• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz z bliska gdański port z Trojmiasto.pl

Robert Kiewlicz
4 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 


W tym roku port w Gdańsku osiągnął kolejny rekord przeładunków. Trojmiasto.pl wraz z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk chce w najbliższym czasie zaprosić czytelników na wycieczkę po tym fascynującym miejscu. Będzie można zapoznać się nie tylko z bogatą historią, ale także dowiedzieć się o przyszłości i planowanym rozwoju portu.



Port w Gdańsku dawniej... Port w Gdańsku dawniej...
...i dziś. ...i dziś.
Pod koniec XV wieku do portu w Gdańsku zawijało nawet 700 statków rocznie, a w XVII wieku do 1,6 tys. Port stale się rozwijał i tak jest do czasów obecnych. Dziś port gdański jest jednym z największych na Bałtyku. Jego powierzchnia wynosi 1065,56 ha lądu i akwenów, a łączna długość nabrzeży wynosi 21 214 m. Połowa z nich to nabrzeża eksploatacyjne, czyli te, przy których bezpośrednio cumują statki.

Najstarsza część gdańskiego portu to tzw. Port Wewnętrzny, usytuowany wzdłuż Martwej Wisły. Znajdują się w nim terminal kontenerowy, baza i terminal dla promów oraz statków ro-ro, bazy przeładunku samochodów osobowych, owoców cytrusowych, siarki płynnej i granulowanej, a także fosforytów. Pozostałe nabrzeża mają charakter uniwersalny i umożliwiają przeładunek drobnicy konwencjonalnej oraz towarów masowych.

Drugą cześć portu gdańskiego stanowi tzw. Port Zewnętrzny. Zbudowany w latach 1970-1975 Port Północny z bezpośrednim dostępem do Zatoki Gdańskiej, stwarza warunki umożliwiające obsługę największych statków wchodzących na Bałtyk. W tej części portu mogą być obsługiwane statki przy pirsach o długości od 220 do 765 m i przy zanurzeniu wynoszącym do 15 m. Głębokość toru wodnego wynosi 17 m. Zlokalizowane są tu nowoczesne bazy przeładunku surowców energetycznych: paliw płynnych oraz węgla.

Najmłodszą częścią portu w Gdańsku jest jednak Głębokowodny Terminal Kontenerowy (Deepwater Container Terminal), powstały w 2007 roku. Nowy terminal o powierzchni 40 ha, z 650-metrowym nabrzeżem przeładunkowym dla statków, zmienia Gdańsk w centrum przeładunkowe Europy Wschodniej. Już w pierwszym roku działalności (2008) terminal obsłużył 106 356 TEU. Docelowo terminal ma osiągnąć roczną zdolność przeładunkową 2 mln TEU.

Czytelnicy Trojmiasto.pl będą mieli niepowtarzalną okazję zobaczyć, jak działa gdański port. Zwiedzić go z wody i z lądu. Zejść na nabrzeże Portu Północnego i obejrzeć jego panoramę z 61-metrowej wieży najmłodszej latarni morskiej w Polsce.

Miejsca

Opinie (73) ponad 10 zablokowanych

  • W tym roku port w Gdańsku osiągnął kolejny rekord przeładunków-TO ŚWIETNA WIADOMOŚĆ :)

    Narzekacze żyją w swoim moherowym, XIX wiecznym świecie. Mówimy im NIE !

    • 1 3

  • port

    Przykro mi bardzo ale zwiedzanie portu bez zgody ZMPG jest nie możliwe. Ewentualnie zorganizowane, autokarowe wycieczki. Faktycznie na nie których nabrzeżach tam się czas zatrzymał.

    • 0 0

  • p.Kiewlicz (1)

    To pirs węglowy ma długość 765m. Do Portu Północnego mogą wchodzić statki o długości do 300m.

    • 0 0

    • Błąd albo niewiedza

      Do DCT w porcie zewnętrznym wchodzą statki Maersk które mają 350, a nie 250 metrów jak powiada w filmie rzecznik. Słaba znajomość tematu Panie rzeczniku :(

      • 1 0

  • Sz. Panie Kiewlicz !!

    Dziękuję za zaproszenie, tylko zapomniał Pan napisać gdzie, kiedy, itp.
    Gdzieś dzwonią.

    • 1 0

  • spedycja

    PR to port ma dobry ale wszyscy w branży wiedzą ze tam jest taka lipa i zaraz wszystko padnie i każdy ucieka do Gdyni , gratuluje pomysłu , może to mieszkańców przekona ale to my spedytorzy tak wolimy Gdynię , a klientowi jest to obojętne

    • 0 2

  • bardzo ladny reportaz pani sikorko!

    czekam na nowy!

    • 4 0

  • A czemu polskie porty są mniej konkurencyjne od innych?

    Bo pazerny Polaczek musi wydoić jak najwięcej, nie rozumie polityki biznesowej i zysku w długim okresie, tylko musi miec w rok wille i jach bo sąsiad ma. Dlatego u nas sa ceny z kosmosu a dodatkowo biznes wykańcza rozrośnięta do monstrualnych parametrów pasożytnicza biurokracja, składająca się z pazernych łapówkarzy i tysiecy durnych przepisów...
    Dlatego zawsze bedziemy mniej konkurencyjni od Zachodzu bo Polaczek jest głupszy i pazerniejszy od gospodarnego Niemca czy Szweda!!!

    • 1 0

  • Skoro ktoś dobiera zdjęcia z cyklu "dawniej i dziś" to powinno być na nich to samo miejsce, a nie całkiem inne.

    • 3 0

  • Porty w Polsce to nędza

    He, he, he POLSKIE PORTY, chyba dżinsy z MODARU Lepiej zobaczcie jak działają porty w Azji Port kontenerowy w Yantian w Chinach powstał w 8 tygodni a na redzie portu widać miasto statków

    • 0 0

  • Najstarsza część gdańskiego portu to port na Motławie

    a nie port wewnętrzny

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane