• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielone światło dla Młodego Miasta. Jest porozumienie dla Nowej Wałowej

Michał Stąporek
23 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Nowa Wałowa przebiegnie przez teren dawnej Stoczni Gdańskiej, pomiędzy tzw. budynkiem Dyrekcji Stoczni (w tle), a historycznym budynkiem Sali BHP. Nowa Wałowa przebiegnie przez teren dawnej Stoczni Gdańskiej, pomiędzy tzw. budynkiem Dyrekcji Stoczni (w tle), a historycznym budynkiem Sali BHP.

Rozpoczęcie prac przy budowie ul. Nowej Wałowej to sygnał do startu dla nowej dzielnicy Gdańska - Młodego Miasta. W ciągu kilku-kilkunastu lat powstanie tu tętniące życiem centrum Gdańska, wreszcie położone nad wodą.



Na mocy podpisanego w czwartek porozumienia BPTO sfinansuje budowę odcinka zaznaczonego na czerwono (1), miasto zaś - na fioletowo (2). Jeżeli miasto zdecyduje się na przebudowę ul. Jana z Kolna (4), BPTO umożliwi otworzenie dodatkowego przejazdu przez swoje tereny (3). Wciąż nie wiadomo, kiedy powstanie druga nitka ul. Nowej Wałowej (5). Na mocy podpisanego w czwartek porozumienia BPTO sfinansuje budowę odcinka zaznaczonego na czerwono (1), miasto zaś - na fioletowo (2). Jeżeli miasto zdecyduje się na przebudowę ul. Jana z Kolna (4), BPTO umożliwi otworzenie dodatkowego przejazdu przez swoje tereny (3). Wciąż nie wiadomo, kiedy powstanie druga nitka ul. Nowej Wałowej (5).
Wiadukty nad torami kolejowymi w ciągu ul. Nowej Wałowej. Obiekt z przodu powstanie jako pierwszy, obiekt z tyłu wraz z drugą nitką ul. Nowej Wałowej. Wiadukty nad torami kolejowymi w ciągu ul. Nowej Wałowej. Obiekt z przodu powstanie jako pierwszy, obiekt z tyłu wraz z drugą nitką ul. Nowej Wałowej.
Dzięki powstaniu ul. Nowej Wałowej będzie mogła ruszyć zabudowa Młodego Miasta, czyli mieszkań, biurowców i obiektów handlowych. Dzięki powstaniu ul. Nowej Wałowej będzie mogła ruszyć zabudowa Młodego Miasta, czyli mieszkań, biurowców i obiektów handlowych.
"Nawet najdłuższa podróż zaczyna się od małego kroku" - to stare chińskie przysłowie doskonale opisuje zależność między zabudową gdańskich terenów postoczniowych, a budową przecinającej je ulicy Nowej Wałowej. Zakrojona na gigantyczną skalę (do 1 mln m kw. powierzchni) i wiele lat (15-20) inwestycja nie mogła ruszyć bez arterii komunikacyjnej, łączącej ją z układem drogowym miasta.

Popisane w czwartek porozumienie zakłada, że właściciel terenów postoczniowych, duński fundusz BPT Optima (BPTO) oraz miasto Gdańsk wspólnie wybudują jedną nitkę ul. Nowej Wałowej, na odcinku od ul. Wałowej (przy ul. Rybaki zobacz na mapie Gdańska) do al. Zwycięstwa (na wysokości Placu Zebrań Ludowych zobacz na mapie Gdańska).

Wartą ok. 120 mln zł inwestycją obie strony podzielą się w stosunku 60 do 40, przy czym miastu przypadnie ta mniejsza część. Co ciekawe, wykładając ok. 45 mln zł Gdańsk zobowiązał się m.in. do budowy wiaduktu drogowego nad torami kolejowymi. Z kolei partner prywatny będzie musiał m.in. znaleźć lokale dla większej części spośród 112 rodzin mieszkających dziś w budynkach, które zostaną wyburzone ze względu na budowę ulicy.

Choć pierwszą łopatę na budowie wbito już w czwartek, prace budowlane ruszą dopiero za rok. - Do końca 2009 roku zakończymy prace projektowe i wyłonimy wykonawcę naszej części robót. Budowę tzw. małej pętli [na mapie zaznaczona kolorem czerwonym - wyj. red.] powinniśmy zakończyć do końca 2010 r. - zapowiada Wojciech Helman z BPTO.

Krępujące miasto procedury przetargowe sprawią, że budowa wiaduktu oraz miejskiej części ulicy (kolor fioletowy) rozpoczną się kilka miesięcy później. Zakłada się, że cała jezdnia ul. Nowej Wałowej wraz z wiaduktem powinna być gotowa do końca 2011 r.

Podpisane porozumienie jest zielonym światłem dla powstania dzielnicy biznesu, rozrywki, ale także mieszkalnej. - To epokowe wydarzenie - przyznaje prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. - Po pierwsze dajemy sygnał do startu wielu inwestycjom, po drugie robimy to przy pomocy unikalnego porozumienia między miastem a kapitałem prywatnym.

Na czym polega jego wyjątkowość? Podpisana umowa zawiera harmonogram inwestycji, jakie na terenie Młodego Miasta musi zrealizować BPTO. Ten harmonogram jest niezwykle istotny, bowiem na jego podstawie miasto oszacowało swoje wpływy podatkowe, m.in. z podatku od nieruchomości. Jeżeli któreś z inwestycji zostaną zakończone później, co przełoży się na zmniejszenie dochodów miasta, strona prywatna będzie musiała pokryć tę różnicę z własnej kieszeni .

- Jestem gdańszczaninem i przyznaję, że z punktu widzenia zabezpieczenia interesów mojego miasta to bardzo dobra umowa - mówi Wojciech Helman.

Kiedy możemy liczyć na pierwsze inwestycje w Młodym Mieście? Pierwszy deweloper jest już znany: to koncern European Mall Holding, który wraz z TK Development wybuduje centrum rozrywkowo-handlowe z kinem oraz trzy wieżowce - jeden biurowy oraz dwa mieszkalne.

Wiadomo także, że mający swój oddział w Trójmieście koncern Thomson Reuters jest zainteresowany zajęciem budynku biurowego o powierzchni ok. 10 tys. m kw. w Młodym Mieście. To o tyle prawdopodobne, że dziś biura Reutersa mieszczą się w gdyńskim biurowcu BBC, także należącym do BPTO.

Mniejsze budynki zaczną powstawać już w przyszłym roku. W tzw. dawnej hali u-bootów, czyli tam, gdzie mieścił się m.in. Kazamaty, najprawdopodobniej powstanie hotel, choć jeszcze niedawno planowano przekształcić ten budynek w lofty. - Do 2012 r. w Młodym Mieście powstaną budynki o łącznej powierzchni ok. 70 tys. m kw. Rok później będzie to już 200 tys m kw. - zapowiada Torben Schøn, przewodniczący rady nadzorczej funduszu BPT Optima.

Warto zaznaczyć, że podpisane w czwartek porozumienie dotyczy budowy tylko jednej nitki ul. Nowej Wałowej. Budowa drugiej, północnej jezdni, wraz z kolejnym wiaduktem nad torami kolejowymi a także torowiskiem tramwajowym zostanie sfinansowana później, najprawdopodobniej z budżetu miasta. Także po stronie miasta będzie leżała budowa wschodniego fragmentu Nowej Wałowej, czyli między Młodym Miastem a ul. Elbląską, łącznie z przeprawą przez Motławę. Wtedy dopiero Nowa Wałowa stanie się fragmentem wewnętrznej obwodnicy śródmieścia Gdańska, która wyprowadzi ruch aut z centrum.

Opinie (177) ponad 10 zablokowanych

  • Brawo Gdańsk !!! (1)

    1000 letnie miasto wraz z Sopotem majace największy potencjał w tym kraju musi się w końcu rozwijać na naszą chwałę !!!

    • 0 0

    • Jacuś

      Mordy Ty Moja ;)

      • 0 0

  • a co z SG (2)

    czyli Stoczni gdańsk nie bedzie?

    • 0 0

    • A po co..

      A po co komu Stocznia Gdańska? Dość dopłacania do nierentownego zakładu!!!

      • 0 0

    • jak stocznia bedzie miała co robić to będzie

      stocznia jest na wyspie, po drugiej stronie Wisły.

      • 0 0

  • Gdansk = Nowotwór (4)

    Ludzie co wy wypisujecie... Gdańsk najładniejsze miasto hehe Gdańsk to najwiękrzy truciciel swoich mieszkańców!!!! Przodujemy w zachorowalności na nowotwory w całej Polsce już na śląsku jest lepiej!!! Dlaczego nic sie nie robi w sprawie ochrony środowiska... oh wiadomo dlaczego kasa kasa kasa... !!!!! bo jak można wymagać od najwiekszego płatnika podatków w mieście by truł mniej.

    Nie jest to wygodny temat dla naszych władz dlatego go się pomija... a jeszcze szukują nam spalarnie śmieci w odległości zaledwie 5 km od starówki, będą tam palić smieci z Tczewa Starogardu Gdańskiego a newet z Niemiec!!! GRATULUJE POMYSŁU!!! GDAŃSK TO PIĘKNE MIASTO ...

    • 0 0

    • Ufff... (1)

      POmyślałby kto jeszcze, że normalna jesteś.

      • 0 0

      • kiedy ma rację :(( w zachorowalności na nowotwory przodujemy w Polsce.

        a skażenie środowiska ma na to duży wpływ.

        • 0 0

    • Zachorowalność na raka wynika z położenia Gdańska i pokolenia dzisiaj żyjącego, które doznało skutków katastrofy w Czarnobylu, no i stwierdzono, że najwięcej odpadów znalazło się właśnie tu.. bo tak poza tym, to nie w Gdańsku jest największa zachorowalność, ale na obszarze całego województwa procentowo taka sama. ;]

      Przesada z tymi śmieciami. ;]

      • 0 0

    • Całkowicie popieram Gdanszczanke

      A na znak protestu przykujemy się do drzew, a potem zaczniemy życ w jaskiniach i spalimy samochody. Tak będzie zdrowiej, no i wreszcie populacja wiewiórek wróci do normy.

      • 0 0

  • noooo (1)

    nareszcie!

    • 0 0

    • co nareszcie?

      Przecież to są papierowe domy. Tak samo jak papierowa jest droga i papierowy stadion. Mamy też papierową spacerowa, słowackiego, papierowe centrum solidarności, papierową kolej metropolitarną i kilka innych papierowych inwestycji. Wszystko na papierze. Wyjdz na ulice i obejrzyc rzeczywistość. Do 2012 zostało 3 lata. Jeśli nic nie wybudowalismy przez 20 lat to jak zdążymy w 3?

      • 0 0

  • Gdańsk

    nowotwór -to TY jesteś hamulcową postępu, rozwoju i co za tym idzie polepszenia życia.. Kumata to Ty nie jesteś...

    • 1 0

  • Watherfront poszedł się walić (6)

    Ta ulica w tym miejscu to totalna porażka, gdańsk miał szansę otworzyć się na wodę i tego nie zrobi. Przetnie ona tereny postoczniowe dzieląc je na tą dla plebsu (centrum handlowe, ecs i pomnik) gdzie wyłupi się gdańszczan z kasy oraz tą dla vipów na nabrzeżu. Miasto kosztem tego terenu rozwiązuje swój problem komunikacyjny nie myśląc o tym że powstanie miejsce w którym nie będzie można spokojnie żyć. Nie zazdroszczę mieszkańcom ulic Robotncza i Jaracza przy których będzie wpadać ten potwór. Za kilkadziesiąt lat nasze wnuki będą się pukać w głowę analizując posunięcia planistyczne z dziś. Sam pomysł zagospodarowania tych terenów jest bardzo dobry...ale nie taki. Kto widział Hamburg lub Rotterdam wie o czym mówię. Żal!!!

    • 1 1

    • to jak wedlug Ciebie maja dojezdzac ludzie do przyszlej pracy? Na rowerach, na hulajnodze czy moze na rolkach? Grunt, zeby byla to droga o charakterze miejskim - ze skrzyzowaniami jednopoziomowymi, szerokimi chodnikami, masa zieleni oraz z pierzejowa zabudowa.

      • 0 0

    • mądrala (1)

      Mądralo zamiast bredzić. Napisz z łaski swojej jak obsużyć komunikacyjnie obszar na ktorym powstanie nawet 1 mln m2 pow użytkowej? Nie takie głowy nad tym pracowały.

      • 0 0

      • Jakoś budyń się nie przejmuje że praktycznie wszystkie dzielnice południowe nie mają żadnej obsługi komunikacyjnej. Aż jestem w szoku że budowę nowej dzielnicy zaczynają od wybudowania infrastruktury drogowej. Fajnie że powstanie ta nowa dzielnica, szkoda tylko że kosztem innych zaniedbanych czesci miasta. Uważam że w Gdańsku jest wiele innych ważniejszych rzeczy do naprawienia na które powinna w pierszej kolejności powinna zwracać uwagę nasza "waadza".

        • 0 0

    • rom - ucz się języków

      waterfront
      albo
      weatherfront

      zależy, co chciałeś powiedzieć.

      • 0 0

    • i tak i nie

      akurat przy Robotniczej i Jaracza będzie się świetnie mieszkać. pełna zgoda co do tego, że Nowa Wałowa będzie poważną przeszkodą na drodze do Wisły. powinna lecieć w tunelu.tyle,że planiści miejscy jakoś o tym nie pomyśleli. a teraz nie da się tego zrobić, bo budować trzeba według wymagań tychże planistów, inaczej bedzie to niezgodne z prawem. można by jednak po czesci to rozwiazac. kiedys był pokazany rysunek schowania drogi do wolnosci pod wałową. ludzie mogliby spoko przejśc do Wisły.ale jak słychać miasto z tego zrezygnowalo. i to jest tragiczne!

      • 0 0

    • watherfront...

      ...niestety. przysłowiowy nóż otwiera sie w kieszeni kiedy czyta sie i oglada te poronione pomysły, już wczesniej mielismy takich wizjonerów i mamy teraz wiadukt przy gks-ie, aluminiowo-szklane pożal sie boże "kamienice" przy nowych ogrodach, teraz kolejne z****...te pomysły: most peruckiego (idiota kwadrat!!!) przez motławe, wiadukty "nowej wałowej" pasujace w swej formie jak świni siodło i "przeprawa" przez motławe....architekci i urbanisci klasy pgr...tylko takie obiekty mogli by stawiac...żaden nie był choćby w Berlinie?? czego wojna nie dała rady zniszczyc to polegnie teraz....rozwój jest konieczny, ale to co sie tu proponuje jest NIEDOROZWOJEM!!!

      • 0 0

  • moje miasto GDANSK

    Brawo oby tylko ruszylo ,nasze miasto musi sie rozwijac tylko GDANSK I SOPOT

    • 0 0

  • idzcie sie leczyc co poniektorzy poki jeszcze jest czas
    najlepiej zbudujcie getto i podniecajcie sie jacy jestescie wspaniali

    • 0 0

  • .....W ciągu kilku-kilkunastu lat powstanie

    czyli kiedy, za 5 lat czy 19? :)

    • 0 0

  • Rozebrać straszydło! (1)

    Na wizualizacji widać, że stary wiadukt będzie szpecić okolicę na tle nowych konstrukcji. Przykład mamy na Kościuszki, gdzie pozostawiono zawalidrogę tłumacząc, że to wielki zabytek (jednocześnie rozbierając naprawdę zabytkowy spichlerz). Panowie konserwatorzy, przenieście sobie go do jakiegoś skansenu.

    • 0 1

    • do d

      sam/sama sie rozbierz i przenieś...na wieś!
      te "nowe" konstrukcje" szpecą już na wizualizacji a co dopiero w naturze...ŻAL!!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane