• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1,4 mld zł na lepszy dostęp kolei do trójmiejskich portów

Maciej Naskręt
10 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Porty w Gdańsku i Gdyni to setki kilometrów torów, które mają być przebudowane do 2020 r. Porty w Gdańsku i Gdyni to setki kilometrów torów, które mają być przebudowane do 2020 r.

Kolejarze chcą wydać 1,4 mld zł na przebudowę torów w porcie w Gdyni i Gdańsku. Inwestycja ma być gotowa w 2020 r. i przede wszystkim skrócić czas przeładunków, a także poprawić konkurencyjność trójmiejskich portów względem innych portów nad Bałtykiem.



W jaki sposób towar powinien docierać do portów?

Porty w Gdańsku i w Gdyni mają szansę na zwiększenie przeładunku towarów, które docierają do nich lub ruszają w dalszą drogę koleją. Problem w tym, że w ciągu ostatnich 30 lat znajdujące się na terenie portów tory nie doczekały się gruntownej przebudowy. Część z nich, z uwagi na zły stan techniczny, jest wyłączona z ruchu albo ruch pociągów odbywa się tam z bardzo ograniczoną prędkością.

Często jest też tak, że wagony dojeżdżają do portu ciągnięte przez lokomotywy elektryczne, a już w samym porcie podczepiana są do lokomotyw spalinowych. Powód? Brak elektryfikacji ostatniego odcinka trasy. Z tego powodu przeładunek trwa dłużej.

Teraz ma się to zmienić. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która zarządza infrastrukturą torową w całym kraju, uzyskała z unijnego programu "Łącząc Europę" (CEF) pieniądze na poprawę dojazdów do portów. Dzięki nim w Trójmieście przeprowadzone zostaną dwa projekty, poprawiające dostęp kolejowy do portów morskich w Gdańsku i Gdyni.

Linie kolejowe do przebudowy w Gdyni. Linie kolejowe do przebudowy w Gdyni.

Przetarg na kolej do portu w Gdyni w 2018 r.



Port morski w Gdyni ma bardzo dobrze rozbudowaną sieć torowisk kolejowych zobacz na mapie Gdańska. Jednak przez lata zaniedbań większość z nich wymaga naprawy. W sumie zostanie przebudowanych około 120 km torów i 355 rozjazdów. Część z tych torowisk zostanie zelektryfikowanych.

W Gdyni przewidziana jest też przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym oraz urządzeń telekomunikacyjnych wraz z budową nowego budynku Lokalnego Centrum Sterowania. Inwestycja zakłada także przebudowę i budowę ok. 13 km dróg, w tym dwóch wiaduktów drogowych.

Inwestycja pochłonie 850 mln zł i ma potrwać do 2020 r.

Planowane przebudowy torów na terenie Gdańska. Planowane przebudowy torów na terenie Gdańska.

Gdańsk. Prace po obu stronach Martwej Wisły



Prace na torach w Gdańsku będą prowadzone w dwóch miejscach. Na zachód od Martwej Wisły rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania, do którego dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Kanał Kaszubski zobacz na mapie Gdańska.

Po drugiej strony Wisły prace przy przebudowie będą prowadzone na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany. Łącznie po obu stronach zostanie zmodernizowanych 50 km torów.

Modernizacja polegać będzie na przebudowie torów, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz elektryfikacji linii. Infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi dłuższych i cięższych składów towarowych.

W Gdańsku decyzja środowiskowa dla przebudowy torowiska została uzyskana w połowie 2016 r. Kolejarze zakładają teraz, że uzyskają decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej jeszcze w styczniu 2018 r. Natomiast pozwolenie na budowę powinno być wydane w kwietniu przyszłego roku.

Całość przedsięwzięcia to koszt 580 mln zł. Prace mają zakończyć się w 2020 r.

Opinie (173) 2 zablokowane

  • Blagam tylko o rezerwe na linie koleji miejskiej

    z przystanku Stocznia prosto do elektrocieplowni i dalej do Kosakowa przez Obluze.

    • 3 0

  • Kurka (2)

    Myślałem, ze tylko pkm na diesela lata a w porcie sklady też na ON się ciągaja

    • 5 12

    • (1)

      A jak ma się ciagać po nabrzeżu? Do rozładunku głównie żurawie służą więc NIE MA MOWY o jakichkolwiek drutach nad torowiskiem

      • 12 1

      • Jak ktoś chce

        znajdzie sposób
        Jak ktoś nie chce znajdzie powód

        • 0 2

  • PR swoje , a realia..

    Dobry PR swoje, a realia swoje.. Jakie jest zapotrzebowanie na tzw.ruch towarowy pociągów: i te przywołane w artykule długie i ciężkie składy towarowe to można zobaczyć gołym okiem. Po pierwsze długość i masę składu pociągu towarowego regulują stosowne przepisy. Skąd nagle weżmie się takie zapotrzebowanie? Polikwidowano bocznice, górki rozrządowe, w Gdańsku i Gdyni, a zlikwidowano nawet lokomotywownię Gdańsk Zaspa Towarowa która posiadała dziesiątki lokomotyw spalinowych do pracy manewrowej na wężle Gdańsk-Port. Dalej. Na terenie lokomotywowni Zduńska Wola/Karsznice jest od kilkunastu lat dosłownie "cmentarzysko" ciężkich i najsilniejszych dwuczłonowych lokomotyw elektrycznych PKP do ruchu towarowego ( ET-42-/NEWZ 112E/ o mocy blisko 5000 kW ) które były przewidziane do obsługi ruchu Śląsk-Porty. To się nie wróci...

    • 3 0

  • Pomysł i temat pod publiczkę..

    Po co wydawać dodatkowe pieniądze w budowę torowisk, jak kolej przez ostatnie 20 lat likwidowała torowiska na szeroko pojętym terenie Gdynia Port ? Ile skasowano i wyburzono nastawni? Największą GPB zwana "BERTĄ" rozebrano 3 lata temu...A te tory nie wykorzystywane od lat gdzie wyrosły już spore drzewa? Przecież Pan Szczurek ma plany zabudowy tak zwanego Gdyńskiego międzytorza to jak to się ma do propagandy PKP? Starczy torów do obsługi portu w Gdyni-bo przeładunki są o wiele mniejsze niż w PRL-u, głównie idzie "masówka"-trochę węgla, kontenery, soja GMO i taka sama kukurydza i śmierdzące łupiny z Olejowca Gwinejskiego...

    • 2 7

  • PKM od 10.12.2017r

    Jak tam wrażenia z nowo "otwartych"przystanków PKM Gdynia STADION & KARWINY. Jakoś cicho??

    • 0 0

  • dobrze by było, aby przy okazji tego remontu w Gdyni Głównej

    Powstał peron przesiadkowy na północ Gdyni - np. bocznica pocztowa przy Wiśniewskiego. Nie musi jeździć PKM przez Chylonię czy Rumię... No i remont powinien wtedy zmienić konstrukcję torowiska aby nie było jedynie dla rozrządu...
    I tak, małymi krokami...

    • 6 0

  • (3)

    Może Morawiecki będzie nieco mądrzejszy od broszki i Obwodnica Metropolitana tak potrzebna powstanie?!

    • 8 13

    • droga znikąd do nikąd i nie będąca niczego obwodnicą za to niszcząca nasze Kaszuby to dla nieuków taki św gral

      • 6 4

    • Nie powstanie bo blokuje ją 5 osób , mn wójt Kolbud , jakas pani oraz pan co ma w stawie dwie żaby.

      • 4 4

    • komu potrzebna? ta obwodnica tylko wywieje mieszkańców aglomeracji. Co spotęguje tylko jeszcze większe korki.

      • 1 7

  • Spóźnione inwestycje (2)

    PKP jest zawsze wiele lat z tyłu za potrzebami transportowymi. Porty już dawno zgłaszały pilną potrzebę modernizacji infrastruktury kolejowej należącej do PKP. Te wieloletnie zapóźnienia mają negatywny wpływ na pracę i rozwój portów, ale także na ich otoczenie. Polska mogłaby się szybciej gospodarczo rozwijać, gdyby kluczowe państwowe podmioty gospodarcze nie były opanowane przez polityczny lub też związkowy beton, dbający tylko o swój bieżący egoistyczny interes. Gdyby nie członkostwo w UE i jej ściśle kontrolowane środki pomocowe, to inwestycje transportowe w naszym "zabetonowanym" kraju zapewne wcale nie ruszyłyby.

    • 15 2

    • sugestywna opinia (1)

      Pełna racja, ale to jest pikuś przy tym, co dzieje się aktualnie w rejonie Brześć - Małaszewicze dla pociągów ze Wschodu. Jedzie pociąg z Chin 2 tygodnie, by następnie jakiś tam sobie kontener 2 tygodnie czekał na dalszą obsługę/przeładunek/transport/dostępność w Łodzi, jeśli tam kończy się booking. W tej kwestii widać braki w infrastrukturze jeszcze bardziej, ale co mógło PKP PLK wiedzieć o Jedwabnym Szlaku i jego reaktywacji kilka lat temu...Odbiór kontenera z Małaszewicz też często wiążę się ze zbędnym cyrkiem, ale to już nie jest wyłącznie wina PKP'u.

      • 6 0

      • "Cołko prowdo"

        Największy problem mamy z ustaleniem, kto będzie zarabiał...
        Niezadowoliony i odpędzony od interesu knuje i przeszkadza, dopuszczony nie umie obsłużyć powierzonej zabawki albo natychmiast kombinuje aby jak najwięcej "dla siebie" skręcić na boku...
        I jest to wszędzie, bez znaczenia są stosunki własnościowe i "godziwe zarobki" "dyktatorów do wynajęcia"...

        • 3 0

  • (2)

    Bez nowych dróg do Portów wszystko o kant du..y rozbić.

    • 9 8

    • tory to też drogi

      tyle, że "żelazne".

      • 5 2

    • W Gdańsku juz są. To Gdynia ma problem

      • 4 1

  • ) (8)

    I dobrze,może ograniczy to ogromny ruch tirów,często przeładowanych.

    • 109 13

    • Dlaczego posługujesz się dwoma pseudonimami? (7)

      • 6 7

      • Szpilek posługuje się wieloma nickami ;)

        I sam ze sobą toczy dyskusje :)

        • 4 0

      • `the bill` posługuje się dwoma nickami bo to jest znany troll pisowski....zawsze czujny jak ORMO! (5)

        • 4 11

        • to dlaczego troll pisowski chwali platformę pod drugim pseudonimem ? (3)

          • 5 2

          • Skubany (1)

            Skubany obrotny jest i dostaje kasę z dwóch koryt;)

            • 3 0

            • Jak GW - maja od PO i od Sorosa

              Tylko od PO teraz duzo mniej i musieli zwalniać

              • 3 1

          • Janusz, nie przemeczaj sie na przepustce

            • 1 1

        • Jezdem dumny z obrońców esbe i współpracujących z nimi ludzi

          Popieram was razem z Mietkiem

          • 1 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane