• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz z bliska gdański port z Trojmiasto.pl

Robert Kiewlicz
4 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 


W tym roku port w Gdańsku osiągnął kolejny rekord przeładunków. Trojmiasto.pl wraz z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk chce w najbliższym czasie zaprosić czytelników na wycieczkę po tym fascynującym miejscu. Będzie można zapoznać się nie tylko z bogatą historią, ale także dowiedzieć się o przyszłości i planowanym rozwoju portu.



Port w Gdańsku dawniej... Port w Gdańsku dawniej...
...i dziś. ...i dziś.
Pod koniec XV wieku do portu w Gdańsku zawijało nawet 700 statków rocznie, a w XVII wieku do 1,6 tys. Port stale się rozwijał i tak jest do czasów obecnych. Dziś port gdański jest jednym z największych na Bałtyku. Jego powierzchnia wynosi 1065,56 ha lądu i akwenów, a łączna długość nabrzeży wynosi 21 214 m. Połowa z nich to nabrzeża eksploatacyjne, czyli te, przy których bezpośrednio cumują statki.

Najstarsza część gdańskiego portu to tzw. Port Wewnętrzny, usytuowany wzdłuż Martwej Wisły. Znajdują się w nim terminal kontenerowy, baza i terminal dla promów oraz statków ro-ro, bazy przeładunku samochodów osobowych, owoców cytrusowych, siarki płynnej i granulowanej, a także fosforytów. Pozostałe nabrzeża mają charakter uniwersalny i umożliwiają przeładunek drobnicy konwencjonalnej oraz towarów masowych.

Drugą cześć portu gdańskiego stanowi tzw. Port Zewnętrzny. Zbudowany w latach 1970-1975 Port Północny z bezpośrednim dostępem do Zatoki Gdańskiej, stwarza warunki umożliwiające obsługę największych statków wchodzących na Bałtyk. W tej części portu mogą być obsługiwane statki przy pirsach o długości od 220 do 765 m i przy zanurzeniu wynoszącym do 15 m. Głębokość toru wodnego wynosi 17 m. Zlokalizowane są tu nowoczesne bazy przeładunku surowców energetycznych: paliw płynnych oraz węgla.

Najmłodszą częścią portu w Gdańsku jest jednak Głębokowodny Terminal Kontenerowy (Deepwater Container Terminal), powstały w 2007 roku. Nowy terminal o powierzchni 40 ha, z 650-metrowym nabrzeżem przeładunkowym dla statków, zmienia Gdańsk w centrum przeładunkowe Europy Wschodniej. Już w pierwszym roku działalności (2008) terminal obsłużył 106 356 TEU. Docelowo terminal ma osiągnąć roczną zdolność przeładunkową 2 mln TEU.

Czytelnicy Trojmiasto.pl będą mieli niepowtarzalną okazję zobaczyć, jak działa gdański port. Zwiedzić go z wody i z lądu. Zejść na nabrzeże Portu Północnego i obejrzeć jego panoramę z 61-metrowej wieży najmłodszej latarni morskiej w Polsce.

Miejsca

Opinie (73) ponad 10 zablokowanych

  • TEMAT ZASTĘPCZY TRÓJMIASTO.PL WPROWADZA ... (2)

    POLSKA WALCZY Z DOPALACZAMI A NASZ BUDYŃ WCIĄŻ ŚPI Z RADNYMI .

    • 8 3

    • on się boi ,Adamowicz Budynia i Budyń Adamowicza!!

      • 1 1

    • jak to?

      Adamowicz przewodniczy Radzie Nadzorczej Portu Gdańsk. Więc robi sobie kampanie, a nie nic nie robi. No i jeszcze GEPC-u, ale o tym pewnie na trojmiasto.pl będzie jutro:))

      • 0 0

  • a data możliwości zwiedzania?

    brak jej w artykule

    • 1 1

  • Bardzo fajny filmik

    Widać, że trojmiasto.pl się rozwija w dobry kierunku :)

    • 3 0

  • mercedes

    to kasa ss manow po wojnie nie oddali wszystkiego

    • 0 1

  • Słaby temat dla garstki Gdańszczan.

    opinii nie przybywa temat nie porusza . Przesyt tematu stoczniowego nastąpił.
    Czas chyba konkretnie zaorać już te tereny .

    • 2 3

  • Gdańsk jako port ma przyszlość a Gdynia zamienia port na wierzowce:(

    a alternatywy na rozbudowe portu nie ma:(

    • 0 1

  • ciekawy artykuł ,ciekawy filmik

    Duży port a nawet my mieszkańcy Gdańska tak mało o nim słyszymy.Niech się rozwija i jak najwięcej statków do niego zawija!

    • 2 0

  • Przestań nawiedzony człowieku z tym budyniem

    nigdy nie głosowałam na Adamowicza a teraz zrobię to napewno bo nie chcę stac w jednym szeregu z takimi deblilami jak ten co wszędzie przy każdym temacie wpieprza się z tym budyniem nie wie półgłówek że w ten sposób nas do niego zbliża i bardzo dobrze!!!!

    • 1 5

  • to jest port do przemytu

    dla anglikow

    • 0 0

  • Import z Chin robi swoje............

    Słyszałem opinie że ten kto w Chinach nie produkuje to już go na rynku niema.Drugą sprawą jest to że transport tony węgla z Chin kosztuje 28 pln. a ze Śląska 30 pln. to jak ma nie być wzrostu przeładunków?

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane