• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

11 nowych tramwajów już w Gdańsku. Prawie 30 mln zł kar dla Pesy

rb
23 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Do Gdańska dotarło 11 z 15 zamówionych tramwajów od bydgoskiej Pesy.
  • Nowe tramwaje dają też większy komfort pracy motorniczym.
  • Po dostosowaniu nowych tramwajów do wożenia pasażerów wkrótce wyjadą one na ulice Gdańska.

Do Gdańska dotarło 11 z 15 zamówionych tramwajów. Dwunasty ma dotrzeć do Gdańska jeszcze w tym tygodniu, ale na trzy kolejne trzeba będzie jeszcze poczekać. 26 mln zł kar spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje naliczyła bydgoskiej Pesie za opóźnienia w ich dostawie.



Co jest największym atutem nowych tramwajów?

Kilka dni temu informowaliśmy o 30 nowych autobusach Mercedes Citaro, które wzmocniły i znacznie odmłodziły flotę spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Sporo dzieje się też w zajezdniach tramwajowych, gdzie w ostatnim czasie pojawiły się nowe tramwaje.

Za dostawę 15 nowych tramwajów wraz z pakietem serwisowym gdański przewoźnik ma zapłacić firmie z Bydgoszczy 138 mln zł. Oznacza to, że cena za jeden tramwaj wynosi ok. 9,2 mln zł. Biorąc pod uwagę naliczane ciągle kary umowne, wynikające z wielomiesięcznego opóźnienia dostawy (nowe tramwaje miały zostać dostarczone do Gdańska do sierpnia 2019 r.), GAiT będzie musiał rozliczyć się tylko za 12 z 15 tramwajów, już teraz bowiem suma kar wynosi 26 mln zł.

Ostateczna suma naliczonych kar będzie znana w momencie dostawy wszystkich tramwajów, ponieważ kary są naliczane osobno dla każdego pojazdu - 8,8 tys. zł za każdy dzień "poślizgu" w jego dostawie i 5,5 tys. zł za każdy dzień niedotrzymania terminu przygotowania pakietu specjalistycznego do serwisu i obsługi.

- Obecnie odebranych zostało 11 z 15 tramwajów z pierwszej transzy zamówienia - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy spółki GAiT. - Kolejny pojazd, zgodnie z zapowiedzią producenta, dostarczony zostanie w tym tygodniu. Natomiast następne dostawy - jak informuje spółka Pesa - uzależnione są od terminów dostaw niezbędnych części i podzespołów przez producentów, od których Pesa pozyskuje je do kompletnego, końcowego wyposażenia tramwajów. A te częściowo zostały opóźnione w związku z panującą sytuacją związaną z pandemią COVID-19.
  • Za każdy dzień opóźnienia w dostawie GAiT nalicza Pesie kary umowne. Na dziś wynoszą już one 26 mln zł.
  • Pasażerowie mogą korzystać m.in. z gniazdek USB do ładowania telefonów.
  • W drugim półroczu rozpocznie się produkcja kolejnych 15 tramwajów dla gdańskiej spółki.

Jak informuje producent tramwajów, aktualnie na etapie zabudowy wnętrza znajdują się ostatnie trzy tramwaje z pierwszej transzy zamówienia. Producent deklaruje, że mimo przeszkód chce zakończyć dostawy pierwszej transzy najpóźniej w czerwcu tego roku.

W drugim półroczu natomiast rozpocznie się realizacja drugiej transzy zamówienia. Przypomnijmy, że GAiT skorzystał z możliwości rozszerzenia zamówienia zawartej w umowie z Pesą o dodatkowe 15 tramwajów.

Nowe tramwaje są klimatyzowane i wyposażone w monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej. Są dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, a przyciski opisane są w alfabecie Braille`a. Znajduje się w nich również wydzielona powierzchnia dla wózków inwalidzkich i dziecięcych.

Pojazdy zapewniają również wyższy komfort motorniczym. Kabiny wyposażone zostały m.in. w wygodniejsze fotele, miejsce na rzeczy osobiste, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik oraz czujnik dymu papierosowego.
rb

Miejsca

Opinie (124) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    Fajne. Tak bez miejsc siedzacych

    • 22 2

    • (2)

      no tak, powinny być tylko miejsca siedzące, tramwajem jedzie się dość daleko, to Kijów to Monachium.

      • 3 9

      • Jade do pracy 40 minut i stanie tyle czasu to masakra. Dodatkowo wnetrze jest tak zorganizowane ze stojacy depcza siedzacym poo stopach

        • 5 2

      • Wlasnie do Monachium to przedstawiciele miasta powinni sie udac zeby zobaczyc, jak sprawna i wygodna komunikacja miejska powinna wygladac. ale nam blizej do kijowa.

        • 8 1

  • Zór

    Juz sie ciesze ze bede sie zalatwial w siedzenia behee

    • 2 2

  • Super

    Co jak co ale flote w gdansku mamy niezla. Mieszkam w niemczech (frankfurt) i do gdanska to nam bardzo daleko...

    • 8 4

  • a czy nie dało się za pieniądze z kary zamontować dodatkowych krzeseł? ;-)

    • 11 3

  • Czy Gdańsk zacznie w końcu kiedyś zamawiać tramwaje? (3)

    Bo na razie to są tylko bydłowozy... Ostatnie normalne tramwaje to Bombardiery i Dortmundy...

    • 33 24

    • zapewne

      znajac filozofie naszego zkm to faktycznym powodem zamawiania pojazdow z najmniejsza iloscia miejsc siedzacych w kraju, o ile nie w Europie, jest chec pozbycia sie problemow ze sprzataniem i czyszczeniem.

      • 6 2

    • Wyprowadź się z powrotem na Podkarpacie (1)

      tam masz prywatne lotnictwo Air Kuchcinsky

      • 5 12

      • jeździsz tymi tramwajami?

        Tu jest mniej miejsc siedzących niz w tych kańciastych co jeździły w latach 60tych. O modelu 105 z lat 80-tych nawet nie wspominam. trzeba kupować długie tramwaje, a nie tanie.
        przy okazji. Dlaczego w tytule mamy "już w Gdańsku"?
        Bardziej odpowiednie byłoby "w końcu" "wreszcie" "dotarło do Gd".

        • 14 2

  • zysk netto nie pokrywa kar (5)

    ale na 100% takie kary nie wystąpią. Po pierwsze będą naciski bo nie pierwszy raz Państwo pomaga Pesie. Po drugie jest coś takiego jak miarkowanie kar i sąd takie sprawy rozstrzyga na korzyść dostawcy.

    • 42 10

    • prawda!! (3)

      To że kary naliczyli lub wynikają z umowy, nie oznacza że jeszcze je dostaną ( zaraz pewnie zaczną się jakieś "gierki" i podchody, by ja albo zmniejszyć, albo umorzyć, albo dorzucą 1szt.gratis z 8mln.zł,, za umorzenie reszty-na 100% tak to się nie skończy!!)

      • 11 1

      • Miasto Teoretyczne

        taka chec wyegzekwowania tych kar jak chec wygrania z Robygiem ws Gedanii

        • 6 3

      • Kary (1)

        Szkoda, że tak samo nie postępowali w stosunku do wykonawcy tunelu pod Wisla, tam kary w cudowny sposób się rozmyły w zamian za prace niby w gratisie...
        Czemu teraz też tak nie robią?

        • 11 3

        • I teraz tunel cieknie xd

          • 8 4

    • Proste. Placi sie po odbiorze wiec zaplaca mniej o kary

      • 3 2

  • Co z liczba siedzen?

    Nadal sa to tramwaje ktorymi podrozuje sie stojac bo jest bardzo malo miejsc siedzacych. Co z tego ze nowe, jak zaplacilem za bilet to mam prawo wymagac komfortu. W innych miastach tramwaje sa i nowoczesne i z duza iloscia miejsc siedzacych.

    Poza tym czy Pesa zrealizowala jakis kontrakt bez opóźnienia? Czy poza Gdanskiem Pesy gdzies jezdza?

    • 11 7

  • bydlowozy

    za te kary umowne niech dokupia odpowiedniailosc krzesel, chocby zeby dorownac sredniej krajowej, bo do komfortu miast zachodnich przy takim mysleniu (wygodne podrozowanie, dlugie sklady, wysoka czestotliwosc) nie ma co marzyc.

    • 13 3

  • Zapomnijcie, że dostaniecie pieniądze z tych kar :) Zobaczycie je tak samo jak ZTM zobaczył pieniądze z kar od GAiT (czyli od was). Sami nauczcie się wywiązywać z wiążących umów, a potem upominajcie się o kary dla was.

    • 10 1

  • Dojna Zmiana przejęła PESĘ.... (1)

    ...efekt widać. A taka dobra firma to była...

    • 9 8

    • PESA sama się wyłożyła

      Wzieli za dużo kontraktów. Niektóre były dodatkowo ryzykowne.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane