• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

10 faktów, które trzeba wiedzieć o reformie śmieciowej

Katarzyna Moritz
18 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Od 1 lipca czeka nas rewolucja śmieciowa. Od 1 lipca czeka nas rewolucja śmieciowa.

Zanim w kwietniu trafi do mieszkańców Gdańska przygotowana przez miasto broszura "Poradnik dla mieszkańców", my podpowiadamy co należy wiedzieć i o czym należy pamiętać w związku z nieuchronnie zbliżającą się reformą śmieciową.



1. Opłaty i stawki. Od 1 lipca zgodnie z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, odpowiedzialność za gospodarowanie odpadami komunalnymi w całym kraju przejmują gminy. W związku z tym Gdańsk zacznie pobierać "opłatę śmieciową". Opłata będzie zależeć od metrażu lokalu i wyniesie 0,66 zł za 1 m kw. mieszkania i 0,05 zł za każdy dodatkowy 1 m kw. powyżej 110 m kw. w przypadku śmieci posegregowanych na mokre i suche. Przy braku segregacji odpadów stawki są wyższe i wynoszą odpowiednio 0,88 zł i 0,07 zł.

Będziemy płacić za dwa miesiące. Pierwszą opłatę, za lipiec i sierpień należy wnieść do dnia 28.08.2013 r.

Opłaty należy wpłacać na konto wskazane przez ZDiZ: przelewem, gotówką w kasie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, kartą płatniczą, bez prowizji w oddziałach PeKaO SA obsługujących Urząd Miejski w Gdańsku.

Jednak gdy mieszkamy w budynku wielolokalowym, to nasz zarządca będzie pobierał od nas opłaty (może ustalić, że nie co dwa, ale co miesiąc) i przekaże je na konto ZDiZ.

2. Deklaracje. Właściciele nieruchomości (domki jednorodzinne i nieruchomości prywatne do 7 lokali) do 31 maja muszą zadeklarować wysokość opłat za wywóz śmieci oraz to, czy śmieci będą segregowane. W deklaracji należy podać dane właściciela oraz powierzchnię nieruchomości. Dodatkowo trzeba obliczyć ile będzie kosztował miesięczny wywóz odpadów w przypadku danej nieruchomości. Należy też wskazać dokładnie lokalizację punktu gromadzenia odpadów, do którego mają być dostarczone pojemniki i skąd będą zabierane odpady.

Wzory deklaracji do wypełnienia pobrać będzie można w Biurze Obsługi Klienta w siedzibie ZDiZ przy ul. Partyzantów 36 lub ze strony internetowej www.czystemiasto.gdansk.pl. Deklaracje będą dostępne do pobrania od drugiej połowy marca. Wypełniony dokument trzeba złożyć w siedzibie ZDiZ.

Jeśli wyjeżdżamy na dłużej niż miesiąc, należy złożyć w ZDiZ korektę deklaracji lub powiadomić zarządcę - będziemy wtedy zwolnieni z opłaty.

Czy w związku z reformą śmieciową będziesz segregować odpady?

Jeżeli mamy kilka nieruchomości, a w nich nikt nie mieszka, to nie składamy deklaracji, do momentu kiedy się to nie zmieni. Podczas ewentualnej kontroli będzie trzeba jednak przedstawić wszystkie informacje, które poświadczą, że lokal jest niezamieszkały.

3. Powierzchnia mieszkalna. Przy wypełnianiu deklaracji podajemy tylko powierzchnię pomieszczeń mieszkalnych, a więc kuchnię, łazienkę, sypialnie, pomieszczenia dzienne. Nie uwzględniamy balkonów, piwnic, strychów, garażów, antresol czy komórek.

4. Mieszkańcy wspólnot mieszkaniowych, spółdzielni i mieszkań komunalnych nie muszą się martwić o składanie deklaracji, bo wszystko ma załatwić za mieszkańców wybrany przez nich zarząd lub Biuro Obsługi Mieszkańców. Mieszkańcy mają natomiast gromadzić odpady zgodnie z decyzją zarządcy (selektywnie lub nie) i wrzucać je do właściwych pojemników oraz uiszczać regularnie opłatę wyliczoną przez zarząd budynku.

5. Prywatni właściciele nieruchomości w domkach jednorodzinnych, a także nieruchomości do 7 lokali, gdzie nie ma zarządcy, powinni przede wszystkim pamiętać o tym, by wypowiedzieć obecną umowę na odbiór odpadów tak, by wygasła najpóźniej do dnia 30.06.2013 r., by od 1 lipca nie płacić podwójnie, miastu i dotychczasowej firmie odbierającej odpady.

6. Kontrola segregacji odpadów. Firmy odbierające odpady zobowiązane będą do bieżących kontroli odbieranych odpadów. W przypadku stwierdzenia, że jakość odpadów w pojemniku jest niezgodna z jego przeznaczeniem, poinformują o tym mieszkańców poprzez pozostawienie żółtej naklejki ostrzegawczej na pojemniku. Właściciel nieruchomości będzie mógł wówczas we własnym zakresie doczyścić zgromadzone odpady lub zrezygnować z segregacji. W takim przypadku zostanie naliczona podwyższona opłata.

7. Blok ze zsypem a segregacja. W tym przypadku miasto sugeruje rozwiązanie problemu np. przeznaczeniem zrzutu zsypowego wyłącznie na odpady "mokre", które są bardziej uciążliwe i wymagają częstszego wyrzucania. Do frakcji "suchej" służyć może dodatkowy pojemnik ustawiony nie bezpośrednio pod wylotem zsypu, ale obok. Mieszkańcy powinni to ustalić z zarządcą.

8. Pojemniki. Miasto dostarczy nam pojemniki, osobno na odpady "mokre" i "suche", a przy braku segregacji - pojemniki na odpady zmieszane. Jednak miejsca gdzie one staną, to już problem organizacyjny, techniczny i sanitarny właścicieli nieruchomości, wspólnot, spółdzielni lub Gdańskiego Zarządu Nieruchomości Komunalnych.

9. Odbiór odpadów. Wybrany przez miasto przewoźnik odbierze odpady mokre, suche i niesegregowane min. raz w tygodniu, z zabudowy jednorodzinnej, min. 3 razy w tygodniu - na terenie Starego i Głównego Miasta oraz min. 2 razy w tygodniu - z pozostałej zabudowy wielorodzinnej.

Odbierane też będą odpady zielone z pojemników na frakcję mokrą, dodatkowo w okresie od 1 marca do 30 listopada w umówionych terminach 2 razy w miesiącu - z zabudowy jednorodzinnej, w biodegradowalnych workach o poj. od 80 l do 120 l oraz na zgłoszenie, nie częściej niż raz w miesiącu - z zabudowy wielorodzinnej, w workach lub kontenerach. Odbierane będą również choinki w okresie od 2 stycznia do 15 lutego raz w tygodniu - z miejsca gromadzenia odpadów.

Miasto odbierze w umówionych terminach także meble i inne odpady wielkogabarytowe, w tym opony, raz na kwartał - z zabudowy jednorodzinnej, oraz raz na dwa tygodnie - z zabudowy wielorodzinnej, odbierze odpady niebezpieczne w systemie zbiórki objazdowej.

Czego miasto nie odbierze? - odpadów budowlanych i rozbiórkowych (np. z remontu łazienki: kafle, gruz, muszle, umywalki, brodziki, wanny, baterie itp.), w tym przypadku sami musimy sobie zorganizować odbiorcę.

10. Dualna segregacja odpadów. Jeżeli będziemy jej przestrzegać, będziemy mniej płacić. Warto więc zapamiętać, które odpady są mokre, a które suche.

Odpady mokre to: biodegradowalne, czyli nadające się do kompostowania resztki żywności, fusy po kawie i herbacie, skorupki po jajkach i orzechach, zużyte ręczniki papierowe, i chusteczki higieniczne, mokry, zabrudzony papier, trawa, liście, rośliny, ziemia po kwiatach i inne nadające się do kompostowania.

Odpady suche to: opakowania takie jak wielomateriałowe, puszki, kartony po mleku i sokach, pojemniki z resztkami jedzenia, pojemniki po kosmetykach, tubki po paście i kremach, fajans, porcelana, pampersy i inne materiały higieniczne, tekstylia, popiół, odpady opakowaniowe, takie jak szkło, papier, tworzywa sztuczne (jeżeli nie trafią do kolorowych pojemników) i inne przedmioty z metali żelaznych i nieżelaznych (aluminium, miedź, cynk).

Jeśli nie wiesz gdzie wrzucić konkretny odpad, wrzuć do pojemnika na odpady suche.

W kolejnych dniach zaprezentujemy użytkowe szczegóły dotyczące "uchwał śmieciowych" w Gdyni i Sopocie.

Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku zajmuje się obsługą całego nowego systemu gospodarowania odpadami. Wszelkie formalności można załatwiać w Biurze Obsługi Klienta ZDiZ, Gdańsk, ul. Partyzantów 36, czynne w pon., wt., czw., pt. w godz. 8:00-16:00, w śr. w godz. 9:00-17:00, tel. 58 731 64 64, infolinia 58 731 64 64 czynna od pon. do pt. w godz. 9:00-17:00. Informację są też na stronie www.czystemiasto.gdansk.pl

Opinie (216) 4 zablokowane

  • przy tym systemie każde gospodarsto domowe powinno mieć swój kosz

    z którego będą odbierane jego śmieci. Oznacza to, że blokowisko, gdzie jest kilka tysięcy lokali powinno mieć kilka tysięcy kubłów na śmieci. Inaczej będzie chaos, wystarczy, że znajdzie się jeden czy drugi osobnik, który do wspólnego kosza będzie wywalał nieposegregowane odpady i system leży.

    • 28 0

  • miasto czyli kto?

    A ktoś z urzedasow pomyślał zanim strzelił głupotę o wykorzystaniu zsypow na mokre? Przecież ten cały syf zanim doleci na dol osiadzie na zsypie! Ktoś ma zamiar codziennie plukac te zsypy? NIE SADZE!!! I dopiero zacznie się syf i gleba zyzna dla karaluchow i innego robactwa. OCZEKUJE LOGICZNEGO ROZWIĄZANIA, bo to co zaproponowali to głupota w czystej postaci...

    • 26 1

  • Jeśli nie wiesz gdzie wrzucić konkretny odpad, wrzuć do pojemnika na odpady suche.

    Tak to ja mogę segregować.
    A tak serio- Buląc tyle za wywóz śmieci oczekuję konkretnej usługi na poziomie- niech mi miasto to segreguje skoro taki podatek muszę płacić.

    • 20 0

  • Przygnębiające (8)

    Tyle opinii wyżej i ani jednej pozytywnej. Ja od dawna segreguję śmieci i cieszę się z nowych zasad. Może wreszcie będzie czyściej w lasach. Przykro tylko, że tylu awanturników tu się wypowiada. To naprawdę taki problem posegregować śmieci? Cały świat to robi a u nas same brudasy mieszkają niemyślące o środowisku i chociażby swoich dzieciach? Przykre. Niemniej, ja będę robić swoje. Zapewne nie ja jedna, szkoda tylko, że ludzie pozytywnie nastawieni tu się nie wypowiedzieli.

    • 8 44

    • Gabo, to nie są opinie osób niesegregujących śmieci

      to opinie osób dostrzegających absurdy ustawy.
      Absurdalnej już w wersji przygotowanej przez posłów, przeniesionych na wyższy poziom absurdu przez lokalnych polityków.

      Jak wygląda rzeczywistość - wklej w przeglądarkę
      Czy_nizsze_rachunki_przekonaja_Polakow_do_segregacji

      Wyniki konkretnej akcji. Na konkretnych ludziach. Na ochotnikach. Tu opisane są FAKTY a nie pobożne życzenia ustawodawcy.

      • 12 0

    • segregacja

      Gaba, ja też segreguje od dłuższego czasu ale zdenerwował mnie pomysł że zsypami. Poza tym uważam, że ustawa smieciowa powinna już dawno wejść w życie. Zawsze mierzi mnie obraz lodówek, kanap czy opon wyrzuconych w lesie... Cholota powinna zacząć uczyć się doceniać środowisko. A wiadomo, że Polacy nie naucza się jeśli nie będą musieli za coś płacić.

      • 2 7

    • Segregacja śmieci to jedno - i tu jestem jak najbardziej za.
      Ale uzależnienie kwoty za wywóz śmieci od metrażu mieszkania - to już gruba przesada!

      • 14 0

    • Nowe zasady nie rozwiążą problemu śmiecenia w lasach i innych terenach publicznych.

      W ramach nowych zasad do pojemników nie można skłądać odpadów budowlanych jak tynk, płytki ceramiczne, kleje, farby, styropian itp. itd. Nie będą też odbierane odpady wielkogabarytowe (np. stare meble) i zużyte artykuły gospodarstwa domowego - lodówki, pralki, telewizory. Zorganizowanie we własnym zakresie odbioru takich odpadów jest niezwykle kłopotliwe i bardzo kosztowne (odbiór metra sześciennego odpadów budowlanych może kosztować nawet 700 złotych!). Dlatego nowy system problemu nielegalnych śmietnisk w lasach i na polach wcale nie rozwiąże a być może nawet nastapi eskalacja problemu bo dotychczas wiele takich odpadów było "przemycane" do zwykłych pojemników na smieci szczególnie przy budynkach wielorodzinnych.

      • 12 1

    • (2)

      to nie chodzi o segregacje tylko o koszty !!!
      teraz płacę 8,50 pod osoby za nieposegregowane a po "reformie" będę płacił 45zł za 3 osoby i jeszcze będę musiał segregować!!!!

      • 8 0

      • ja 8, a po "reformie" - 62PLN (1)

        segreguję większość śmieci

        • 3 0

        • 8zł?!?!? - 8 zł to kawa kosztuje!!!!

          My w domku jednor. ostatnio 99,8zł/1mc za pojemnik 140L opróżniany 1x w tygodniu. Aby się w nim zmieścić (6 osób w domu) segregujemy wszystko "suche" i wyrzucamy do zbiorników do segregacji. No wiem - możemy dużo segregować bo mamy piwnicę do składowania "suchego" - powiedzą malkontenci. Ale 8zł a nasze prawie 100zł to ogromna różnica. Mam wrażenie, że mieszkańcy domków płacili za całą resztę, bo nie raz tu piszecie o jakiś groszowych opłatach jak np. te 8 zł. Oczywiście potępiam wywożących śmieci do lasu....
          A tak w ogóle nie ma sprawiedliwej metody - przy metodzie osobowej - wszyscy niezameldowani by nie płacili.

          • 2 3

    • problemem nie jest tylko segregacja

      nie chodzi tylko o samą segregację problem jest także w sposobie naliczania opłat według urzędasów single i mniej liczne rodziny na większym metrażu mieszkania mają współfinansować w śmieciowych opłatach rodziny wieloosobowe na mniejszym metrażu mieszkania pytanie tylko z jakiego powodu ot taka sprawiedliwość według budynia i jego bandy

      • 3 0

  • Kochani .....

    Życie jest jak jajko - trzeba je znieść./ CHYBA /

    i dlatego mamy co mamy . W dniu dzisiejszym :::: Artykuł w stylu ::::

    Kiedy wszystko inne zawiedzie - przeczytaj instrukcję. !!

    Pozdrawiam .............

    • 6 0

  • tiaaa... zsyp tylko do mokrego

    i smród oraz robactwo nie do przeżycia przez cały rok. Kto takie debilne pomysły wysuwa? I to jeszcze jako rada!

    • 13 1

  • nie widzę powodu

    aby były JAKIEKOLWIEK ograniczenia w ilości produkowanych śmieci. Ustawa nie uzależnia kwot od ilości śmieci, więc nie mogą być one ograniczane. Jeśli miasto nie odbierze mi wszystkich wyprodukowanych śmieci, podam ich do sądu.

    • 19 0

  • mieszkaniec

    W rozmowie telefonicznej Pani z ZDiZ poinformowała mnie , że popiół to odpady mokre . tutaj czytam , że jest odwrotnie . Jak jest naprawdę ????

    • 12 0

  • No to mam pytanie (3)

    czy torebki tzw. "piramidki" z fusami po herbacie wrzucać do pojemnika na "suche" czy na "mokre"? Zawartość piramidki mokra ale opakowanie suche. Na rozdzielanie mnie nie namówicie.

    • 14 2

    • Nie wyrzucac (1)

      uzywac kilkanaście razy, tak jest ekologicznie i taniej

      • 6 0

      • a potem wysuszyć

        i do suchych

        • 7 0

    • hahahahaha

      nie no tego jeszcze nie grali :D

      • 1 0

  • kto tak ustanowił (1)

    by zarządca w budynku wielorodzinnym decydował czy mieszkańcy będą segregować śmieci czy nie?

    • 14 0

    • bullshit

      To dezinformaja. Zarząd nie będzie za mieszkańców wypełniał deklaracji *podatkowej*. Do tego trzeba conajmniej pełnomocnictwa.
      Zarząd nie ma danych potrzebnych do wypełnienia (PESEL, imiona rodzicow itp).
      Każde mieszkanie ma własną księgę wieczystą i każdy właściciel wypełnia deklarację sam. Tak jak przy podatku od nieruchomości.

      Ta "interpretacja" o deklarowaniu przez zarząd jest rozpowszechniana przez urzędników, którzy chcą zrzucić pracę na zarzad.
      Polecam zreszta ostatni artykuł z analizą prawnika.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane