• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz burzenie antresoli na dworcu w Gdańsku

Katarzyna Moritz
28 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Po zburzeniu antresoli będzie widać jak jasne i przestrzenne jest wnętrze dworca w Gdańsku.



Zalewie kilkanaście dni po tym jak ruszyło wyburzanie antresoli na dworcu PKP w Gdańsku, ściany holu pod sufitem odsłoniły jedną ze swoich tajemnic, czyli dawną kolorystykę sprzed dziesiątek lat. Zniknęły też wszystkie korytarze i boksy na piętrze, dzięki czemu widać jak przestronne i jasne wnętrze było skrywane przez lata.



W jakim kolorze powinen być hol dworca po remoncie?

Jesteśmy pierwszą ekipą, która zaryzykowała zapylenie sprzętu, by pokazać jak przebiegają prace związane z wyburzaniem antresoli na gdańskim dworcu. Trwa tam wielka, ale kontrolowana demolka. Z ponad 550 m kw. antresoli, która oszpeciła hol dworca w latach 90., zniknęły już zawiłe korytarze i wszystkie boksy. Robotnicy zdarli też posadzki. Teraz, kawałek po kawałku, wykuwany jest beton z antresoli. Pył przy tym jest olbrzymi.

Co ciekawe przy oczyszczaniu ścian holu pod sufitem, pojawił się tynk, na którym widać że fragmenty ozdobnych zagłębień pod oknami, miały łososiowy kolor.

- To dopiero początek prac i trudno oszacować z jakiego okresu pochodzi ta kolorystyka. Niemniej sądzimy, że podczas prac konserwatorskich odkryjemy oryginalne elementy i polichromie z początku XX wieku - zapowiada Ewa Jachnicka, konserwator dzieł sztuki z urzędu pomorskiego konserwatora zabytków.

W najbliższym czasie robotnicy rozprawią się definitywnie z szybem windy, sam dźwig jest już usunięty.

- Gdy na antresoli nie ma już korytarzy i boksów, widać jak tu jasno i przestronnie, o czym przez te wszystkie lata zapomnieliśmy. Planujemy zakończyć prace 2-3 marca. Mam nadzieję, że prace konserwatorskie tego nie opóźnią - wyjaśnia Krzysztof Piekarski dyrektor z PKP Dworce Kolejowe Gdańsk.

Burzenie antresoli pochłonie 500 tys. zł. Po tym jak zostanie ona całkowicie wyburzona, planowane jest pomalowanie ścian i uzupełnienie posadzek.

Jednak, by dworzec odzyskał dawną świetności, PKP musi znaleźć jeszcze 18 - 20 mln zł na drugi etap prac. Plan zakłada, że w holu zostaną otworzone drewniane dębowe drzwi i okna, nowe oświetlenie, historyczna kolorystyka. Schody prowadzące do tunelu zostaną przesunięte bliżej wejścia, na dawne miejsce wróciłyby kasy biletowe, które także zyskałby drewnianą stolarkę, podobnie jak witryny sklepów.

- Na dworcu pojawi się biuro managera, u którego przez 16 godzin będzie można załatwić nie tylko wynajęcie powierzchni handlowej, ale też zdobyć inne informacje - zapowiada Piekarski.

Plany kolejarzy sięgają też poza główny budynek dworca. W podłużnym obiekcie, równoległym do torów kolejowych, także znajduje się antresola, która także miałaby zostać zburzona. Zachowany zostałby natomiast bar McDonald's i znajdujący się obok bank. Na przybudówce miałyby powstać skośne dachy, które nie zostały odbudowane po II wojnie światowej. Na dachu głównym odtworzono by kolorową dachówkę.

Także plac przy peronach SKM zostałby przebudowany, a nad nim pojawiłoby się zadaszenie, które kiedyś znajdowało się w tym miejscu. Odtworzono by także bramę prowadzącą na plac (między budynkami KFC i dworca). Te plany będą zależeć od departamentu inwestycji w PKP w Warszawie i od zdobycia finansów. Zakłada się ich pozyskanie albo z funduszy unijnych, albo od umowy PKP z deweloperem.

Na czas wyburzania antresoli kasy zostały przeniesione do kontenera umieszczonego przed budynkiem dworca (obszar pomiędzy dworcem, KFC, a peronem SKM zobacz na mapie Gdańska). Nie ma natomiast ograniczeń w dostępie do pozostałych części dworca, takich jak toalety, skrytki bagażowe, bank, czy popularny bar szybkiej obsługi.

Uroczyste otwarcie budynku dworca kolejowego w Gdańsku nastąpiło 30 października 1900 roku. Gmach główny nazywany był wówczas budynkiem powitalnym. 10 lat później rozbudowano jego część północną. Kontur budynków, nawiązuje do wyglądu lokomotywy z węglarką. Mimo pożaru podczas II wojny światowej, zbyt mocno nie ucierpiał, jednak w latach 60. był pomysł, by upodobnić go do dworca centralnego w Warszawie. Powstała wtedy koncepcja zburzenia starych zabudowań i zastąpienia ich nowoczesnym, pozbawionym jakiegokolwiek wyrazu dworcem, będącym skromnym nawiązaniem do form architektonicznych "Warszawy Centralnej". Na szczęście do tego nie doszło.

W latach 90., gdy był wykonywany jego generalny remont, pojawiły się niezbyt atrakcyjne antresole i boksy. To efekt podpisanej przez PKP umowy z firmą First Class. Ta w zamian za remont, miała nim zarządzać przez 25 lat. Dziś większość z nich stoi pusta i zaniedbana. Zarządzała tym firma First Class, decyzją sądu pod koniec 2006 r. została z dworca wyrzucona. Jednak stan prawny przez kolejarzy został uporządkowany dopiero dwa lata temu. Od tego momentu planowany jest remont wnętrza.

Miejsca

Opinie (121) 6 zablokowanych

  • ale bzdura .. chwala sie tym ze to bardzo dobra decyzja

    tylko ze to konserwator zgodzil sie na zabudowanie tego w latach 90-tych.

    • 1 0

  • jedno wiecej do usuniecia

    i wypieprzyc jeszcze stamtad ten ohydny, szkodliwy dla zdrowia, MacDonald!!!!!!!!

    • 6 1

  • "Jesteśmy pierwszą ekipą, która zaryzykowała zapylenie sprzętu"

    pfff

    • 5 1

  • Upodobnić do Dworca Centralnego?

    W latach 60-tych Dworzec Centralny w Warszawie to była prymitywna, drewniana prowizorka i raczek trudno sobie wyobrazić, by jakikolwiek dworzec do niego upodobnić. Obecny Dworzec Centralny zaczęto budować w roku 1973, a jego główny budynek zaczął powstawać rok później.

    • 1 1

  • będzie darmowy budyniek na otwarcie ??

    Podniecacie się tym dworcem jakby tam jednotorowe pociągi jeździły.

    • 1 1

  • Piekny byl..

    ..moze znowu odzyska swoja klase i blask..

    • 2 0

  • Dworzec

    Antresolę powinna burzyć ta banda,która ją zaprojektowała i wybudowała.Jak można było pozwolić na zniszczenie pięknego starego dworca.porąbanii ludzie mieszkają w tym kraju.

    • 4 0

  • Podobno nasz dworzec ma bliźniaka,a przynajmniej miał (5)

    Kiedyś obiła mi się o uszy taka opowieść, że projektanci naszego dworca sprzedali ten sam projekt Japończykom i niemalże identyczna budowla stanęła hmm bodajże w Osace... Czy ktoś coś wie na ten temat?

    • 1 0

    • (4)

      ja z kolei słyszałem że podobny dworzec stoi gdzieś w Europie Zachodniej na byłym ówczesnym terenie II Rzeszy Niemieckiej. Dołączam się do prośby, czy ktoś coś wie na ten temat?

      • 0 0

      • (3)

        i jedna historia i druga to prada. Niestety nie pamiętam dokładnych faktów. Musiałabym poprzeglądać sztaple książek, aczkolwiek tego typu dworce w niemieckich miastach tamtych lat były bardzo częste i niemal identyczny również się powtórzył.
        Natomiast historia dworca z dalekiego wschodu jest już znacznie późniejsza, do sięga drugiej połowy XXw. bodajże lata 70' kiedy to w jednym z miast stworzono jakby replikę tego obiektu. (niestety również nie pamiętam konkretnego miasta)

        • 0 0

        • (2)

          udało mi się znaleźć tą informację: Niemal identyczna replika gdańskiego dworca kolejowego znajduje się w Japonii, w miejscowości Imari na wyspie Kiusiu i pełni funkcję... pałacu ślubów.

          • 0 0

          • (1)

            Bardzo dziękuję za informacje. Też troszkę poszperałam w internecie i znalazłam jeszcze dworzec w Colmar we Francji, również bardzo przypomina naszą budowlę.

            • 0 0

            • Colmar/Francja

              Colmar - zgadza się, do końca I wojny miasto znajdowalo się w granicach II Rzeszy (Alzacja). Zdjęcia dworca można znależć szukając "Gare de Colmar".

              • 0 0

  • A tak sie zachwycali dziennikarze i politycy remontem dworca w latach 90 tych

    Pamiętam jak dziś jak to sie wszystkim podobało, że tak nowocześnie, ze efektywne wykorzystanie kubatury, że wolny rynek...

    Ale ten czas szybko leci a fortuna ( i moda) kołem sie toczy!

    • 1 0

  • czy na prawdę nie macie tematów...?

    o czym wy piszecie wogóle?!

    • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane