• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

10 faktów, które trzeba wiedzieć o reformie śmieciowej

Katarzyna Moritz
18 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Od 1 lipca czeka nas rewolucja śmieciowa. Od 1 lipca czeka nas rewolucja śmieciowa.

Zanim w kwietniu trafi do mieszkańców Gdańska przygotowana przez miasto broszura "Poradnik dla mieszkańców", my podpowiadamy co należy wiedzieć i o czym należy pamiętać w związku z nieuchronnie zbliżającą się reformą śmieciową.



1. Opłaty i stawki. Od 1 lipca zgodnie z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, odpowiedzialność za gospodarowanie odpadami komunalnymi w całym kraju przejmują gminy. W związku z tym Gdańsk zacznie pobierać "opłatę śmieciową". Opłata będzie zależeć od metrażu lokalu i wyniesie 0,66 zł za 1 m kw. mieszkania i 0,05 zł za każdy dodatkowy 1 m kw. powyżej 110 m kw. w przypadku śmieci posegregowanych na mokre i suche. Przy braku segregacji odpadów stawki są wyższe i wynoszą odpowiednio 0,88 zł i 0,07 zł.

Będziemy płacić za dwa miesiące. Pierwszą opłatę, za lipiec i sierpień należy wnieść do dnia 28.08.2013 r.

Opłaty należy wpłacać na konto wskazane przez ZDiZ: przelewem, gotówką w kasie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, kartą płatniczą, bez prowizji w oddziałach PeKaO SA obsługujących Urząd Miejski w Gdańsku.

Jednak gdy mieszkamy w budynku wielolokalowym, to nasz zarządca będzie pobierał od nas opłaty (może ustalić, że nie co dwa, ale co miesiąc) i przekaże je na konto ZDiZ.

2. Deklaracje. Właściciele nieruchomości (domki jednorodzinne i nieruchomości prywatne do 7 lokali) do 31 maja muszą zadeklarować wysokość opłat za wywóz śmieci oraz to, czy śmieci będą segregowane. W deklaracji należy podać dane właściciela oraz powierzchnię nieruchomości. Dodatkowo trzeba obliczyć ile będzie kosztował miesięczny wywóz odpadów w przypadku danej nieruchomości. Należy też wskazać dokładnie lokalizację punktu gromadzenia odpadów, do którego mają być dostarczone pojemniki i skąd będą zabierane odpady.

Wzory deklaracji do wypełnienia pobrać będzie można w Biurze Obsługi Klienta w siedzibie ZDiZ przy ul. Partyzantów 36 lub ze strony internetowej www.czystemiasto.gdansk.pl. Deklaracje będą dostępne do pobrania od drugiej połowy marca. Wypełniony dokument trzeba złożyć w siedzibie ZDiZ.

Jeśli wyjeżdżamy na dłużej niż miesiąc, należy złożyć w ZDiZ korektę deklaracji lub powiadomić zarządcę - będziemy wtedy zwolnieni z opłaty.

Czy w związku z reformą śmieciową będziesz segregować odpady?

Jeżeli mamy kilka nieruchomości, a w nich nikt nie mieszka, to nie składamy deklaracji, do momentu kiedy się to nie zmieni. Podczas ewentualnej kontroli będzie trzeba jednak przedstawić wszystkie informacje, które poświadczą, że lokal jest niezamieszkały.

3. Powierzchnia mieszkalna. Przy wypełnianiu deklaracji podajemy tylko powierzchnię pomieszczeń mieszkalnych, a więc kuchnię, łazienkę, sypialnie, pomieszczenia dzienne. Nie uwzględniamy balkonów, piwnic, strychów, garażów, antresol czy komórek.

4. Mieszkańcy wspólnot mieszkaniowych, spółdzielni i mieszkań komunalnych nie muszą się martwić o składanie deklaracji, bo wszystko ma załatwić za mieszkańców wybrany przez nich zarząd lub Biuro Obsługi Mieszkańców. Mieszkańcy mają natomiast gromadzić odpady zgodnie z decyzją zarządcy (selektywnie lub nie) i wrzucać je do właściwych pojemników oraz uiszczać regularnie opłatę wyliczoną przez zarząd budynku.

5. Prywatni właściciele nieruchomości w domkach jednorodzinnych, a także nieruchomości do 7 lokali, gdzie nie ma zarządcy, powinni przede wszystkim pamiętać o tym, by wypowiedzieć obecną umowę na odbiór odpadów tak, by wygasła najpóźniej do dnia 30.06.2013 r., by od 1 lipca nie płacić podwójnie, miastu i dotychczasowej firmie odbierającej odpady.

6. Kontrola segregacji odpadów. Firmy odbierające odpady zobowiązane będą do bieżących kontroli odbieranych odpadów. W przypadku stwierdzenia, że jakość odpadów w pojemniku jest niezgodna z jego przeznaczeniem, poinformują o tym mieszkańców poprzez pozostawienie żółtej naklejki ostrzegawczej na pojemniku. Właściciel nieruchomości będzie mógł wówczas we własnym zakresie doczyścić zgromadzone odpady lub zrezygnować z segregacji. W takim przypadku zostanie naliczona podwyższona opłata.

7. Blok ze zsypem a segregacja. W tym przypadku miasto sugeruje rozwiązanie problemu np. przeznaczeniem zrzutu zsypowego wyłącznie na odpady "mokre", które są bardziej uciążliwe i wymagają częstszego wyrzucania. Do frakcji "suchej" służyć może dodatkowy pojemnik ustawiony nie bezpośrednio pod wylotem zsypu, ale obok. Mieszkańcy powinni to ustalić z zarządcą.

8. Pojemniki. Miasto dostarczy nam pojemniki, osobno na odpady "mokre" i "suche", a przy braku segregacji - pojemniki na odpady zmieszane. Jednak miejsca gdzie one staną, to już problem organizacyjny, techniczny i sanitarny właścicieli nieruchomości, wspólnot, spółdzielni lub Gdańskiego Zarządu Nieruchomości Komunalnych.

9. Odbiór odpadów. Wybrany przez miasto przewoźnik odbierze odpady mokre, suche i niesegregowane min. raz w tygodniu, z zabudowy jednorodzinnej, min. 3 razy w tygodniu - na terenie Starego i Głównego Miasta oraz min. 2 razy w tygodniu - z pozostałej zabudowy wielorodzinnej.

Odbierane też będą odpady zielone z pojemników na frakcję mokrą, dodatkowo w okresie od 1 marca do 30 listopada w umówionych terminach 2 razy w miesiącu - z zabudowy jednorodzinnej, w biodegradowalnych workach o poj. od 80 l do 120 l oraz na zgłoszenie, nie częściej niż raz w miesiącu - z zabudowy wielorodzinnej, w workach lub kontenerach. Odbierane będą również choinki w okresie od 2 stycznia do 15 lutego raz w tygodniu - z miejsca gromadzenia odpadów.

Miasto odbierze w umówionych terminach także meble i inne odpady wielkogabarytowe, w tym opony, raz na kwartał - z zabudowy jednorodzinnej, oraz raz na dwa tygodnie - z zabudowy wielorodzinnej, odbierze odpady niebezpieczne w systemie zbiórki objazdowej.

Czego miasto nie odbierze? - odpadów budowlanych i rozbiórkowych (np. z remontu łazienki: kafle, gruz, muszle, umywalki, brodziki, wanny, baterie itp.), w tym przypadku sami musimy sobie zorganizować odbiorcę.

10. Dualna segregacja odpadów. Jeżeli będziemy jej przestrzegać, będziemy mniej płacić. Warto więc zapamiętać, które odpady są mokre, a które suche.

Odpady mokre to: biodegradowalne, czyli nadające się do kompostowania resztki żywności, fusy po kawie i herbacie, skorupki po jajkach i orzechach, zużyte ręczniki papierowe, i chusteczki higieniczne, mokry, zabrudzony papier, trawa, liście, rośliny, ziemia po kwiatach i inne nadające się do kompostowania.

Odpady suche to: opakowania takie jak wielomateriałowe, puszki, kartony po mleku i sokach, pojemniki z resztkami jedzenia, pojemniki po kosmetykach, tubki po paście i kremach, fajans, porcelana, pampersy i inne materiały higieniczne, tekstylia, popiół, odpady opakowaniowe, takie jak szkło, papier, tworzywa sztuczne (jeżeli nie trafią do kolorowych pojemników) i inne przedmioty z metali żelaznych i nieżelaznych (aluminium, miedź, cynk).

Jeśli nie wiesz gdzie wrzucić konkretny odpad, wrzuć do pojemnika na odpady suche.

W kolejnych dniach zaprezentujemy użytkowe szczegóły dotyczące "uchwał śmieciowych" w Gdyni i Sopocie.

Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku zajmuje się obsługą całego nowego systemu gospodarowania odpadami. Wszelkie formalności można załatwiać w Biurze Obsługi Klienta ZDiZ, Gdańsk, ul. Partyzantów 36, czynne w pon., wt., czw., pt. w godz. 8:00-16:00, w śr. w godz. 9:00-17:00, tel. 58 731 64 64, infolinia 58 731 64 64 czynna od pon. do pt. w godz. 9:00-17:00. Informację są też na stronie www.czystemiasto.gdansk.pl

Opinie (216) 4 zablokowane

  • Wypowiedzenie umowy dotychczasowej firmie (3)

    do 30 czerwca. Co za bzdura. Po co wypowiadac, skoro i tak nie będą mogli od lipca wywozic w ramach nowej ustawy złodziejecko śmieciowej

    • 12 2

    • (1)

      Trzeba jeszcze pamiętać, że większość dotychczasowych umów przewiduje 3- miesięczny okres wypowiedzenia. Dlatego umowy należałoby wypowiadać już w marcu! Oczywiście większość zainteresowanych nie ma o tym pojecia i prawdopodobnie bedzie płacić podwójnie przez 3 lub więcej miesięcy! Skoro nowe zasady są wprowadzone ustawowo i są obligatoryjne dlaczego dotych czasowe umowy nie wygasają automatycznie z mocy prawa? Tak byłoby łatwiej i korzystniej dla obywateli ale o tym Platforma Oszustów zapomniała.

      • 11 0

      • Wejście ustawy powinno automatycznie znnosic umowy

        • 9 0

    • Bo takie jest prawo.

      Podpisałeś umowę na czas nieokreślony to teraz musisz ją wypowiedzieć i to czym prędzej bo okres wypowiedzenia umowy może być nawet półroczny - sprawdź w swojej umowie.

      • 3 2

  • Nowe zasady nie rozwiążą problemu śmiecenia w lasach i innych terenach publicznych. (2)

    W ramach nowych zasad do pojemników nie można skłądać odpadów budowlanych jak tynk, płytki ceramiczne, kleje, farby, styropian itp. itd. Nie będą też odbierane odpady wielkogabarytowe (np. stare meble) i zużyte artykuły gospodarstwa domowego - lodówki, pralki, telewizory. Zorganizowanie we własnym zakresie odbioru takich odpadów jest niezwykle kłopotliwe i bardzo kosztowne (odbiór metra sześciennego odpadów budowlanych może kosztować nawet 700 złotych!). Dlatego nowy system problemu nielegalnych śmietnisk w lasach i na polach wcale nie rozwiąże a być może nawet nastapi eskalacja problemu bo dotychczas wiele takich odpadów było "przemycane" do zwykłych pojemników na smieci szczególnie przy budynkach wielorodzinnych.
    Aby rozwiązać ten problem w ramach systemu powinny być regularnie np. raz lub dwa razy w miesiącu organizowane odbiory odpadów wielkogabarytowych, AGD i budowlanych na każdej ulicy.

    • 20 1

    • Radzę poczytać: (1)

      czystemiastogdansk - harmonogram zbiórek. Nie siej defetyzmu. Poza tym mozna zawsze raz na pół roku oddać do 500 kg odpadów do ZUT - informacja też na stronie.

      • 1 0

      • Harmonogram zbiórek może i jest, ale mnie pani z Jampola odpowiedziała, że gdyby miała się stosować, to nie zarobiłaby na utrzymanie Ha.

        • 0 0

  • może to głupie pytanie (1)

    ale w czym gromadzić odpady mokre? w foliowym worku z którego trzeba będzie ten syf wytrzepać do pojemnika? a worek oddzielnie do suchych? czy w wiadrze bezpośrednio mam syf sobie robić w domu?

    • 12 0

    • będzie fajnie z tym trzepaniem zwłaszcza w sierpniu

      jak będą stada os w śmietnikach

      • 0 0

  • Czy siatka biodegradowalna to odpad suchy czy mokry ?! (1)

    • 7 0

    • Suchy.

      • 0 0

  • chcieli dobrze a wyszło jak zawsze (2)

    "Czego miasto nie odbierze? - odpadów budowlanych i rozbiórkowych (np. z remontu łazienki: kafle, gruz, muszle, umywalki, brodziki, wanny, baterie itp.), w tym przypadku sami musimy sobie zorganizować odbiorcę."
    O baterie i metalowe wanny to się nie martwię, ale reszta wyląduje w lasach jak do tej pory. A czyste lasy, to był jeden z naczelnych argumentów reformy śmieciowej.
    Chociaż tak po prawdzie to nie jest wina systemu zbiórki odpadów tylko mentalności dużej części Polaków którzy nie mają poszanowania dla dobra wspólnego.

    • 15 0

    • Czego miasto nie odbierze?................

      Ale miasto nigdy nie odbierało odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Zawsze było trzeba zadbać o to samemu i zamówić np."big-baga" i płaciło się za to ekstra ( i nie było to 700PLN jak ktoś napisał wcześniej). Sądzę więc, że jeżeli wcześniej ktoś miała to głęboko w d...e,
      to nadal będzie mieć, bo to nie zależy od ustawy lecz od mentalności.

      • 2 0

    • Po to chyba będą wystawki

      ?

      • 3 0

  • Segregacja w budynkach wilokondygnacyjnych

    Segregacja w budynkach wielokondygnacyjnych jest nierealna. Nie da się wszystkich, kilkudziesięciu, lokatorów upilnować. Jak sobie miasto to wyobraża, że przed każdą klatką stanie kubeł na suche? We wsypie dwa kubły się nie zmieszczą.
    Skąd te ceny? Dotychczas spółka miejska odbierała śmieci za 12 zł / os niesortowanych, teraz kilkaset procent więcej i to za sortowane. Należy przypomnieć, że miasto kilka lat temu, gdy wszedł obowiązek sortowania śmieci, miasto podniosło drastycznie ceny wywozu śmieci niesortowanych.

    • 14 0

  • Nie ma to jak 2 razy za to samo (utylizację) brać kasę
    od producentów a teraz od ludzi w końcu i tak wszystko zapłacą ludzie, ale co tam żyjemy na wyspie ... nędzy i rozpaczy

    • 9 0

  • a gdzie wyniki przetargu?

    do 8 III bylo mozna skladac oferty na wywoz smieci? Dlaczego nadal nie ma wynikow? zlozone oferty sa za niskie? Trzeba po cichu podniesc stawke aby sie zgadzala z proponowanymi milionami miasta?
    Teraz nie mam pojemnika na mokre bo mam kompostownik i to dziala, mam wywoz smieci suchych co 2 tygodnie, jak ktos nie bedzie sie miescil zapraszam do mnie, czemu tylko ja mam byc uszczesliwiony na sile? za 2x wieksza kase!

    • 7 0

  • a śmieci w Kowalach?

    kiedy bedzie na temat odbioru śmieci z Kowal?

    • 3 0

  • prędzej Budyniowi wyrosną włosy na łysinie niż wypełnię jakąś deklarację wymyśloną przez jego liczne podnóżki

    będąc właścicielem mieszkania w budynku wielorodzinnym, dyrektor zarządu dróg i zieleni w Gdańsku jest dla mnie nikim, żebym składał mu deklaracje prawie że majątkowe (dane mieszkania, moje dane osobowe)

    Równie dobrze miła pani w kiosku z gazetami mogłaby zażądać np zaświadczenia o niekaralności albo numeru pesel przy zakupie zapałek

    • 18 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane