- 1 Wypadek galeonu i motorówki. Jest raport (34 opinie)
- 2 Kasa samoobsługowa to okazja do kradzieży (106 opinii)
- 3 Podrzucanie śmieci to nie wykroczenie? (89 opinii)
- 4 Maj pełen prac drogowych w Gdyni (51 opinii)
- 5 Finał sprawy z przypiętym rowerem (52 opinie)
- 6 Port Service: trwa szukanie nowego miejsca (57 opinii)
100-letni parowiec "Okoń" wróci na Motławę
porównać
Charakterystyczne brzmienie maszyny parowej, dym z komina i gwizd na początku rejsu - jak wszystko pójdzie dobrze usłyszymy na kanale Motławy z początkiem lipca. Kończy się remont parowca "Okoń" - jednego z najstarszych holowników w Polsce, pracującego jeszcze za czasów Wolnego Miasta Gdańska.
Jednostce przywrócono już napęd parowy, ale posiada również alternatywny silnik elektryczny. Obecnie trwają prace wykończeniowe.
- Było dużo pracy, ale remont idzie błyskawicznie, "Okoń" zaczyna już porządnie wyglądać. Do połowy czerwca powinniśmy mieć zakończone wszelkie prace związane z nadbudówką. Silniki są już umieszczone w środku i wkrótce będziemy też robić próby napędu i rejsy koło stoczni. Formalne zgody na pływanie chcielibyśmy uzyskać z Urzędu Żeglugi Śródlądowej do końca czerwca. Mamy nadzieję, że z początkiem lipca zaczniemy regularne rejsy po Motławie - zapowiada Roland Józefowicz. - Właściwie zostało tylko podłączenie wszystkich przewodów i instalacja zbiorników na czystą i brudną wodę.
Rejsy mają się obywać na trasie od Szafarni do Polskiego Haka . Wieczorami na pokładzie przycumowanego parowca ma działać kawiarnia zarządzana przez armatora, czyli restaurację Szafarnia 10, choć trwa jeszcze uzgadnianie z Gdańskim Ośrodkiem Sportu i Rekreacji na temat ostatecznego miejsca do cumowania dla tej jednostki. Miasto wstępnie deklaruje, by "Okoń" pojawił się na wodach Motławy podczas Baltic Sail.
"Okoń" będzie mógł przewozić w sumie 24 osoby. Zarówno wewnątrz, jak i na pokładzie pojawiły się ławki dla pasażerów, wykończone, jak zresztą większość nadbudówki, mahoniowym drewnem. Zmieniono też kolor burty z czarnego na granatowy, odbojówki zostały obłożone także drewnem.
Holownik "Okoń" w ostatnich latach był zacumowany przy Twierdzy Wisłoujście . Powstał w latach 20. XX wieku w Królewcu. Waży 35 ton, ma blisko 16 m długości oraz 3,7 m szerokości. Wyróżnia go kadłub, wykonany niestosowaną już technologią - z nitowanych blach.
Jak wyjaśnia w jednym z artykułów Waldemar Danielewicz, historyk żeglugi śródlądowej, holownik w styczniu 1923 roku trafił do Wolnego Miasta Gdańska pod nazwą "Neptun". Szczęśliwie przetrwał II wojnę światową. Przez wiele lat napędzała go dwucylindrowa maszyna parowa. W 1961 roku, ze względów bezpieczeństwa pracy, wymieniono ją jednak na czterocylindrowy silnik. Pracował na wodach gdańskiego portu jeszcze do 2013 roku i tym samym był jednym z najstarszych holowników eksploatowanych w Polsce.
Miejsca
Opinie (64)
-
2017-06-03 19:15
Pracowało się na nim w swoim czasie
W Port Serwisie się na nim pracowało. Dawne czasy , ale tam była ekipa straceńców że szok.
- 6 0
-
2017-06-03 20:15
(3)
To jeszcze do pary niech podniosa i wyremontuja szlezwiga. Niech plywa jako statek - muzeum ! A w pazdzierniku moze robic za wakacyjna knajpe do oktoberfest dla bogatych hansow z reichu.
- 2 14
-
2017-06-03 22:38
(2)
A skąd mieliby go podnieść??
- 3 0
-
2017-06-03 23:03
(1)
A leży sobie w okolicach estońskiej wyspy Osmussaar, mielizna Neugrund. Tylko nie wiem czy coś z niego zostało, bo służył za okręt - cel dla Sowietów.
Zawsze można zbudować kopię xD
Choć chyba lepiej już zainwestować w reaktywacje pancernika Bismarcka ;) W końcu miał mieć w Gdyni swój port postojowy.- 1 3
-
2017-06-04 12:52
Podobno w internecie (na jutubie chyba) krazy filmik z podwodnego zwiedzania wraku. Cos tam sie jeszcze zachowalo, ale nieduzo. Juz z Titanica zostalo wiecej blachy, niz z tego tam pif-paf !
- 0 0
-
2017-06-03 20:26
parowiec (1)
Ten czterocylindrowy, to tez parowy silnik ?
Bo cos mi sie wydaje ze to juz nie jest parowiec.- 6 1
-
2017-07-07 21:01
A Titanic
Parowcem był i miał właśnie czterocylindrową maszynę parową jako napęd.
- 0 0
-
2017-06-04 00:23
powinniśmy mieć zakończone ....
ręce opadają .......... chyba powinniśmy zakończyć !!!!
- 0 2
-
2017-06-04 10:46
Czy zostanie zlustrowany, czy zastąpi " Sołdka" przed lustracją,"Okoń" może nie przejść z powodu budowy w Królewcu.
- 3 0
-
2017-06-04 10:55
Uwspółcześniona budka kapitańska zepsuła przedwojenny styl holownika. Szkoda.
- 2 0
-
2017-06-04 13:26
bravo! bravo!
ile za renowacje z naszych 2.200.000,00 zł ???
Gdzie planowane Budyniowe Bloki na barkach?- 0 5
-
2017-06-04 13:27
PO każcie jakie Domki nad motławą były przed wojną! (1)
- 0 2
-
2017-06-04 13:28
jakies zdjęcia?!?
czy tez nad motława lali Beton 12 kondygnacji???
Ile mieszkan miał uwczesny Król Danzigu?- 1 0
-
2017-06-04 14:54
Brawo Inwestor restauracja Szafarnia !
- 1 0
-
2017-06-04 17:14
BuHah hahah! (1)
Dobra robota!
Prawdziwe arcydzieło ! za ile wyremotowali w stoczni za gosze?
ile budyń przytulił na boczku?- 0 5
-
2017-06-04 21:44
kretyn to za delikatne okreslenie na ciebie. nie rozrozniasz pojecia inwestora prywatnego i publicznego.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.