• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

10 pytań do SKM. Przewoźnik odpowiada

Michał Bański
24 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 08:29 (24 kwietnia 2013)

Z racji tego, że pracownicy kierownictwa Szybkiej Kolei Miejskiej często nie orientują się w rzeczywistych potrzebach klientów, chciałbym - za pośrednictwem Trojmiasto.pl - zadać im dziesięć pytań w imieniu wszystkich pasażerów - pisze nasz czytelnik, pan Michał Bański. Prezentujemy także odpowiedzi udzielone przez SKM.



1. Jak często jeździcie państwo SKM? Czy uważacie państwo warunki panujące w pociągach za komfortowe? Według umowy przewozu, przewoźnik (SKM) jest zobowiązany do zapewnienia bezpiecznego i wygodnego transportu. W jaki sposób zapchane, przepełnione, brudne i stare SKM-ki z często zablokowanymi lub otwartymi w czasie jazdy drzwiami są "komfortowe" i "bezpieczne"?

2. Jeżeli tory od Rumi do Wejherowa (i dalej, do Lęborka i Słupska) są własnością PKP PLK, które podwyższyło opłaty za korzystanie z nich, to dlaczego odbiło się to na cenach biletów u wszystkich mieszkańców Trójmiasta? Dlaczego jedni pasażerowie muszą płacić za bilety innych? Mogę się mylić, ale państwa firma nazywa się "SKM Trójmiasto", a nie "SKM Przewozy Regionalne".

3. Ograniczenie częstotliwości kursowania SKM z 7,5 do 10 minut tłumaczyliście państwo tak: "Z naszych badań wynika, że pasażerom bardzo odpowiada taki rozkład 10 minutowy. Łatwo jest go zapamiętać". Bardzo prosiłbym o opublikowanie lub chociaż przesłanie tych "badań", jestem ich bardzo ciekaw. O ile, oczywiście, były kiedykolwiek przeprowadzone. Zwykła ankieta na portalu Trojmiasto.pl byłaby o wiele bardziej miarodajna, wiarygodna i pokazałaby prawdziwe potrzeby pasażerów.

4. Podczas remontów jeździły potrójne składy/kolejki. Z codziennych obserwacji jasno wynika, że takie powiększone składy przydałyby się w godzinach, gdy zagęszczenie pasażerów jest największe - porannych (7-8) i popołudniowych, kiedy ludzie wracają z pracy lub uczelni (15-17, szczególnie w tych jadących za Gdynię). Tu nie chodzi nawet o ilość miejsc siedzących (bo te zwykle są zajęte już na początkowych stacjach), tylko nawet o miejsce do stania, którego zwyczajnie nie ma. Czemu zarząd SKM tego nie zauważa i nie reaguje na oczywiste potrzeby pasażerów?

5. Dlaczego kontrolerzy biletów z firmy Renoma ignorują bezdomnych, a drobiazgowo sprawdzają zwykłych pasażerów? Tacy bezdomni często zajmują dwa miejsca siedzące ze swoimi siatkami, cuchną, a do tego bywają napastliwi i wulgarni. Nigdy nie widziałem kontrolerów biletów legitymujących bezdomnych lub wypraszających ich z pociągu. Kiedy zwykły pasażer "prześpi" stację lub spóźni się dzień z wykupieniem biletu, jest od razu karany mandatem, "bo i tak zapłaci". Za to menel może spać spokojnie - dosłownie i w przenośni.

6. W okresie wakacyjnym jeździły dwa pociągi z otwartym Wi-Fi dla pasażerów. Choć była to akcja czysto reklamowa, spotkała się z bardzo pozytywnym odzewem. W innych miastach internet w środkach komunikacji miejskiej to dziś norma. Czy SKM planuje udostępnić coś takiego dla pasażerów, a jeśli tak, to kiedy? Jeśli nie potraficie zlikwidować opóźnień, to chociaż dajcie ludziom coś do roboty na czas spędzony w SKM.

7. Kiedy realnie zostanie wymieniony tabor SKM? Czy zostaną wyciągnięte konsekwencje wobec firmy remontującej składy, a jeśli nie, to dlaczego?

8. Czy nowe składy będą miały większą ilość drzwi (dostosowaną do transportu miejskiego) i klimatyzację (której brak jest szczególnie dotkliwy w okresie letnim)? Jeśli nie, to dlaczego? Czy potraficie państwo wytłumaczyć, w jaki sposób ekrany reklamowe LCD w pociągach są bardziej potrzebne niż większa ilość drzwi lub klimatyzacja?

9. Zarówno w starych, jak i remontowanych (czy raczej: "pudrowanych") składach jest przestrzeń między peronem a pociągiem wielokrotnie większa, niż w podobnych pociągach miejskich tego typu na świecie. Pozostawienie jej tłumaczycie tym, że bez niej składy nie byłyby dostosowane do peronów w Słupsku. Czy nie można by zwyczajnie puszczać tylko tych starych składów do Słupska, a w nowych zlikwidować te dziury, które w dużym stopniu przeszkadzają osobom starszym, rowerzystom czy matkom z wózkami? Znane są sytuacje, gdy pasażerowie wpadali w te dziury. Dlaczego interesy garstki pasażerów spoza Trójmiasta przedkładacie nad potrzeby większości?

10. W wypowiedzi dla Trojmiasto.pl dotyczącej budowy przystanku Gdańsk Śródmieście państwa pracownik stwierdził: "Dodatkowo, jeśli znajdą się na to pieniądze, dzięki temu przystankowi SKM-ki wrócą do ruchu co 7,5 min". Rozumiem, że na linii SKM, w miejscach takich jak Żabianka czy Wrzeszcz, trwają prace remontowe, ale jak budowa stacji położonej za trasą SKM wpływa na zmniejszenie częstotliwości kursowania?

Państwa szczere odpowiedzi na powyższe pytania na pewno wpłyną na zmianę wizerunku państwa firmy w oczach pasażerów.

Na pytania naszego czytelnika odpowiada Dyrektor Marketingu i Sprzedaży PKP SKM, Marcin Głuszek.

1. Przyjmujemy coraz mniej skarg z związku z przepełnionymi składami. W porannym i popołudniowym szczycie oraz w wybranych, najbardziej popularnych pociągach, zestawiamy składy z dwóch jednostek 3-wagonowych lub z jednostki 4-wagonowej połączonej z 3-wagonową. W tym czasie nigdy nie są podstawiane pojedyncze składy, taka sytuacja może wystąpić incydentalnie w wyniku np. defektu składu i szybkiej konieczności podstawienia pociągu rezerwowego. Nasze pociągi są systematycznie czyszczone na zewnątrz (w myjni automatycznej oraz ręcznie) oraz wewnątrz. Problem "nieotwierających" się drzwi może występować najczęściej w zimie, kiedy w tak zwane kieszenie drzwi wpada na postoju śnieg, który potem zamarza. Jest on stale usuwany i notujemy coraz mniej tego typu przypadków. Po modernizacji 21 pociągów SKM, ten problem będzie mocno zminimalizowany, ponieważ połowa składów SKM będzie zmodernizowana, a i mechanizmy sterujące pracą drzwi będą nowe.

2. Podwyższenie opłat za dostęp do infrastruktury (torów), o którym wspomina Czytelnik, wpłynęło na finanse całej firmy. Wzrosły też opłaty za energię trakcyjną, którą zasilane są zarówno pociągi kursujące w obrębie Aglomeracji Trójmiasta, jak i te jadące w kierunku Lęborka i Słupska. Tak też tłumaczyliśmy przyczyny wcześniejszych podwyżek cen biletów. Warto dodać, że podwyżka zawsze przewyższała zakładaną inflację tylko o 1-3 punkty procentowe.

3. Rozkład 10-minutowy w szczycie komunikacyjnym porannym i popołudniowym odpowiada w tym sensie oczekiwaniom podróżnych, że wiedzą oni dokładnie o której przyjedzie ich pociąg. Bowiem, poza małymi wyjątkami są to w tym czasie pełne 10' każdej godziny. W 2012 roku otrzymaliśmy wiele wniosków dotyczących złej oceny rozkładu, który mocno się zmieniał (z przyczyn związanych z remontami peronów PKP SKM oraz prac PKP PLK - modernizacja linii E 65 Warszawa - Gdynia) właśnie szczególnie w okresie rannego i popołudniowego szczytu. Stąd w 2013 roku decyzja o stałym, niezmiennym rozkładzie co 10 minut w szczycie komunikacyjnym. W uwagi na remont przystanków Gdańsk Żabianka i Gdańsk Wrzeszcz wprowadzenie w bieżącym roku częstotliwości jazdy co 7,5 minuty byłoby możliwe w bardzo zmiennym harmonogramie i mocno ograniczone czasowo stąd nasza decyzja o stałym rozkładzie 10-minutowym.

4. Jeszcze raz podkreślmy, jak w odpowiedzi na pytanie nr 1: "W porannym i popołudniowym szczycie oraz w wybranych najbardziej popularnych pociągach zestawiamy składy z dwóch jednostek 3-wagonowych lub z jednostki 4-wagonowej połączonej z 3-wagonową" i naszym zdaniem dobrze rozwiązuje to problem możliwego przepełniania składów.

5. Kontrolerzy firmy ZW Renoma również proszą o okazanie biletów osoby, które wylicza Czytelnik. Dodatkowo informuję, że w miesiącach zimowych połączone patrole SOK SKM oraz agentów ochrony w ciągu każdego dnia wypraszały z pociągów SKM kilkudziesięciu bezdomnych.

6. System bezprzewodowego internetu w systemie Wi-Fi był zapewniany przez firmę, której klient wykupił powierzchnie na pociągu SKM, gdzie prezentował treści reklamowe. Dodatkowo firma obsługująca tego klienta zainstalowała system Wi-Fi tylko czasowo dla potrzeb tej kampanii reklamowej. Z uwagi na bardzo wysokie koszty wprowadzania takiego systemu, SKM nie planuje w najbliższej przyszłości wdrażać tego typu rozwiązań. Przemawia również za tym fakt upowszechniania się masowej usługi dostarczania przez operatorów GSM pakietu dostępu do internetu, który w przystępnej cenie zapewnia możliwość przeglądania stron www oraz obsługi poczty elektronicznej.

7. Modernizacja 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych musi zostać przeprowadzona do końca roku 2014, to termin wymagany przez program Unii Europejskiej z którego SKM otrzymała dofinansowanie. Jesteśmy przekonani, że w tym czasie jesteśmy w stanie przeprowadzić tę modernizację. Odnośnie ewentualnych kar dla dotychczasowego wykonawcy, o które pyta Czytelnik informuję, że cały czas trwają jeszcze prace naszych prawników, którzy zajmują się tym tematem.

8. Zmodernizowane składy nie będą miały większej liczby drzwi oraz klimatyzacji. Wprowadzenie tych dodatkowych rozwiązań przerosłoby nasze możliwości finansowe.

9. Niestety w obecnej sytuacji taborowej (zbyt mała ilość jednostek) nie jest możliwe wyspecyfikowanie pociągów, które byłyby przeznaczone na linię słupską oraz osobno na przystanki Trójmiasta.

10. Obecny rozkład jazdy zakłada częstotliwość jazdy pociągów SKM w porannym i popołudniowym szczycie komunikacyjnym co 10 minut na odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia i takie rozwiązanie będzie obowiązywać do połowy grudnia br. roku, tzn. do końca rozkładu jazdy pociągów 2012/2013. Jest ono wynikiem potrzeby realizacji zaplanowanych prac, zarówno na infrastrukturze SKM, jak i bezpośrednio do niej przylegającej, czyli należącej do PKP PLK. PKP PLK  prowadzi prace na wiadukcie w pobliżu przystanku Gdańsk Politechnika - zbuduje od nowa cały obiekt, który zlokalizowany jest także pod torami linii nr 250 należącymi do SKM. Taką częstotliwość wymuszają też prowadzone przez SKM modernizacje przystanków Gdańsk Żabianka AWFiS oraz Gdańsk Wrzeszcz, których zakończenie planowane jest na koniec września 2013 r.

W tym roku rozpoczniemy również naszą "flagową" inwestycję - budowę przystanku Gdańsk Śródmieście wraz z wydłużeniem torów SKM z peronu nr 3 w Gdańsku Głównym o ponad 1 km w kierunku właśnie tej nowej inwestycji. Po zakończeniu modernizacji Wrzeszcza i Żabianki oraz budowy przystanku Gdańsk Śródmieście (połowa 2014 r.), będziemy mogli mówić o możliwości powrotu do częstotliwości 7,5 minuty. Posiadając nowoczesne własne i niezależne systemy sterowania ruchem kolejowym, które już funkcjonują na stacjach Gdynia Główna, Orłowo, Sopot, Gdańsk Oliwa i Wrzeszcz, dołączymy do nich stację Gdańsk Śródmieście, która będzie dysponować takim rozwiązaniem torowym, w którym pociągi SKM pojadą w stronę Gdyni, nie przecinając torów dalekobieżnych na stacji Gdańsk Główny. W grudniu br., kiedy przystanek Gdańsk Śródmieście nie będzie jeszcze ukończony, a wejdzie w życie nowy rozkład jazdy pociągów SKM, nie wykluczamy do powrotu do częstotliwości 7,5 minuty. Decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła.
Michał Bański

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (276) 7 zablokowanych

  • Kolejne pytanie do SKM

    Czy widzieliście ten filmik: youtube.com/watch?v=eB1V_xWudB8

    • 3 0

  • Pytania do SKM

    Jest takie ruskie powiedzenie (uwielbiam bardzo trafne, ruskie określenia, w stosunku do których nasze polskie są blade i nie spełniają swojej funkcji): POP SWOJO A CZORT SWOJO! SKM to monopolista i niczego, co chciałby pasażer ze swojej strony nie zrobi. Pytań jest o wiele więcej, ale nic to nie da. Po prostu ten archaizm komunikacyjny musi zniknąć, a to się stanie, gdy na liniach SKM pojawią się nowi przewoźnicy!

    • 8 0

  • gdzie podziały się SPRINTERY?!

    Pytam się drodzy jegomoście gdzie są sprintery? Trasę 130km do Słupska koń by szybciej kłusem pokonał,niż te kolebiące się kupy żelastwa.

    • 8 0

  • A kiedy do Pruszcza i Tczewa? (1)

    Kiedyś miały do Pruszcza i z jeździć (i nawet były chyba z 4 pociągi do Tczewa) - jest dworzec, jest parking dla samochodów a pociągów nie ma.

    • 0 0

    • i co ciekawe, Pruszcz ma podobny udział w SKM jak np. taka Gdynia

      a kto ma większą korzyść z SKM?...

      • 0 1

  • Wypraszanie ...

    Ciekawe czy też mnie wyproszą ... ? ha ha ... nie ma z kogo ściągnąć mandatu ? To ja jeżdżę od stacji do stacji na wyproszenie !!! Bajka !

    • 0 0

  • Nie rozumiem....

    "Rozkład 10-minutowy w szczycie komunikacyjnym porannym i popołudniowym odpowiada w tym sensie oczekiwaniom podróżnych, że wiedzą oni dokładnie o której przyjedzie ich pociąg. Bowiem, poza małymi wyjątkami są to w tym czasie pełne 10' każdej godziny."

    Czyli każdy odcinek pomiędzy stacjami jest pokonywany w ciągu 10' czy może pociąg czeka, żeby wjechać na następną stację o "równej" godzinie? Co to za idiotyczna odpowiedź...

    • 6 0

  • częstotliwość kursowania SKM

    Jeżdżąc w pierwszej połowie lat siedemdziesiątych SKM co 6 minut miałem nadzieję, że częstotliwość kurowania zmieni się i będzie to co 3 słownie: trzy minuty (takie były oficjalne plany PKP). Niestety czasy się zmieniły, przyszły nowe władze i rządy i mamy to co mamy. Ciesz się pasażerze, że możesz jeździć co 10 minut i nie marudź. My (tzn. władze SKM) mamy wystarczającą ilość stanowisk dyrektorskich i związanych z tym przywilejów i nie musimy się martwić o pasażerów. Na moje szczęście ja niżej podpisany nie muszę już korzystać z SKM.

    • 7 0

  • ha!

    Dokładnie przeczytałam i pytania i odpowiedzi. Zajęły one dużo miejsca, ale wniosek jest jeden. Narazie wszystko zostanie "po staremu". Pasażerowie mogą mówić sobie, a kierownictwo SKM i tak zrobi jak uważa.
    Cóż - to nic nowego, prawda?

    • 6 0

  • Stek bzdur i kłamstw !

    ANI razu, powtarzam ANI RAZU (!) renoma nie sprawdzała bezdomnych jak długo jezdze, a jezdze SKM codziennie na odciuku Rumia - Gdansk Politechnika. Dosc długi odcinek. Raz nawet "kłocili się" między sobą który z nich ma wygonic bezdomnego z "kanarówy", po czym wszyscy wyszli bez interwencji. Zaczne nagrywać poczynania renomy, a wszystkich dyrektorow skm wywlekła za fraki i wsadziła do skm w godzinach szczytu. I jeszcze wsadziła im bezdomnego, który załatwia swoje potrzeby fizjologiczne w wąskim łaczniku. Niech sobie pooddychają uryną przez 50 minut !

    • 5 0

  • SKM do telewizji

    Powinniśmy zaprosić telewizję np.TVN i powinna nakręcić materiał w jakich warunkach pasażerowie muszą codziennie podróżować do pracy , w jakim tłoku trzeba stać bo składy krótkie i częstotliwość za mała - to wszystko ich oszczędności.Potem powinni puścić jak wyglądają koleje mazowieckie czy śląskie.Jak pójdzie materiał w faktach to może wezmą się za cały zarząd , a nam pasażerom kiedyś się poprawią warunki

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane