Fakty i opinie

22 mln straty na biletach w Gdańsku, ale nie będzie podwyżek

Pasażerowie powoli wracają do korzystania z transportu publicznego. Ale dziura tylko za 3,5 miesiąca w sprzedaży biletów wyniosła w Gdańsku 22 mln zł.
Pasażerowie powoli wracają do korzystania z transportu publicznego. Ale dziura tylko za 3,5 miesiąca w sprzedaży biletów wyniosła w Gdańsku 22 mln zł. fot. Piotr Hukało / Trojmiasto.pl

22 mln zł - tyle wynosi dziura w przychodach Gdańska z braku sprzedaży biletów na komunikację miejską spowodowana pandemią koronawirusa. To dane za pierwsze półrocze 2020 r. Władze miasta szacują, że do końca roku kwota ta może wzrosnąć do 40 mln zł i opracowały plan ratunkowy. Jak nas zapewniono, żaden z jego punktów nie zakłada kolejnych podwyżek cen biletów.



Kiedy zamierzasz wrócić do regularnego korzystania z komunikacji miejskiej?

korzystam z transportu publicznego na co dzień 31%
jeżdżę komunikacją, ale tylko gdy muszę 28%
raczej nie wrócę do pojazdów komunikacji przed końcem roku 7%
zaczekam z decyzją do końca zachorowań 7%
w ogóle nie korzystam z komunikacji 27%
zakończona Łącznie głosów: 1962
Od połowy marca - a więc chwili, gdy wprowadzono pierwsze ograniczenia związane z pandemią - do końca czerwca Gdańsk na sprzedaży biletów na komunikację miejską tracił 209 tys. zł dziennie. Łącznie przez 3,5 miesiąca dziura w budżecie miasta urosła do 22 mln zł. I ciągle rośnie.

- W czerwcu sprzedaliśmy bilety za kwotę 6,07 mln zł, a plan zakładał sprzedaż na poziomie 10,35 mln. Zrealizowaliśmy więc niecałe 60 proc. planu - mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, odpowiedzialny za transport publiczny w Gdańsku. - W czerwcu nieco lepiej szła sprzedaż okresowych. Widać, że do komunikacji wrócili głównie ci, którzy muszą podróżować autobusami i tramwajami na co dzień.
Wpływy ze sprzedaży biletów - podobnie jak liczba pasażerów - powoli zaczęły jednak rosnąć. Władze Gdańska zakładają, że do końca roku do komunikacji wróci ok. 70 proc. pasażerów sprzed pandemii. Najczarniejszy scenariusz zakłada, że na koniec grudnia 2020 strata w budżecie będzie wynosić ok. 40 mln zł.

- W naszej ocenie finansowo i organizacyjnie COVID-19 cofnie komunikację miejską o 5-10 lat - przyznaje Borawski.
Zakazy i ograniczenia w komunikacji związane z pandemią muszą być powoli znoszone - uważają samorządowcy.
Zakazy i ograniczenia w komunikacji związane z pandemią muszą być powoli znoszone - uważają samorządowcy. fot. Edyta Steć / Trojmiasto.pl

W innych miastach straty jeszcze większe



Choć to żadne pocieszenie, inne miasta w kraju straty mają jeszcze większe. Jak podała Unia Metropolii Polskich, transport w Warszawie na pandemii straci ok. 300 mln zł, a komunikacja miejska w Krakowie - 100 mln zł. Łącznie 12 największych miast w kraju będzie musiało znaleźć z końcem roku ok. 740 mln zł.

Na tym tle wspomniana (dziś na razie tylko szacowana) strata 40 mln zł Gdańska nie wygląda dramatycznie. Ale wystarczy porównać tę kwotę do realnych działań na rzecz komunikacji, by zdać sobie sprawę z negatywnych finansowych konsekwencji koronawirusa.

Gdyby nie powstała wyrwa, Gdańsk mógłby sfinansować przez cztery lata bezpłatną komunikację dla dzieci i młodzieży (rocznie to koszt ok. 9 mln zł), utrzymywać przez pięć lat wspólny bilet za 99 zł (8 mln rocznie) czy obniżyć przez cztery lata ceny wspólnego biletu metropolitalnego za 150 zł (9,5 mln rocznie).

Eksperci szacują, że do końca roku do komunikacji wróci 65-70 proc. pasażerów sprzed pandemii. Aby zminimalizować straty, Gdańsk opracował plan, który ma znaleźć środki na zasypanie dziury w budżecie.

Jak i gdzie Gdańsk będzie szukać pieniędzy?



  1. W pierwszej kolejności urzędnicy chcą wykorzystać poduszkę finansową w postaci rozliczenia kontraktu GAiT za ubiegły rok (w kwietniu kwota ta wyniosła 19 mln zł) - mówią inaczej - po każdym roku kontrakt pomiędzy miastem a GAiT jest rozliczany na podstawie różnych zmiennych np. cen paliw. Zgodnie z bieżącym rozliczeniem GAiT musi zwrócić do kasy miasta 19 mln zł.
  2. Po drugie pojawiły się oszczędności z powodu zawieszonych lub ograniczonych kursów w okresie pandemii np. linie 100, 195 czy tramwaje linii 11
  3. Po trzecie udało się ograniczyć koszty finansowe GAiT z uwagi na opóźnienia w dostawie 15 kolejnych tramwajów (spółka na ten cel planowała wciąć kredyt, co generuje koszty. W związku z tym, że najprawdopodobniej nie uda się zrealizować dostawy 15 kolejnych tramwajów w tym roku w całości, całą operację i koszty z nią związane przełożono na kolejny rok)
  4. Po czwarte - powstały oszczędności wynikające z niższych od zakładanych planem cen paliw
  5. Po piąte ZTM chce optymalizować połączenia z uwagi na otwierane linie tramwajowe, niższy popyt i wspólny bilet (dublowanie z koleją)

Ostatecznie, miasto będzie mogło też dokonać zmian w wydatkach budżetu. Jest też dobra wiadomość dla pasażerów - jak nas zapewniono - podwyżki cen biletów nie są brane pod uwagę.

Od września bez limitów w komunikacji?



Samorządowcy i organizatorzy transportu publicznego przyznają, że przychody z biletów mogłyby znacząco wzrosnąć, gdyby rząd zniósł limity pasażerów w autobusach i tramwajach. Na razie w tej sprawie jednak nie toczą się żadne rozmowy, bo rządzącym w sukurs nadeszły wakacje. Problem pojawi się wczesną jesienią, gdy do szkół wrócą uczniowie i studenci.

- Póki co w pojazdach nie odnotowujemy przepełnień, ale we wrześniu limity muszą być zniesione - podkreśla Borawski.

Pierwszy dzień funkcjonowania linii tramwajowej na al. Adamowicza

Opinie (418) ponad 10 zablokowanych

  • Komunikacja powinna byc za darmo

    Tak by ludzie przesiedli sie z samochodow na komunikacje.

    Nie ma przynosic zyskow...
    Tak samo powinno byc ze smieciami, pokryc koszty a nie przynosic zyski

    • 304 71

  • Nie będzie podwyżek...brawo ,ale ceny biletów już są horrendalnie wysokie...

    • 279 31

  • I bezposrednio z pod drzwi domu/mieszkania

    • 12 29

  • Cały Gdańsk

    Wstyd ,że w tak dużym mieście nie ma automatów biletowych w pojazdach, nawet w Toruniu w starych Jelczach sa. W Gdańsku oczywiście nic się nie opłaca, strata w większej części na własne życzenie.

    • 205 21

  • Komunikacja miejska zawsze jest drficytowa ale wysokość deficytu rok do roku warto znać.

    • 62 1

  • Jak można pisać o stratach w komunikacji publicznej?

    Przecież to z założenia nie ma przynosić zysków finansowych tylko społeczne.

    • 219 12

  • PiS woli wywalać 2 miliardy na TVP

    PiS powinien wspierać komunikację miejską a nie bez sensu wydawać pieniądze podatników na TVP.

    • 70 193

  • Kto ogłosił zamknięcie ? Kto zrobił to całe zamieszanie ?

    Premier jeździ po kraju i rozdaje czeki to może niech do Gdańska przyjedzie i wręczy czek , w końcu to oni zatrzymali całą gospodarkę jak widać niepotrzebnie . Trzeba było wprowadzić lekkie ograniczenia i funkcjonować dalej . A Glapiński mówi że ma pełne skarbce pieniędzy no to czekamy.

    • 80 105

  • Tarcza kryzysowa rzad wychwala .

    Na parkometrach sie zaraz zwróci.

    • 74 2

  • Ciekawe zestawienie Gdańsk a Gdynia

    W Gdańsku pomimo strat wyprowadzono możliwość podróżowania SKM i PKM na zwykłym bilecie miesięcznym, nie zlikwidowano linii do ZOO. W tym samym czasie w Gdyni zlikwidowali linię do ZOO, nie wprowadzili jednego wspólnego biletu. Czyżby starty w Gdyni były większe niż w Gdańsku?

    • 50 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.