• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

12 tys. km dróg i 50 km linii kolejowych. PKM wyjątkiem w skali kraju

MKo
10 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (211)
Zdaniem ekspertów budowa nowych dróg jest wciąż większym priorytetem niż powstawanie nowych linii kolejowych. Choćby takich, jak oddana w 2015 r. Pomorska Kolej Metropolitalna. Zdaniem ekspertów budowa nowych dróg jest wciąż większym priorytetem niż powstawanie nowych linii kolejowych. Choćby takich, jak oddana w 2015 r. Pomorska Kolej Metropolitalna.

Aż 300 mld zł ma kosztować w najbliższej dekadzie budowa nowych autostrad i ekspresówek w całym kraju. Na drugim biegunie znajdują się inwestycje w transport szynowy, o co dopomina się branża kolejowa. Od 8 lat wyjątkiem pod tym względem jest Pomorska Kolej Metropolitalna, która jest najdłuższą nową linią wybudowaną po 1989 r.



Nakłady finansowe na inwestycje kolejowe powinny być:

W 2033 r. sieć autostrad i dróg ekspresowych w całym kraju ma wynosić przeszło 8 tys. km. Ich budowa ma pochłonąć ok. 300 mld zł - ogłosił niedawno rząd. Będzie to największy w historii plan budowy dróg i autostrad, co ma stać się kołem zamachowym dla wzrostu gospodarczego po pandemii i kryzysie wywołanym wojną na Ukrainie.

Wiadomość ta z jednej strony ucieszyła kierowców i drogowców, którzy staną się największym beneficjentem nowych dróg. Trzeba je przecież będzie zaplanować, wybudować, a potem utrzymać.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zakłada powstanie 3 tys. nowych dróg, co da łącznie sieć o długości 8 tys. km. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zakłada powstanie 3 tys. nowych dróg, co da łącznie sieć o długości 8 tys. km.

Po 1990 r. powstało 12 tys. km dróg i 50 km linii kolejowych



Na drugim biegunie znalazła się druga gałąź transportu, a więc kolej. Jak zauważył Piotr Malepszak, ekspert kolejowy i były prezes spółki CPK, a obecnie pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. kolejowych, dysproporcje w budowie nowych dróg i linii kolejowych są w Polsce ewenementem na skalę Europy.

- Po wejściu Polski do Unii Europejskiej w kraju powstała szczątkowa liczba kilometrów nowych linii kolejowych. Dla porównania po 1990 r. powstało 5 tys. km nowych dróg wysokiej przepustowości. W połączeniu z pozostałymi drogami lokalnymi daje to w sumie ok. 12 tys. km nowych dróg i 50 km nowych linii kolejowych - mówi w rozmowie z portalem 300Gospodarka.pl Piotr Malepszak.
Jak mówi w rozmowie z portalem, problem w niedofinansowaniu polskiej kolei leży w mentalności polityków, którzy nie znają się i nie korzystają z transportu publicznego.

- Będąc wszędzie wożonym, mając darmowy transport lotniczy i słysząc zewsząd, że trzeba inwestować w drogi - inwestują w transport indywidualny, a komunikacja zbiorowa czy walka z wykluczeniem transportowym jest dla nich problemem trzeciorzędnym. Priorytetem są kolejne ekspresówki - dodaje.
Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł

PKM jest wciąż najdłuższą nową linią kolejową powstałą po 1989 r. PKM jest wciąż najdłuższą nową linią kolejową powstałą po 1989 r.

PKM wciąż najdłuższą nową linią kolejową



Najdłuższą nową linią kolejową wybudowaną po 1989 r. w Polsce jest licząca ok. 18,5 km długości Pomorska Kolej Metropolitalna. Inwestycja została oddana do użytku prawie 8 lat temu przez należącą do województwa pomorskiego spółkę PKM.

Przypomnijmy, że niedawno linia powiększyła się o nowy przystanek Gdańsk Firoga, a w połowie tego roku zakończy się elektryfikacja linii, co pozwoli na uruchomienie na niej pociągów elektrycznych.

W planach jest dalszy rozwój linii kolejowej. W pierwszym etapie PKM Południe powstać ma 7 km trasy między SKM Śródmieście a węzłem w Kowalach. Potem linia ma być rozwijana w kierunku Pruszcza oraz Kolbud.

Na tle pozostałych inwestycji kolejowych na terenie całego kraju trójmiejska PKM rzeczywiście wygląda imponująco. Inne odcinki nowych linii kolejowych liczą zaledwie po kilka kilometrów długości:
  • Czarnca - Włoszczowa Północ (3,2 km)
  • Kraków Zabłocie - Kraków Podgórze (1,1 km)
  • Czerwieńsk Południe - Czerwieńsk Wschód (2,1 km)
  • Sucha Beskidzka Północ - Sucha Beskidzka Południe

linie kolejowe do lotnisk:
  • w Lublinie (3,7 km)
  • Szczecinie (4 km)
  • Olsztynie (1,6 km)
  • Warszawie (1,8 km)

W zestawieniu nie uwzględniono odcinków kolejowych modernizowanych w śladzie wcześniej eksploatowanych linii.

Szprycha nr 1 ma skrócić czas przejazdu koleją z Trójmiasta do Warszawy do ok. 2 godzin. Szprycha nr 1 ma skrócić czas przejazdu koleją z Trójmiasta do Warszawy do ok. 2 godzin.

CPK szansą na rozwój kolei?



Budowa nowych linii ma ruszyć z kopyta przy realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do Trójmiasta poprowadzi szprycha nr 1 (Warszawa - CPK - Płock - Grudziądz - Gdańsk - Gdynia - Słupsk).

Dzięki niej już za kilka lat czas jazdy z Warszawy Centralnej do Gdańska ma skrócić się do ok. 2 godz., a do Gdyni do 2 godz. 20 min.

Łącznie w ramach inwestycji kolejowych CPK do 2034 r. ma powstać 1981 km nowych linii.
MKo

Miejsca

Opinie (211) 5 zablokowanych

  • Nie rozumiem napaści na rząd prawa i sprawiedliwości (5)

    Przecież oni kiedyś odejdą a infrastruktura zostanie podobnie jak ta którą wybudował rząd platformy. Trzeba się cieszyć

    • 17 23

    • Z zeszłorocznej marży Orlenu też się cieszysz? (4)

      • 13 7

      • Oświeć nas. Ile wynosiła zeszłoroczna marża Orlenu na paliwach? (1)

        Tak za cały 2022 rok, a najlepiej w analizach miesięcznych. Śmiało...

        • 5 2

        • Tego nie wiemy bo Orlen utrudnia kontrole nik

          • 1 2

      • za Niemca nawet Lotos przynosił stratę (1)

        • 7 13

        • Jak O'bajtek zrobi paliwo po 20zł za litr, to zyski będą jeszcze większe.

          Poza tym polecam sprawdzić ile kosztowały akcje Lotosu za PO, a ile za PiS. To się kołku zdziwisz.

          • 10 5

  • Słaba czytelność

    Pozmieniajcie te kolory na mapkach waszych. Lekko slaba czytelność, szare na szarym

    • 0 0

  • To teraz 300 mld na ekspresówki ? A gdzie milion polskich elektryków, a gdzie 100 tys mieszkań ja się pytam? :))) (7)

    Najpierw niech ten Rząd PiS ( skądinąd tak niekompetentnego i gorszego po 89 roku nie było bo ten jest absolutnie najgorszy ) najpierw się rozliczy z poprzednich obietnic bo to co teraz ogłaszają to bujanie w obłokach :))) Ten Rząd niczego już nie osiągnie bo na jesieni wybory i wyborcy rozliczą PiS z obietnic które pozostały jedynie na papierze a papier jak wiadomo wszystko przyjmie :)))

    • 17 8

    • Brakuje ci mieszkań???? (5)

      Setki ofert od deweloperow jest w Gdyni przyjeżdżaj i kupuj.

      • 0 13

      • Gdybyś nie pamiętał (2)

        Kołku pisowski, to miały być mieszkania budowane przez państwo, a nie przez devów, po cenie niższej od rynkowej i z przeznaczeniem dla młodych rodzin.

        • 0 0

        • te wez wyluzuj bo Ci zylka peknie a Jaro zarechocze z uciechy. Jak to ma w zwyczaju.

          • 0 0

        • Po cenie niższej niż rynkowa?!

          Buahahaha hihihihi hahahaha!

          • 1 0

      • Prawda. (1)

        Daniel z Pcimia nie miał problemu z zakupem trzydziestu dziewięciu (na chwilę obecną) mieszkań w całym kraju, nawet dostał zniżkę i zapłacił 700tys zł za apartament warty 2.9mln zł. Nie wiem z czym ludzie mają problem.

        • 6 0

        • Danielowi wzystko wolno i sie od Niego odp...

          • 0 0

    • ja wolę 3 miliony mieszkań obiecanych przez prezesa jeszcze poprzednim razem

      • 0 0

  • (6)

    żaden cpk nie powstanie to są mrzonki

    • 14 6

    • nie powstanie Panie
      bo jakis Panie
      dal w palnik
      na sniadanie.

      • 0 2

    • Już powstaje (3)

      • 1 11

      • Powstaje dokładnie tak samo jak promy ze Szczecina i fabryka samochodów elektrycznych.

        • 4 1

      • Naprawdę?

        Przecież tam nikt jeszcze nawet łopaty nie wbił :))

        • 1 1

      • tak na papierku i zarząd bierze kasę

        • 4 1

    • Ważne, że zarząd pola zwanego cpk dostaje milionowe pensje.

      • 12 1

  • Ciekawe, czy dożyję...

    ... końca remontu linii kolejowej Zbaszynek-Zielona Góra.

    • 1 0

  • P. Malepszak ekspert p. Dulkiewicz niech sobie uświadomi ze (1)

    Większość transportu opiera się na transporcie drogowym, a ponieważ mieliśmy jako Polska duże zaniedbania w kwestii dróg to te zaległości trzeba było nadrobić. Transport kolejowy jest drugorzędny, co nie znaczy że nie trzeba go rozwijać. Mamy jednak dość rozwiniętą sieć kolejową tyle że wymaga ona modernizacji.

    • 14 23

    • nie rozumiem przetlumacz

      • 2 0

  • I o tym mowie! (21)

    Pomorskie, tu sie zyje najlepiej. Budujemy budujemy budujemy! Ajajaj, caly region to jeden wielki plac budowy i tylko niedowiarki to ignoruja. Dzieje sie? I to jeszcze jak! Dzialamy, idziemy, biegniemy! Brawo brawo brawo!

    • 72 75

    • Super się żyje

      Mafia, gangsterzy, pedofile, złodzieje, agresja na drogach, przeludnienie, patodeweloperka, arogancka władza, tragiczny stan infrastruktury. Jest super, jest super, więc o co ci chodzi.

      • 5 2

    • G... tu się dzieje

      G... tu się dzieje w temacie rozbudowy infrastruktury drogowej, usługowej i jakości przestrzeni publicznej.

      • 3 1

    • (4)

      to zobacz sobie jaka w innych miastach jest siatka kolei, a jaka w Gdansku gdzie na wschód od dworca nie ma żadnego przystanku przez całe dzielnice. Owszem zbudowano nową linię, ale na pustkowiu (tu jest tylko SKM przez polowe miasta) . W Gdańsku żyje się fatalnie, a komunikacja jest słabym punktem

      • 14 20

      • (1)

        PKM w pierwotnym założeniu miała jechać do GD.Głównego,a nie do jakiegoś Wrzeszcza.W Gdańsku można by się przesiąść na kolejkę SKM do Nowego Portu,gdyby kolej torów nie rozebrała w NP.

        • 6 2

        • W założeniu

          Przecież linia kolejowa przez Trójmiasto jest extremalne przeciążona, bo wszystko nią jedzie: pociągi towarowe (!), dalekobieżne, regionalne i SKM. Do tego wąskie gardło we Wrzeszczu nie pozwala na poszerzenie.
          Dopóki nie powstanie linia dwutorowa na Kościerzynę, nie ma szans na zwiększenie przepustowości

          • 4 1

      • Jak ktoś kupuje mieszkanie przy Szadółkach - to się żyje fatalnie. (1)

        • 9 5

        • Żona go bije po pysku flakiem od kaszanki, to chłop narzeka

          • 5 0

    • A kto tymi drogami będzie jeździł?

      Jak za 15 lat nikt samochodu nie będzie posiadał

      • 7 1

    • (7)

      A czy poza sama budowa, gdzie ci co wiedza kupuja wczesniej grunty wokol, komus zalezy zeby to jakos dzialalo sensownie???

      • 5 12

      • Nie mów, że żona Morawieckiego znowu kupiła od zaprzyjaźnionego proboszcza o_0 (6)

        • 21 9

        • Co masz do proboszcza komuchu? (4)

          Oddawać ziemię, która zajumaliscie po 1945 roku.

          • 5 13

          • A w jaki sposób Watykan wszedł w posiadanie polskiej ziemi? (1)

            Ogniem i mieczem?

            • 6 3

            • Miecz i żelazny pręt to najlepsi kaznodzieje

              św. Jose de Anchieta

              • 1 2

          • Niech się wielebny tak nie napina

            Bo żyłka pęknie.

            • 1 1

          • a ja mam to, że kościół jest jak wrzód i pasożyt na zdrowej tkance społeczeństwa

            • 4 3

        • Z takimi referencjami kupują już nawet u niezaprzyjaźnionych.

          • 13 0

    • Wyjdź chłopie z domu...

      Zobacz, jak wygląda Rzeszów, Lublin, Warszawa czy Poznań. Nawet Wrocław - choć tam najsłabiej, bo to również miasto prezydenta politykiera (jak u nas) a nie gospodarza swojego terenu. Są oczywiście miasta, które wyglądają gorzej, ale przez Adamowicza i jego popleczników straciliśmy mnóstwo lat w rozwoju. Kiedyś jeździłem zawodowo koło 80-100 tyś rocznie po Polsce i jak dziś wjeżdżam w niektóre miasta po kilku latach, to szczena w dół. Owszem, PKM się częściowo udało - częściowo, bo pomijając względnie rzadkie kursy, to zatłoczenie jak z PRL jest wstydem i hańbą. Natomiast rozwój miasta polegający na sukcesywnym wyrzucaniu przemysłu na rzecz biur oraz ładowanie deweloperki w dziesiątkach tysięcy mieszkań wokół wąskich uliczek - no cóż.... Świetny rozwój...

      • 12 8

    • Remont dworca PKP Gdańsk muszą kończyć bo już przetarg na kolejny planowany remont od marca 2024 rusza (1)

      Tam to chyba ze 3000 milionów kapuchy już umoczone na takim małym placyku a końca robót nie widać

      • 14 9

      • Pisowskie pkp robi

        • 9 4

    • Prawdziwy zawrót głowy

      od sukcesów ... A tak na marginesie - co ty bierzesz?

      • 5 4

    • A tak to wszystko ok?

      Bierz mniej...

      • 33 16

  • Wszyscy mówią o biletach, wakacjach i dojazdach do pracy, ale (2)

    nikt nie wspomina, że odpowiednia sieć transportu to po pierwsze rozwój gospodarczy, a po drugie cel militarny (!). Szykujemy się do wojny, a podczas wojny możliwość szybkiej logistyki mającej do wyboru wiele opcji jest kluczowa! Popatrzcie na plan dla wschodniej Polski. Na zachodzie jest nieżle z drogami, ale wschód musimy nadrabiać możliwie najszybciej.

    • 2 2

    • Szykujemy się do wojny (1)

      Niech zgadnę - harcerz z WOT?

      • 1 1

      • A do czego, do karnawału?

        Na gwałt kupujemy sprzęt za miliardy, bo jak mało kto wspieramy Ukrainę. Wojna może przenieść się na Białoruś i dalej.

        • 0 0

  • (6)

    Pociągi dalekobieżne są coraz fajniejsze ale wciąż są duże braki. W sezonie wakacyjnym na cud zakrawa zakup biletu w wagonie sypialnym np. relacji Trójmiasto-Zakopane. Niestety tych wagonów jest zdecydowanie za mało i są to wagony pamiętające PRL ( są oczywiście odnowione). Ich dostępność w sezonie powinna być wysoka. Tym bardziej ,że sezon turystyczny jest w górach dość długi. Może nie jest to najtańsza opcja podróży ale jedzie się bezstresowo.

    • 37 8

    • Mam odwrotne wrażenie (3)

      Postęp sprzętowy się zatrzymał, bilety drogie, przejazdy ślamazarne, a mentalność personelu koleje wróciła do "standardu z PRL.

      • 12 6

      • Magnet ta rzeczywistość na kolei jest gorsza (2)

        Za PRL nie było takich opoznionych pociągów
        Obecnie co przechodzę w Sopocie przez dworzec to co chwilę słyszę pociąg IC z... planowy przyjazd godzina...jest opóźniony ..... minut,opóźnienie może ulec zmianie,za opóźnienie przepraszamy... I tak co chwilę Ale za te opóźnienia nie są winni maszyniści, załogi konduktorskie.Za te opóźnienia odpowiada tzw.wyzsza kadra zarządzająca pkp plk.to ta sama kadra, która odpowiada za brak działania jeśli chodzi unowocześnienie linii Gdynia Główna Kościerzyna,a przecież połączenie Gdyni z Kościerzyną i dalej z Bydgoszczą znakomicie udrożni ruch kolejowy, oczywiście zakładam , że będzie to linia zelektryfikowana.Podobnie wygląda budowa drugiego toru na trasie Wejherowo kierunek Szczecin.Takich tras i miesc jest znacznie więcej.Tylko to nie może być budowane,unowocześniane w takim tempie jak to miało miejsce na trasie Poznań Wrocław
        Upłynęło już ponad 10 lat a tam jeszcze się z grzebią.Smiejecie się Kochani z Chińczyków, zajrzyjcie zatem ile tysięcy tras kolei dużych.prefkosci w ciągu takich 10 lat zbudowali

        • 5 2

        • Nie ośmieszaj się głosząc punktualność pociągów za PRL. Nic takiego czegoś nie było. Nawet pociągi z Tczewa miały (1)

          duże opóźnienia, bo towarowe z węglem kursowały między pasażerskimi bez rozkładu jazdy. Były wolniejsze i blokowały jadące za nimi pociągi głównie podmiejskie.

          • 6 1

          • A ile Ty lat masz?

            • 0 0

    • No jak ktoś się pcha do Zakopanego to powinien docenić standard PRL już od samego początku wyjazdu...

      • 6 3

    • Po kiego grzyba jechać do Zakopanego?

      • 5 2

  • Konieczne dalsze inwestycje w kolej! (1)

    Kluczowym dla Trójmiasta powinno być:
    1) Rewitalizacja i przywrócenie dla ruchu pasażerskiego linii Pruszcz Gdański - Kolbudy - Stara Piła - Kokoszki (i dalej do Wrzeszcza - Gdańska Głównego). Teraz przy okazji budowy bajpasu z linią PKM, to aż się o to prosi.
    2) Rewitalizacja i przywrócenie do ruchu pasażerskiego linii Gdynia Chylonia - Gdynia Oksywie.
    3) Przedłużenie trasy PKMki do Gdańska Głównego i wykorzystanie nieużywanych dawnych peronów SKM (wybudowanie wiaduktu dla pociągów PKM na wysokości Stoczni Północnej do bezkolizyjnego przejścia z torów dalekobieżnych na tory SKM).
    4) W dalszej perspektywie rewitalizacja i odtworzenie linii kolejowej Nowy Dwór Gdański - Nowy Staw - Szymankowo - Tczew (szybki i pewny dowóz pracowników do Trójmiasta z tamtych rejonów województwa).
    5) Takt, takt i jeszcze raz takt pociągów.

    • 5 3

    • UP 96

      Jak zainwestuje się w kolej tak jak w tej chwili jest zarządzana,to zmarnowane pieniądze.Tam powinien wejść NIK,powinno się przejrzeć kadry i dopiero wtedy jest szansa , że coś z tego wyjdzie!!!

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane