• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

250 tys. pasażerów PKM w jeden miesiąc

bra
14 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Z pociągów na trasie PKM korzysta coraz więcej pasażerów. W marcu udało się przekroczyć granicę 250 tys. Z pociągów na trasie PKM korzysta coraz więcej pasażerów. W marcu udało się przekroczyć granicę 250 tys.

Jeszcze nigdy pociągi kursujące po trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej nie przewiozły tak dużej liczby pasażerów, jak w marcu. W minionym miesiącu w podróż SKM-ką na trasach PKM wybrało się 254,1 tys. osób. Jest to głównie zasługa nowego rozkładu i bezpośredniego połączenia Gdańsk - Kościerzyna.



Jak często jeździsz na trasach PKM?

Gdy we wrześniu 2015 uruchamiano PKM, oczywiście w niepełnym wymiarze, w ciągu pierwszego pełnego miesiąca (październik) skorzystało z niej blisko 152,5 tys. osób. W marcu ten wynik był lepszy o ponad 100 tys. (254,1 tys.).

Wzrost liczby pasażerów widać najwyraźniej na trasie Kartuzy - Gdańsk Główny i Kościerzyna - Gdynia (przez Osowę i Wrzeszcz). W pierwszym przypadku wyniósł on niemal 50 proc. z 40,7 tys. w grudniu 2016 do 60 tys. w marcu 2017. Z kolei na drugiej trasie udało się osiągnąć 30-procentowy wzrost, co w przełożeniu na liczby wygląda tak: grudzień 2016 - 41,3 tys., marzec 2017 - 54 tys.

Wzrost, chociaż już nie tak spektakularny, jest zauważalny także na aglomeracyjnym odcinku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa - Gdynia Główna), gdzie trójmiejska SKM przewiozła w marcu 140,1 tys. osób, czyli o ponad dwa tys. więcej niż w grudniu 2016, ale znacznie mniej niż w czerwcu zeszłego roku (151,6 tys.).

Należy jednak pamiętać, że oferta przewozowa na tej trasie została ograniczona w związku z budową dwóch dodatkowych przystanków Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion i koniecznością zamknięcia jednego toru na całym odcinku pomiędzy Gdańskiem Osową i Gdynią Główną.

- Te dane jednoznacznie pokazują, że rozszerzenie w grudniu 2016 r. przez samorząd województwa pomorskiego oferty przewozowej na linii PKM o przyspieszone pociągi z Kościerzyny do Trójmiasta oraz atrakcyjniejszy nowy rozkład jazdy dla mieszkańców powiatu kartuskiego przyniosły bardzo dobre efekty - przyznaje Mieczysław Struk, marszałek województwa.
Przy okazji wejścia w życie, w grudniu 2016 roku, nowego rozkładu jazdy SKM dla linii PKM, większość pociągów jeżdżących z Kościerzyny do Gdyni Głównej przez Gdańsk Osowę, skierowano na nową trasę przez Gdańsk Wrzeszcz i Sopot. Aby dodatkowo uatrakcyjnić ofertę, pociągom nadano rangę przyspieszonych (zatrzymujących się na 19 z 25 przystanków), dzięki czemu czas przejazdu na tej trasie jeszcze się skrócił.

Z kolei pociągi z Kartuz do Gdańska Głównego zyskały bardziej wyrównany takt oraz zostały lepiej zsynchronizowanie w Gdańsku Rębiechowie z pociągami jadącymi z Gdańska Wrzeszcza do Gdyni przez Osowę - umożliwiając tym samym szybką i wygodną przesiadkę pasażerom z tych przystanków, na których nie zatrzymują się przyspieszone pociągi z Kościerzyny.
bra

Miejsca

Opinie (187) 2 zablokowane

  • Kaszuby PKM-kę ciągną! (22)

    Gdyby nie Kaszuby ta kolejka nie miałaby sensu, na odcinku Kartuskim jest ciągły wysoki wzrost pasażerów i dzięki temu przynajmniej wagony w Gdańsku nie przypominają wagonów widmo. Jest to dla Kaszubów bardzo duże udogodnienie i dzięki nim nie przynosi strat a tym bardziej w przyszłości na pewno nie będzie - brawo!

    • 133 16

    • (4)

      Teraz wiem skąd tyle wieśniaków w Gdańsku

      • 4 18

      • Dziadek przyjechał 70 lat temu z kresów i teraz wielki panicz gdańszczanin :-D

        • 2 1

      • Ty i twoja rodzina?

        • 1 0

      • o.. (1)

        ..plebs przemówił.

        • 11 2

        • O...
          Inteligent z Kaszub.
          Sól ziemi, tej ziemi.

          • 0 8

    • (10)

      No akurat starty przynosi tak czy siak. Funkcjonowanie tej kolejki w ciągu roku kosztuje tyle, ze jeśli podzielić koszty (50 mln PLN) na liczbę pasażerów (2,5 mln osób ) to wychodzi na to że przewiezienie jednego pasażera kosztuje 25 zł. Ile z tego pokrywają bilety to odpowiedz sobie sam. Nie wspomnę o koszcie amortyzacji tak dużej i inwestycji (kwota rzędu miliarda PLN?)

      • 7 11

      • 3 miliony pasażerów to tragedia? (3)

        250 tyś mięsiecznie to 3 miliony rocznie także jest trend wzrostowy - poczekajmy na Kaszubach są budowane węzły integracyjne Kolei Metropolitalnej które przyczynią się do jeszcze większego wzrostu. W Gdańsku ze względu na wybór autobus, tramwaj, SKM czy PKM wzrost nie będzie już tak dynamiczny a na Kaszubach owszem i to jest teraz priorytetem i tu widać znaczną ilość pasażerów która już niedługo przewyższy tych z trójmiasta zresztą sama nazwa wskazuję że kolejka jest Metropolitalna, cieszmy się jak coś się rozwija.

        • 22 1

        • (2)

          Cieszymy się ale wciąż jest to kropla w morzu w porównaniu do pasażerów "starej" skmki

          • 0 1

          • To są dwa różne obszary nasycenia pasażerów (1)

            Stara SKM-ka obsługuje całą szerokość dużego i małego Trójmiasta...

            • 2 0

            • Zgadzam się i ta kolejka jest rentowna natomiast pkmce brakuje bardzo dużo

              • 0 2

      • A podziel kasę rocznie wydawaną na Stadion (1)

        przez ilość kibiców - ile wyjdzie ?
        Albo dodaj do kasy rocznie wydawanej na Stadion, kasę wydawaną na Zespół i dopiero podziel - to ile wyjdzie ?

        • 5 1

        • A kto powiedział że stadion jest super inwestycją?

          • 1 0

      • Kłamczuszek (1)

        Pewnie jestes ogrodnikiem i lubisz przesadzać, albo manipulować. Skad Ci sie wzięło 50 mln PLN kosztow no i dlacżego zaniżyłeś o ok 200 tys pasażerów. No ale jest wolność wiec mozesz takie głupoty pisać.

        • 5 1

        • Nie jest klamczuszkiem. Za to ty chyba jesteś niekumaty. 250k pasażerów to jest rekord z tego miesiąca. Pomnożyć razy 12 miesięcy najlepszy wynik każdy głupi umie. Tylko to nie jest statystyka. Doucz się trochę i wtedy komentuj! ;)

          • 2 1

      • Komunikacja miejska też nie jest samofinansująca się

        to likwidujemy ?? Właśnie dlatego PKM i MZK należą do samorządów a nie są to firmy prywatne, bo trzeba do nich dopłacać

        • 11 0

      • Pomyłka 2 mln pasażerów ;)

        • 1 6

    • ohohohohooo (1)

      Geniusz myślenia!!! Dla nich właśnie ten projekt powstał!! Aby zmniejszyć korki i ułatwić dojazd do Trójmiasta !!;) Więc to co wyżej napisałeś to akurat bardzo dobra dedukcja!!

      Gratulacje!!;)

      • 3 0

      • W jakim celu powstała PKM?

        Niektórzy myślą że PKM powstała dla mieszkańców Trójmiasta aby mogli dojechać na lotnisko...byłaby bankrutem w 2 lata!

        • 10 0

    • (3)

      No i zjeżdżają nam się do Gdańska tacy z Kościerzyny..powinny być jakieś wizy dla słoików na wjazd do Trójmiasta! Bo trójmiasto to Gdańsk, Sopot i gdynia, a nie te 3 MIASTA + okoliczne wioski!

      • 10 60

      • Tępota nie zna granic,

        trochę faktów dla ciebie: woj. pomorskie ma wyższy przyrost naturalny 1,5, czyli wyższy niż średnia krajowa - kaszubi lubią wielodzietne rodziny. Dzięki PKMce ludzie z Kaszub mogą łatwiej dojechać do pracy, zarabiać kasę i utrzymywać większe rodziny. Kółko się zamyka. Demografia poprawia. Tylko takie pacany jak ty, nic nie wiedzą o życiu, a klepią bez sensu.

        • 36 5

      • Nur für Danziger?

        • 17 3

      • z okolicznych wiosek

        Debil

        • 6 4

  • Śpieszmy się liczyć pasażerów

    do najbliższej wiosennej ulewy, potem znowu kilka miesięcy naprawy nasypów... A niemieckie przetrwały 50 lat po wojnie...

    • 2 0

  • Panie/Pani Bra...

    Cóż to za nowa relacja? Kościerzyna - Gdynia przez Osową i Wrzeszcz??? Czyżbym o czymś nie wiedział? Przez Wrzeszcz owszem ale Osowy w takiej relacji pociąg nie zahacza...

    • 2 0

  • 45 % , 1372 głosów

    • 0 0

  • Ciekawe jak to się przekłada na zysk i koszty które pochłania PKM (8)

    • 46 28

    • Pewnie podobnie jak miejskie autobusy (50%) dopłaty (3)

      Albo trochę gorzej.

      • 20 4

      • Niestety duuuxo gorzej (2)

        Dopłaty wynoszą 50 mln rocznie. Co wychodzi 25 zł na jednego pasażera.
        Dla porównania dopłata do SKM to 20 mln ale pasażerów jest 40 mln rocznie. Czyli dopłata wynosi 0.5zl.

        Ekonomia wg PO. Jak z ECS (ok 17mln zl) i Muzeum Wojny (40-50 mln dopłaty rocznie)

        • 13 11

        • To po co to trzymać? (1)

          Czemu podatnicy maja dopłacać? Bym przejechał sie turystycznie 4x roku? Sprywaryzować

          • 0 2

          • Tak jest zawsze jak za coś zabiera sie państwo

            Nie liczy sie rachunek ekonomiczny i podatnik

            • 1 1

    • Uwzględniając oszczędność środowiska i zdrowie ludzi rozłożone na lata (3)

      czy tylko wartości bezwzględne "na teraz"?

      • 19 3

      • Tak zdrowie najwazniejsze, pewnie dlatego jest spalinowa (2)

        • 2 10

        • Spalanie w przybliżeniu 40-60l/100km (1)

          na kilkaset osób.
          Porównując do Passata TDI, którym jedzie 1- kilka osób, PKM spala nic

          • 9 3

          • CPN

            Takie spalanie zakładała specyfikacja zamówienia. Realia terenowe i ilość przystanków, każą tą ilość podwoić.

            • 2 0

  • Dopłaty do biletu

    SKM powinno zrezygnować z pobierania dopłaty za zakup biletu na stacjach, gdzie jest kasa oraz za skasowanie biletu. Co to ma być? Wiadomo, że przy tych kasach są odwieczne kolejki. Ludzie, skoro jest możliwość zakupu tego biletu u kierownika pociągu to niech sprzedają bez dopłat!

    • 7 2

  • alternatywa dla korków

    Jaśkowa zaj.....na

    • 1 1

  • Zaspa

    Mam nadzieję, że PKM Zaspa jednak kiedyś powstanie, w tej chwili jest de facto odcięte od PKM

    • 2 0

  • Tylko dlaczego nie zatrzymują się na wszystkich stacjach ! (9)

    Klientów może być więcej ale pociąg z Kościerzyny do Gdańska Wrzeszcza nie zatrzymuje się na stacjach Banino i Pępowo Kartuskie, a w tych okolicach jest ponad 15 tyś mieszkańców, którzy korzystają z PKM-ki. Panie Marszałku czas podjąć męską decyzję aby te pociągi zatrzymywały się na wszystkich stacjach na trasie nie tylko "dla wybrańców".

    • 42 53

    • Masz kilkanaście pociągów w tym swoim pępowie (2)

      regularnie co godzinę. Po co ci te dodatkowe kilka? Daj ludziom szybciej dojechać z dalszych miejscowości. Pełny pociąg z Kościerzyny ma kilkanaście minut dłużej jechać żeby hrabia pępowski mógł sobie wsiąść? Jedź tymi z Kartuz które stają w Pępowie a jak chcesz do Gdyni to masz pełno przesiadek. Pępowo mimo nazwy to nie jest pępek świata.

      • 27 3

      • Ile kosztuje bilet (1)

        Z Kościerzyny do Wrzeszcza?

        • 1 1

        • Na stronie SKM są wszystkie informacje

          Bilet Gdańsk Wrzeszcz - Kościerzyna kosztuje 12,50 zł

          • 0 0

    • Najpierw sprawdź informacje, potem komentuj :) (2)

      Akurat mieszkańcy Pępowa, Rębiechowa i Banina mają obecnie o wiele lepszy rozkład jazdy niż wcześniej - tylko trzeba zajrzeć do RJ zamiast bezrefleksyjnie powtarzać niesprawdzone informacje po kilku internetowych trollach... :)
      Jest o tym mowa w komentowanym przez Ciebie artykule, a jeszcze więcej pisze na ten temat internetowy Kurier Kolejowy:

      "Co ciekawe, prawie dwukrotny wzrost pasażerów w tym okresie odnotowany został na przystankach Pępowo Kartuskie (z 2200 w XII 2016 do 4000 w III 2017) i Rębiechowo (odpowiednio 1600 i 3000), na których nie zatrzymują się przyspieszone pociągi z Kościerzyny co, zdaniem niektórych osób komentujących grudniowe zmiany w rozkładzie jazdy miało doprowadzić do zmniejszenia zainteresowania koleją na tych przystankach.
      W rzeczywistości jednak w miejsce zaledwie kilku niezatrzymujących się tam pociągów z Kościerzyny do Gdyni mieszkańcy otrzymali kilkanaście nowych połączeń z Gdynią każdego dnia, dzięki zsynchronizowaniu pociągów jadących z Kartuz do Gdańska z pociągami jadącymi z Gdańska Wrzeszcza do Gdyni przez Osowę dodaje wicemarszałek Ryszard Świlski. Dzięki przesiadce z jednego pociągu na drugi w Gdańsku Rębiechowie, wydłużającej czas podróży maksymalnie o kilka do kilkunastu minut, mieszkańcy tych miejscowości zyskali dwa razy więcej połączeń z Gdynią niż mieli wcześniej. I jak widać po statystykach, najwyraźniej zaczęli z tych nowych możliwości korzystać."

      Więc, sorry, ale mocno naciągany jest ten rzekomy problem z pociągami "dla wybrańców", a mieszkańcy Pępowa, Banina i Rębiechowa sami pokazali, że nowy rozkład jazdy (bez tych kilku pociągów z Kościerzyny) bardziej im odpowiada od wcześniejszego! Bo zamiast 3,8 tys. mieszkańców (a nie 15... ;) ) jak wcześniej teraz pociągami PKM z ww. miejscowości jeździ już 7 tysięcy!

      • 5 0

      • czy napewno?

        • 0 2

      • niemozliwa przesiadka na tramwaj

        Najciekawsze jest to, że te wybrane pociągi omijające niektóre stacje nie zatrzymują się też na jedynym przystanku zintegrowanym z tramwajami, czyli Gdańsk-Brętowo.
        Po co było budować taki wypasiony przystanek, żeby teraz pociągi go omijały?

        • 7 1

    • 15 tyś, którzy korzystają z PKM? Chyba żartujesz sobie... (1)

      Myślisz, że się wszyscy przesiądą ze swoich Pasatów B5 TDI na PKM???

      • 23 5

      • To nie Passat kolego to Paseratti :-)

        • 16 4

    • Pisali o tym ostatnio

      coś tam nie pasuje z rozkładem.
      Czy coś :)

      • 3 3

  • Prosimy o więcej miejsc na rowery (1)

    Trudno zaplanować wycieczkę po Kaszubach ponieważ nigdy nie wiadomo czy znajdzie się wolne miejsce dla rowerów.

    • 26 7

    • albo - zakazać kierpociom niewpuszczania rowerów
      po prostu

      nawet gdy rowerów nadmiar, kierpoć nie powinien mieć prawa marudzić, może tylko mieć prawo wlepić karę za blokowanie drogi w pociągu, albo za niszczenie tapicerki, albo za nie pilnowanie roweru, który się przez to np. przewróci

      a dano małym ludziom władzę, babie z mopem prawo ganiać dyrektorów, jak za komuny, przez to są tragikomiczne efekty

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane