• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy założenia transportowe dla Gdańska Południe

Krzysztof Koprowski
17 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Układ drogowo-tramwajowy wskazany jako priorytetowy do realizacji w najbliższej perspektywie czasowej.
  • Wyniki analizy układu drogowego i tramwajowego.
  • Istotność kryteriów przy ocenie danej trasy.
  • Proces obliczeniowy dla analizowanych dróg.
  • Szacowany koszt realizacji pełnego programu danej drogi.
  • Układ drogowo-tramwajowy uwzględniony w analizie wraz z przybliżoną lokalizacją. Liczba obok nazwy nie oznacza priorytetu.

Nowa Politechniczna, Nowa Bulońska Północna, Nowa Warszawska, Nowa Jabłoniowa oraz Nowa Świętokrzyska - te trasy powinny dostać najwyższy priorytet realizacyjny, aby polepszyć warunki komunikacyjne na gdańskim Południu. Takie wyniki płyną z przygotowanego projektu Strategicznego Programu Transportowego dla tej części miasta.



Która trasa powinna twoim zdaniem powstać jako pierwsza?

Aktualizacja Strategicznego Programu Transportowego dla Południa ma na celu rewizję wcześniejszych ustaleń z 2011 r. w zakresie dróg, które powinny być realizowane jako pierwsze. Od tego momentu na Południu powstały nowe osiedla, a jednocześnie Unia Europejska zaczęła doceniać projekty, które przede wszystkim uwzględniają transport zbiorowy.

Dla analizy priorytetów inwestycyjnych, pod uwagę wzięto łącznie 15 dróg różnej długości i klasy. Następnie oceniono je pod kątem kilku kryteriów ("waga" konkretnego kryterium była uzgodniona przez Biuro Rozwoju Gdańska, Wydział Programów Rozwojowych oraz Zarząd Dróg i Zieleni), przy czym do oceny brano pełne warianty, tj. dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, droga rowerowa, chodniki oraz, o ile jest przewidziana, dwutorowa linia tramwajowa. Bardzo wysoko oceniano też rozwiązania z tramwajami ze względu na środki UE, stąd nisko wypadły np. ulice Nowa Unruga-Nowa Zakoniczyńska.

Dlaczego jednak pominięto przy analizie warianty alternatywne, które od pewnego czasu pojawiają się w zapowiedziach dotyczących m.in. ul. Nowej Warszawskiej bez jezdni (tylko tramwaj) czy budowy ul. Nowej Jabłoniowej bez tramwaju?

- To namnożyłoby wariantów, które ciężko byłoby obliczyć i ze sobą zestawić. Etapowanie realizacji będzie określane w późniejszym okresie - podczas zlecenia koncepcji czy projektu budowlanego - wyjaśnia Tomasz Budziszewski z Zespołu Komunikacji Biura Rozwoju Gdańska.

Urzędnicy szacują, że ok. 40 proc. przejazdów z Południa jest realizowanych w kierunku Wrzeszcza, Oliwy i Zaspy. Urzędnicy szacują, że ok. 40 proc. przejazdów z Południa jest realizowanych w kierunku Wrzeszcza, Oliwy i Zaspy.
Ze wstępnych szacunków wynika, że realizacja najbardziej priorytetowych tras pozwoli skrócić czas przejazdu (głównie korzystając z tramwaju) z Południa w kierunku Wrzeszcza, Zaspy czy Oliwy o ok. 10-15 minut względem istniejących połączeń przez Śródmieście.

Jak jednak traktować wynik, który nie odpowiada jednoznacznie na priorytet realizacji aż trzech układów drogowo-tramwajowych, które zajęły ex-aequo trzecie miejsce: Nowa Jabłoniowa, Nowa Warszawska, Nowa Świętokrzyska?

- To jest wstęp do dalszych działań. Ta analiza wyznacza kolejność zlecania dokumentacji, ale to dopiero początek procesu inwestycji. Te drogi mają przecież różny koszt, a ich realizacja będzie też w dużej mierze zależała od pozyskanych środków z UE i możliwości budżetowych miasta - zwraca uwagę Marek Piskorski, dyrektor BRG.

Tak wybrana kolejność nie cieszy jednak mieszkańców Oruni, którzy czują się pokrzywdzeni ze względu na obniżenie priorytetu inwestycyjnego dla budowy ulic Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej. Te w poprzednim studium transportowym z 2011 r. były na pozycji trzeciej (po Nowej Bulońskiej Północnej i Nowej Jabłoniowej).

- Dlaczego ta inwestycja komunikacyjna została ujęto całościowo? Dlaczego nie wzięto pod uwagę odcinka od Traktu Św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska do ul. Równej zobacz na mapie Gdańska? Umożliwiłoby to bezkolizyjny przejazd przez tory kolejowe, czego obecnie brakuje mieszkańcom naszej dzielnicy - pytał podczas konsultacji społecznych Strategii Transportowej Bartosz Łabuda z Zarządu Rady Dzielnicy Orunia.

Czytaj też: Spór o przejazd przez tory kolejowe na Oruni

Urzędnicy tłumaczą, że tak krótki odcinek nie ma sensu komunikacyjnego, gdyż wpada w "wąskie gardło" ul. Małomiejskiej-Podmiejskiej. Jednocześnie koszt takiej inwestycji szacowany jest aż na 100 mln zł.

- Sam wiadukt nie tworzy projektu, który będzie się "bronił" przed zasadami dofinansowania unijnego, dlatego trasa ta jest planowana w szerszym zakresie, tj. z przedłużeniem przez ul. Nową Chmielną, co tworzy logiczną całość - przekonuje Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.

Aleja Havla jest wielokrotnie szersza, niż wymaga tego układ jezdni i torowiska. Aleja Havla jest wielokrotnie szersza, niż wymaga tego układ jezdni i torowiska.
Projektowane układy komunikacyjne budzą też wątpliwości w zakresie ich oddziaływania na przestrzeń miasta.

- Czy będą brane pod uwagę rozwiązania promujące i wspierające ruch pieszy? Czy nowe ulice nie doprowadzą do podziału Południa na mniejsze części? - zastanawia się Agnieszka Jurecka, współorganizatorka warsztatów Quo Vadis Gdańsku na Ujeścisku.

- Z takich dróg jak al. Havla wyciągamy wnioski. Chcemy zmniejszyć przestrzeń pod drogi, ale jednocześnie zostawić pewną rezerwę, jeżeli okazałoby się, że trzeba je rozbudować - zapewnia Dawidowski i jednocześnie przypomina o programie wspierania ruchu pieszego poprzez remonty i budowy chodników.

Czytaj też: Przyjazne miasto musi mieć dobrą przestrzeń publiczną

Uczestnicy konsultacji pytali też o inwestycje, które od dawna mają status "planowanych" bez większych szans na realizację w najbliższym czasie.

Chodzi tu m.in. o estakady nad skrzyżowaniem Trasy W-Z z ul. Łostowicką i al. Havla zobacz na mapie Gdańska. Odpowiedź urzędników: - Trzeba poczekać na otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą i rozłożenie się ruchu na skrzyżowaniach w Śródmieściu (w tym Węźle Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska). Jeżeli dojdzie do realizacji, to pierwszy wiadukt powinien być w stronę wylotową z Gdańska, ponieważ w przeciwną korki przesuną się na kolejne skrzyżowania w centrum miasta.

Padały też pytania o Trasę Północ-Południe (PP) zobacz na mapie Gdańska - dlaczego nie jest dalej przedłużana w stronę Oruni Górnej? Dlaczego nie połączy się jej z ul. Cieszyńskiego?

- Trasa PP nie została wykreślona z planów dalszej budowy. Strategia nie oznacza, że realizujemy tylko pięć pozycji i reszta przestaje istnieć. Jej przedłużenie nie przynosi takiego skutku, jak budowa innych tras, które zostały wytypowane jako pierwsze w kolejności do realizacji - odpowiada dyrektor WPR.



Do zakończenia procesu konsultacji społecznych jeszcze jednak daleko. Uwagi do dokumentu, jak i prognozy oddziaływania na środowisko (szczegóły na stronie BRG), można składać w terminie do 21 maja w formie pisemnej na adres Biura Rozwoju Gdańska (Wały Piastowskie 24 zobacz na mapie Gdańska), ustnie do protokołu spisanego w siedzibie BRG lub drogą elektroniczną na adres gdansk-poludnie@gdansk.gda.pl (bez potrzeby opatrzenia wiadomości bezpiecznym podpisem elektronicznym).

Planuje się, że głosowanie nad uchwaleniem dokumentu nastąpi na sesji Rady Miasta w ciągu najbliższych kilku miesięcy - przypuszczalnie w czerwcu lub sierpniu br.

Szacunkowy koszt realizacji priorytetowych pięciu tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami to łącznie ok. 1,3 mld zł.

Dla porównania koszt wybranych inwestycji komunikacyjnych:

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) - ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska - ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska do Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) - ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska - ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) - ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym - ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Planowana Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - ok. 1,3 - 2 mld zł

- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo - ok. 8,6 mln zł,
- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM - ok. 17,8 mln zł

Miejsca

Opinie (294) 3 zablokowane

  • takie sobie tłumaczenia (5)

    (skrzyżowanie Armii Krajowej - Havla - Łostowicka) "pierwszy wiadukt powinien być w stronę wylotową z Gdańska, ponieważ w przeciwną korki przesuną się na kolejne skrzyżowania w centrum miasta." Aha czyli żeby nie robiły się jeszcze większe korki na Armii Krajowej to ludzie jadący Havla w dół i Łostowicką w górę muszą też stać w korkach ?

    • 8 5

    • (4)

      A to Havla czy Łostowicka korkują się z powodu braku wiaduktów?

      • 5 2

      • własnie tak (3)

        gdyby były wiadukty z Havla możnaby bezkolizyjnie wjechac w Łostowicką i dalej do Wrzeszcza. A tak trzeba gnic w korkach na Havla czy tez na samej AK

        • 1 6

        • a potem wiadukt nad Kartuską itd

          • 2 1

        • (1)

          Wiaduktem z Havla w Łostowicką? I potem co? W korku na Łostowickiej byś stał.
          Wiadukt nad Kartuską? Staniesz w korku przy Carrefour.
          A może tam tez wiadukt? No to korek przy McDonaldzie. I tak dalej można wymieniać.

          Wywalanie miliardów na kolejne wiadukty nic nie daje, póki tysiące ludzi jeździ o tej samej porze w to samo miejsce.

          • 5 1

          • On i tak tego nie zrozumie. Szkoda sił na tłumaczenie że wiadukty na AK-Łostowicka to ogromne korki na Siedlcach i korek od Chełmu po Okopową.

            • 4 1

  • kowle (2)

    tramwaje na Kowale

    • 1 8

    • chyba konny

      • 7 0

    • Kowale to nie Gdańsk

      • 6 1

  • jeśli wszyscy walą autami do centrum, zaspa, wrzeszcz, oliwa...

    to może włodarze powinni zmienić strategię.... centrum dla wypoczynku, rekreacji a wszelkie biznesy biznesiki wygonić z tego centrum w okolice najmłodszych sypialni... tam gdzie słoiki ....

    • 5 4

  • We Wrzeszczu tramwaje wpadają na siebie - tyle się krzyżuje linii

    trzeba dołożyć jeszcze jedną krzyzówkę na Miszewskiego - będzie czad. Z Zaspy można się dostać tramwajem do Wrzeszcza przez Operę - ale lepiej trochę kasy wydać

    • 2 7

  • Wrażenia:
    1. Brak aktualizacji mapy (Maćkowy ... i ich Mieszkańcy) znacząco zmienia dane?
    2. W 2004r. Nowa Podmiejska wskazana jako alternatywa przeciecia linii kolejowej.
    Choć wskazano ją jako NIEistniejącą alternatywę dla szlabanów., PKP PLK... Mijac16 lat i nadal jest NIEistniejąca, co gorsza niewiadomo kiedy zaistnieje!
    3. Nowa Podmiejska nigdy nie będzie "ważna". Będzie spadać długie lata na liście priorytetów. Choć mogłaby przyczynić się do rozwoju dzielnicy Orunia, przegrywa z Nowo powstającymi Osiedlami Deweloperskimi...
    4. "Bezduszny program bez znaczącego współczynika ludzkiego" ...
    Sumując, moje odczucie po spotkaniu:
    Wszystko co pakazano już jest przesądzone i "odpowiednio" nacelowane na cel który miałbyć osiągnięty. "Brawo" dla Nowej Politechnicznej...

    • 4 3

  • Po co PKM budować do Gdyni ? Lepiej by szła na Gdańsk Południe. (4)

    Druga sprawa , czy cokolwiek dołożą gminy zza Gdańska ? Skoro przybywa im ludzi i pieniędzy z podatków i nie tylko z podatków to chyba powinny coś się dokładać do dróg , ktore do nich wiodą?

    • 14 4

    • Przecież do Gdynii nic nie budują

      tam już są tory

      • 1 1

    • (1)

      Tory od Pruszcza przez Straszyn do Żukowa mają się w najlepsze i nie trzeba ich wcale budować. Wystarczy odbudować dworce, porobić parkingi i puścić do nich autobusy z Południa, i będzie można - trochę okrężnie - dojechać do centrum Gdańska.

      • 5 0

      • Tylko,ze z Pruszcza nikt nie będzie tak okrężną drogą jechał do centrum. Taka trasa mogła by mieć ewentualnie sens dla mieszkańców Straszyna, Bielkówka, Pręgowa, Kolbud, Łapina, Niestępowa - jako odpowiednik PKM dla terenów na południe od Żukowa. A i to trzeba by w Niestępowie wybudować łącznik linii kolbudziańskiej i kokoszańskiej, bo łączą się one dopiero za Żukowem. Jednak raczej nie będzie to ekonomicznie zasadne jeszce przez wiele lat, bo tamte tereny są słabiej zaludnione,niż te między Żukowem, a Chwaszczynem.

        • 1 1

    • Tam tez mieszkaja słoiki

      • 2 0

  • Zreobić z Kowal dzielnicę Gdańska. (2)

    To rozumiem.

    • 8 6

    • kowale to kolbudy (1)

      kowale do gdanska? no wiesz taki wstyd! nigdy ;-)

      • 1 0

      • Orunia gdy była Wsią była bogata.
        Gdy włączono ją do Gdańska to już wiesz sam co się stało...
        więc Kowale niech zostaną w Kolbudach :)

        • 0 0

  • Nowopolitechniczna + łącznik siedlce chełm to jest alternatywa dla jazdy przez centrum (2)

    • 3 1

    • (1)

      Jaki "Łącznik Siedlce Chełm"?

      • 1 1

      • przedłużenie linii tramwajowej z ul.Sikorskiego do pętli na Siedlcach dalej Schuberta do nowopolitechnicznej.

        po drodze są ogródki działkowe garaże i ul z znaczącą nazwą Kłopot.
        W jeden dzień można wyrównać teren koszt prawie zerowy. Dodatkowo wykorzystujemy nowo wybudowane tory na Morenę.

        • 0 0

  • Limek

    Nie rozumiem dlaczego nikt nie widzi jak codziennie jest zakorkowana ul Świętokrzyska to jest priorytet

    • 8 3

  • uklad drogowy (1)

    najwazniejsze sprawy to : doprowadzenie do przejezdnosci ul. Guderskiego - tu nalezy zbudowac most nad potokiem Kozackim i ok . 300 m ulicy, dalej od ul. Guderkiego zbudowac ulice w kierunku ul. Jabloniowej przez osiedle budowane przez jednego z deweloperow, zbudowac wezel Szadolki, przystapic do budowy nazywanej nowa Jabloniowa, zbudowac most na al. armii Krajowej nad ul. lostowicką i Havla.

    • 3 3

    • WIADUKT, a nie "most".

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane