• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

10 pytań do SKM. Przewoźnik odpowiada

Michał Bański
24 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 08:29 (24 kwietnia 2013)

Z racji tego, że pracownicy kierownictwa Szybkiej Kolei Miejskiej często nie orientują się w rzeczywistych potrzebach klientów, chciałbym - za pośrednictwem Trojmiasto.pl - zadać im dziesięć pytań w imieniu wszystkich pasażerów - pisze nasz czytelnik, pan Michał Bański. Prezentujemy także odpowiedzi udzielone przez SKM.



1. Jak często jeździcie państwo SKM? Czy uważacie państwo warunki panujące w pociągach za komfortowe? Według umowy przewozu, przewoźnik (SKM) jest zobowiązany do zapewnienia bezpiecznego i wygodnego transportu. W jaki sposób zapchane, przepełnione, brudne i stare SKM-ki z często zablokowanymi lub otwartymi w czasie jazdy drzwiami są "komfortowe" i "bezpieczne"?

2. Jeżeli tory od Rumi do Wejherowa (i dalej, do Lęborka i Słupska) są własnością PKP PLK, które podwyższyło opłaty za korzystanie z nich, to dlaczego odbiło się to na cenach biletów u wszystkich mieszkańców Trójmiasta? Dlaczego jedni pasażerowie muszą płacić za bilety innych? Mogę się mylić, ale państwa firma nazywa się "SKM Trójmiasto", a nie "SKM Przewozy Regionalne".

3. Ograniczenie częstotliwości kursowania SKM z 7,5 do 10 minut tłumaczyliście państwo tak: "Z naszych badań wynika, że pasażerom bardzo odpowiada taki rozkład 10 minutowy. Łatwo jest go zapamiętać". Bardzo prosiłbym o opublikowanie lub chociaż przesłanie tych "badań", jestem ich bardzo ciekaw. O ile, oczywiście, były kiedykolwiek przeprowadzone. Zwykła ankieta na portalu Trojmiasto.pl byłaby o wiele bardziej miarodajna, wiarygodna i pokazałaby prawdziwe potrzeby pasażerów.

4. Podczas remontów jeździły potrójne składy/kolejki. Z codziennych obserwacji jasno wynika, że takie powiększone składy przydałyby się w godzinach, gdy zagęszczenie pasażerów jest największe - porannych (7-8) i popołudniowych, kiedy ludzie wracają z pracy lub uczelni (15-17, szczególnie w tych jadących za Gdynię). Tu nie chodzi nawet o ilość miejsc siedzących (bo te zwykle są zajęte już na początkowych stacjach), tylko nawet o miejsce do stania, którego zwyczajnie nie ma. Czemu zarząd SKM tego nie zauważa i nie reaguje na oczywiste potrzeby pasażerów?

5. Dlaczego kontrolerzy biletów z firmy Renoma ignorują bezdomnych, a drobiazgowo sprawdzają zwykłych pasażerów? Tacy bezdomni często zajmują dwa miejsca siedzące ze swoimi siatkami, cuchną, a do tego bywają napastliwi i wulgarni. Nigdy nie widziałem kontrolerów biletów legitymujących bezdomnych lub wypraszających ich z pociągu. Kiedy zwykły pasażer "prześpi" stację lub spóźni się dzień z wykupieniem biletu, jest od razu karany mandatem, "bo i tak zapłaci". Za to menel może spać spokojnie - dosłownie i w przenośni.

6. W okresie wakacyjnym jeździły dwa pociągi z otwartym Wi-Fi dla pasażerów. Choć była to akcja czysto reklamowa, spotkała się z bardzo pozytywnym odzewem. W innych miastach internet w środkach komunikacji miejskiej to dziś norma. Czy SKM planuje udostępnić coś takiego dla pasażerów, a jeśli tak, to kiedy? Jeśli nie potraficie zlikwidować opóźnień, to chociaż dajcie ludziom coś do roboty na czas spędzony w SKM.

7. Kiedy realnie zostanie wymieniony tabor SKM? Czy zostaną wyciągnięte konsekwencje wobec firmy remontującej składy, a jeśli nie, to dlaczego?

8. Czy nowe składy będą miały większą ilość drzwi (dostosowaną do transportu miejskiego) i klimatyzację (której brak jest szczególnie dotkliwy w okresie letnim)? Jeśli nie, to dlaczego? Czy potraficie państwo wytłumaczyć, w jaki sposób ekrany reklamowe LCD w pociągach są bardziej potrzebne niż większa ilość drzwi lub klimatyzacja?

9. Zarówno w starych, jak i remontowanych (czy raczej: "pudrowanych") składach jest przestrzeń między peronem a pociągiem wielokrotnie większa, niż w podobnych pociągach miejskich tego typu na świecie. Pozostawienie jej tłumaczycie tym, że bez niej składy nie byłyby dostosowane do peronów w Słupsku. Czy nie można by zwyczajnie puszczać tylko tych starych składów do Słupska, a w nowych zlikwidować te dziury, które w dużym stopniu przeszkadzają osobom starszym, rowerzystom czy matkom z wózkami? Znane są sytuacje, gdy pasażerowie wpadali w te dziury. Dlaczego interesy garstki pasażerów spoza Trójmiasta przedkładacie nad potrzeby większości?

10. W wypowiedzi dla Trojmiasto.pl dotyczącej budowy przystanku Gdańsk Śródmieście państwa pracownik stwierdził: "Dodatkowo, jeśli znajdą się na to pieniądze, dzięki temu przystankowi SKM-ki wrócą do ruchu co 7,5 min". Rozumiem, że na linii SKM, w miejscach takich jak Żabianka czy Wrzeszcz, trwają prace remontowe, ale jak budowa stacji położonej za trasą SKM wpływa na zmniejszenie częstotliwości kursowania?

Państwa szczere odpowiedzi na powyższe pytania na pewno wpłyną na zmianę wizerunku państwa firmy w oczach pasażerów.

Na pytania naszego czytelnika odpowiada Dyrektor Marketingu i Sprzedaży PKP SKM, Marcin Głuszek.

1. Przyjmujemy coraz mniej skarg z związku z przepełnionymi składami. W porannym i popołudniowym szczycie oraz w wybranych, najbardziej popularnych pociągach, zestawiamy składy z dwóch jednostek 3-wagonowych lub z jednostki 4-wagonowej połączonej z 3-wagonową. W tym czasie nigdy nie są podstawiane pojedyncze składy, taka sytuacja może wystąpić incydentalnie w wyniku np. defektu składu i szybkiej konieczności podstawienia pociągu rezerwowego. Nasze pociągi są systematycznie czyszczone na zewnątrz (w myjni automatycznej oraz ręcznie) oraz wewnątrz. Problem "nieotwierających" się drzwi może występować najczęściej w zimie, kiedy w tak zwane kieszenie drzwi wpada na postoju śnieg, który potem zamarza. Jest on stale usuwany i notujemy coraz mniej tego typu przypadków. Po modernizacji 21 pociągów SKM, ten problem będzie mocno zminimalizowany, ponieważ połowa składów SKM będzie zmodernizowana, a i mechanizmy sterujące pracą drzwi będą nowe.

2. Podwyższenie opłat za dostęp do infrastruktury (torów), o którym wspomina Czytelnik, wpłynęło na finanse całej firmy. Wzrosły też opłaty za energię trakcyjną, którą zasilane są zarówno pociągi kursujące w obrębie Aglomeracji Trójmiasta, jak i te jadące w kierunku Lęborka i Słupska. Tak też tłumaczyliśmy przyczyny wcześniejszych podwyżek cen biletów. Warto dodać, że podwyżka zawsze przewyższała zakładaną inflację tylko o 1-3 punkty procentowe.

3. Rozkład 10-minutowy w szczycie komunikacyjnym porannym i popołudniowym odpowiada w tym sensie oczekiwaniom podróżnych, że wiedzą oni dokładnie o której przyjedzie ich pociąg. Bowiem, poza małymi wyjątkami są to w tym czasie pełne 10' każdej godziny. W 2012 roku otrzymaliśmy wiele wniosków dotyczących złej oceny rozkładu, który mocno się zmieniał (z przyczyn związanych z remontami peronów PKP SKM oraz prac PKP PLK - modernizacja linii E 65 Warszawa - Gdynia) właśnie szczególnie w okresie rannego i popołudniowego szczytu. Stąd w 2013 roku decyzja o stałym, niezmiennym rozkładzie co 10 minut w szczycie komunikacyjnym. W uwagi na remont przystanków Gdańsk Żabianka i Gdańsk Wrzeszcz wprowadzenie w bieżącym roku częstotliwości jazdy co 7,5 minuty byłoby możliwe w bardzo zmiennym harmonogramie i mocno ograniczone czasowo stąd nasza decyzja o stałym rozkładzie 10-minutowym.

4. Jeszcze raz podkreślmy, jak w odpowiedzi na pytanie nr 1: "W porannym i popołudniowym szczycie oraz w wybranych najbardziej popularnych pociągach zestawiamy składy z dwóch jednostek 3-wagonowych lub z jednostki 4-wagonowej połączonej z 3-wagonową" i naszym zdaniem dobrze rozwiązuje to problem możliwego przepełniania składów.

5. Kontrolerzy firmy ZW Renoma również proszą o okazanie biletów osoby, które wylicza Czytelnik. Dodatkowo informuję, że w miesiącach zimowych połączone patrole SOK SKM oraz agentów ochrony w ciągu każdego dnia wypraszały z pociągów SKM kilkudziesięciu bezdomnych.

6. System bezprzewodowego internetu w systemie Wi-Fi był zapewniany przez firmę, której klient wykupił powierzchnie na pociągu SKM, gdzie prezentował treści reklamowe. Dodatkowo firma obsługująca tego klienta zainstalowała system Wi-Fi tylko czasowo dla potrzeb tej kampanii reklamowej. Z uwagi na bardzo wysokie koszty wprowadzania takiego systemu, SKM nie planuje w najbliższej przyszłości wdrażać tego typu rozwiązań. Przemawia również za tym fakt upowszechniania się masowej usługi dostarczania przez operatorów GSM pakietu dostępu do internetu, który w przystępnej cenie zapewnia możliwość przeglądania stron www oraz obsługi poczty elektronicznej.

7. Modernizacja 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych musi zostać przeprowadzona do końca roku 2014, to termin wymagany przez program Unii Europejskiej z którego SKM otrzymała dofinansowanie. Jesteśmy przekonani, że w tym czasie jesteśmy w stanie przeprowadzić tę modernizację. Odnośnie ewentualnych kar dla dotychczasowego wykonawcy, o które pyta Czytelnik informuję, że cały czas trwają jeszcze prace naszych prawników, którzy zajmują się tym tematem.

8. Zmodernizowane składy nie będą miały większej liczby drzwi oraz klimatyzacji. Wprowadzenie tych dodatkowych rozwiązań przerosłoby nasze możliwości finansowe.

9. Niestety w obecnej sytuacji taborowej (zbyt mała ilość jednostek) nie jest możliwe wyspecyfikowanie pociągów, które byłyby przeznaczone na linię słupską oraz osobno na przystanki Trójmiasta.

10. Obecny rozkład jazdy zakłada częstotliwość jazdy pociągów SKM w porannym i popołudniowym szczycie komunikacyjnym co 10 minut na odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia i takie rozwiązanie będzie obowiązywać do połowy grudnia br. roku, tzn. do końca rozkładu jazdy pociągów 2012/2013. Jest ono wynikiem potrzeby realizacji zaplanowanych prac, zarówno na infrastrukturze SKM, jak i bezpośrednio do niej przylegającej, czyli należącej do PKP PLK. PKP PLK  prowadzi prace na wiadukcie w pobliżu przystanku Gdańsk Politechnika - zbuduje od nowa cały obiekt, który zlokalizowany jest także pod torami linii nr 250 należącymi do SKM. Taką częstotliwość wymuszają też prowadzone przez SKM modernizacje przystanków Gdańsk Żabianka AWFiS oraz Gdańsk Wrzeszcz, których zakończenie planowane jest na koniec września 2013 r.

W tym roku rozpoczniemy również naszą "flagową" inwestycję - budowę przystanku Gdańsk Śródmieście wraz z wydłużeniem torów SKM z peronu nr 3 w Gdańsku Głównym o ponad 1 km w kierunku właśnie tej nowej inwestycji. Po zakończeniu modernizacji Wrzeszcza i Żabianki oraz budowy przystanku Gdańsk Śródmieście (połowa 2014 r.), będziemy mogli mówić o możliwości powrotu do częstotliwości 7,5 minuty. Posiadając nowoczesne własne i niezależne systemy sterowania ruchem kolejowym, które już funkcjonują na stacjach Gdynia Główna, Orłowo, Sopot, Gdańsk Oliwa i Wrzeszcz, dołączymy do nich stację Gdańsk Śródmieście, która będzie dysponować takim rozwiązaniem torowym, w którym pociągi SKM pojadą w stronę Gdyni, nie przecinając torów dalekobieżnych na stacji Gdańsk Główny. W grudniu br., kiedy przystanek Gdańsk Śródmieście nie będzie jeszcze ukończony, a wejdzie w życie nowy rozkład jazdy pociągów SKM, nie wykluczamy do powrotu do częstotliwości 7,5 minuty. Decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła.
Michał Bański

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (276) 7 zablokowanych

  • Panie Michale Bański dlaczego mamy być gorsi wobec pana??? (6)

    Panie Michale Bański a wie pan że każdy jest równy wobec prawa, konstytucji.... dlaczego mieszkańcy Słupska, Lęborka mają być gorsi... patrząc na pytania 2,9 ... Dla mnie to szok, że są osoby które uważają, że są osoby równe i Ci gorsi... Powinien pan przeprosić mieszkańców Słupska,Lęborka, ich okolicznych wiosek... za swoją wypowiedz... Przeprosi pan????

    • 2 9

    • Odp. Czytaj ze zrozumieniem

      Panu Michaowi chodziło o dziurę między SKMką a peronem, mianowicie skoro SKMka musi być dostosowana do Peronu w Słupsku to zasugerował, żeby tam puszczać stare sklady, bo w Trójmieście osoby starsze i kobiety z wózkami mają problem zeby wyjść z pociągu.

      • 3 0

    • Dlaczego ma przepraszać? (2)

      SKM-ka jest szybką koleją dla aglomeracji gdańskiej, Lębork i Słupsk się w tej aglomeracji nie znajdują, więc dlaczego nie mogą korzystać z PR aby dojechać do AG/Trójmiasta?

      • 6 2

      • (1)

        co do jest aglomeracja gdańska? bo nie znam takiego okreslenia

        • 0 0

        • do szkoły marsz!

          podpowiadam- na geografię

          • 0 0

    • to może niech przeprosi jeszcze Kościerzynę, Żukowo, Phnom Pehn i Phenian?

      bo tam SKM nie jeździ, a ludzie są równi względem siebie

      • 2 0

    • Bo to skm - kolej trójmiejska.

      • 3 0

  • A gdzie odpowiedź na pierwsze pytanie? (1)

    "1. Jak często jeździcie państwo SKM?"
    Podejrzewam, że szczera odpowiedź to NIGDY. Dlatego później jest taki bełkot o zestawianiu składów i częstotliwości 10 minutowej. Gdyby ten pan lub ktoś z zarządu chociaż raz przejechał się SKMką w godzinach szczytu byłoby mu wstyd takie bzdury pisać.

    • 10 1

    • oni już dawno wstydu nie mają...

      za to mają głębokie portfele

      • 4 0

  • dziury miedzy kolejka a peronem

    Jestem matka 2 dzieci nie jezdzimy kolejka bo nie jestem wstanie wysiasc bez pomocy osoby trzeciej dziecmi z skm te dziury sa straszne czy osoba robiaca plany remontowe zmierzyla dokladnie jakie to sa szpary i czy mozna bezpiecznie wysiasc i wsiasc do skm .Czy pan Marcin Gluszek albo inny p
    Dyrektor kiedys probowal jechac skm malymi dziecmi moze warto by sprobowac ?:)

    • 10 0

  • ja mam jedno pytanie do SKMki, oczekuję odpowiedzi TAK/NIE z ewentualnym rozwinięciem

    W odpowiedziach p. Marcin nie skomentował wskazania że SKM to Szybka Kolej Miejska a nie Szybkie Przewozy Regionalne. W związku z tym mam pytanie:

    Czy firmie SKM opłaca się jeździć daleko poza Trójmiasto po znacznie droższych torach, zamiast porzucić te zamiejskie kursy i oferować lepsze usługi pasażerom Trójmiasta?

    Opłaca się? TAK czy NIE?

    Proszę to również uzasadnić.

    • 5 1

  • Z tą dziurą, to jakieś jaja.

    Kolejki jeżdżą do Słupska więc całe trójmiasto ma mieć dziurę pomiędzy kolejką, a peronem?

    To może postawcie Słupskowi ultimatum: albo remontujecie własne perony identycznie jak trójmiasto, albo nie macie kolejek.

    Następne remonty peronów w trójmieście będą za jakieś 15 lat i przez 15 lat mamy skakać nad dziurą, bo Słupsk ma inne perony. Co za otępienie.

    • 9 1

  • A czy doczekamy się kiedyś kursów SKM co 5 minut? Mając wydzielone tory (przynajmniej na obszarze na którym ten przewoźnik winien skupić swą działalność) można funkcjonować w sposób zbliżony do metra. Metro radzi sobie z taktem poniżej 3 minut, SKM powinna dążyć do wprowadzenia taktu 5 minutowego. Wiem, że w przeszłości (za komuny :D) SKM już jeździło punktualnie w ten sposób, należałoby naciskać na przewoźnika żeby dążył do przywrócenia takiego stanu rzeczy. A zatem podnoszę głos: SKMKA CO 5 MINUT!

    • 8 0

  • Pomyje

    Minęło ledwie parę godzin a na tym forum wylało się tyle wiader pomyj na SKM - zasłużonych niestety.

    • 3 0

  • BANAŁY

    odp.1 - nie udzielono odp czy zarząd SKM jeździ kolejkami
    a odp na resztę jest zdawkowa... ehh

    • 2 0

  • Ja to się tylko cieszę, że jak jadę 6.50 albo 7.00 do gdanska a Gdyni to mam miejsce siedzące

    na zydlu w przedziale służbowym wewnętrznym. Tylko kurfa śmierdzi szczynami petami i taczają sie butelki/puszki. Jakieś mwenelstwo se słupska dojeżdza chyba na Chylonię (kolejki startują gdzieś tam daleko - że zdażą obalić browce i wyjarać po kilka fajek? Albo to nocne dzieło i nikt nie sprząta! No i argument że co 10 min to przemawia za rozkładem jak d*pa jasna :)

    • 1 0

  • (2)

    moze niech pomysla o ludziach mieszkajacych poza gdynia cisowa i chylonia jak maja w tygodniu dojechac z pracy po godz 24!!!!!!! Ja mieszkam w Redzie a konczac prace o 1 nie mam jak dojechac do domu dopiero o 5 jest nastepny pociag...!

    • 4 0

    • (1)

      Masakra, współczuję:/ co robisz od 1 do 5? porażka jakaś po prostu!!!

      • 0 0

      • Ja bym brała dodatkowych klientów na nocki...

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane