• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

10 faktów, które trzeba wiedzieć o reformie śmieciowej

Katarzyna Moritz
18 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Od 1 lipca czeka nas rewolucja śmieciowa. Od 1 lipca czeka nas rewolucja śmieciowa.

Zanim w kwietniu trafi do mieszkańców Gdańska przygotowana przez miasto broszura "Poradnik dla mieszkańców", my podpowiadamy co należy wiedzieć i o czym należy pamiętać w związku z nieuchronnie zbliżającą się reformą śmieciową.



1. Opłaty i stawki. Od 1 lipca zgodnie z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, odpowiedzialność za gospodarowanie odpadami komunalnymi w całym kraju przejmują gminy. W związku z tym Gdańsk zacznie pobierać "opłatę śmieciową". Opłata będzie zależeć od metrażu lokalu i wyniesie 0,66 zł za 1 m kw. mieszkania i 0,05 zł za każdy dodatkowy 1 m kw. powyżej 110 m kw. w przypadku śmieci posegregowanych na mokre i suche. Przy braku segregacji odpadów stawki są wyższe i wynoszą odpowiednio 0,88 zł i 0,07 zł.

Będziemy płacić za dwa miesiące. Pierwszą opłatę, za lipiec i sierpień należy wnieść do dnia 28.08.2013 r.

Opłaty należy wpłacać na konto wskazane przez ZDiZ: przelewem, gotówką w kasie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, kartą płatniczą, bez prowizji w oddziałach PeKaO SA obsługujących Urząd Miejski w Gdańsku.

Jednak gdy mieszkamy w budynku wielolokalowym, to nasz zarządca będzie pobierał od nas opłaty (może ustalić, że nie co dwa, ale co miesiąc) i przekaże je na konto ZDiZ.

2. Deklaracje. Właściciele nieruchomości (domki jednorodzinne i nieruchomości prywatne do 7 lokali) do 31 maja muszą zadeklarować wysokość opłat za wywóz śmieci oraz to, czy śmieci będą segregowane. W deklaracji należy podać dane właściciela oraz powierzchnię nieruchomości. Dodatkowo trzeba obliczyć ile będzie kosztował miesięczny wywóz odpadów w przypadku danej nieruchomości. Należy też wskazać dokładnie lokalizację punktu gromadzenia odpadów, do którego mają być dostarczone pojemniki i skąd będą zabierane odpady.

Wzory deklaracji do wypełnienia pobrać będzie można w Biurze Obsługi Klienta w siedzibie ZDiZ przy ul. Partyzantów 36 lub ze strony internetowej www.czystemiasto.gdansk.pl. Deklaracje będą dostępne do pobrania od drugiej połowy marca. Wypełniony dokument trzeba złożyć w siedzibie ZDiZ.

Jeśli wyjeżdżamy na dłużej niż miesiąc, należy złożyć w ZDiZ korektę deklaracji lub powiadomić zarządcę - będziemy wtedy zwolnieni z opłaty.

Czy w związku z reformą śmieciową będziesz segregować odpady?

Jeżeli mamy kilka nieruchomości, a w nich nikt nie mieszka, to nie składamy deklaracji, do momentu kiedy się to nie zmieni. Podczas ewentualnej kontroli będzie trzeba jednak przedstawić wszystkie informacje, które poświadczą, że lokal jest niezamieszkały.

3. Powierzchnia mieszkalna. Przy wypełnianiu deklaracji podajemy tylko powierzchnię pomieszczeń mieszkalnych, a więc kuchnię, łazienkę, sypialnie, pomieszczenia dzienne. Nie uwzględniamy balkonów, piwnic, strychów, garażów, antresol czy komórek.

4. Mieszkańcy wspólnot mieszkaniowych, spółdzielni i mieszkań komunalnych nie muszą się martwić o składanie deklaracji, bo wszystko ma załatwić za mieszkańców wybrany przez nich zarząd lub Biuro Obsługi Mieszkańców. Mieszkańcy mają natomiast gromadzić odpady zgodnie z decyzją zarządcy (selektywnie lub nie) i wrzucać je do właściwych pojemników oraz uiszczać regularnie opłatę wyliczoną przez zarząd budynku.

5. Prywatni właściciele nieruchomości w domkach jednorodzinnych, a także nieruchomości do 7 lokali, gdzie nie ma zarządcy, powinni przede wszystkim pamiętać o tym, by wypowiedzieć obecną umowę na odbiór odpadów tak, by wygasła najpóźniej do dnia 30.06.2013 r., by od 1 lipca nie płacić podwójnie, miastu i dotychczasowej firmie odbierającej odpady.

6. Kontrola segregacji odpadów. Firmy odbierające odpady zobowiązane będą do bieżących kontroli odbieranych odpadów. W przypadku stwierdzenia, że jakość odpadów w pojemniku jest niezgodna z jego przeznaczeniem, poinformują o tym mieszkańców poprzez pozostawienie żółtej naklejki ostrzegawczej na pojemniku. Właściciel nieruchomości będzie mógł wówczas we własnym zakresie doczyścić zgromadzone odpady lub zrezygnować z segregacji. W takim przypadku zostanie naliczona podwyższona opłata.

7. Blok ze zsypem a segregacja. W tym przypadku miasto sugeruje rozwiązanie problemu np. przeznaczeniem zrzutu zsypowego wyłącznie na odpady "mokre", które są bardziej uciążliwe i wymagają częstszego wyrzucania. Do frakcji "suchej" służyć może dodatkowy pojemnik ustawiony nie bezpośrednio pod wylotem zsypu, ale obok. Mieszkańcy powinni to ustalić z zarządcą.

8. Pojemniki. Miasto dostarczy nam pojemniki, osobno na odpady "mokre" i "suche", a przy braku segregacji - pojemniki na odpady zmieszane. Jednak miejsca gdzie one staną, to już problem organizacyjny, techniczny i sanitarny właścicieli nieruchomości, wspólnot, spółdzielni lub Gdańskiego Zarządu Nieruchomości Komunalnych.

9. Odbiór odpadów. Wybrany przez miasto przewoźnik odbierze odpady mokre, suche i niesegregowane min. raz w tygodniu, z zabudowy jednorodzinnej, min. 3 razy w tygodniu - na terenie Starego i Głównego Miasta oraz min. 2 razy w tygodniu - z pozostałej zabudowy wielorodzinnej.

Odbierane też będą odpady zielone z pojemników na frakcję mokrą, dodatkowo w okresie od 1 marca do 30 listopada w umówionych terminach 2 razy w miesiącu - z zabudowy jednorodzinnej, w biodegradowalnych workach o poj. od 80 l do 120 l oraz na zgłoszenie, nie częściej niż raz w miesiącu - z zabudowy wielorodzinnej, w workach lub kontenerach. Odbierane będą również choinki w okresie od 2 stycznia do 15 lutego raz w tygodniu - z miejsca gromadzenia odpadów.

Miasto odbierze w umówionych terminach także meble i inne odpady wielkogabarytowe, w tym opony, raz na kwartał - z zabudowy jednorodzinnej, oraz raz na dwa tygodnie - z zabudowy wielorodzinnej, odbierze odpady niebezpieczne w systemie zbiórki objazdowej.

Czego miasto nie odbierze? - odpadów budowlanych i rozbiórkowych (np. z remontu łazienki: kafle, gruz, muszle, umywalki, brodziki, wanny, baterie itp.), w tym przypadku sami musimy sobie zorganizować odbiorcę.

10. Dualna segregacja odpadów. Jeżeli będziemy jej przestrzegać, będziemy mniej płacić. Warto więc zapamiętać, które odpady są mokre, a które suche.

Odpady mokre to: biodegradowalne, czyli nadające się do kompostowania resztki żywności, fusy po kawie i herbacie, skorupki po jajkach i orzechach, zużyte ręczniki papierowe, i chusteczki higieniczne, mokry, zabrudzony papier, trawa, liście, rośliny, ziemia po kwiatach i inne nadające się do kompostowania.

Odpady suche to: opakowania takie jak wielomateriałowe, puszki, kartony po mleku i sokach, pojemniki z resztkami jedzenia, pojemniki po kosmetykach, tubki po paście i kremach, fajans, porcelana, pampersy i inne materiały higieniczne, tekstylia, popiół, odpady opakowaniowe, takie jak szkło, papier, tworzywa sztuczne (jeżeli nie trafią do kolorowych pojemników) i inne przedmioty z metali żelaznych i nieżelaznych (aluminium, miedź, cynk).

Jeśli nie wiesz gdzie wrzucić konkretny odpad, wrzuć do pojemnika na odpady suche.

W kolejnych dniach zaprezentujemy użytkowe szczegóły dotyczące "uchwał śmieciowych" w Gdyni i Sopocie.

Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku zajmuje się obsługą całego nowego systemu gospodarowania odpadami. Wszelkie formalności można załatwiać w Biurze Obsługi Klienta ZDiZ, Gdańsk, ul. Partyzantów 36, czynne w pon., wt., czw., pt. w godz. 8:00-16:00, w śr. w godz. 9:00-17:00, tel. 58 731 64 64, infolinia 58 731 64 64 czynna od pon. do pt. w godz. 9:00-17:00. Informację są też na stronie www.czystemiasto.gdansk.pl

Opinie (216) 4 zablokowane

  • A jakie są zasady przydzielania pojemników?

    Kiedy je dostaniemy i jakie, na jakiej podstawie?

    • 14 0

  • taaa (3)

    i wnioskując ze sposobu obliczania opłat pięcioosobowa rodzina, gnieżdżąca się na 40m2 produkuje mniej śmieci, niż jedna osoba mieszkająca w 60m2... co za debil to wymyślił?? ręce opadają z bezsilności na głupotę...

    • 48 1

    • Metoda segregacji nie ma znaczenia (1)

      Bez względu na metodę naliczania opłat, ta ustawa zabije dziesiątki lokalnych firm śmieciowych w Gdańsku, setki w Polsce. Zniknie konkurencja, wzrosną ceny. A do tych cen, kazda gmina doliczy sobie haracz.

      • 22 0

      • ciekawe, może teraz zdiz będzie wywoził a nie prsp

        • 1 1

    • zgadzam się

      Uważam, że to krzywdzące bo mieszkam sama na 92 m2 i bywam w domu tylko w piątki soboty i niedziele. Ile mogę wyprodukować śmieci? więcej niż przez cały tydzień 4 osobowa rodzina na 40 m2?

      • 1 0

  • Super, tylko 10 punktów wyjaśnienia (1)

    Punkt 1 - wydymanie na kosztach
    Punkt 2 - wykonanie pracy za urzędników
    Punkt 3 - bezsensowne wyliczenia
    Punkt 4 - pozorne ułatwienie
    Punkt 5 - kolejne obowiązki
    Punkt 6 - pogróżki
    Punkt 7 - jeden z wielu wyjątków z którym dzielnie będą walczyć urzędnicy
    Punkt 8 - śmietniki na ulicach
    Punkt 9 - slalom między pojemnikami 2 lub 3 razy w tygodniu
    Punkt 10 - jedyny sensowny

    Teraz jeszcze tylko wypełnienie deklaracji i jeszcze tylko zaniesienie do urzędu. Potem tylko ewentualne poprawki deklaracji. I tylko trzeba płacić.
    ************
    Wiem, że już za późno - tę ustawę trzeba było zakwestionować, kiedy została wprowadzana Drodzy (sic!) Samorządowcy!

    • 42 1

    • Punkt 6 to jest tzw. uznaniowość odbiorcy.

      Te żółte karteczki to będzie stały element odpowiedzialności zbiorowej.
      Jeden nieedukowalny i cała wspólnota buli solidarnie

      • 3 0

  • ustawa.... (2)

    Przepraszam, ale czy metraż mieszkan produkuje śmieci? Czy ludzie tam mieszkający? Mieszkam z mężem w 65 metrowym mieszkaniu. Moi znajomi (też 2 osoby) w 43metrach. Czy to jest jakakolwiek różnica? Przecież metraż nie odgrywa tutaj żadnej roli!!! Według mnie ustawa nie jest do końca przemyślana.

    • 49 2

    • Pewnie że nie

      Ale prawie wszystkie rodziny wielodzetne mieszkaja w małych mieszkaniach a ich to nie uderzy.

      • 9 1

    • Nie jest wogóle przemyślana

      a raczej przemyślana w tym kierunku jak okraść przy jak najmniejszym swoim wysiłku.
      Tych debili trzeba wywieżć na taczkach , a nie dyskutowac ze złodziejami.

      • 4 0

  • Mi wystarczy jeden pojemnik na suche- wg ostatniego zdania w artykule.

    • 13 0

  • "Jeśli nie wiesz gdzie wrzucić konkretny odpad, wrzuć do pojemnika na odpady suche."

    ...wystarczy wszystko wrzucac do suchych i problem segregacji rozwiązany:)

    • 31 0

  • nowy POdatek: od metrażu mieszkania... (3)

    czekamy na obliczanie kosztów energii elektrycznej od ilości okien w domu

    • 59 1

    • (1)

      nie, nie, opłata za energię elektryczną powinna być liczona od sumy przekątnych ekranów TV, monitorów komputerowych i komórek używanych na terenie posesji/mieszkania.
      Podobne absurdy już działają od lat, jak wielkość składki OC zależna od pojemności silnika.

      • 17 1

      • A do tego wszystkiego powinien być jeszcze formularz

        najlepiej w kilku wersjach. I do każdej wersji dodatek 01, 02, 03.
        Na każdym formularzu litania przepisów - że zgodnie z taka a taka ustawą, takim a takim paragrafem, i z późniejszymi zmianami...
        I jeszcze pouczenie dla wypełniającego, jakie kary mogą go spotkać za niewypełnienie, za fałszywe wypełnienie.
        I imię ojca. Imię matki. I numer działki. Wewnętrzny numer nadany przez urząd (albo symbol).
        I tabelki. Dużo tabelek. Różne kwoty w zależności od nieistotnych zmiennych.
        A jak przestaniesz używać, a potem wrócisz - to za każdym razem na nowo wypełniać formularz. A co!

        *******
        Brzmi surrealistycznie - nie, to tylko opis właśnie wprowadzanego formularza.

        • 12 1

    • nie od powierzchi mieszkania ale...

      od jego wysokości, koloru firanek, rodzaju domofonu... tu pole do POPiSu jest ogromne. To nowatorskie i bardzo odkrywcze rozwiązanie ułatwi w przyszłości naliczanie opłat za gaz, wodę, ciepło, en. elektryczną bo zamiast mierzyć czy liczyć, dane o mieszkaniu można wziąść z ksiegi wieczystej i z właścicielem mieszkania nie dyskutować ile czego zużywa. Takie to ich zbójeckie prawo.... no, do wyborów....

      • 4 0

  • żółta kartka... (1)

    Szanowny Pan Lisicki wraz ze swoimi radnymi to mogą sobie żółtą kartkę nakleić na d...ie co najwyżej.

    • 42 0

    • Oni już dawno powinni dostać CZERWONĄ

      tylko nam się nie chce d*py ruszyć

      • 12 0

  • Bardzo dobrze jak kogođ stac na 80 metrow to i stac na 60zl miesiecznie (10)

    • 2 57

    • OK

      Nawet jeżeli... to co z tego? Opłata śmieciowa to nie podatek dochodowy ani majątkowy.

      • 21 0

    • tak kretynie/kretynko (7)

      eksmituj stare babcie i dziadków z dużych mieszkan do kawalerek w kowalach bo ich nie stac na wywóz smieci... To jest paranoja!

      • 17 2

      • a czemu ja mam dopłacać do tego (6)

        że dziadek emeryt chce mieszkać na 80 metrach? luksus jest dla tych, których na niego stać.

        • 1 21

        • pomyśl, to nie boli (5)

          ćwoku, ile myślisz ta samotna osoba wytwarza śmieci?
          do czego dopłacać? To ci samotni będą teraz dopłacać do większych gospodarstw domowych, które zajmują małe lokale.

          • 15 1

          • dotychczas było odwrotnie, więc się wyrówna :) (4)

            i zgadzam się - jak kogoś stać na płacenie za ogrzewanie, czy czynsz za 80 metrów, to mu opłata śmieciowa różnicy nie robi...

            • 1 11

            • jeżeli płaci wiecej za ogrzewanie to znaczy... (2)

              ..że więcej zużywa ciepła więc ok. ale czy jednocześnie więcej wytwarza śmieci? równie dobrze można twierdzić,że za śmieci płscić wiecej powinni ci co mają lepszy dostep do internetu...bo skoro ich stać na szybszy internet to za śmieci niech płacą wiecej niż ci co np. internetu nie mają wogóle...

              • 10 1

              • Wiemy (1)

                że więcej nie zużywa ale cos trzeba było wybrać. Jak kogoś stać na mieszkanie na duzo większej powierzchni niz potzrebuje to nie można powiedzieć że jej doskwiera bieda. U nas i tak nie ma podatku katastralnego więc możesz go traktowac w ten sposób.

                • 1 12

              • sprzedaj mieszkanie 100 m2 cwaniaku

                2 lata (wrzeszcz 5000 m2) zainteresowanych wielu.....

                czynsz ok 1100 zł/ 950 zł i w tym momencie zainteresowaniu mile sie żegnają
                nadal zainteresowany....

                po zebraniu współnotowym pewnie kolejne 100 zł podwyżki będzie...

                • 0 0

            • robi różnicę, zapewniam

              mieszkam na 60m2 i już dzisiaj liczę każdy grosz
              najpierw płacę czynsz i opłaty, potem kombinuję jak ogarnąć resztę
              Śmieci wytwarzam tyle samo ile gdybym mieszkała na 40, i tyle samo gdybym mieszkała na 80m2.
              każdy powinien płacić za siebie

              • 7 0

    • a jak mnie nie stać to mogę nie płacić ?

      • 4 0

  • jest druga połowa marca, dokładnie 18 marca, daklaracji do pobrania na podanej stronie nie ma.

    • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane