• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

130 mln na modernizację stacji SKM

Patryk Szczerba
24 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Jednym z bardziej skomplikowanych remontów będzie wykonany ten na stacji Redłowo. Jednym z bardziej skomplikowanych remontów będzie wykonany ten na stacji Redłowo.

Modernizację ośmiu przystanków, remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni oraz budowę centrum monitoringu chce sfinansować SKM-ka z dotacji z Unii Europejskiej. - Na każdy przystanek potrzebujemy ok. 10 mln zł. Prace zakończymy w pięć lat - zapowiada Maciej Lignowski, prezes SKM Trójmiasto.



Jak oceniasz zmiany w SKM?

Poznaliśmy harmonogram prac na ośmiu stacjach SKM, które spółka zaplanowała na najbliższe lata. Inwestycja, której koszt jest szacowany na 130 mln zł, rozpoczęła się od remontów w Chyloni i na stacji Rumia Janowo. Tam prace trwają od kilkunastu dni, a ich zakończenie jest planowane na koniec bieżącego roku.

Najpierw Orłowo i Redłowo

Wiadomo już, że następnymi remontowanymi stacjami będą Orłowo i Redłowo. Modernizację zaplanowano na 2018 rok, z zakończeniem w 2019 roku. Na tym pierwszym SKM planuje m.in. budowę nowej wiaty, przebudowę przejścia podziemnego, przebudowę torów i rozjazdów oraz montaż wind. Prawdopodobnie w Orłowie i na każdej stacji pojawią się też osłaniacze przed wiatrem znane ze stacji Żabianka.

  • Stacja Chylonia po modernizacji.
  • Tak ma wyglądać przystanek Rumia-Janowo po przebudowie.
W przypadku Redłowa inwestycja może być bardziej skomplikowana. Oprócz znanych z innych stacji elementów na peronie, niewykluczona jest budowa nowych przejść dla pasażerów SKM, dzięki którym będą mogli wejść na peron z różnych stron wiaduktu. W trakcie inwestycji dużo do powiedzenia będą mieli architekci miejscy, bo stacja sąsiaduje z terenami, gdzie powstają biurowce, są już trzy obiekty sportowe, a wkrótce wyrośnie basen olimpijski.

Czytaj też: Nowy biurowiec przy Drodze Gdyńskiej

W połowie 2020 rozpocznie się równolegle remont peronów na stacjach Grabówek i Leszczynki, który potrwa rok. Na koniec zostaną stacje Stocznia w Gdyni i w Gdańsku. Tam, według harmonogramu, prace rozpoczną się w 2021 roku i zakończą w drugiej części 2022 roku. Ich zakres jest podobny, jak na innych przystankach.

Część prac będzie jednak odbywała się poza stacjami. W Orłowie trzeba będzie prostować tory, gdzie indziej konieczne będzie rozszerzanie lub zwężanie peronów, a co za tym idzie przebudowywane będą torowiska i sieć trakcyjna.

Harmonogram sztywny, utrudnienia nieuniknione

- Ten harmonogram jest sztywny. Modernizujemy perony w zależności od ich stanu, ale bierzemy też pod uwagę potrzeby pasażerów, stąd nieodległa w czasie realizacja w Redłowie. Szacujemy, że na każdy z peronów potrzebujemy 10 mln zł. Wszystko okaże się po tym, gdy będą gotowe projekty oraz rozstrzygniemy przetargi - opowiada Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM.
Nie obędzie się bez utrudnień w kursowaniu SKM. Najbliższe zaczną się już 10 marca, kiedy na ponad miesiąc na trasie Rumia - Gdynia Cisowa wyłączony z użytku zostanie tor prowadzący do Gdańska. Powodem będą prace na stacji Rumia Janowo. 24 kwietnia, w związku z pracami w Chyloni, do 12 maja zamknięty zostanie tor w kierunku Wejherowa, a później - do 4 czerwca - tor w drugą stronę. Wybrane pociągi będą kończyły bieg w Gdyni Głównej zamiast w Chyloni.

Dworzec podmiejski w Gdyni wypięknieje

Osobnym przedsięwzięciem będzie modernizacja dworca podmiejskiego w Gdyni. Prace powinny rozpocząć się w drugiej połowie 2018 roku i trwać do drugiej połowy 2020 roku. SKM planuje tam odświeżenie i naprawę elewacji, wymianę drzwi oraz okien, modernizację podłogi - zabytkowej posadzki - i wymalowanie ścian.

Przy okazji remontów peronów SKM chce zmienić też wygląd dworca podmiejskiego w Gdyni. Przy okazji remontów peronów SKM chce zmienić też wygląd dworca podmiejskiego w Gdyni.
Porządki będą również wykonywane w otoczeniu budynku oraz na peronie, który ma zostać przystosowany - podobnie jak dworzec - do potrzeb osób mających problemy z poruszaniem się. Całość prac - podobnie jak w przypadku dworca PKP - będzie musiała być prowadzona pod nadzorem konserwatora zabytków.

Jeszcze ważniejszym dla SKM celem jest budowa centrum monitoringu oraz systemu informacji pasażerskiej, które znajdą się w zaaranżowanej na ten cel sali pod kopułą dworca. Ma ono monitorować wszystkie przystanki, zarządzać informacją pasażerską i być jednocześnie punktem informacyjnym, z którym pasażerowie będą mogli się kontaktować bezpośrednio z peronów poprzez słupki z mikrofonem i głośnikiem. Planowane jest też wyposażenie wszystkich peronów na trasie SKM w urządzenia informacji pasażerskiej oraz w systemy kamer.

Gdynia dokłada do remontów

Szacowany koszt inwestycji to 130 mln zł. Praktycznie pewne jest, że 62 mln zł dofinansowania będzie pochodziło z Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych i Regionalnego Programu Operacyjnego. 30 mln zł to wkład Funduszu Kolejowego.

Od 8 do 10 mln zł dołoży Gdynia (2 mln zł zostały już przekazane), która najbardziej skorzysta na inwestycji.

- Przed Euro 2012 skupiliśmy się na stacjach gdańskich, jakiś czas temu wyremontowane zostały też przystanki sopockie, więc teraz kładziemy nacisk na Gdynię. Zachowujemy odrębność każdej ze stacji, więc ich wygląd nie będzie taki sam. Na pewno standardem, który chcemy wprowadzić, jest wiata na całej długości peronu i udogodnienia dla niepełnosprawnych czy to w postaci wind, czy podjazdów - dodaje Lignowski.

Miejsca

Opinie (119) 3 zablokowane

  • SKM to jest dramat za sprawa zarzadzajacy nia amatorow !!!

    naziemne metro ktore kompletnie nie wykorzystuje swojego potencjalu !
    dylizansy ktore jezda, zero punktualnosci, na takim badziewiu nie mozna polegac, a nawoluje sie do korzystania z komunikacji miejskiej ?! do takiego badziewia sie nie przesiade, bydlowozow, do tego jesli tym zarzadzaja tacy amatorzy, do tego nie mozna "na to" badziewie liczyc, pytanie brzmi dlaczego na to "g" place podatki, skoro od lat nic sie nie zmienia ?

    • 0 1

  • A Gdańsk Przymorze otoczone szklanymi biurowcami?

    Brud, syf, wiata długości dwóch pokojów, niedziałające oświetlenie, komuna.

    • 1 0

  • A kiedy SKM wydłuży linię na Obłuże?

    • 0 0

  • Czy w Orłowie wzorem Sopotu powstanie dworzec czy centrum handlowe i 3 kasy ?

    Ilość kas biletowych na dworcu w Sopocie świadczy napewno o jednym: projektant dał d....,poza tym klitka wyznaczona na kasy !Jak można było wydzielić tak małe pomieszczenie kiedy poza sezonem już brakuje miejsca dla ludzi z bagażami.
    Skok na kasę a nie dworzec

    • 0 0

  • Przystanek Orłowo (1)

    Pragnę się odnieść do treści artykułu oraz wypowiedzi i zapewnień pana mgr Macieja Lignowskiego, prezesa zarządu spółki PKP SKM : "Harmonogram sztywny" oraz zapewnienia pana mgr inż. Sylwestra Petrycha, dyrektora ds. Infrastruktury i Eksploatacji PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o. I tak, w roku 2005, pan Petrych m.in. zapewniał, iż : "Jesteśmy żywo zainteresowani poprawą stanu technicznego naszych obiektów co wiąże się z zapewnieniem maksimum wygody naszym pasażerom. zapewniamy, że o ile pozwolą na to środki finansowe, postaramy się rozwiązać problem wyjazdu na peron SKM w Gdyni Orłowie w możliwie krótkim czasie" (sic!) Natomiast, w roku 2010, pan Lignowski, m.in. zapewniał, iż : " Po 2012 roku jednym z pierwszych peronów, które zamierzamy wyremontować będzie Gdynia Orłowo. Zamierzamy zmodernizować peron, przejście podziemne oraz windę.(...) zawsze staramy się reagować na wszelkie głosy mieszkańców dotyczące naszej infrastruktury"- pięknie powiedziane. Natomiast praktyka i rzeczywistość, są nieco (więcej) inne. Mamy już 2017 rok. Od zapewnień pana Petrycha, minęło 12 lat, natomiast od zapewnień pana Lignowskiego, mija 7 lat. I, cóż mamy w Orłowie, jaki jest aktualny stan infrastruktury orłowskiego przystanku kolejowego ? Każdy to widzi ! Mimo starań i wystąpień mieszkańców Orłowa w sprawie wybudowania tunelu a, nie kładki przy orłowskim przystanku, pan Leszek Lewiński, z-ca dyrektora gdyńskiego oddziału PKP PLK, w 2011 r.m.in. poinformował , iż: "Rachunek jest prosty. Budowa tunelu to koszt 1,5 mln złotych, natomiast kładki 150 tys. złotych. zapewniam, ze konstrukcja będzie spełniać wymagania i zapotrzebowania użytkowników." a, PKP liczą koszty. Chciałbym poznać tego kosztorysanta, który w taki sposób ocenił koszty budowy kładki, skoro, cztery platformy - zwane windami, są wiele droższe a, gdzie cała konstrukcja kładki i robocizna ? Zamontowane platformy/windy, od początku działały i działają wadliwie. Nadto, osoby niepełnosprawne mają trudności z otworzeniem drzwi tych urządzeń, ponieważ są one wyposażone w drzwi uchylane a, nie rozsuwane. Jedna z platform/wind jest w taki sposób zamontowane, iż po zjechaniu/wjechaniu, drzwi są za plecami. Jest pytanie do: projektanta tego obiektu, nadzoru wykonawcy i nadzoru inwestora, w jaki sposób, samotna osoba, będąca na wózku, ma otworzyć te drzwi, które ma za plecami. Może ktoś, odpowiedzialny za tą inwestycję, zechciałby zademonstrować, obsługę tej platformy/windy. Do demonstracji, zapewniam wózek inwalidzki. Podobno ma nastąpić wymiana tych platform/wind. Pytanie za czyje pieniądze ? Czy jest - znajdzie - się osobę odpowiedzialną za zamontowanie tych "felernych" platform/wind, które nie nadają się do eksploatacji w plenerze Z uwagi na wadliwe wykonanie zamocowania schodów, liczne schody, były odcinane i ponownie dospawne do konstrukcji. Zakończenie poręczy, przy schodach nie jest zaoblone, na schodach brak zjazdu dla prowadzenia roweru. Natomiast, na peronie PKP PLK zostało zamontowanych 22 ławek ! W jakim celu i dla kogo taka ilość ławek? Może tak przewiduje, któraś z dyrektyw Unii Europejskiej, ale w jakim celu, skoro w Orłowie nie stają pociągi dalekobieżne. Mógłbym jeszcze przywołać wiele publikacji prasowych, które bardzo krytycznie oceniają obecny stan infrastruktury przystanku kolejowego w Orłowie. Jeszcze, jako przykład : "...zapewnienia maksimum wygody naszym pasażerom ", jest parking, usytuowany przy dawnym budynku dworca w Orłowie - przed laty, był to dworzec - obecnie przystanek, czyli - w kolejowej nomenklaturze - obiekt, niższej rangi. Otóż, na parkanie tego parkingu jest zamocowana tabliczka z następującym napisem: "Teren PKP, zakaz parkowania" Już tego nie będę komentował. Mogę jedynie domniemać, iż teren ten - być może - jest zabezpieczony na wypadek, gdyby do Orłowa chcieli przyjechać samochodami dyrektorzy i prezesi, licznych kolejowych spółek.
    Henryk Wiszniowski
    Radny Rady Dzielnicy Orłowo.

    • 5 0

    • No właśnie....

      Tak to wygląda. Obiecanki, cacanki, brak logicznego myślenia projektantów i tylko pozorne oszczędności. A teraz niby mamy uwierzyć w profesjonalizm ? Na jakiej podstawie Ci sami ludzie nagle teraz zrobią coś dobrze.

      • 1 0

  • Żołnierze wyklęci (2)

    Dzisiaj w Gdańsku są obchody dnia żołnierzy wyklętych. Dlaczego o tym nie piszecie?

    • 1 1

    • bo to portal lewacki

      • 0 2

    • ślepy jesteś???

      • 0 0

  • niech choć jeden pracownik SKM pojedzie do Londynu i przejedzie się choć raz metrem

    i niech zobaczy jak oznaczane są perony- NA JAKICH WYSOKOŚCIACH SĄ NAPISY Z NAZWAMI PRZYSTANKÓW I JAK SĄ ROZMIESZCZONE. jeśli skm na to nie stać, zapłace z własnych pieniędzy tylko wreszcie zacznijcie urwa myśleć mamy XXI wiek, a wy z oznaczeniem przystanków SKM od Gdańska do Gdyni jesteście w XVIII wieku nawet nie w XX. turyści jadąc skm nie mają pojęcia gdzie wysiąść, wychylają się przez drzwi, czasem jest nagłośnienie ale nie zawsze.

    • 1 1

  • a taka ta Unia zła podobno

    a tu proszę, kaskę chcą dalej doić, ale nie martwcie się, w 2019 przechodzimy z biorcy na płatnika....wtedy się pisowcy po...cie w galoty, pewnie dlatego teraz ta unia taka zła i pisowcy chcą z niej wyjść, typowe złodziejaszki hehehe

    • 0 1

  • W pobliżu i na stacjach SKM jest do zrobienia kilka rzeczy mogących radykalnie poprawić ich dostępność

    (1) Stację SKM Gdańsk Stocznia przemianować na stację Gdańsk - Uniwersytet Medyczny po zbudowaniu kładki od północnej strony peronu tak, by można było przechodzić nią jak najbliżej wylotu ulicy Marii Skłodowskiej Curie

    (2) w Oliwie zbudować tunel dla pieszych od południowego krańca tunelu tak by udrożnić dojście od ulicy Droszyńskiego.

    (3) wzdłuż całej linii SKM zbudować trasę do szybkiego - bezkolizyjnego ruchu rowerami (tzw. cyklostradę) od stacji Wrzeszcz co najmniej do Kamiennego Potoku (w rezerwie terenu pod tzw. Drogę Czerwoną).

    • 0 0

  • Przez ostatnie kilkanaście dni na chyloni NIC się nie dzieje. Rozkopany początek i koniec peronu ale żywej duszy nie widać.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane