• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielone światło dla Młodego Miasta. Jest porozumienie dla Nowej Wałowej

Michał Stąporek
23 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Nowa Wałowa przebiegnie przez teren dawnej Stoczni Gdańskiej, pomiędzy tzw. budynkiem Dyrekcji Stoczni (w tle), a historycznym budynkiem Sali BHP. Nowa Wałowa przebiegnie przez teren dawnej Stoczni Gdańskiej, pomiędzy tzw. budynkiem Dyrekcji Stoczni (w tle), a historycznym budynkiem Sali BHP.

Rozpoczęcie prac przy budowie ul. Nowej Wałowej to sygnał do startu dla nowej dzielnicy Gdańska - Młodego Miasta. W ciągu kilku-kilkunastu lat powstanie tu tętniące życiem centrum Gdańska, wreszcie położone nad wodą.



Na mocy podpisanego w czwartek porozumienia BPTO sfinansuje budowę odcinka zaznaczonego na czerwono (1), miasto zaś - na fioletowo (2). Jeżeli miasto zdecyduje się na przebudowę ul. Jana z Kolna (4), BPTO umożliwi otworzenie dodatkowego przejazdu przez swoje tereny (3). Wciąż nie wiadomo, kiedy powstanie druga nitka ul. Nowej Wałowej (5). Na mocy podpisanego w czwartek porozumienia BPTO sfinansuje budowę odcinka zaznaczonego na czerwono (1), miasto zaś - na fioletowo (2). Jeżeli miasto zdecyduje się na przebudowę ul. Jana z Kolna (4), BPTO umożliwi otworzenie dodatkowego przejazdu przez swoje tereny (3). Wciąż nie wiadomo, kiedy powstanie druga nitka ul. Nowej Wałowej (5).
Wiadukty nad torami kolejowymi w ciągu ul. Nowej Wałowej. Obiekt z przodu powstanie jako pierwszy, obiekt z tyłu wraz z drugą nitką ul. Nowej Wałowej. Wiadukty nad torami kolejowymi w ciągu ul. Nowej Wałowej. Obiekt z przodu powstanie jako pierwszy, obiekt z tyłu wraz z drugą nitką ul. Nowej Wałowej.
Dzięki powstaniu ul. Nowej Wałowej będzie mogła ruszyć zabudowa Młodego Miasta, czyli mieszkań, biurowców i obiektów handlowych. Dzięki powstaniu ul. Nowej Wałowej będzie mogła ruszyć zabudowa Młodego Miasta, czyli mieszkań, biurowców i obiektów handlowych.
"Nawet najdłuższa podróż zaczyna się od małego kroku" - to stare chińskie przysłowie doskonale opisuje zależność między zabudową gdańskich terenów postoczniowych, a budową przecinającej je ulicy Nowej Wałowej. Zakrojona na gigantyczną skalę (do 1 mln m kw. powierzchni) i wiele lat (15-20) inwestycja nie mogła ruszyć bez arterii komunikacyjnej, łączącej ją z układem drogowym miasta.

Popisane w czwartek porozumienie zakłada, że właściciel terenów postoczniowych, duński fundusz BPT Optima (BPTO) oraz miasto Gdańsk wspólnie wybudują jedną nitkę ul. Nowej Wałowej, na odcinku od ul. Wałowej (przy ul. Rybaki zobacz na mapie Gdańska) do al. Zwycięstwa (na wysokości Placu Zebrań Ludowych zobacz na mapie Gdańska).

Wartą ok. 120 mln zł inwestycją obie strony podzielą się w stosunku 60 do 40, przy czym miastu przypadnie ta mniejsza część. Co ciekawe, wykładając ok. 45 mln zł Gdańsk zobowiązał się m.in. do budowy wiaduktu drogowego nad torami kolejowymi. Z kolei partner prywatny będzie musiał m.in. znaleźć lokale dla większej części spośród 112 rodzin mieszkających dziś w budynkach, które zostaną wyburzone ze względu na budowę ulicy.

Choć pierwszą łopatę na budowie wbito już w czwartek, prace budowlane ruszą dopiero za rok. - Do końca 2009 roku zakończymy prace projektowe i wyłonimy wykonawcę naszej części robót. Budowę tzw. małej pętli [na mapie zaznaczona kolorem czerwonym - wyj. red.] powinniśmy zakończyć do końca 2010 r. - zapowiada Wojciech Helman z BPTO.

Krępujące miasto procedury przetargowe sprawią, że budowa wiaduktu oraz miejskiej części ulicy (kolor fioletowy) rozpoczną się kilka miesięcy później. Zakłada się, że cała jezdnia ul. Nowej Wałowej wraz z wiaduktem powinna być gotowa do końca 2011 r.

Podpisane porozumienie jest zielonym światłem dla powstania dzielnicy biznesu, rozrywki, ale także mieszkalnej. - To epokowe wydarzenie - przyznaje prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. - Po pierwsze dajemy sygnał do startu wielu inwestycjom, po drugie robimy to przy pomocy unikalnego porozumienia między miastem a kapitałem prywatnym.

Na czym polega jego wyjątkowość? Podpisana umowa zawiera harmonogram inwestycji, jakie na terenie Młodego Miasta musi zrealizować BPTO. Ten harmonogram jest niezwykle istotny, bowiem na jego podstawie miasto oszacowało swoje wpływy podatkowe, m.in. z podatku od nieruchomości. Jeżeli któreś z inwestycji zostaną zakończone później, co przełoży się na zmniejszenie dochodów miasta, strona prywatna będzie musiała pokryć tę różnicę z własnej kieszeni .

- Jestem gdańszczaninem i przyznaję, że z punktu widzenia zabezpieczenia interesów mojego miasta to bardzo dobra umowa - mówi Wojciech Helman.

Kiedy możemy liczyć na pierwsze inwestycje w Młodym Mieście? Pierwszy deweloper jest już znany: to koncern European Mall Holding, który wraz z TK Development wybuduje centrum rozrywkowo-handlowe z kinem oraz trzy wieżowce - jeden biurowy oraz dwa mieszkalne.

Wiadomo także, że mający swój oddział w Trójmieście koncern Thomson Reuters jest zainteresowany zajęciem budynku biurowego o powierzchni ok. 10 tys. m kw. w Młodym Mieście. To o tyle prawdopodobne, że dziś biura Reutersa mieszczą się w gdyńskim biurowcu BBC, także należącym do BPTO.

Mniejsze budynki zaczną powstawać już w przyszłym roku. W tzw. dawnej hali u-bootów, czyli tam, gdzie mieścił się m.in. Kazamaty, najprawdopodobniej powstanie hotel, choć jeszcze niedawno planowano przekształcić ten budynek w lofty. - Do 2012 r. w Młodym Mieście powstaną budynki o łącznej powierzchni ok. 70 tys. m kw. Rok później będzie to już 200 tys m kw. - zapowiada Torben Schøn, przewodniczący rady nadzorczej funduszu BPT Optima.

Warto zaznaczyć, że podpisane w czwartek porozumienie dotyczy budowy tylko jednej nitki ul. Nowej Wałowej. Budowa drugiej, północnej jezdni, wraz z kolejnym wiaduktem nad torami kolejowymi a także torowiskiem tramwajowym zostanie sfinansowana później, najprawdopodobniej z budżetu miasta. Także po stronie miasta będzie leżała budowa wschodniego fragmentu Nowej Wałowej, czyli między Młodym Miastem a ul. Elbląską, łącznie z przeprawą przez Motławę. Wtedy dopiero Nowa Wałowa stanie się fragmentem wewnętrznej obwodnicy śródmieścia Gdańska, która wyprowadzi ruch aut z centrum.

Opinie (177) ponad 10 zablokowanych

  • Zlikwidujmy przemysł i żyjmy z widoków na pola golfowe

    i dacze komunistów.........

    • 0 0

  • Zabianka kolo starowki

    No drogi i sam pomysł połączenia je z wiaduktem OK ale te budynki z drzewem TRAGEDIA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Nie lepiej wybudować coś nowego ale wzorowane na stare ?
    Za parę lat te budynki będą wyglądać jak dzisiejszy LOT albo punktowce obok wiszących ogrodów. Kompletnie nie pasujące do renesansowych kamieniczek.

    • 0 0

  • blisko coraz bliżej

    Jak już - w miarę czytania artykułu - widzimy nową dzielnicę, na koncu okazuje się, że chodzi o zawarte porozumienie w sprawie wybudowania jednej nitki ulicy. I prace budowlane nie ruszą w 2009. No cóż.. czytamy to często.

    • 0 0

  • Zupełnie z innej beczki:

    Dzisiaj w nocy kolejny samochód spalony na Suchaninie, o co tu w tym wszystkim chodzi? jak nie Suchanino to inne dzielnice.

    • 0 0

  • Młode Miasto powinno stać się Gdańskim Manhatanem.

    Uważam, że tzw Młode Misato to świetne miejsce dla wysokościowców, których ostanie wskazania lokalizacyjne budziły tyle dyskusji i sprzeciwów.

    • 0 0

  • A co z zielonym swiatlem dla mojego palacu..

    ..umh.. przepraszam kosciola :/ wciaz nie wiem czy juz organizowac wiernych do wylewania fundamentow?! Jesli przed niedziela dostane konkretna odpowiedz, bede mogl kazac odczytac na wszystkich mszach moje zarzadzenie.. Proponuje postawic moj kosciol tam gdzie teraz stoi ten przeklety Instytut Wyspa ktory nam jest troche niewygodny!

    • 0 0

  • głosujcie na Gdańsk... subiektywna opinia (1)

    Przyjechałem do Trójmiasta na początku roku styczeń- luty, z daleka, z drugiego końca Polski, nie byłem tutaj z kilkanaście lat - mój cel, mój kierunek to był Gdańsk, "stolica polskiego pomorza" Przyjeżdzając tutaj byłem w szoku jak bardzo Gdańsk jest zaniedbany, zniszczony, biedny, zaśmiecony i rozsypujący się - tak niestety tylko to moge napisać. (Przypomina Kraków z przed około 10 lat) Piękna jest tutaj jedynie Starówka - macie się czym szczycić i chwalić, jest co zwiedzać, jest co podziwiać
    Po miesiącu tak się złożyło, że przeprowadziłem się do Gdynii - Gdynia to piękne miasto. Mam nadzieje że włodarze Gdańska (kieruje też mój komentarz do Was) zaczną w końcu coś działać i zdążą do 2012 tak by mieszkańcy nie musieli się wstydzić swojego miasta

    • 0 0

    • to mógł napisac tylko "mędrzec" z pięknego" grabówka

      gdynia to szaro-bure miasto.
      Najbrzydsze w Polsce zresztą.

      • 0 0

  • wizka...

    skaszaniona:P trzeba było ładnie wycieniować ten żółty most a potem dopiero wstawiać na stronę... ale dobrze jest tak trzymać:]

    • 0 0

  • W Gdańsku brakuje imprezowni z prawdziwego zdarzenia!!!

    Proszę mi nie wytykać tu "Pięknych" czy "Parlamentu" ja piszę o ulicy wzorem tych ze "Starej Europy" (kto był ten wie) gdzie idąc jedną ulicą mamy całe rzędy po obu stronach ulic, różne klimaty, muza, i ceny. Tutaj zaprzepaszczamy szansę nastawiają biur i b mieszkaniówki i nie będzie szans na dyskoteki bo mieszkańcy oprotestują. A tak jak jest teraz to każdy widzi w sobotę o północy idąc przez Gdańsk nic się nie dzieje istne "Pustki Cisowskie :-)"

    • 0 0

  • Młoda miasto zamkniete szlabanami, ogrodzone drutem kolczastym!!! (1)

    dokąd i jak drogą oni wyjadą??? pewnie wpław pokonaja szambio Motławy!!

    • 0 0

    • tY wracaj do zakładu z którego uciekłeś

      już jadą po cIEBIE.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane