- 1 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (20 opinii)
- 2 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (49 opinii)
- 3 Upiorne syreny i największe pożary w Sopocie (19 opinii)
- 4 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (498 opinii)
- 5 Z dworca na Jasień 80 zł (494 opinie)
- 6 Auto wjechało w pieszych i w budynek (295 opinii)
Znamy założenia transportowe dla Gdańska Południe
Nowa Politechniczna, Nowa Bulońska Północna, Nowa Warszawska, Nowa Jabłoniowa oraz Nowa Świętokrzyska - te trasy powinny dostać najwyższy priorytet realizacyjny, aby polepszyć warunki komunikacyjne na gdańskim Południu. Takie wyniki płyną z przygotowanego projektu Strategicznego Programu Transportowego dla tej części miasta.
Dla analizy priorytetów inwestycyjnych, pod uwagę wzięto łącznie 15 dróg różnej długości i klasy. Następnie oceniono je pod kątem kilku kryteriów ("waga" konkretnego kryterium była uzgodniona przez Biuro Rozwoju Gdańska, Wydział Programów Rozwojowych oraz Zarząd Dróg i Zieleni), przy czym do oceny brano pełne warianty, tj. dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, droga rowerowa, chodniki oraz, o ile jest przewidziana, dwutorowa linia tramwajowa. Bardzo wysoko oceniano też rozwiązania z tramwajami ze względu na środki UE, stąd nisko wypadły np. ulice Nowa Unruga-Nowa Zakoniczyńska.
Dlaczego jednak pominięto przy analizie warianty alternatywne, które od pewnego czasu pojawiają się w zapowiedziach dotyczących m.in. ul. Nowej Warszawskiej bez jezdni (tylko tramwaj) czy budowy ul. Nowej Jabłoniowej bez tramwaju?
- To namnożyłoby wariantów, które ciężko byłoby obliczyć i ze sobą zestawić. Etapowanie realizacji będzie określane w późniejszym okresie - podczas zlecenia koncepcji czy projektu budowlanego - wyjaśnia Tomasz Budziszewski z Zespołu Komunikacji Biura Rozwoju Gdańska.
Ze wstępnych szacunków wynika, że realizacja najbardziej priorytetowych tras pozwoli skrócić czas przejazdu (głównie korzystając z tramwaju) z Południa w kierunku Wrzeszcza, Zaspy czy Oliwy o ok. 10-15 minut względem istniejących połączeń przez Śródmieście.
Jak jednak traktować wynik, który nie odpowiada jednoznacznie na priorytet realizacji aż trzech układów drogowo-tramwajowych, które zajęły ex-aequo trzecie miejsce: Nowa Jabłoniowa, Nowa Warszawska, Nowa Świętokrzyska?
- To jest wstęp do dalszych działań. Ta analiza wyznacza kolejność zlecania dokumentacji, ale to dopiero początek procesu inwestycji. Te drogi mają przecież różny koszt, a ich realizacja będzie też w dużej mierze zależała od pozyskanych środków z UE i możliwości budżetowych miasta - zwraca uwagę Marek Piskorski, dyrektor BRG.
Tak wybrana kolejność nie cieszy jednak mieszkańców Oruni, którzy czują się pokrzywdzeni ze względu na obniżenie priorytetu inwestycyjnego dla budowy ulic Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej. Te w poprzednim studium transportowym z 2011 r. były na pozycji trzeciej (po Nowej Bulońskiej Północnej i Nowej Jabłoniowej).
- Dlaczego ta inwestycja komunikacyjna została ujęto całościowo? Dlaczego nie wzięto pod uwagę odcinka od Traktu Św. Wojciecha do ul. Równej ? Umożliwiłoby to bezkolizyjny przejazd przez tory kolejowe, czego obecnie brakuje mieszkańcom naszej dzielnicy - pytał podczas konsultacji społecznych Strategii Transportowej Bartosz Łabuda z Zarządu Rady Dzielnicy Orunia.
Czytaj też: Spór o przejazd przez tory kolejowe na Oruni
Urzędnicy tłumaczą, że tak krótki odcinek nie ma sensu komunikacyjnego, gdyż wpada w "wąskie gardło" ul. Małomiejskiej-Podmiejskiej. Jednocześnie koszt takiej inwestycji szacowany jest aż na 100 mln zł.
- Sam wiadukt nie tworzy projektu, który będzie się "bronił" przed zasadami dofinansowania unijnego, dlatego trasa ta jest planowana w szerszym zakresie, tj. z przedłużeniem przez ul. Nową Chmielną, co tworzy logiczną całość - przekonuje Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.
Projektowane układy komunikacyjne budzą też wątpliwości w zakresie ich oddziaływania na przestrzeń miasta.
- Czy będą brane pod uwagę rozwiązania promujące i wspierające ruch pieszy? Czy nowe ulice nie doprowadzą do podziału Południa na mniejsze części? - zastanawia się Agnieszka Jurecka, współorganizatorka warsztatów Quo Vadis Gdańsku na Ujeścisku.
- Z takich dróg jak al. Havla wyciągamy wnioski. Chcemy zmniejszyć przestrzeń pod drogi, ale jednocześnie zostawić pewną rezerwę, jeżeli okazałoby się, że trzeba je rozbudować - zapewnia Dawidowski i jednocześnie przypomina o programie wspierania ruchu pieszego poprzez remonty i budowy chodników.
Czytaj też: Przyjazne miasto musi mieć dobrą przestrzeń publiczną
Uczestnicy konsultacji pytali też o inwestycje, które od dawna mają status "planowanych" bez większych szans na realizację w najbliższym czasie.
Chodzi tu m.in. o estakady nad skrzyżowaniem Trasy W-Z z ul. Łostowicką i al. Havla . Odpowiedź urzędników: - Trzeba poczekać na otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą i rozłożenie się ruchu na skrzyżowaniach w Śródmieściu (w tym Węźle Unii Europejskiej ). Jeżeli dojdzie do realizacji, to pierwszy wiadukt powinien być w stronę wylotową z Gdańska, ponieważ w przeciwną korki przesuną się na kolejne skrzyżowania w centrum miasta.
Padały też pytania o Trasę Północ-Południe (PP) - dlaczego nie jest dalej przedłużana w stronę Oruni Górnej? Dlaczego nie połączy się jej z ul. Cieszyńskiego?
- Trasa PP nie została wykreślona z planów dalszej budowy. Strategia nie oznacza, że realizujemy tylko pięć pozycji i reszta przestaje istnieć. Jej przedłużenie nie przynosi takiego skutku, jak budowa innych tras, które zostały wytypowane jako pierwsze w kolejności do realizacji - odpowiada dyrektor WPR.
Do zakończenia procesu konsultacji społecznych jeszcze jednak daleko. Uwagi do dokumentu, jak i prognozy oddziaływania na środowisko (szczegóły na stronie BRG), można składać w terminie do 21 maja w formie pisemnej na adres Biura Rozwoju Gdańska (Wały Piastowskie 24 ), ustnie do protokołu spisanego w siedzibie BRG lub drogą elektroniczną na adres gdansk-poludnie@gdansk.gda.pl (bez potrzeby opatrzenia wiadomości bezpiecznym podpisem elektronicznym).
Planuje się, że głosowanie nad uchwaleniem dokumentu nastąpi na sesji Rady Miasta w ciągu najbliższych kilku miesięcy - przypuszczalnie w czerwcu lub sierpniu br.
Dla porównania koszt wybranych inwestycji komunikacyjnych:
- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej do ul. Otomińskiej (bez węzła z obwodnicą) - ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej - ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu do Węzła Marynarki Polskiej (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) - ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową do Węzła Elbląska - ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza do Węzła Ku Ujściu (z węzłami) - ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla wraz z torowiskiem tramwajowym - ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Planowana Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - ok. 1,3 - 2 mld zł
- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo - ok. 8,6 mln zł,
- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM - ok. 17,8 mln zł
Miejsca
Opinie (294) 3 zablokowane
-
2015-04-18 07:21
a południe na zachodzie to dozwal;ona treść??
- 3 1
-
2015-04-18 10:00
Nowa spacerowa, tunel pod pachołkiem!!! (3)
Tym niech się zajmą włodarze tego miasta. Prezio przy wyborach to obiecał!! Kłamał???
- 3 9
-
2015-04-18 15:21
Tzw. "Nowa Spacerowa z Tunelem pod Pachołkiem" ma wg. szacunków kosztować o 50% WIĘCEJ, niż WSZYSTKIE drogi,o których jest tu mowa - razem wzięte! No to ja przepraszam, zbudujemy ten tunel,ale nie kosztem dróg w całej dzielnicy miasta! Są pewne priorytety... Na chwilę obecną trzeba myśleć o takich rozwiązaniach dla Oliwy, na jakie nas stać - myślę,że sporo mogło by zmienić wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na całej długości Opackiej, Starego Rynku i Opata Rybińskiego (na Opackiej "w górę", tak, aby ruch odbywał się po obu stronach Parku Oliwskiego) oraz przebudowa ulic Czyżewskiego i Opackiej.
- 2 1
-
2015-04-18 21:27
(1)
Niestać Miasta na taką inwestycję!
To nie jest tak istatne i potrzebne. Jest to wyraz zbędnego luksusu!
Jestem na NIE dla tej inwestycji ...- 2 2
-
2015-04-19 12:26
Pewnie lepiej wybudowac za to 500 placow zabaw dla dzieci na jakims poludniu
- 1 1
-
2015-04-18 10:29
dlaczego miałbym przesiąść na zbiokom? (1)
skoro miasto buduje tylko drogi?
- 4 3
-
2015-04-18 14:10
Linie tramwajowe na Zakoniczyn, Morenę, i w ciągu niemal każdej nowej planowanej alei (NŚ, NW, NB, NC) to "tylko drogi"? O nowych liniach i przystankach kolejowych nie wspomnę,bo to nie miasto buduje, ale...
- 2 0
-
2015-04-18 15:29
tylko plany od 10 lat!!!
Nasze władze dają zgody na coraz więcej domów na południu a sami plany rozbudowy dróg od 10 lat pokazują! Pozwolili na inter marche na świętokrzyskiej teraz kawałek dalej następna jakaś biedronka a już teraz tam wszystko stoi. Dramat ! A oni ciągle gadają i planują. zawsze przed wyborami jakimiś a potem cisza.Mają ludzi z południa za baranów po prostu. tfu!
- 5 3
-
2015-04-19 00:43
sloiki z kowali
najgorsze sa sloiki co kupily tanie "apartamenty" z kowali a teraz dojezdzaja do pracy w Gdansku.
- 8 9
-
2015-04-19 08:10
Nie powinno sie sprzedawac mieszkan dla wsiokow. Bo tylko złożeczą. Won do swoich wiosek. To o wam sie nalezy to płacenie podatkow dla miasta. Reszte rõbcie jako stowarzyszenia czy fundacje, burkinjedne.
- 5 9
-
2015-04-19 15:55
Panie Prezydencie proszę o odwołanie
- dyrektora Biura Rozwoju Gdańska Pana Piskorskiego ...
- wiceprezydenta Pana Bielawskiego ...- 4 0
-
2015-04-19 18:49
40%, co w tym sondażu stanowi znaczącą większość, głosuje na nową świętokrzyską. Mam nadzieję, że oglądają te sondaże decydenci i wezmą to pod uwagę...
- 7 1
-
2015-04-29 15:04
Nowa Świętokrzyska - priorytet absolutny
Sytuacja komunikacyjna mieszkańców nowych osiedli w rejonie ul. Ofiar Grudnia nie da się porównać z innymi, ze względu na brak alternatywnej drogi łączącej ich osiedla z centrum Gdańska, z Wrzeszczem. Pozostaje nam poranne i popołudniowe przebijanie się Wielkopolską i Niepołomicką do Świętokrzyskiej i do Al.Hawla - przeciwników budowy Nowej Świętokrzyskiej i miejskich urzędników zapraszamy do wspólnych przejazdów, np. z małymi dziećmi. Czujemy się oszukani - Miasto umożliwia budowę nowych dzielnic nie zabezpieczając dojazdu do nich . Kto to wymyślił? Znajomi z dziećmi przenoszący się z Warszawyzamierzali kupić po sąsiedzku mieszkanie - wybiliśmy im to z głowy
- 8 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.