• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

22 mln straty na biletach w Gdańsku, ale nie będzie podwyżek

Maciej Korolczuk
6 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Do urzędu nie wejdziesz? "I dobrze!"
Pasażerowie powoli wracają do korzystania z transportu publicznego. Ale dziura tylko za 3,5 miesiąca w sprzedaży biletów wyniosła w Gdańsku 22 mln zł. Pasażerowie powoli wracają do korzystania z transportu publicznego. Ale dziura tylko za 3,5 miesiąca w sprzedaży biletów wyniosła w Gdańsku 22 mln zł.

22 mln zł - tyle wynosi dziura w przychodach Gdańska z braku sprzedaży biletów na komunikację miejską spowodowana pandemią koronawirusa. To dane za pierwsze półrocze 2020 r. Władze miasta szacują, że do końca roku kwota ta może wzrosnąć do 40 mln zł i opracowały plan ratunkowy. Jak nas zapewniono, żaden z jego punktów nie zakłada kolejnych podwyżek cen biletów.



Kiedy zamierzasz wrócić do regularnego korzystania z komunikacji miejskiej?

Od połowy marca - a więc chwili, gdy wprowadzono pierwsze ograniczenia związane z pandemią - do końca czerwca Gdańsk na sprzedaży biletów na komunikację miejską tracił 209 tys. zł dziennie. Łącznie przez 3,5 miesiąca dziura w budżecie miasta urosła do 22 mln zł. I ciągle rośnie.

- W czerwcu sprzedaliśmy bilety za kwotę 6,07 mln zł, a plan zakładał sprzedaż na poziomie 10,35 mln. Zrealizowaliśmy więc niecałe 60 proc. planu - mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, odpowiedzialny za transport publiczny w Gdańsku. - W czerwcu nieco lepiej szła sprzedaż okresowych. Widać, że do komunikacji wrócili głównie ci, którzy muszą podróżować autobusami i tramwajami na co dzień.
Wpływy ze sprzedaży biletów - podobnie jak liczba pasażerów - powoli zaczęły jednak rosnąć. Władze Gdańska zakładają, że do końca roku do komunikacji wróci ok. 70 proc. pasażerów sprzed pandemii. Najczarniejszy scenariusz zakłada, że na koniec grudnia 2020 strata w budżecie będzie wynosić ok. 40 mln zł.

- W naszej ocenie finansowo i organizacyjnie COVID-19 cofnie komunikację miejską o 5-10 lat - przyznaje Borawski.
Zakazy i ograniczenia w komunikacji związane z pandemią muszą być powoli znoszone - uważają samorządowcy.  Zakazy i ograniczenia w komunikacji związane z pandemią muszą być powoli znoszone - uważają samorządowcy.

W innych miastach straty jeszcze większe



Choć to żadne pocieszenie, inne miasta w kraju straty mają jeszcze większe. Jak podała Unia Metropolii Polskich, transport w Warszawie na pandemii straci ok. 300 mln zł, a komunikacja miejska w Krakowie - 100 mln zł. Łącznie 12 największych miast w kraju będzie musiało znaleźć z końcem roku ok. 740 mln zł.

Na tym tle wspomniana (dziś na razie tylko szacowana) strata 40 mln zł Gdańska nie wygląda dramatycznie. Ale wystarczy porównać tę kwotę do realnych działań na rzecz komunikacji, by zdać sobie sprawę z negatywnych finansowych konsekwencji koronawirusa.

Gdyby nie powstała wyrwa, Gdańsk mógłby sfinansować przez cztery lata bezpłatną komunikację dla dzieci i młodzieży (rocznie to koszt ok. 9 mln zł), utrzymywać przez pięć lat wspólny bilet za 99 zł (8 mln rocznie) czy obniżyć przez cztery lata ceny wspólnego biletu metropolitalnego za 150 zł (9,5 mln rocznie).

Eksperci szacują, że do końca roku do komunikacji wróci 65-70 proc. pasażerów sprzed pandemii. Aby zminimalizować straty, Gdańsk opracował plan, który ma znaleźć środki na zasypanie dziury w budżecie.

Jak i gdzie Gdańsk będzie szukać pieniędzy?



  1. W pierwszej kolejności urzędnicy chcą wykorzystać poduszkę finansową w postaci rozliczenia kontraktu GAiT za ubiegły rok (w kwietniu kwota ta wyniosła 19 mln zł) - mówią inaczej - po każdym roku kontrakt pomiędzy miastem a GAiT jest rozliczany na podstawie różnych zmiennych np. cen paliw. Zgodnie z bieżącym rozliczeniem GAiT musi zwrócić do kasy miasta 19 mln zł.
  2. Po drugie pojawiły się oszczędności z powodu zawieszonych lub ograniczonych kursów w okresie pandemii np. linie 100, 195 czy tramwaje linii 11
  3. Po trzecie udało się ograniczyć koszty finansowe GAiT z uwagi na opóźnienia w dostawie 15 kolejnych tramwajów (spółka na ten cel planowała wciąć kredyt, co generuje koszty. W związku z tym, że najprawdopodobniej nie uda się zrealizować dostawy 15 kolejnych tramwajów w tym roku w całości, całą operację i koszty z nią związane przełożono na kolejny rok)
  4. Po czwarte - powstały oszczędności wynikające z niższych od zakładanych planem cen paliw
  5. Po piąte ZTM chce optymalizować połączenia z uwagi na otwierane linie tramwajowe, niższy popyt i wspólny bilet (dublowanie z koleją)

Ostatecznie, miasto będzie mogło też dokonać zmian w wydatkach budżetu. Jest też dobra wiadomość dla pasażerów - jak nas zapewniono - podwyżki cen biletów nie są brane pod uwagę.

Od września bez limitów w komunikacji?



Samorządowcy i organizatorzy transportu publicznego przyznają, że przychody z biletów mogłyby znacząco wzrosnąć, gdyby rząd zniósł limity pasażerów w autobusach i tramwajach. Na razie w tej sprawie jednak nie toczą się żadne rozmowy, bo rządzącym w sukurs nadeszły wakacje. Problem pojawi się wczesną jesienią, gdy do szkół wrócą uczniowie i studenci.

- Póki co w pojazdach nie odnotowujemy przepełnień, ale we wrześniu limity muszą być zniesione - podkreśla Borawski.

Pierwszy dzień funkcjonowania linii tramwajowej na al. Adamowicza

Miejsca

Opinie (418) ponad 10 zablokowanych

  • Nawet w Starogardzie gdańskim są automaty z biletami w autobusach gdzie pasażer może kupić sobie bilet , płacąc nie tylko kartą . A w Gdańsku cześć taboru brudna , jadą jak chcą , informacje w autobusach i na wiatach przed pół roku. No i te karnety zamiast normalnych biletów.

    • 10 1

  • Niech zgadnę - w ramach szukania kasy ograniczą liczbę kursów (1)

    co jeszcze bardziej wpłynie negatywnie na całą komunikację, bo zniechęci ludzi do korzystania. Zamiast "uciec do przodu" zwiększając liczbe połączeń i przyspieszając kursy, to zaczną ciąć. Takim tokiem rozumowania to faktycznie znowu cofamy się o 10 lat.

    • 15 1

    • Dokładnie. A jednocześnie ruch samochodowy wzrośnie, bo dróg jest dużo, są w niezłym stanie i, jak widać, bardzo wiele osób stać na jeżdżenie samochodem. Gdyby wprowadzić choćby symboliczną opłatę za wjazd samochodem do centrum, np. 1 zł za każdy wjazd, to po roku mielibyśmy pewnie kilka dodatkowych milionów w budżecie na lepszą komunikację miejską. To co się dzieje teraz, nie ma kompletnie nic wspólnego ze zrównoważonym transportem.

      • 0 1

  • łaskawcy

    • 6 0

  • Tak wlanie rzadzi tzw platforma obywatelska (2)

    Piniendzy nie ma i niebendzie

    • 20 1

    • nie ma (1)

      Pis rozdal na 500 +

      • 0 5

      • Cały czas są, 500 plus PiS wypłaca

        A w Gdańsku? W Gdańsku od 20 lat rządzi nieudolna ekipa spod znaku "Piniendzy nima i nie będzie".Teraz jest okazja całą nieudolność zwalić na pandemię

        • 5 0

  • ***

    no wszystko wszystkim, straty ma każdy i na dodatek ludzie pracę potracili, podwyżki byłyby nie na miejscu....ale kto ich tam wie, wszyscy mówią jedno a robią drugie...

    • 7 0

  • dziura nie tylko finansowa

    bo przede wszystkim dziura to jest czasowa, w komunikacji pomiędzy połączeniami

    • 6 0

  • a co nie macie już co sprzedać w Gdańsku? Sprzedajcie udziały miasta w Forum Raduni, będzie pewnie z miliard...:p

    Poproście może dewelopera G. o wsparcie?

    Z każdym miesiącem ciśnienie będzie rosło... Czas przyjdzie rzetelnego rozliczenia?

    Dopóki stara ekipa z L. na czele będzie zasiadać w miejskich fotelach to nie widać będzie nadziei na Morze Możliwości...

    Właśnie po to wystawiono Olę, by było tak jak było...

    • 17 2

  • Optymalizacja lini czyli

    cięcia lini i pracowników. Ostatni podpunkt a istotny ..

    • 7 0

  • Bilety

    Ja kupowałem cały czas bilet i zapewne większość też.

    • 5 1

  • Żaden pomysl nie dotyczy oszczednosci

    Np poprzez zwolnienia. Tak reaguje normalne, rynkowe przedsiębiorstwo

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane