• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy nie kursują, bo mają za mało drzwi

Maciej Korolczuk
5 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Mercedesy Citaro kupione z Berlina w 2018 r. od kilku miesięcy stoją w zajezdni autobusowej przy al. Hallera we Wrzeszczu. Mercedesy Citaro kupione z Berlina w 2018 r. od kilku miesięcy stoją w zajezdni autobusowej przy al. Hallera we Wrzeszczu.

Pandemia koronawirusa unieruchomiła 14 autobusów Mercedes Citaro, które w 2018 r. kupiła w Berlinie spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Pojazdy posiadają tylko dwoje drzwi, co przy obowiązywaniu strefy buforowej sprawia, że do dyspozycji podróżnych pozostawałoby tylko jedno wejście. Spółka zapewnia, że choć pojazdy od prawie roku stoją w zajezdni przy al. HalleraMapka, są one regularnie uruchamiane, podlegają przeglądom i pozostają w pełnej gotowości do obsługi linii.



Jak pandemia zmieniła Twoje przyzwyczajenia komunikacyjne?

Przypomnijmy - GAiT kupił 14 dwudrzwiowych, używanych autobusów wiosną 2018 r. od spółki EvoBus Polska. Ta z kolei pozyskała je od berlińskiego przewoźnika Omnibusgesellschaft J. Hartmann GmbH, świadczącego usługi na zlecenie lokalnych władz w stolicy Niemiec.

Ich cechą charakterystyczną jest brak trzecich drzwi - wejście i wyjście z autobusu możliwe jest tylko drzwiami przy kierowcy oraz w środkowej części.

Już trzy lata temu, gdy pierwsze pojazdy dotarły do Gdańska, kierowcy autobusów, ale i sami pasażerowie zauważyli, że dwoje drzwi może utrudniać wymianę pasażerów w godzinach szczytu.

  • W bazie przy al. Hallera stoi 14 dwudrzwiowych autobusów.
  • GAiT zapewnia, że pojazdy są serwisowane i pozostają w pełnej gotowości do obsługi linii.

O jedne drzwi za mało



Pandemia nie tylko potwierdziła te obawy, ale wręcz całkowicie unieruchomiła pojazdy w bazie przy Hallera.

- Autobusy Mercedes Citaro z 2009 roku wyłączone są czasowo z obsługi linii w związku z obostrzeniami związanymi z pandemią. Powodem ich czasowego wyłączenia z obsługi linii jest to, że autobusy te posiadają dwoje drzwi, tym samym przy obowiązywaniu strefy buforowej w strefie kierowców przednie drzwi w pojazdach komunikacji miejskiej wyłączone są z możliwości wsiadania i wysiadania dla pasażerów. W trosce o komfort pasażerów przy wsiadaniu i wysiadaniu w sytuacji, kiedy dysponujemy dostateczną liczbą pojazdów z większą liczbą drzwi, autobusy te wyłączone zostały czasowo z obsługi - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT.
Na wycofanie z eksploatacji kupionych niedawno autobusów uwagę zwrócił radny miasta Przemysław Majewski, który najpierw wystosował w tej sprawie pytania do miejskiej spółki, a w czwartek w biurze rady miasta złożył stosowną interpelację.

- Autobusy są uruchamiane, podlegają przeglądom, są cały czas w pełnej gotowości do obsługi linii - zapewnia rzecznik GAiT.

Miejsca

Opinie (268) 7 zablokowanych

  • Dlaczego takie autobusy (8)

    sa dopuszczane do ruchu? W sytuacji awaryjnej np. wypadek, pożar pasażerowie w tylnej części są uwięzieni w autobusie

    • 114 59

    • koszty koszty koszty - dodatkowe drzwi to spory wydatek, dobrze, że w ogóle mają drzwi i księgowi nie marudzą

      • 4 0

    • Slyszales o wyjsciach awaryjnych?

      • 3 1

    • a okna?

      • 2 2

    • Dlatego że w miejscu trzecich drzwi spokojnie zmieszczą się co najmniej 4 dodatkowe fotele...

      Natomiast do płynnej wymiany tylu pasażerów ile jest miejsc siedzących, dwie pary szerokich drzwi w zupełności wystarczają...
      ...no chyba że mieszka się w kraju trzeciego świata w którym standardem jest jazda na glonojada...

      • 4 9

    • W Gdańsku zawsze pachnie (śmierdzi)

      Przekrętem kupili by 3drzwiowe i po sprawie ale nie tu jest inaczej....

      • 13 8

    • A 3 wyjścia awaryjne z tyłu pojazdu geniuszu !!!!!!

      Zanim zaczniesz pisać głupty zastanów się .

      • 13 5

    • Po to są te śmieszne młotki do wybijania szyb.

      • 15 6

    • A samochody z drzwiami z przodu dlaczego są dopuszczone do ruchu?
      A wagony kolejowe?
      A autokary?
      Samoloty?
      Statki?

      • 25 14

  • czas zlikwidowac zbiorkom

    Od roku prawie nikt tym nie jezdzi i swiat sie nie zawalil. Nikomu to nie jest potrzebne, a umeczeni kierowcy znajda sobie wtedy lepsza prace.

    • 2 3

  • Urzędasy zawsze wymyślą coś, żeby nie pracować i zaoszczędzić

    a potem powiedzą, że były straty i trzeba podwyżek cen biletów...

    • 7 2

  • Co ich to obchodzi (3)

    podatnik zapłaci i zapłacze cichutko nad swoim losem....

    • 107 6

    • przez ile firemek przeszły te autobusy zanim trafiły do gaitu... każda firemka przytuliła swoje za wystawienie samej fakturki - finalnie autobusy pewnie były droższe do fabrycznie nowych ale kto to sprawdzi i po co jak to sami swoi.... na układy nie ma rady a ty bido płać na to wszystko coraz więcej

      • 2 1

    • Co za bzdura (1)

      Nie chodzi o zbyt małą ilość drzwi tylko o to, że kierowca nie może bez "ciepłego guzika" otworzyć drugich drzwi. Pragnę przypomnieć, że po mieście poruszają się Kapeny, m.in. na 195 i 108 i tam też są tylko dwie pary drzwi.

      Może trzeba pomyśleć i zrezygnować z decyzji o zakazie używania ciepłego guzika?

      • 1 0

      • Dwie pary, to znaczy cztery drzwi.

        • 0 1

  • uszczelnić kabinę kierowcy (2)

    i zrobić w niej małe nadciśnienie (oryginalnym nadmuchem). Wtedy nic nie przedostanie się DO kabiny.

    • 5 0

    • a jak kupię wtedy bilet czy tam karnet? (1)

      • 0 1

      • przecież teraz też nie kupisz

        ale mały hint-bilet można kupić w wielu aplikacjach na telefon, nawet tych bankowych

        • 1 0

  • Od wielu lat mieszkam w Londynie, to jest teraz moja ojczyzna.

    U nas normalnie wsiada sie przodem i kupuje bilet u kierowcy. W Polsce się nie da. Do tego mam zarobki co pozwalają mi kupować markowe ciuchy a nie jakies lokalne brandy. Pozdrawiam,

    Seba z Londynu

    • 8 11

  • Wystarczy zrobić wchodzenie przodem wychodzenie tyłem jak w Londynie. Ale nie, u nas nigdy nie może być normalnie. (2)

    • 8 3

    • Bo nikt nie będzie tego przestrzegał

      ....oto polska przecież

      • 0 0

    • Wychodzenie tyłem?

      Ale jak miałoby to pomóc, poza tym chodzenie tyłem jest niewygodne.

      • 1 0

  • Świetny camper można z takiego zrobić

    • 7 0

  • Krótkie autobusy w godzinach szczytu na obleganych trasach

    Mnie dziwi, że np. na trasie do Auchan w okolicach godz. 16, czyli wtedy kiedy najwięcej ludzi wraca z pracy (plus Ci jadący na zakupy), puszczane są krótkie autobusy. W czasach kiedy tyle mówi się o przestrzeganiu społecznego dystansu ludzie stłoczeni są w takich autobusach jak śledzie w beczce. A na inny trasach jeżdżą puste długie wozy.

    • 7 2

  • Coronowirus przydatny?

    pokazuje brak profesjonalizmu "ludzi od wszystkiego".

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane