce - jeden biurowy oraz dwa mieszkalne.

Wiadomo także, że mający swój oddział w Trójmieście koncern Thomson Reuters jest zainteresowany zajęciem budynku biurowego o powierzchni ok. 10 tys. m kw. w Młodym Mieście. To o tyle prawdopodobne, że dziś biura Reutersa mieszczą się w gdyńskim biurowcu BBC, także należącym do BPTO.

Mniejsze budynki zaczną powstawać już w przyszłym roku. W tzw. dawnej hali u-bootów, czyli tam, gdzie mieścił się m.in. Kazamaty, najprawdopodobniej powstanie hotel, choć jeszcze niedawno planowano przekształcić ten budynek w lofty. - Do 2012 r. w Młodym Mieście powstaną budynki o łącznej powierzchni ok. 70 tys. m kw. Rok później będzie to już 200 tys m kw. - zapowiada Torben Schøn, przewodniczący rady nadzorczej funduszu BPT Optima.

Warto zaznaczyć, że podpisane w czwartek porozumienie dotyczy budowy tylko jednej nitki ul. Nowej Wałowej. Budowa drugiej, północnej jezdni, wraz z kolejnym wiaduktem nad torami kolejowymi a także torowiskiem tramwajowym zostanie sfinansowana później, najprawdopodobniej z budżetu miasta. Także po stronie miasta będzie leżała budowa wschodniego fragmentu Nowej Wałowej, czyli między Młodym Miastem a ul. Elbląską, łącznie z przeprawą przez Motławę. Wtedy dopiero Nowa Wałowa stanie się fragmentem wewnętrznej obwodnicy śródmieścia Gdańska, która wyprowadzi ruch aut z centrum.

Opinie (177) ponad 10 zablokowanych

  • 'tylko projekty i projekty' ... NO I OCZYWIŚCIE ANALIZY i OPRACOWANIA za setki tysięcy albo miliony złotych

    Budyń - daj jakąś analizę w PWC czy Ernst - może analizę rozkładu ulic tam, albo hałasu

    • 0 0

  • w łeb się kliknijcie (2)

    Durne rankingi jakieś. Co to za strona w ogóle? Taka gdzie aby być w Top5 wystarczy poniżej 10000 głosów? Gdzie aby zamieścić zdjęcie miasta z czołówki rankingu trzeba jakiegoś nawiedzonego kolesia który je udostępni? Śmiech na sali...
    Aha, dla wyjaśnienia - jestem gdańszczaninem. I czuję niesmak, że daliśmy się sprowokować Gdyni do rywalizacji na PR. Dajmy spokój. Oni niech mają swój kosmodrom, Centrum Wzgórze (ciekawe że portal Trojmiasto.pl nie dał artykułu o ucieczce koparek z miejsca budowy tego super-hiper-marketu), oni mają swój Monopoly.
    A my mamy, czerpiąc tylko z wieści z ostatniego tygodnia, np. 6. rafinerię świata, IBM i Reutersa który z Gdyni się tu przeniesie. :)))
    Na zdrowie, życzymy Gdańskowi dalszych sukcesów, a Gdyni przeniesienia ich z wirtualu do realu.

    • 0 0

    • Nie pitol (1)

      tylko klikaj! :))) I rodzine tez namów. ;)

      • 0 0

      • dokładnie jakby w Gdańsku przerwali budowe to

        zaraz byłoby o tym na trójmiasto.pl ale to w gdyni więc wiadomo trzeba siedzieć cicho bo PR gryzonia nie może ucierpieć

        • 0 0

  • Mam tylko nadzieję..

    że nowe budynki, będą naprawdę z klasą. I w klimacie Gdańska, a nie mniej widocznych części Nowego Jorku.

    • 0 0

  • predzej mi kaktus wyrosnie...

    i tak sie zgubi umowa w urzedzie budynia, tak jak to bylo z rozbudowa skrzyzowania przy geancie.
    a moze prezydenci Gdanska i Sopotu spedza milo czas razem kiedys- pogodza sie...w celi ....

    • 0 0

  • Gdańsk Najładniejszy? Z ktorej strony? Rozwalona Wyspa Spichrzów czy dziurawe chodniki? (2)

    Z tego czy zaklikam czy nie Gdańsk nie stanie sie ładniejszy. Rozliczmy P. Adamowicza co on do tej pory zrobił w Gdansku... Chcemy byc miastem kultury i sztuki a ile mamy teatrow nawet kino na Długiej sie nie podoba zamiast zrobic jakies kino awangardowe to chca je zamknac. Tylko otwieraja plastic i tandete . Autobusy stare Ikarusy pamietajace Gierka.Tranwaje za komuny SKM smierdzace. Zamiast klikac to zjednoczmy sie zrobmy cos dobrego dla miasta. Popatrzcie co takiego zmienilo sie w waszych dzielnicach od lat gdzie mieszkacie...niiiiiiiiic!!!!

    • 0 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • ale mamy najwspanialsze psie kupy (a i ludzka się trafi) w starym Wrzeszczu - prawdziwa galeria

      • 0 0

  • NASTĘPNE NOWE FOTKI

    KLIKAMY ILE SIĘ DA!!!!

    • 0 0

  • Ten, kto twierdzi, że Gdańsk jest najpiękniejszym miastem świata, nie był chyba nigdy nigdzie poza Gdańskiem.... (1)

    Nie mówię już nawet o zagranicy, ale i w Polsce jest parę piękniejszych miast.

    • 0 1

    • Misiu, nie miaucz tak.

      widziałem co najmniej kilkadziesiąt dużych miast w Europie i na świecie. nie przez godzinę, na wycieczce, ale znacznie dłużej. w niektórych mieszkałem. I powiem Ci,że mało jest miast tak pięknie położonych, tak zróżnicowanych i bogatych w różnorodne klimaty. zgoda,że jest tez masa syfu. więc doceniajmy to co niepowtarzalne, a walczmy z tym co spieprzone.

      • 0 0

  • a ja siem pytam

    co ze świątynią dla Flaszki?
    chcecie być wyklęci?

    • 0 0

  • cosik tej dużej kapliczki nie widać

    • 0 0

  • Głodziowe dzwony obudzą Was codziennie w apartamentach

    Młode Moherowe Miasto.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane