• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

12 tys. km dróg i 50 km linii kolejowych. PKM wyjątkiem w skali kraju

MKo
10 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (211)
Zdaniem ekspertów budowa nowych dróg jest wciąż większym priorytetem niż powstawanie nowych linii kolejowych. Choćby takich, jak oddana w 2015 r. Pomorska Kolej Metropolitalna. Zdaniem ekspertów budowa nowych dróg jest wciąż większym priorytetem niż powstawanie nowych linii kolejowych. Choćby takich, jak oddana w 2015 r. Pomorska Kolej Metropolitalna.

Aż 300 mld zł ma kosztować w najbliższej dekadzie budowa nowych autostrad i ekspresówek w całym kraju. Na drugim biegunie znajdują się inwestycje w transport szynowy, o co dopomina się branża kolejowa. Od 8 lat wyjątkiem pod tym względem jest Pomorska Kolej Metropolitalna, która jest najdłuższą nową linią wybudowaną po 1989 r.



Nakłady finansowe na inwestycje kolejowe powinny być:

W 2033 r. sieć autostrad i dróg ekspresowych w całym kraju ma wynosić przeszło 8 tys. km. Ich budowa ma pochłonąć ok. 300 mld zł - ogłosił niedawno rząd. Będzie to największy w historii plan budowy dróg i autostrad, co ma stać się kołem zamachowym dla wzrostu gospodarczego po pandemii i kryzysie wywołanym wojną na Ukrainie.

Wiadomość ta z jednej strony ucieszyła kierowców i drogowców, którzy staną się największym beneficjentem nowych dróg. Trzeba je przecież będzie zaplanować, wybudować, a potem utrzymać.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zakłada powstanie 3 tys. nowych dróg, co da łącznie sieć o długości 8 tys. km. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zakłada powstanie 3 tys. nowych dróg, co da łącznie sieć o długości 8 tys. km.

Po 1990 r. powstało 12 tys. km dróg i 50 km linii kolejowych



Na drugim biegunie znalazła się druga gałąź transportu, a więc kolej. Jak zauważył Piotr Malepszak, ekspert kolejowy i były prezes spółki CPK, a obecnie pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. kolejowych, dysproporcje w budowie nowych dróg i linii kolejowych są w Polsce ewenementem na skalę Europy.

- Po wejściu Polski do Unii Europejskiej w kraju powstała szczątkowa liczba kilometrów nowych linii kolejowych. Dla porównania po 1990 r. powstało 5 tys. km nowych dróg wysokiej przepustowości. W połączeniu z pozostałymi drogami lokalnymi daje to w sumie ok. 12 tys. km nowych dróg i 50 km nowych linii kolejowych - mówi w rozmowie z portalem 300Gospodarka.pl Piotr Malepszak.
Jak mówi w rozmowie z portalem, problem w niedofinansowaniu polskiej kolei leży w mentalności polityków, którzy nie znają się i nie korzystają z transportu publicznego.

- Będąc wszędzie wożonym, mając darmowy transport lotniczy i słysząc zewsząd, że trzeba inwestować w drogi - inwestują w transport indywidualny, a komunikacja zbiorowa czy walka z wykluczeniem transportowym jest dla nich problemem trzeciorzędnym. Priorytetem są kolejne ekspresówki - dodaje.
Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł

PKM jest wciąż najdłuższą nową linią kolejową powstałą po 1989 r. PKM jest wciąż najdłuższą nową linią kolejową powstałą po 1989 r.

PKM wciąż najdłuższą nową linią kolejową



Najdłuższą nową linią kolejową wybudowaną po 1989 r. w Polsce jest licząca ok. 18,5 km długości Pomorska Kolej Metropolitalna. Inwestycja została oddana do użytku prawie 8 lat temu przez należącą do województwa pomorskiego spółkę PKM.

Przypomnijmy, że niedawno linia powiększyła się o nowy przystanek Gdańsk Firoga, a w połowie tego roku zakończy się elektryfikacja linii, co pozwoli na uruchomienie na niej pociągów elektrycznych.

W planach jest dalszy rozwój linii kolejowej. W pierwszym etapie PKM Południe powstać ma 7 km trasy między SKM Śródmieście a węzłem w Kowalach. Potem linia ma być rozwijana w kierunku Pruszcza oraz Kolbud.

Na tle pozostałych inwestycji kolejowych na terenie całego kraju trójmiejska PKM rzeczywiście wygląda imponująco. Inne odcinki nowych linii kolejowych liczą zaledwie po kilka kilometrów długości:
  • Czarnca - Włoszczowa Północ (3,2 km)
  • Kraków Zabłocie - Kraków Podgórze (1,1 km)
  • Czerwieńsk Południe - Czerwieńsk Wschód (2,1 km)
  • Sucha Beskidzka Północ - Sucha Beskidzka Południe

linie kolejowe do lotnisk:
  • w Lublinie (3,7 km)
  • Szczecinie (4 km)
  • Olsztynie (1,6 km)
  • Warszawie (1,8 km)

W zestawieniu nie uwzględniono odcinków kolejowych modernizowanych w śladzie wcześniej eksploatowanych linii.

Szprycha nr 1 ma skrócić czas przejazdu koleją z Trójmiasta do Warszawy do ok. 2 godzin. Szprycha nr 1 ma skrócić czas przejazdu koleją z Trójmiasta do Warszawy do ok. 2 godzin.

CPK szansą na rozwój kolei?



Budowa nowych linii ma ruszyć z kopyta przy realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do Trójmiasta poprowadzi szprycha nr 1 (Warszawa - CPK - Płock - Grudziądz - Gdańsk - Gdynia - Słupsk).

Dzięki niej już za kilka lat czas jazdy z Warszawy Centralnej do Gdańska ma skrócić się do ok. 2 godz., a do Gdyni do 2 godz. 20 min.

Łącznie w ramach inwestycji kolejowych CPK do 2034 r. ma powstać 1981 km nowych linii.
MKo

Miejsca

Opinie (211) 5 zablokowanych

  • Nie rozumiem napaści na rząd prawa i sprawiedliwości (5)

    Przecież oni kiedyś odejdą a infrastruktura zostanie podobnie jak ta którą wybudował rząd platformy. Trzeba się cieszyć

    • 17 23

    • Z zeszłorocznej marży Orlenu też się cieszysz? (4)

      • 13 7

      • za Niemca nawet Lotos przynosił stratę (1)

        • 7 13

        • Jak O'bajtek zrobi paliwo po 20zł za litr, to zyski będą jeszcze większe.

          Poza tym polecam sprawdzić ile kosztowały akcje Lotosu za PO, a ile za PiS. To się kołku zdziwisz.

          • 10 5

      • Oświeć nas. Ile wynosiła zeszłoroczna marża Orlenu na paliwach? (1)

        Tak za cały 2022 rok, a najlepiej w analizach miesięcznych. Śmiało...

        • 5 2

        • Tego nie wiemy bo Orlen utrudnia kontrole nik

          • 1 2

  • (6)

    Pociągi dalekobieżne są coraz fajniejsze ale wciąż są duże braki. W sezonie wakacyjnym na cud zakrawa zakup biletu w wagonie sypialnym np. relacji Trójmiasto-Zakopane. Niestety tych wagonów jest zdecydowanie za mało i są to wagony pamiętające PRL ( są oczywiście odnowione). Ich dostępność w sezonie powinna być wysoka. Tym bardziej ,że sezon turystyczny jest w górach dość długi. Może nie jest to najtańsza opcja podróży ale jedzie się bezstresowo.

    • 37 8

    • Mam odwrotne wrażenie (3)

      Postęp sprzętowy się zatrzymał, bilety drogie, przejazdy ślamazarne, a mentalność personelu koleje wróciła do "standardu z PRL.

      • 12 6

      • Magnet ta rzeczywistość na kolei jest gorsza (2)

        Za PRL nie było takich opoznionych pociągów
        Obecnie co przechodzę w Sopocie przez dworzec to co chwilę słyszę pociąg IC z... planowy przyjazd godzina...jest opóźniony ..... minut,opóźnienie może ulec zmianie,za opóźnienie przepraszamy... I tak co chwilę Ale za te opóźnienia nie są winni maszyniści, załogi konduktorskie.Za te opóźnienia odpowiada tzw.wyzsza kadra zarządzająca pkp plk.to ta sama kadra, która odpowiada za brak działania jeśli chodzi unowocześnienie linii Gdynia Główna Kościerzyna,a przecież połączenie Gdyni z Kościerzyną i dalej z Bydgoszczą znakomicie udrożni ruch kolejowy, oczywiście zakładam , że będzie to linia zelektryfikowana.Podobnie wygląda budowa drugiego toru na trasie Wejherowo kierunek Szczecin.Takich tras i miesc jest znacznie więcej.Tylko to nie może być budowane,unowocześniane w takim tempie jak to miało miejsce na trasie Poznań Wrocław
        Upłynęło już ponad 10 lat a tam jeszcze się z grzebią.Smiejecie się Kochani z Chińczyków, zajrzyjcie zatem ile tysięcy tras kolei dużych.prefkosci w ciągu takich 10 lat zbudowali

        • 5 2

        • Nie ośmieszaj się głosząc punktualność pociągów za PRL. Nic takiego czegoś nie było. Nawet pociągi z Tczewa miały (1)

          duże opóźnienia, bo towarowe z węglem kursowały między pasażerskimi bez rozkładu jazdy. Były wolniejsze i blokowały jadące za nimi pociągi głównie podmiejskie.

          • 6 1

          • A ile Ty lat masz?

            • 0 0

    • Po kiego grzyba jechać do Zakopanego?

      • 5 2

    • No jak ktoś się pcha do Zakopanego to powinien docenić standard PRL już od samego początku wyjazdu...

      • 6 3

  • a na obwodnicy żadnych inwestycji do 2033?

    będą tylko 2 pasy? za karę

    • 7 19

  • (4)

    Rozwój szybkiej kolei to podstawa. Inaczej nowe drogi i tak z biegiem czasu się zakorkują. Mówię zarówno o rozwoju SKM i PKM, jak i kolei wysokiej prędkości. Ciekawe tylko czy wiatr zmian dotknie koleje regionalne. Podróż z Gdańska do Malborka tym środkiem to jakaś męczarnia. Szczególnie w godzinach szczytu.

    Bardzo nurtuje mnie problem celowego wygaszania kolei w latach 90 i 00. Po co k..wa?

    • 17 7

    • to były rządy lewicy i liberałów. Wyprzedaż wszystkiego co miało wartość. (3)

      Niby nic się nie opłacało

      • 6 13

      • SLD i potem PSL z PO (2)

        jakiś czas temu grupka i**otów chciała rozbierać linię kolejową nr 254 i na jej nasypie wybudować ścieżkę rowerową, zgadnij z jakiej ekipy były te gwiazdy...

        • 7 10

        • Wiadomo że PO KO

          • 5 9

        • Nie ośmieszaj się. Drogi rowerowe w ciągu dawnych linii kolejowych nie niszczą jej tak zwanej niwelety.

          Są technologie, gdzie tor z tłuczniem można ułożyć od razu na asfalcie drogi rowerowej. Zatem niewielkim kosztem niemal natychmiast można przywrócić linię kolejową. Poczytaj sobie o tym po wrzuceniu na wyszukiwarkę: "układanie toru kolejowego na powierzchni asfaltowej".

          Gorzej, jakby byłe torowiska poprzecinano na cele budowy budynków.

          • 2 3

  • Ta. PiS i inwestycje. Dopóki nie pojawi się swój, któremu trzeba dać zarobić to nic nie zbudują

    • 17 7

  • Rząd PO-PSL zwinął ponad 2700 km dróg kolejowych (2)

    Gdzie wtedy byli wszyscy eksperci?

    • 18 17

    • Tylko 2700?

      W przekazie dnia nie było więcej?

      • 4 6

    • Czekali na pieniążki z Unii.

      • 4 0

  • (1)

    traktowanie linii kolejowych do CPK, jak i samego lotniska, poważnie to duży błąd logiczny mówiąc delikatnie

    • 11 14

    • większość sumy na to to właśnie szybka kolej

      • 3 9

  • FALA i jej ceny już wkrótce zniechęcą kolejnych pasażerów do jazdy komunikacją. (1)

    • 25 9

    • ceny to jedno

      ale to wydziwianie, skomplikowane taryf i ciągłe odbijanie sie w czytnikach, nawet z biletem okresowym to jakaś paranoja.

      • 15 5

  • CPK to tak naprawdę inwestycja w infrastrukturę kolejową

    były u nas linie przebudowywane a w zasadzie budowane od nowa, tyle że są wytyczone według starych tras.

    • 7 9

  • P. Malepszak ekspert p. Dulkiewicz niech sobie uświadomi ze (1)

    Większość transportu opiera się na transporcie drogowym, a ponieważ mieliśmy jako Polska duże zaniedbania w kwestii dróg to te zaległości trzeba było nadrobić. Transport kolejowy jest drugorzędny, co nie znaczy że nie trzeba go rozwijać. Mamy jednak dość rozwiniętą sieć kolejową tyle że wymaga ona modernizacji.

    • 14 23

    • nie rozumiem przetlumacz

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane