• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

130 mln na modernizację stacji SKM

Patryk Szczerba
24 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Jednym z bardziej skomplikowanych remontów będzie wykonany ten na stacji Redłowo. Jednym z bardziej skomplikowanych remontów będzie wykonany ten na stacji Redłowo.

Modernizację ośmiu przystanków, remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni oraz budowę centrum monitoringu chce sfinansować SKM-ka z dotacji z Unii Europejskiej. - Na każdy przystanek potrzebujemy ok. 10 mln zł. Prace zakończymy w pięć lat - zapowiada Maciej Lignowski, prezes SKM Trójmiasto.



Jak oceniasz zmiany w SKM?

Poznaliśmy harmonogram prac na ośmiu stacjach SKM, które spółka zaplanowała na najbliższe lata. Inwestycja, której koszt jest szacowany na 130 mln zł, rozpoczęła się od remontów w Chyloni i na stacji Rumia Janowo. Tam prace trwają od kilkunastu dni, a ich zakończenie jest planowane na koniec bieżącego roku.

Najpierw Orłowo i Redłowo

Wiadomo już, że następnymi remontowanymi stacjami będą Orłowo i Redłowo. Modernizację zaplanowano na 2018 rok, z zakończeniem w 2019 roku. Na tym pierwszym SKM planuje m.in. budowę nowej wiaty, przebudowę przejścia podziemnego, przebudowę torów i rozjazdów oraz montaż wind. Prawdopodobnie w Orłowie i na każdej stacji pojawią się też osłaniacze przed wiatrem znane ze stacji Żabianka.

  • Stacja Chylonia po modernizacji.
  • Tak ma wyglądać przystanek Rumia-Janowo po przebudowie.
W przypadku Redłowa inwestycja może być bardziej skomplikowana. Oprócz znanych z innych stacji elementów na peronie, niewykluczona jest budowa nowych przejść dla pasażerów SKM, dzięki którym będą mogli wejść na peron z różnych stron wiaduktu. W trakcie inwestycji dużo do powiedzenia będą mieli architekci miejscy, bo stacja sąsiaduje z terenami, gdzie powstają biurowce, są już trzy obiekty sportowe, a wkrótce wyrośnie basen olimpijski.

Czytaj też: Nowy biurowiec przy Drodze Gdyńskiej

W połowie 2020 rozpocznie się równolegle remont peronów na stacjach Grabówek i Leszczynki, który potrwa rok. Na koniec zostaną stacje Stocznia w Gdyni i w Gdańsku. Tam, według harmonogramu, prace rozpoczną się w 2021 roku i zakończą w drugiej części 2022 roku. Ich zakres jest podobny, jak na innych przystankach.

Część prac będzie jednak odbywała się poza stacjami. W Orłowie trzeba będzie prostować tory, gdzie indziej konieczne będzie rozszerzanie lub zwężanie peronów, a co za tym idzie przebudowywane będą torowiska i sieć trakcyjna.

Harmonogram sztywny, utrudnienia nieuniknione

- Ten harmonogram jest sztywny. Modernizujemy perony w zależności od ich stanu, ale bierzemy też pod uwagę potrzeby pasażerów, stąd nieodległa w czasie realizacja w Redłowie. Szacujemy, że na każdy z peronów potrzebujemy 10 mln zł. Wszystko okaże się po tym, gdy będą gotowe projekty oraz rozstrzygniemy przetargi - opowiada Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM.
Nie obędzie się bez utrudnień w kursowaniu SKM. Najbliższe zaczną się już 10 marca, kiedy na ponad miesiąc na trasie Rumia - Gdynia Cisowa wyłączony z użytku zostanie tor prowadzący do Gdańska. Powodem będą prace na stacji Rumia Janowo. 24 kwietnia, w związku z pracami w Chyloni, do 12 maja zamknięty zostanie tor w kierunku Wejherowa, a później - do 4 czerwca - tor w drugą stronę. Wybrane pociągi będą kończyły bieg w Gdyni Głównej zamiast w Chyloni.

Dworzec podmiejski w Gdyni wypięknieje

Osobnym przedsięwzięciem będzie modernizacja dworca podmiejskiego w Gdyni. Prace powinny rozpocząć się w drugiej połowie 2018 roku i trwać do drugiej połowy 2020 roku. SKM planuje tam odświeżenie i naprawę elewacji, wymianę drzwi oraz okien, modernizację podłogi - zabytkowej posadzki - i wymalowanie ścian.

Przy okazji remontów peronów SKM chce zmienić też wygląd dworca podmiejskiego w Gdyni. Przy okazji remontów peronów SKM chce zmienić też wygląd dworca podmiejskiego w Gdyni.
Porządki będą również wykonywane w otoczeniu budynku oraz na peronie, który ma zostać przystosowany - podobnie jak dworzec - do potrzeb osób mających problemy z poruszaniem się. Całość prac - podobnie jak w przypadku dworca PKP - będzie musiała być prowadzona pod nadzorem konserwatora zabytków.

Jeszcze ważniejszym dla SKM celem jest budowa centrum monitoringu oraz systemu informacji pasażerskiej, które znajdą się w zaaranżowanej na ten cel sali pod kopułą dworca. Ma ono monitorować wszystkie przystanki, zarządzać informacją pasażerską i być jednocześnie punktem informacyjnym, z którym pasażerowie będą mogli się kontaktować bezpośrednio z peronów poprzez słupki z mikrofonem i głośnikiem. Planowane jest też wyposażenie wszystkich peronów na trasie SKM w urządzenia informacji pasażerskiej oraz w systemy kamer.

Gdynia dokłada do remontów

Szacowany koszt inwestycji to 130 mln zł. Praktycznie pewne jest, że 62 mln zł dofinansowania będzie pochodziło z Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych i Regionalnego Programu Operacyjnego. 30 mln zł to wkład Funduszu Kolejowego.

Od 8 do 10 mln zł dołoży Gdynia (2 mln zł zostały już przekazane), która najbardziej skorzysta na inwestycji.

- Przed Euro 2012 skupiliśmy się na stacjach gdańskich, jakiś czas temu wyremontowane zostały też przystanki sopockie, więc teraz kładziemy nacisk na Gdynię. Zachowujemy odrębność każdej ze stacji, więc ich wygląd nie będzie taki sam. Na pewno standardem, który chcemy wprowadzić, jest wiata na całej długości peronu i udogodnienia dla niepełnosprawnych czy to w postaci wind, czy podjazdów - dodaje Lignowski.

Miejsca

Opinie (119) 3 zablokowane

  • nadzieja

    Mam tylko nadzieje ze inteligenci zaprojektuja rowniez podjazy czy windy dla wozkow dzieciecych/ inwalidzkich. W koncu: Gdynia miasto bez barrier...

    • 0 0

  • Moje marzenie żeby wracając z pracy do domu jeździły 2 wagony kolejowe trasa Gdańsk Gdynia

    • 0 0

  • wiaty

    i dobrze by było by były wiaty na przystanku, bo np. na Wzgórzu ciągle wieje i zacina, a nie ma się gdzie schować..

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane