• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

3 mln zł rocznie za ubezpieczenie tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
23 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Prace przy wykonywaniu płyty pod jezdnię. Prace przy wykonywaniu płyty pod jezdnię.

Rosną łączne koszty użytkowania nowego tunelu pod Martwą Wisłą, który ma być otwarty najpóźniej do września. Do wydatków związanych z technicznym utrzymaniem obiektu - ok. 1,8 mln zł rocznie - trzeba doliczyć ok. 3 mln zł corocznego ubezpieczenia.



5 mln zł na roczne utrzymanie tunelu - dużo czy mało?

Gdańsk zbliża się powoli do otwarcia 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą w porcie. zobacz na mapie Gdańska Pierwsze samochody mają tam pojechać najpóźniej do września tego roku. Kwestię otwarcia podwodnego obiektu opisaliśmy w osobnym artykule.

Również jakiś czas temu opisaliśmy wysokość kosztów utrzymania obiektu. Przypomnijmy, że ten wydatek szacuje się na poziomie 1,8 mln zł rocznie. Według prognoz 1,5 mln zł rocznie pochłonie utrzymanie instalacji elektrycznych i automatyki, w tym m.in. wentylacji i oznakowania elektronicznego obiektu. Z kolei 300 tys. zł pochłoną prace przy konserwacji instalacji przeciwpożarowej i odwadniającej.

Tunel będzie wymagał też tzw. bieżącego utrzymania, czyli sprzątania, w tym usuwania piasku z jezdni czy mycia znaków, a także, w razie potrzeby (szczególnie na wlotach), odśnieżania.

Okazuje się, że nie będzie to ostateczna kwota, jaka wypłynie z budżetu miasta na utrzymanie tunelu. Planowane koszty posiadania przez miasto podwodnej przeprawy podwyższy kolejny wydatek, czyli wykup ubezpieczenia. Zobowiązany jest do tego Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku, który po zakończeniu budowy będzie zarządzał podwodną przeprawą.

- Musimy nabyć dwie polisy. Pierwsza obejmuje ubezpieczenie majątkowe. Składkę oblicza się na podstawie wartości odtworzenia tunelu. Z naszych wstępnych wyliczeń zakładamy kwotę ok. 3 mln zł na rok. Druga polisa dotyczy odpowiedzialności cywilnej, musimy ją wykupić na wypadek zdarzeń w tunelu, które mogą być spowodowane przez pracowników lub wadliwie działające urządzenia w tunelu. Tu opłata za ubezpieczanie nie powinna przekroczyć 200 tys. zł - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Władze ZDiZ zaznaczają, że z ogłoszeniem przetargu na asekurację będą czekać do ostatniego momentu przed otwarciem tunelu. Zatem pojawienie się takiego przetargu będzie sygnałem, że otwarcie tunelu jest już blisko.

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku ZDiZ obsadził trzy stanowiska "inspektora do spraw utrzymania instalacji i obsługi systemu monitoringu tunelu pod Martwą Wisłą". - Zapoznają się oni z konstrukcją i urządzeniami nowego obiektu - mówi Mieczysław Kotłowski.

Według wstępnych założeń po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą ma być przy jego obsłudze zatrudnionych ok. 10 osób. Będą pracować w trybie zmianowym przez całą dobę.

Lokalizacja tunelu na terenie portu. Lokalizacja tunelu na terenie portu.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zarobi 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (192)

  • OPŁATY za przejazd - tak chodzą na mieście takie słuchy

    I to nie jest żart - prawdopodobnie trzeba będzie płacić za przejazd tunelem, na razie jeszcze nic nie jest o tym mówione opinii publicznej. Cóż aby żyło się lepiej.

    • 1 0

  • Wiem Unia Europejska benzie placic.

    • 0 1

  • Oby nie było jak z tym mostem w Warszawie, (3)

    Tam składka każdego roku też wynosiła 3 mln. Po pożarze kwota odszkodowania wyniosła ... 3 mln.

    • 13 3

    • A reszta? (2)

      Tyle, że tam ubezpieczenie całej infrastruktury kosztowało 3mln, a tu tylko za ten jeden tunel. Pytanie ile miasto w takim razie płaci za resztę?

      • 4 1

      • (1)

        Co to znaczy "całej infrastruktury"? Widziałeś ty kiedyś Warszawę?

        • 0 0

        • Owszem, widziałem. Skany dokumentów ubezpieczeniowych z W-wy sa do wyszukania w necie. Infrastruktura drogowa W-wy wyceniona została na kwotę rzędu 10 miliardów, składka wyniosła 3mln, maksymalna wypłata odszkodowania 3mln.

          A Gdańsku szykuje się jeszcze lepszy numer :) Na koszt podatnika oczywiście.

          • 0 0

  • Teściowa Budynia

    zgarnie odpowiednia prowizje .
    z drugiej strony po co ubezpieczac kupę betonu

    • 2 0

  • (12)

    Spokojne wpływy z biletów do ECS, teatru szekspirowskiego, muzeum II wojny światowej i z tramwajów wodnych pokryją koszty utrzymania tunelu. Zawsze można jeszcze sprzedać jakąś miejską spółkę np. wodociągi. A nie, te już chyba sprzedali...

    • 175 27

    • zapomniałeś (10)

      dodać stadionu do listy dochodowych inwestycji Gdańska

      • 49 11

      • (9)

        trafnie to ująłeś, ale niektórzy naprawdę ten stadion określają mianem 'inwestycji'

        • 32 7

        • Bo to byla inwestycja (8)

          Za 800mln wydanych na stadion (+10 milionow rocznego utrzymania) mamy:
          - rozbudowane lotnisko
          - PKM
          - Obwodnice Poludniowa
          - Sucharskiego
          - Zolnierzy Wykletych
          - stadion sam w sobie + odzyskane tereny pod miasto, tam gdzie byl totalny koniec swiata

          Skad niby stadion to dal? Gdyby nie stadion nie byloby Euro w Gdansku. Gdyby nie Euro nie byloby tych wszystkich inwestycji. Pewnie czesc z nich udaloby sie kiedys wreszcie zrealizowac, ale nie az tyle i nie na raz.

          Jesli ktos tego nie rozumie, to moze lepiej niech nie zabiera glosu... ?

          • 22 15

          • (4)

            Ty chyba nie rozumiesz ze jeszcze troche i nie bedzie z czego utrzymywac tych wszystkich inwestycji. Stocznie i kilka innych zakladow zlikwidowano i rozkradziono bo niby nierentowne byly. Teren po stoczni zaorali i postawili klocka za ponad 300 milionow ktory z zalozenia nie jest w stanie sie sam utrzymac. Zeby do tych wszystkich slomianych inwestycji doplacac to juz nikt nie widzi problemu. Sam tundl to jeszcze moze i jest potrzebny, tylko trzeba go miec za co utrzymac. Muzea i inne fanaberie kasy nie przyniosa. To nie jest kwestia tylko Gdanska ale calej Polski ktora jest teraz bardziej zadluzona niz za Gierka...

            • 14 11

            • (3)

              Najlepiej nic nie róbmy i narzekajmy ze nic nie mamy, typowa mentalność Polaka , jak nie było stadionów to narzekaliśmy że gramy na klepiskach , nie było dróg narzekaliśmy że nie powstają, a jak już coś się buduje to dalej narzekamy, puknijcie się w ten głupi kaczy łeb

              • 4 4

              • (2)

                Lubie ludzi takich jak ty co maja takie ograniczone rozumowanie Jak ktos jest przeciwny temu ze Polska i jej obywatele jest okradana przez PO to od razu musi byc od kaczora Widac ze jestes typowym lemingiem zaprogramowanym prze media Wylacz TV i wlaczy myslenie

                • 7 3

              • (1)

                buhaha, jak się ktoś z wami nie zgadza to musi być z PO i na pewno notorycznie ogląda tv z naciskiem na tvn;-) i kto tu ma 'ograniczone rozumowanie'?
                Weź może pod uwagę że sporo ludzi tu mieszka i PRACUJE i widzi zmiany na lepsze bo m.in SAMI na to zapracowali a panstwo im w tym po prostu nie przeszkodziło. A tacy jak ty uważają że panstwo musi zapewnić wikt i opierunek, praca od 6-14 za średnią krajową to minimum, a tu klops - komuna się skończyła.

                • 2 2

              • Panstwo nie musi mi zapewniac rzeczy ktore wymieniles Chociaz jesli wezme pod uwage to ile co miesiac Panstwo bierze kasy ode mnie i od mojego pracodawcy ktory mnie zatrudnia w postaci skladek i podatkow to mogl bym takich rzeczy wymagac.

                • 0 0

          • O ile mnie pamięć nie myli to większość tych "inwestycji" (1)

            nie została oddana do użytku przed EURO2012. Np. PKM dopiero kończą.

            • 3 0

            • i dlatego lepiej żeby w ogóle nie powstawała?

              • 1 1

          • a jednak nie zrozumiałeś, dla mnie inwestycja w założeniu się powinna zwracać i o ile rozwój infrastruktury sprzyja rozwojowi miasta o tyle stadion... tu chyba nawet nie ma mowy o utrzymaniu, a co dopiero zwracaniu

            • 6 5

    • same bilety do ECS pozwolą wybudować drugi taki tunel!! zwiedzający będą w końcu walić drzwiami i oknami,

      • 1 0

  • przetarg

    ja wam ubezpieczę za dwa i pół milionka, co wy na to?

    • 1 0

  • (4)

    Nowy obiekt trzeba konserwować? I przez następne lata koszty będą stałe co rok?

    • 26 13

    • (3)

      jest napisane w tekscie. znaki umyc, placic za prad zuzyty do oswietlenia czy wentylacji. odsniezyc wjazdy/wyjazdy, usunac piasek, wymienic zarowki.
      a w przyszlosci odmalowac znaki poziome, konserwowac automatyke wentylacji i oswietlenia bo juz nie beda na gwarancji. polozyc nowa warstwe scieralna nawierzchni. co ty myslisz ze to jest za darmo?

      • 12 3

      • ale za 3 mln ? (2)

        • 1 2

        • za 3mln to jest ubezpieczenie

          koszt konserwacji to 1,8 mln

          • 0 0

        • My ze szwagrem zrobimy za milion.

          • 1 0

  • Jeśli daliby radę... (24)

    ...tak tanio utrzymać ten tunel, to będzie bardzo dobra wiadomość.

    • 56 17

    • Pomysł racjonalizatorki jest taki:

      należy na dojazdach ustawić znaki "Wjazd do tunelu na własną odpowiedzialność"
      Koszt znaków niewielki.
      Z opłatami licencyjnymi za pomysł się dogadamy.

      • 1 0

    • (2)

      Warszawa za ten most który się spalił płaciła PO 3,3 mln składki. A maksymalna kwota odszkodowania jaką mogli uzyskać to 3 mln i tak akurat się stało w tym przypadku. Złoty interes !!!
      A jak będzie z naszym tunelem ?

      • 15 1

      • jak dobrze pójdzie (1)

        to zobaczysz światło w tunelu

        • 1 0

        • albo pelno wody...

          • 0 1

    • (12)

      Nie mart się, to są wstępne kalkulacje, które później okazują się dwa razy wyższe ;)

      • 29 3

      • Już sama budowa tunelu pod Wisłą była niedoszacowana przez Gdańsk, dlatego ministerstwo infrastrutkury musiało sypnąć dodatkową (11)

        kasą. A ministrem, który to zrobił, był swego czasu Sławcio Nowak. Które z miast mogłoby liczyć na taki bonus i tak "bezinteresowną" interwencję ministra?

        • 20 19

        • to miasto, ktorego port daje rocznie kilka mliardow do budzetu centralnego (6)

          Dodatkowo ta przeprawa to pewien symbol przemian, jakie maja miejsce w Polsce.

          Z obwodnicy poludniowej - samej w sobie wyjatkowej - wjezdza sie na Sucharskiego, tunelem pod Martwa Wisla i wyjezdza sie przy jednym z najladniejszych stadionow swiata.

          Tak wyglada dzisiejszy Gdansk. Tu sie rodzi historia

          • 24 16

          • zay..biście!. świetnie uzasadniłeś sens tej .. inwestycji. można podjechać pod stadion od strony Żuław - czad! warto było sypnąć setkami milionów dla osiągnięcia takiego efektu! w końcu to .. "pewien symbol przemian". a na tym nie można oszczędzać!! taki symbol musi kosztować! :))

            • 2 2

          • a w Gdyni i tak lepiej - sylwester polsatu, szkoła policealna filmowa dla 30 osób i festiwal za 5 mln (1)

            Tu się rodzi radość !

            • 19 3

            • a jeździć będziesz codziennie i zdjęcia robić?

              • 2 0

          • dzisiaj stalem w korku na Hawla, Spacerowej, Grunwaldzkiej, Armii Krajowej

            tak wygląda dojazd do pracy w Gdansku. Tu się rodzi historia. :)

            • 2 1

          • No już z tymi miliardami to przesadziłeś. No widzisz, dla Portu w Gdańsku zrobi się tunel i podłączy się do tego obwodnicę.

            A dla portu w Gdyni ministerstwo nie chce partycypować w kosztach utrzymania Estakady Kwiatkowskiego, czyli głównej trasy tranzytowej przy wyjeździe z portu.

            • 3 0

          • kilka miliardow???

            cokolwiek Cie ponioslo...

            i poza tym, jaki "port"??
            zmpg? pge? dct?

            ignorancja ewidentnie jest blogoslawienstwem

            • 3 3

        • (3)

          Chociaż coś my zyskaliśmy a nie tylko słoiki w warszawce

          • 20 6

          • (1)

            Pełna zgoda ! Tylko, czy tak powinno być w naszym kraju ?

            • 1 3

            • ruski trol

              • 0 0

          • W sumie można było i tak więcej pomóc, tylu naszych krajanów pierdziało w stołki i tylko dotacje na tunel ktoś załatwił

            • 1 5

    • wazelina lemingów juz z samego rana!! (3)

      • 5 9

      • Rzekomy Polaku! Naucz się deklinacji rzeczownika "leming"! Nie kalecz polskiej mowy, za którą w Sybir szli nasi dziadowie! (1)

        • 1 1

        • sp....rzaj dziadu

          cytat jednego z braci kaczyńskich

          • 2 0

      • Leming leming leming

        Klawiatura ci sie zawiesila, czy pod kopułka cos szwankuje?

        • 7 2

    • Co sie stało z całym złotem bałtyku????

      Dlaczego nic o tym nie wiadomo, gdzie cały urobek kamieni szlachetnych?
      jak próbowałem dodac opinie to niestety ale została usunięta, a więc musiałem użyć słów urobek i ''złoto bałtyku'', zainteresowani wiedzą o co chodzi. Gdzie to wszystko jest??

      • 6 5

    • Budynowscy w ubezpieczeniach so kumaci.. (1)

      Im drożej tym prowizja większo..

      • 16 8

      • Budyniowa teściowa zarobi?

        • 11 2

  • (2)

    A o budowie mostu na Wyspę Sobieszewska znowu cicho. Chyba pieniądze pójdą na ubezpieczenie tunelu starczy na 20 lat..

    • 48 20

    • (1)

      Kup se łódkę

      • 0 0

      • Już kupłiem

        • 0 0

  • setki milionów na tunel, miliony na utrzymanie - dla ludzików to i tak nie ma znaczenia - bo nie wiedzą czy to dużo czy nie i kto za to płaci, kto zarabia. cieszą się z tunelu, bo to fajna rzecz i to im starcza. ODP. to k..ewsko drogo, a biorąc po uwagę cenę do użyteczności - to zbytkowna i całkowicie nieopłacalna inwestycja. nie ma ŻADNEGO sensownego powodu by łączyć port morski z portem lotniczym - a w ten sposób reklamowano tę inwestycję. frajerzy płacą, cwaniaki zarabiają, a ludziki się cieszą .. i minusują ochoczo takiego skromnego posta.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane