- 1 Miliony strat po setkach ataków hakerskich (38 opinii)
- 2 Borawski rezygnuje z wiceprezydentury (132 opinie)
- 3 Kto się przypiął do mojego roweru? (169 opinii)
- 4 Nowy apartamentowiec powstanie na Wyspie Spichrzów (147 opinii)
- 5 Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu (545 opinii)
- 6 Radna Lewicy dołącza do klubu Dulkiewicz (165 opinii)
160 mln zł na międzynarodowe szlaki rowerowe na Pomorzu
Dzięki włączeniu się do międzynarodowego projektu Euro Velo, Pomorze chce pozyskać pieniądze na budowę i rozbudowę blisko 700 km tras rowerowych. Cały projekt wart jest 160 mln zł.
W naszym województwie w ramach programu "Pomorskie trasy rowerowe", współfinansowanego z Unii Europejskiej, ma być stworzony szlak R-10, biegnący w korytarzu trasy Euro Velo 10 (szlak wokół Bałtyku o długości 7980 km) oraz szlak Wiślanej Trasy Rowerowej, będący częścią korytarza Euro Velo 9 (Bałtyk - Adriatyk, czyli Gdańsk - Pula w Chorwacji, o długości 1930 km).
Szlaki te budowane są w dużej mierze w oparciu o już istniejącą sieć lokalnych, regionalnych oraz krajowych ścieżek i tras rowerowych, łącząc je w jeden system.
Rowerem po Głównym Mieście i nowymi drogami
Całkowita długość planowanych tras w Pomorskim wyniesie 669,5 km. Długość Wiślanej Trasy Rowerowej R-9 po obydwóch stronach Wisły wyniesie 242,9 km, a trasy R-10 448,3 km.
W Gdańsku licząca 25 km trasa R-10 rozpocznie się przy ul. Jantarowej na granicy z Sopotem i pobiegnie do dworca Gdańsk Główny PKP. Tam połączy się z liczącą 18 km trasą R-9, która pobiegnie przez Główne Miasto, następnie w kierunku Wyspy Sobieszewskiej.
- Cześć tras trzeba będzie zmodernizować, część tylko oznaczyć, a część wręcz wybudować od zera. Na Głównym Mieście ruch rowerowy jest dopuszczony, a jest to najciekawszy szlak w Gdańsku. Włączenie tego odcinka do europejskiej sieci nie będzie wymagało żadnych zmian, np. w nawierzchni ul. Długiej - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, oficer rowerowy z gdańskiego magistratu.
Wybudować trzeba będzie odcinek drogi rowerowej przez Wyspę Sobieszewską, od Świbna do Sobieszewa (ulicami Turystyczną i Boguckiego ), trasę po wale wiślanym, czyli ze Świbna do granicy gminy Cedry Wielkie, do miejscowości Błotnik.
Do wybudowania jest też odcinek wzdłuż ul. Elbląskiej, z tym że fragment od Siennickiej do Miałkiego Szlaku jest już w budowie. Dalszy fragment, wzdłuż DK7 powstanie później, podobnie jak niewielki odcinek przy al. Hallera .
- Te trasy mają powstać do 2020 r. My w tej chwili przygotowujemy projekty budowlane. Dla większości odcinków w Gdańsku są już gotowe, czekamy tylko na sygnał od marszałka i możemy startować z realizacją tych prac - tłumaczy Kitliński.
W związku z tym projektem Gdańsk chce podpisać porozumienie z Pruszczem Gdańskim oraz gminami Cedry Wielkie i Suchy Dąb, by wspólnie złożyć niezbędne dokumenty do instytucji zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Uchwałę w sprawie porozumienia mają 27 sierpnia przegłosować gdańscy radni.
Gdynia i Sopot też wyłożą na trasy rowerowe
Marszałek od kwietnia ma już analizę wykonalności projektu pomorskich tras rowerowych. W projekt jest zaangażowanych wiele pomorskich gmin - od Ustki, przez Hel, po Krynicę Morską, oraz od Gdyni, przez Sopot, Gdańsk po Kwidzyn.
Gdańsk na realizację trasy R-9 będzie musiał znaleźć około 12 mln zł, a na R-10 - 1,6 mln zł. Gdynia i Sopot dokładają do budowy tej drugiej trasy kolejne miliony: Gdynia około 18 mln zł (trasa będzie biegła od ul. Płk Dąbka, poprzez estakadę Kwiatkowskiego, tereny portowe, Bulwar Nadmorski, al. Piłsudskiego, do skrzyżowania z Placem Pierwszej Brygady Pancernej ze skwerem Plymouth, al. Zwycięstwa, ul. Orłowską do Promenady Królowej Marysieńki i ul. Przebendowskich - zobacz mapę poniżej), a Sopot ponad 15 mln zł (trasa rozpocznie się od granicy z Gdynią przy ul. Haffnera, dalej ma biec poprzez Powstańców Warszawy, al. Mamuszki, przy molo, do wejścia na plażę nr 26 przy granicy z Gdańskiem - zobacz mapę poniżej).
Łącznie projekt "Pomorskie trasy rowerowe" ma pochłonąć ok. 160 mln zł z nowego rozdania unijnego, a także z innych źródeł. Obecnie jeszcze nie wiadomo, ile dokładnie wyniesie dofinansowanie unijne.
Roboty budowlane będą prowadzone od 2017 do 2020 r. Lata 2015-16 poświęcone będą na przygotowanie dokumentacji projektowo-technicznej, uzgodnienia, pozwolenia, wykup ziemi itp.
Projekt rowerowy będzie towarzyszyć innej inwestycji w pomorską turystykę, czyli "Kajakiem przez Pomorze". Oba prowadzone będą równocześnie i wzajemnie będą się uzupełniały.
Czytaj też: 50 mln zł na rozwój turystyki kajakowej na Pomorzu
Przypomnijmy: projekt Kajakiem przez Pomorze przewiduje budowę i modernizację przystani i stanic kajakowych, miejsc przenosek, wodowania i wyjmowania kajaków z wody na pomorskich rzekach. Zagospodarowanych i oznakowanych ma zostać minimum 15 pomorskich szlaków kajakowych.
Opinie (232) ponad 20 zablokowanych
-
2015-08-18 22:01
beznadzieja (3)
Lepiej wydac te 160baniek na nauke rowerzystów pod względem przepisów drogowych i na porządne oświetlenie dla nich. A pozatym po co tyle dróg rowerowych?? Nie lepiej naprawic drogi
- 10 44
-
2015-08-18 22:33
do kuchni sobie zrob droge
- 8 1
-
2015-08-18 22:25
Nie, nie lepiej
ale to kierowcy zabijają ponad 3tys ludzi rocznie w całej Polsce, a nie rowerzysci
- 16 5
-
2015-08-18 22:04
A ja wczoraj czytałem, że kierowcy chcą koniecznie tunel pod Pachołkiem za 2 miliardy, czyli 2000 baniek.
Znaj proporcje, mocium panie.- 20 3
-
2015-08-18 21:39
A jaka nawierzchnia będzie na tych szlakach? (2)
Mam nadzieję, że nie w stylu "bez górala nie podchodź".
- 19 3
-
2015-08-18 22:23
Kostka sopocka :D (1)
- 9 4
-
2015-08-18 22:31
kostka sopocka to komfort przy gdynskim bruku na starowiejskiej
- 10 3
-
2015-08-18 21:28
koszty uboczne (1)
Ciekawe, ile drzew trzeba będzie wyciąć przez te trasy rowerowe. I czy, mimo takiej kasy, ktoś uzna za stosowne, żeby inwestorzy zapłacili odszkodowania za usunięte drzewa
- 16 44
-
2015-08-18 22:22
Jakie drzewa?
Te trasy praktycznie już istnieją.
Wymagają dostosowania jedynie do "standardów"- 18 3
-
2015-08-18 21:12
(2)
mam nadzieję, że będzie asfalt
- 53 5
-
2015-08-18 21:38
Nie koniecznie (1)
Szutr w lesie jest lepszy.
- 7 9
-
2015-08-18 21:55
Na Zachodzie "górale" to nie norma.
- 13 3
-
2015-08-18 21:13
Wiem, że to bardzo fajna sprawa takietrasy rrowerowe, ale ja bym chciał wygospodarować z tych 160 baniek 2na naprawdę mostka kolejowego przy Bramie Nizinnej, bo tam trzeba naprawdę szybko działać i wyrzucić samochody spod Bramy.
- 20 23
-
2015-08-18 21:03
jestem zaskoczony skalą przedsięwzięcia
Byłem kiedyś w Puli, ciekawa perspektywa wrócić tam na rowerze ;)
- 53 12
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.