- 1 Kto się przypiął do mojego roweru? (99 opinii)
- 2 Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu (463 opinie)
- 3 Szklana pułapka na wybiegu dla psów (88 opinii)
- 4 Chcieli wymusić młotkiem oddanie telefonu (51 opinii)
- 5 Mapa pożarów aut w Trójmieście (117 opinii)
- 6 Winda w tunelu do dworca Gdynia Główna (52 opinie)
125 lat elektrycznych tramwajów w Gdańsku. W sobotę festyn
Gdańskie tramwaje elektryczne obchodzą w tym roku swoje 125-lecie. W związku z tym w najbliższą sobotę 14 sierpnia miasto Gdańsk, Zarząd Transportu Miejskiego oraz Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapraszają mieszkańców na festyn, który odbędzie się na pętli w Jelitkowie.
Historia tramwajów w mieście sięga bowiem roku 1873, kiedy to uruchomiona została pierwsza linia na trasie z Targu Siennego przez Wrzeszcz do Oliwy.
Z biegiem lat uruchamiane były kolejne połączenia m.in. z centrum na Orunię i Siedlce, z Targu Węglowego na Dolne Miasto czy Dworca Głównego na Targ Rybny.
W 1894 przedsiębiorstwo AEG z Berlina wykupiło przedsiębiorstwo Danziger Straßeneisenbahn. Wtedy równocześnie podjęto decyzję o elektryfikacji sieci tramwajowej, którą rozpoczęto rok później.
Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk
Pierwszy środek miejskiego transportu zbiorowego w Gdańsku został uruchomiony w 1864 r. Był to omnibus konny, który obsługiwał trasę z Gdańska aż do Sopotu.
Więcej na ten temat:
Tramwaje w przedwojennym Gdańsku
Elektryczne tramwaje jeżdżą w Gdańsku od 125 lat
Pierwsze regularne połączenie uruchomiono w Gdańsku w sierpniu 1896 r. w kierunku Oruni oraz Siedlec.
Następnie tramwaje zaczęły jeździć do Wrzeszcza, a do końca 1896 roku udało się zelektryfikować wszystkie linie tramwaju konnego.
Elektryczne tramwaje wprowadziły w Gdańsku nie lada rewolucję, bo poruszały się znacznie szybciej niż pojazdy konne.
Szczegóły tej historii opisaliśmy w artykule
Historyczne tramwaje w Gdańsku
Po Gdańsku jeździł kiedyś bar na szynach
Można było w nim zjeść szybki posiłek oraz napić się zimnych lub gorących napojów. Klienci mogli rozgościć się na fotelach lub wysokich stołkach. W latach 1956-1960, po gdańskich ulicach jeździł tramwaj przerobiony na bar. Najprawdopodobniej był to pierwszy i jedyny taki punkt gastronomiczny w całym kraju.
Poznaj historię:
Baru na szynach w Gdańsku
Z biegiem lat zarówno linie tramwajowe, jak i cały tabor zaczęły się powiększać i unowocześniać. Przybyło torów, pętli, przystanków i przede wszystkim - wagonów. Dziś w Gdańsku porusza się już 100 proc. niskopodłogowych tramwajów, a cały tabor jest jednym z najnowocześniejszych w Polsce.
- Dziś gdańska komunikacja tramwajowa to 63 kilometry tras, około 15 milionów kilometrów pokonywanych każdego roku przez tramwaje, 10 linii zwykłych i 2 sezonowe, nowoczesny niskopodłogowy tabor. Miasto od lat stawia na rozwój transportu szynowego. Budowana właśnie trasa "Nowa Warszawska" to potwierdza. Trwają też prace nad dokumentacją projektową dla Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz - przypomina dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku Sebastian Zomkowski i dodaje: - Za dwa lata Gdańsk będzie świętował 150-lecie obecności tramwajów w mieście.
Rodzinny festyn i atrakcje w Jelitkowie
W związku z obchodami 125-lecia elektrycznych tramwajów w Gdańsku, miasto przy współudziale ZTM i GAiT zaprasza na rodzinny festyn, który odbędzie się w sobotę 14 sierpnia w godz. 12-16 na pętli w Jelitkowie.
Program festynu z okazji 125-lecia tramwajów elektrycznych w Gdańsku
- bezpłatne przejażdżki zabytkowymi tramwajami na trasie Oliwa - Pomorska - Jelitkowo (pojazdy: Bergmann 266, Ring 273, Konstal N 11, Konstal 105N 06205, Konstal 102 Na 1105);
- quiz komunikacyjny na żywo;
- konkursy przygotowane przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku;
- kącik sportowo-rekreacyjny;
- kącik plastyczny dla dzieci;
- warsztaty balonowe;
- malowanie buzi i tatuaży;
- malowanie magnesów;
- bańki mydlane;
- zabawy z kinem Helios;
- poczęstunek dla gości: wata cukrowa, popcorn i fantastyczne krówki.
Specjalna, bezpłatna linia tramwajowa funkcjonować będzie na trasie Oliwa - Pomorska - Jelitkowo w godzinach 11:30-16:30. Tramwaje będą jeździć co 10 minut, a rozkłady jazdy będą dostępne na stronie ztm.gda.pl oraz na przystankach na trasie.
Wstęp na festyn oraz wszystkie atrakcje są bezpłatne.
Ostatni kurs tramwaju na Orunię
9 marca 1972 r. odbył się ostatni kurs tramwaju na Orunię. Wkrótce potem torowisko wzdłuż ul. Jedności Robotniczej - która dziś nosi nazwę Traktu św. Wojciecha - zostało rozebrane.
Więcej w artykule:
Ostatni tramwaj na Orunię
Wydarzenia
Miejsca
Opinie (81) 6 zablokowanych
-
2021-08-13 18:49
Konstal 105N/Na (2)
Miesiąc temu śniło mi się, że jadę 105-ką gdańskimi ulicami nocą. I ten tramwaj jechał po ulicy gdzie nie jeżdżą tramwaje czyli po ulicy Konopnickiej. Fajnie, że co jakiś czas zabytkowe tramwaje wyruszają w trasę tylko szkoda, że w trasę nie wyrusza tramwaj konny. Wiem, że w latach 60-tych XX w. kursował po ulicy Długiej.
- 15 4
-
2021-08-13 22:17
W latach 60-tych przez Długą tramwaj już nie jeździł. (1)
W latach 60-tych była pętla na Targu Węglowym a tramwaj jeździł przez Leningradzką i Bogusławskiego. Wyjazd w kierunku Oliwy był przez Hucisko. Pętlę miały 2-ka, 6-ka, 12-ka i chyba 13-ka
- 6 5
-
2021-08-24 20:17
tradycyjny nie jeździł przez Długą od 1959 r
ale konny okazjonalnie w jakieś święta jeździł
- 0 0
-
2021-08-14 20:20
Pierwsze tramwaje elektryczne sprzed I wojny światowej
Ciekawe czy było by realne odzyskać te pierwsze tramwaje sprzed I wojny światowej wyprodukowane od 1896 wzwyż nie wyprodukowane później niż 1920 rok starze niż Ring i Bergmann. Bo jedynym zachowanym tramwajem na dzień dzisiejszy sprzed I wojny światowej jest tramwaj konny Herbrand 3
- 3 0
-
2021-08-13 16:23
Dawna zajezdnia na ul.Łąkowej (4)
Szkoda ,że nikt niewpadnie na pomysł utworzenia Muzeum Komunikacji Miejskiej,jest 6 tramwajów zabytkowych,można pozyskać jeszcze ze 2 lub doczepy,tor pod zajezdnie podprowadzony,wystarczy zwrotnica na główne tory nawet bez trakcji.Dogadać się z Gdynią tam jest pare trajtków zabytkowych i udostępnić wszystkim miłośnikom komunikacji,wszytko w jednym historycznym miejscu.Nie wiem czy gdzieś w Polsce jest,ale może by warto by w Gdańsku było.
- 89 8
-
2021-08-13 18:47
Muzeum nie udolności gdańskiej i szkodników urzędników by sie przydało ,ale by za wiele kosztowało (2)
- 8 8
-
2021-08-13 19:39
Troll (1)
Wstrętny Trolu, kto ciebie finansuje?
- 11 9
-
2021-08-14 18:24
Kto go finansuje?
Hau!hau! kacperek.
- 1 1
-
2021-08-14 10:42
Jest w Krakowie muzeum komunikacji
- 3 0
-
2021-08-13 14:36
(1)
"Dziś w Gdańsku porusza się już 100 proc. niskopodłogowych tramwajów..." - No tak niezbyt w 100%. Mamy Düwagi, które posiadają człon niskopodłogowy ale do innej części tramwaju trzeba wchodzić po schodkach. Jednym słowem mamy 100% tramwajów niskopodłogowych lub posiadające taki człon, ale nie mamy w pełni taboru niskopodłogowego.
Swoją drogą to odpowiedzi w ankiecie coraz bardziej mnie zadziwiają.- 18 5
-
2021-08-14 11:35
I tu się z przedmówcą zgadzam - "Dortmundy" nie są w 100% niskopodłogowe, więc stwierdzenie, że w Gdańsku mamy 100% tramwajów niskopodłogowych nie bardzo jest zgodne z prawdą.
- 1 0
-
2021-08-13 14:15
105? (2)
"Dziś w Gdańsku porusza się już 100 proc. niskopodłogowych tramwajów..." - czy naprawdę wycofano Konstale 105? Jeśli nie - artykuł mija się z prawdą.
- 7 14
-
2021-08-14 11:31
Jeśli mieszkał(a)byś w Gdańsku, to wiedział(a)byś, że ostatnia 105-ka wyjechała na tory na początku marca i od tej pory 105-ka w składzie 06300+06299+06309 kursuje wyłącznie okazjonalnie, a teraz także w weekendy wakacyjne na linii 8.
Więc nie pisz bzdur, że artykuł mija się z prawdą. Najpierw poczytaj, doszkol się, a później napisz coś wartościowego.- 0 0
-
2021-08-13 14:28
tak, wycofano. Jeździ tylko okazjonalnie.
- 9 0
-
2021-08-14 09:21
tramwaje (1)
piekna zajezdnia konna na rogu Grunwaldzka-pomorska to jest dopiero zabytek
- 2 0
-
2021-08-14 11:06
Zajezdnia tramwajów konnych
Do 125 brakuje ...ale 35 lat niszczeje i tylko brzózki rosną .Deweloperów zabytki nie interesują , no chyba że spalone.
- 2 0
-
2021-08-13 14:12
(8)
Gdy tutaj już jeździły tramwaje, za Bugiem ludzie jeszcze uciekali na widok samochodów;)
- 12 21
-
2021-08-13 14:43
Za Bugiem do 1939 roku była Polska. (3)
Wiesz gdzie jest rzeka Bóg? RP sięga daleko za tę rzekę. A ty od ilu pokoleń mieszkasz w Gdańsku? 25cm to obwód twojej głowy?
- 12 4
-
2021-08-13 14:48
(2)
Pewnie jakiś millenials myśli, że ci ludzie ze wschodniej Polski przyjeżdżali na zachód z ochotą. Na pewno...to byli uchodźcy, uciekający przed Stalinem, bez jedzenia, bez rzeczy osobistych, do obcych miejsc. Taki Gdańsk był dla nich miastem poniemieckim, w dodatku zrujnowanym.
- 8 2
-
2021-08-13 16:56
Nie (1)
Jakim cudem ci niby biedni uchodźcy objęli kluczowe stanowiska urzędnicze, policyjne i wojskowe, dostali domy i mieszkania z wyposażeniem, oraz oczywiście należeli do Partii i korzystali z jej przywilejów. Coś tu się nie trzyma kupy.
- 2 4
-
2021-08-14 09:59
Tia...wszyscy zza Buga popierali komunę...coś nie tak. Pomyliłeś nację...to raczej czosnkożercy. To z wdzięczności za narażanie życia ratując ich życie.
- 1 2
-
2021-08-13 16:52
I tak, i nie
W 1873 roku, gdy w Gdańsku pojawiły się tramwaje konne, samochodów jeszcze nie było. Dopiero kilkanaście lat później Karl Benz opatentował swój Motorwagen.
- 2 1
-
2021-08-13 14:41
(1)
Jak osiedlali się w Gdańsku myśleli że muszla klozetowa służy do mycia ziemniaków
- 10 8
-
2021-08-13 14:47
Większość osiedleńców pochodzi z Mazowsza.
Mój dziadek przyjechał z Warszawy.
- 9 2
-
2021-08-13 14:15
w Afryce to nawet samochodów nie było
- 9 1
-
2021-08-14 05:45
100%? (1)
No chyba nie 100% niskopodłogowych. Na linii 8 jeździ trojsklad :) Raczej nie ma udogodnień.
- 2 2
-
2021-08-14 07:00
Od kilku miesięcy jeździ tylko jako skład uzupełniający i zabytkowy w weekendy i w sezonie wakacyjnym. Chyba Pani przegapiła ostatni dzień regularnych kursów Konstali-były o tym artykuły.
- 2 0
-
2021-08-13 22:38
Chcemy więcej szrotów z Niemiec na torach za miliony jak wcześniej !!
- 2 5
-
2021-08-13 21:39
dzień pieszego pasażera
festyn powinien być w stylu z Misia, powinien wystąpić Wesołych Romek że swoim repertuarem:) to było coś!!!
"Twoje serce przypomina, piechotą zdrowiej"- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.