Fakty i opinie

1,8 mln zł rocznie na utrzymanie tunelu pod Martwą Wisłą. Otwarcie na 90 proc. w czerwcu

Najnowszy artukuł na ten temat

"Czy ktoś panuje nad remontem Słowackiego?"


Utrzymanie tunelu pod Martwą Wisłą pochłonie rocznie 1,8 mln zł. Na 90 proc. pojedziemy tunelem w czerwcu. ZDiZ, który będzie zarządzał tunelem, zatrudnił już trzy spośród planowanych 10 osób do jego obsługi.



Mijają trzy lata i trzy miesiące od podpisania umowy na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Do dziś firmie OHL udało się m.in. wybudować Węzeł Marynarki Polskiej, a także wydrążyć maszyną TBM obie nitki tunelu. Od ponad pół roku trwa budowa przejść ewakuacyjnych pomiędzy obiema nitkami, a także montaż prefabrykatów, na których zbudowane zostaną jezdnie.

Na ponad 90 proc. otwarcie tunelu w czerwcu

Przypomnijmy, że według zapisów umowy, prace w tunelu miały zakończyć się w październiku 2014 r. Tyle tylko, że upadłość Hydrobudowy, czyli partnera OHL przy tym kontrakcie, znacznie opóźniła prace budowlane. Gdańskie Inwestycje Komunalne, które są inwestorem tunelu, nie naliczają jednak wykonawcy kar umownych za opóźnienie. Z drugiej strony inwestor nie dopuszcza też wzrostu wynagrodzenia dla wykonawcy powyżej ustalonego w przetargu.

Realny termin oddania do ruchu tunelu pod Martwą Wisłą to czerwiec 2015 r. - Na ponad 90 proc. jestem pewien, że nastąpi to w tym okresie - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki miejskiej GIK.

Dokładnej daty na razie jednak nie poznamy. Dlaczego?

- Chcemy uniknąć sytuacji podobnej do tej podczas zakończenia budowy stadionu PGE Arena, kiedy jednoznaczny termin wskazaliśmy. Dotrzymanie go uniemożliwiły wtedy odbiory przez straż pożarną. W przypadku tunelu chcemy być pewni, że wszystko wykonano z najwyższą starannością i dopiero, gdy będziemy tego pewni, podamy do publicznej wiadomości dokładny termin otwarcia obiektu - tłumaczy Trykosko.

Tłumy podczas październikowego dnia otwartego tunelu


Urzędnicy szacują koszty utrzymania tunelu

Tymczasem urzędnicy szacują koszty utrzymania tunelu pod Martwą Wisłą. Poznaliśmy je dzięki zarządzeniu prezydenta Gdańska, które dotyczy limitu zadłużenia, jakie w 2016 r. mogą wygenerować poszczególne jednostki budżetowe. Wśród nich jest Zarząd Dróg i Zieleni, który będzie zarządzał tunelem pod Martwą Wisłą.

Według prognoz 1,5 mln zł rocznie pochłonie utrzymanie instalacji elektrycznych i automatyki, w tym m.in. wentylacji i oznakowania elektronicznego obiektu. Z kolei 300 tys. zł pochłoną prace przy konserwacji instalacji przeciwpożarowej i odwadniającej. W sumie daje to 1,8 mln zł rocznie.

Nie jest to jednak kwota ostateczna, bowiem tunel będzie wymagał też tzw. bieżącego utrzymania, czyli sprzątania, w tym usuwania piasku z jezdni, czy mycia znaków, a także, w razie potrzeby (szczególnie na wlotach), odśnieżania. Należy też go ubezpieczyć, co może tylko podwoić koszty.

W kolejnych latach koszty utrzymania będą prawdopodobnie rosły. To głównie z uwagi na fakt zakończenia trzyletniej gwarancji powykonawczej dla obiektu. Od tej pory wszelkie usterki będą usuwane z pieniędzy budżetu miasta.

Zobacz spacer wydrążonym tunelem w ubiegłym roku


Pierwsi pracownicy tunelu już zatrudnieni

Co ciekawe, pierwsi pracownicy, którzy będą pracować w tunelu pod Martwą Wisłą, zostali już zatrudnieni. W ubiegłym roku ZDiZ obsadził trzy stanowiska "inspektora do spraw utrzymania instalacji i obsługi systemu monitoringu tunelu pod Martwą Wisłą".

- Ich głównym zadaniem jest teraz organizacja pracy w tunelu. System pracy będzie oparty o doświadczenia z innych miast, w których tunele drogowe funkcjonują od lat - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ.

Według wstępnych założeń po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą ma być przy jego obsłudze zatrudnionych ok. 10 osób. Będą pracować w trybie zmianowym przez całą dobę.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Opinie (302) 6 zablokowanych

  • Sporo.... (48)

    • 78 37

    • (15)

      Kropla w morzu względem stadionu czy ecs

      • 65 14

      • (14)

        Zarówno stadion jak i ECS mają ogromny potencjał. Mają świetną lokalizację. Tylko od operatorów tych obiektów i od nas samych będzie zależeć ich przyszłość. Jestem optymistką.

        • 54 52

        • (9)

          urzędniczka???

          • 50 32

          • (2)

            A co ma miejsce pracy do poglądów ? Chyba sądzisz po sobie.

            • 22 25

            • (1)

              Czyli urzędniczka. Do roboty a nie internetach siedzisz

              • 38 18

              • Sam się wybierz do roboty

                • 4 3

          • pilnuj cebulaku wydatków u siebie w Kętrzynie czy innym mragowie (1)

            my sobie radzimy

            • 38 29

            • gdyby podatki przestali placic wszyscy Ci z Ketrzyna itd

              starczyloby tylko na premie dla budynia wiec nie skacz za wysoko

              • 17 18

          • Po prostu (3)

            zwykła biurwa, która mało co zna się na czym kolwiek...

            • 14 29

            • A Ty na czym się znasz? Proszę wymień alfabetycznie, lub podług stopnia espertyzy...

              • 17 8

            • ... (1)

              Powiedział pisuar, ekspert od wszystkiego.

              • 21 12

              • a może POszczyna?

                • 1 6

        • ..."jestem optymistką"......i pracuję w UM

          ....pięknie władza masuje lud

          • 24 28

        • chyba "impotencję" finansową

          • 8 4

        • Pochlebcy

          A serwery UM aż się grzeją na koszt podatników.

          • 12 9

        • Miesięcznie utrzymanie stadionu to milion

          więc na tunel pójdzie przynajmniej 3mln.

          • 3 5

    • Utrzymanie ECS ... (4)

      ... to 21 mln pln rocznie z czego sam ECS da szacunkowo (wg własnych szacowań) 5,5 mln a pozostałe 15,5 dopłaci ROCZNIE miasto.
      Taki tunel to pikuś! a o wiele bardziej użyteczny.

      • 67 8

      • A ministerstwo nie miało dopłacać? (2)

        Nie wiem, nie pamietam ale napiszę.

        • 5 4

        • ministerstwo dopłaca tylko do muzeum żydowskiego (1)

          są pewne priorytety

          • 29 12

          • ddff

            Bo zytki są w Polsce pod ochrona te parchy...

            • 9 9

      • bydyn,wsyp tam smieci z szadulek i po klopocie a swoje 1,8mln rozdaj kolegom!

        • 4 9

    • dostałeś już podwyżki wszystkiego w podatku? (2)

      Grunt, woda, prąd, gaz...
      ,,a orkiestra grała dalej...,,

      • 16 17

      • Woda, prąd, gaz to nie "podatki", tylko MEDIA. Dostarczane przez firmy, nie przez miasto. (1)

        • 18 7

        • Woda i ogrzewanie to od spółek miejskich lub sprzedanych

          Przez miasto Niemcom. A Energa i PGE muszą dawać kasę na gdańskie kluby polityków PO wiec skądś te kasę muszą wziąć. Wiec nie pitol, że to nie miasto pośrednio lub bezpośrednio.

          • 7 8

    • współczesne niewolnictwo (11)

      Pan buduje co chce i za ile chce, a niewolnicy opłacą to w podatkach.
      Niewolnictwo nie skończyło się w Średniowieczu.

      • 29 33

      • Niekumaci minusują. (2)

        • 12 29

        • Bardzo kumaci. |potrzebna nam jest rozrywka i to dla wszystkich (1)

          dla jednego opera a dla innego stadion. Takie są zalety mieszkania w mieście. To nie Kartuzy, Żukowo, Puck czy Rumia żeby jedyną rozrywką była Biedronka

          • 35 11

          • Wesołe Miasteczko

            tunel dla rozrywki? ecs to rozrywka (co tam rozrywkowego albo ciekawego)? za te pieniądze mogliby wybudować największe w europie środkowej Wesołe Miasteczko

            • 0 0

      • Niewolnicy płacili podatki? LOL. Nie używaj słów,których znaczenia nie znasz. W Polsce,wobec Polaków, nie ma "niewolnictwa". (7)

        To wolny kraj,nikt nie jest niczyją własnością, każdy może mieszkać,pracować,podróżować,gdzie chce.

        • 25 15

        • lol, co za lemingowe brednie (6)

          WSZYSTKO jest czyjąś własnością, łącznię z tobą.
          Byłeś, jesteś i będziesz niewolnikiem - tylko, że teraz w nowej formie.

          • 16 23

          • Niby czyją jestem własnością? Ja mogę w ciągu miesiąca zacząć nowe życie gdziekolwiek w Europie, jeśli mam taki kaprys. (5)

            Jedyni "niewolnicy" to ludzie zbyt ograniczeni, aby wziąć za siebie samych odpowiedzialność. Pisklaki, które chcą wszystko mieć podane prosto do dzióbków.

            • 22 6

            • leming inni są ogranicze a ty nie tylko własnie udowodniłes jak ograniczony jestes leming (2)

              Tak leming kobieta z dziecmi i kredytem do spłacenia moze sobie wyjechac gdzie che i robic co chce!Ty rozkapszyszony dzieciaku mozesz sobie jechac gdzie chcesz bo niemasz zadnych zobowiązań

              • 4 13

              • Mam rodzinę i dzięki moim umiejętnościom i pracowitości mogę ją utrzymać w Polsce albo i za granicą (1)

                nie wierzę w socjalizm i nie drę mordy o to że mi się należy państwowe wsparcie. A do brania kredytu i płodzenia dzieci nikt nikogo nie zmusza. Trzeba umieć podejmować życiowe decyzje i ponosić ich konsekwencje. PS. Naucz się polskiej gramatyki (szczególnie deklinacji rzeczowników) PISKLAKU

                • 16 3

              • A Ty naucz się INTERPUNKCJI , nauczycielu .

                Jak długo będziesz miał kogoś nad sobą , tak długo będziesz niewolnikiem .

                • 2 7

            • No właśnie na tym polega demokracja i kapitalizm ze myślisz że jesteś wolny (1)

              W tym ustroju wolny jest tylko ten, kto zarabia wystarczającą ilość kasy, aby kupić sobie prawników, urzędników, lekarzy nie mieć kredytów, mieć własną firmę i swobodę jej zamknięcia i przeniesienia w dowolne miejsce na świecie w dowolnym momencie, lub pracę w której dużo od niego zależy lub taką, której nie żal mu rzucić.Drugą grupą wolnych ludzi są kloszardzi.

              Reszta należy do: urzędników, banków, pracodawców.

              • 5 3

              • Trzeba było pokierować swoim życiem tak, żeby się nie czuć niewolnikiem

                Zawsze i w każdej chwili możesz też zostać kloszardem skoro to "niewolnictwo" Ci tak przeszkadza.

                • 0 0

    • Drobiazg (5)

      Co to jest w porównaniu z utrzymaniem 7 mieszkań budynia.

      • 20 16

      • albo 13, bo zapomniał ile faktycznie, tak przynajmniej czytałem

        • 17 12

      • Ty pewnie w komunałce mieszkasz,za moje podatki? (3)

        Właściciel

        • 16 8

        • Pozory mylą (2)

          W przeciwieńswie do ciebie trolu blokowy mam swój dom i mieszkam prawie w centrum.

          • 4 11

          • "Prawie" robi ogromną różnicę (1)

            Centrum Kwidzyna, wg. dowodu?

            • 9 5

            • Słoiku

              To może ty mieszkasz na wygwizdowie.Niech żyje country.

              • 0 0

    • ile można się tym chwalić?

      przed wyborami prezydenckimi też będziecie pisać ?

      • 3 12

    • Tunel czyli kolejna dziura bez dna na kase podatnika!2 miliony minimum!! (2)

      A ze moze to byc i 5 milionów to kolejna okazja by okradac kase podatnika bo jak kolesie beda potrzebowali kase na wakacje to sie zrobi przetarg na okresloną kwote!!

      • 6 15

      • po pierwsze tunel zarobi na te 2 miliony

        połączenie bezpośrednie portu sprawi jego rozwój , po drugie tereny na wyspie są do wykorzystania , tak jak przy obwodnicy z tą różnicą że jest to o 5 minut od centrum miasta , jak to się rozwinie to podatki będą wpływały i kasa się znajdzie

        • 5 0

      • Zawsze można postawić bramki i pobierać opłatę za przejazd żebyś nie narzekał na koszty utrzymania

        • 2 2

    • tylko jeszcze jelopy

      Musza nauczyc sie wolniej jezdzic...
      Inaczej bedzie jak z ksiezna Diana w tunelu paryskim....

      • 1 5

    • Trzeba wprowadzić spore opłaty.za przejazd

      bez komentarza

      • 2 5

  • (48)

    Super. Szkoda, że ścieżka rowerowa się nie zmieściła, ale dobre i to.

    • 131 97

    • (18)

      Rowerzyści przeginają wszędzie chcą jeździć. Może na autostrady ich wpuścić jeszcze

      • 62 62

      • Skoro w innych krajach Europy, to standard... (17)

        ...to dlaczego u nas miałoby tego zabraknąć?
        No tak ale Polska to jedynie preria Europy ;-/

        • 44 40

        • gdzie w EU masz sciezke w tunelu?

          • 57 18

        • (8)

          jakoś nigdzie w Europie nie widziałem rowerzystów na autostradach i drogach przyspieszonego ruchu

          • 42 18

          • (2)

            Do niedawna nie widziałeś też autostrad w Polsce. Natomiast ścieżka rowerowa, w ogóle nie mieści si w głowie ludziom epoki PRL-u

            • 26 14

            • Człowieku, ja jestem jak najbardziej za ścieżkami rowerowymi ale nie w tunelu! (1)

              Naprawdę miałbyś przyjemność z jazdy rowerem w miejscu gdzie koncentracja spalin w powietrzu jest tak wysoka. Tunele mimo różnych systemów wentylacyjnych to przestrzenie o dość ograniczonej wymianie powietrza.

              • 8 2

              • jakby zrobili ścieżkę w tunelu to...

                ...rowerzyści mówili by: kto mądry w tunelu robi ścieżkę dla rowerów przecierz tam sie nie da jeździć... jak nie zrobili to mówią: czemu tam jej nie ma... w żadnym kraju UE i w ogóle raczej na świecie nie ma ścieżek w tunelach i nie będzie bo to przede wszystkim niebezpieczne ze względu na prędkość jaka będzie tam dozwolona i ilość spalin pomimo wentylacji... a zresztą i tak nawet jakby zrobili tam ścieżkę to i tak znalazłoby się paru idiotów co jeździli by ulicą...już na armii krajowej czyli trasie w-z czy też obwodnicy już widziałem śmiałków z rowerami... aż miło patrzeć jak policja wlepia mandat.

                • 8 2

          • tez nie widzialem, ale czytajac niektore komenty mam wrazenie, ze jak zaczniesz zrec cebule na sniadanie, obiad i kolacje to zaczniesz widziec.

            • 11 4

          • ja widziałem kilka tysięcy rowerzystów na A1

            w okresie gdy jej budowa była prawie ukończona, ale nie była jeszcze oddana do użytku

            • 7 3

          • w Europie nie

            w USA mogą jeździć poboczami autostrad. Ale tam jest dyscyplina większa niż w Niemczech.

            • 6 3

          • ale te tunel do nich nie należy

            • 1 1

          • a ten tunel do droga szybkiego ruchu tak z ograniczeniem do 50 km/h?

            • 2 1

        • (6)

          Gdzie w Europie można jeździć rowerem po autostradach?
          A co do tunelu, to przepisy budowlane zabraniają łączenia ruchu samochodowego z rowerowym i pieszym w jednej nitce, więc dla rowerów i ewentualnie pieszych musiałaby być trzecia nitka wiercona. I to też nie jest tylko polski wymysł.

          "No tak ale Polska to jedynie preria Europy ;-/"

          Wiesz co oznacza słowo preria czy na to też rozumku zabrakło?

          • 19 3

          • dlatego nasz Pan Prezes Jaroslaw, zmieni to prawo!
            do boju PiSlamscy separatysci!

            • 10 4

          • Gdzie w Europie ? (1)

            W Szczecinie ulica "Autostrada Poznańska" dopuszczona do ruchu rowerów.

            • 2 7

            • O czym ty bredzisz? Przecież ta ulica w Szczecinie "autostradą" to jest tylko z nazwy ulicy a nie z klasy drogi.

              • 3 1

          • (2)

            przepisy zabraniają które niby przepisy?

            • 1 5

            • (1)

              Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie.

              Przeczytaj a potem komentuj.

              • 4 0

              • przeczytaj i zrozum, a potem komentuj

                tunel przewidziany wyłącznie do ruchu pojazdów rzeczywiście nie może mieć chodnika ani ścieżki rowerowej - gdyż po ścieżce rowerowej w razie braku chodnika mogą poruszać się piesi. Natomiast ruch rowerowy jest kategoryzowany pod tym samym rodzajem ruchu, co ruch motocykli - można go zabronić tylko, ustalając kategorię drogi A lub S, ewentualne G lub GP z ustaloną prędkością minimalną. Rozporządzenie nie wspomina o pasach rowerowych i w wielu miejscach jest nieprecyzyjne, wręcz dziurawe.

                • 1 3

    • z rowerem idz na prom (16)

      w tunelu trzeba poruszać się szybko

      • 21 22

      • (10)

        Chętnie popłynę promem, ale w soboty i niedziele promy nie kursują a wtedy mam czas aby wybrać się do Wisłoujścia, na Westerplatte lub Stogi.

        • 25 12

        • O jeju jeju.

          • 11 22

        • Autobus (8)

          Będą autobusy, wsiądziesz na jednym brzegu wysiądziesz na drugim. Nie róbmy problemów gdzie ich nie ma. Dla rowerów trzeba by drążyć osobny tunel obok. Po kiego grzyba podnosić dodatkowo koszta. Nie jest to tunel pod główną arterią.

          • 26 12

          • (7)

            Nie po to jeżdżę rowerem, żeby go wozić autobusem

            • 14 26

            • (4)

              Nie po to jeździ autobus, żebyś Ty jeździł rowerem.

              • 32 14

              • (2)

                Nie po to jezdzi autobus, abys ty jezdzil samochodem.

                Czytam te komentarze i sie zastanawiam...

                W tym kraju nie bedzie normalnie.
                Przez was.
                Nie jezdze rowerem; nie mam samochodu, poruszam sie autobusami i na nogach, stac mnie na auto jak i rower, posiadam prawa jazdy kat.A,B, C+E, ale nie potrzebuje.
                Nie mam urazy do rowerzystow na chodniach, do parkujacych aut na chodnikach do glosnych motocykli jadacych 80km/h czy co tam wam jeszcze zycie psuje
                Widocznie w porownaniu do was jestem UPOSLEDZONY.

                Najwidoczniej rowniez sa to prawdziwe problemy... Tfu, nie lubie tych slow, MOICH RODAKOW, polecam psychologa albo mieszkanie w anglii, albo nie, dosc wstydu juz tam przyniesliscie. Wszedzie za was trzeba sie wstydzic.
                A teraz chamy i prostaki. Żryjcie sie sami, smacznego.
                Buractwo pieprzone.

                • 14 4

              • I na końcu świetnego wywodu wszystko schrzaniłeś.

                • 8 2

              • Ale dziś wieje.

                Najpierw napisze coś mądrego.
                Połowa moze być większa i mniejsza.
                Połowa małego fiata jest mniejsza od połowy dużego fiata. Dziękuje.

                A teraz temat.
                Szkoda pisania, bydło nie zrozumie, musiał byś to zobrazować w śmiesznym prostym obrazku. Daje palca sobie uciąć że ta większa połowa nie da rady przeczytać tak długiego tekstu gdy nie ma w nim obrazków.
                Ale jeśli trafisz do 1% to i tak sukces.

                Pozdrawiam.

                • 0 0

              • autobus jeździ bo tak wymyślił jakiś debil a ja to olewam rozumiesz to?Idioci widzą że zbudowali badziew więc chcą ratować twarz w żałosny sposób

                • 0 11

            • To jedź dookoła

              jak się mocniej zmęczysz to nie będziesz miał ochoty na siedzenie przed kompem i narzekanie.

              • 0 0

            • Ale po to jeździsz rowerem żeby pływać promem?

              Idź się leczyć

              • 0 0

      • zlikwidowac prom (2)

        po co, skoro będzie tunel

        • 9 5

        • (1)

          Zlikwidować prom i tunel. Wybudować tylko ścieżkę rowerową.

          • 20 3

          • Zlikwidować prom , tunel i ścieżkę rowerową. Wybudować Biedronkę.

            • 12 2

      • prom będzie zlikwidowany.

        • 6 5

      • kto Ci to powiedzial?

        Tunel przy lotnisku Heathrow w Londynie - ograniczenie do 30 mil.

        I to nie jedyny przypadek. W tunelu masz sie poruszac bezpiecznie, bo jakikolwiek wypadek jest niezwykle niebezpieczny i kosztowny.

        • 18 1

    • Wykopie się obok, tylko dla rowerzystów i po problemie!

      • 7 6

    • mogła się zmieścić i ścieżka i chodnik (7)

      miasto nie chciało. Chociaż prędkość projektowa wynosi 50km/h - to droga jest klasy G. Przy klasie niższej, bez obniżania prędkości - możnaby wpuścić tam pieszych i rowerzystów na prawe chodniki awaryjne (bo na lewe i tak by się nie dostali). Dlaczego więc klasa G? Żeby ładnie wyglądało na papierze.

      • 2 9

      • (6)

        Nie miasto nie chciało, tylko przepisy nie pozwalają. Pokażesz jakiś tunel na świecie, gdzie w jednej nitce miałbyś ruch samochodów, rowerów i pieszych?

        • 10 2

        • (2)

          przepisy nie pozwalają tak?To dlaczego inny przepis nakazuje rowerzyście zapalenie świateł w tunelu?Proszę sobie poszukac takich tuneli w Europie i jest ich sporo

          • 2 5

          • (1)

            Umiesz czytać ze zrozumieniem? Przepisy zabraniają, aby w jednej nitce był ruch samochodowy i rowerowy z pieszym, natomiast nie ma nigdzie zakazu poruszania się rowerem w tunelach jako takich. Są przecież osobne tunele dla pieszych i rowerzystów, i wtedy masz nakaz zapalenia światła.

            • 3 0

            • zabrania się jedynie łączenia ruchu pieszego, kolejowego, tramwajowego i kołowego w jednej komorze tunelu

              ścieżka rowerowa nie może powstać w tunelu drogowym, ponieważ prawo dopuszcza ruch pieszych po ścieżce w razie braku chodnika. Jednocześnie tunel musi obsługiwać cały ruch, jaki jest do niego doprowadzony - czyli na drodze kategorii niższej niż G rowerzyści mogą się poruszać tunelami. Tunel nie może być kategorii niższej, ani wyższej niż droga do niego doprowadzona (chyba, że zachodzi etapowanie inwestycji - wtedy nawet kierunki ruchu mogą być w jednej przestrzeni tunelu). Czyli wszystko się rozbija o klasę drogi, która od Hallera do POG jest drogą główną, a nie zbiorczą.

              • 1 0

        • cytat proszę (2)

          jeden z inżynierów na dniu otwartym mówił wprost, że żaden przepis nie zakazuje ruchu rowerów w tunelu. Miasto jako zamawiający nie chciało ruchu rowerów po chodnikach awaryjnych.

          • 0 4

          • (1)

            Następny jełop co nie rozumie słowa pisanego bądź mówionego. Tak, żadne prawo nie zakazuje ruchu rowerów w tunelu jako takim, natomiast prawo nakazuje separację rodzajów ruchu w tunelu, czyli dla pieszych i rowerzystów musiałaby być osobna nitka.

            Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie.

            §60.2
            Poszczególne kierunki ruchu bądź jego rodzaje powinny być umieszczone w osobnych tunelach...

            §88.1 Obiekt mostowy lub tunel, w zależności od potrzeb, przeznaczenia i usytuowania, powinien mieć w szczególności:
            4) chodnik, z wyjątkiem tunelu do ruchu pojazdów
            5) ścieżkę rowerową, z wyjątkiem tunelu do ruchu pojazdów

            • 5 1

            • to chyba ty nie rozumiesz

              tunel musi obsłużyć taki ruch, jaki do niego dojeżdża - z zastrzeżeniem, że ścieżka rowerowa oraz chodnik nie mogą się znajdować w jednej komorze z drogą (nie dotyczy starych tuneli). Jeżeli jednak droga dojazdowa pozwala na ruch rowerów - mogą się one poruszać tunelem. Jezdnią. Tutaj droga dojazdowa na to nie pozwala - z woli miasta jest drogą kategorii wyższej i ruch rowerowy musi być oddzielony. Na drodze zbiorczej cały ruch pojazdów (w tym rowerów) jest traktowany jako lokalny i jako taki może się odbywać bez separacji. Takie mamy zawiłości prawa.

              • 1 2

    • to nie Chiny albo Indie gdzie jest duzo rowerow.. (1)

      • 5 5

      • Ani Dania, ani Holandia...

        • 6 2

    • No karwakawka szkoda tej ścieżki niema a jeszcze tor bobslejowy można by zrobić

      • 3 0

  • a ile utrzymanie rocznie Stadionu? (19)

    z 40 mln najmniej

    • 91 43

    • 7 mln zł (12)

      • 4 5

      • To jedynie opłąty eksploatacyjne. (7)

        Zobowiązania wobec miasta są skrzętnie umarzane lub przeniesione na miejskie spółki powołane specjalnie pod przygotowania pod EURO 2012 a funkcjonujące do teraz ...

        O ile kwota rzędu 40 mln nie wiadomo skąd jest o tyle z pewnością jest to więcej niż 7 mln oficjalnie podawane (łatwo to sprawdzić po udostępnianych dokumentach).

        • 24 6

        • bzdury pleciesz, martw sie swoim stadionem aby ci słupy utrzymały dach (5)

          te kompleksy niektórych gdynian są juz znane w całej Polsce.

          Wiem ze mozna zazdrościc Gdańskowi takie wizytówki, którą nawet w czołowce Wiadomosci TVP nie ominęły, ale bez przesady...

          • 18 29

          • Człowieku o czym ty do mnie ? (3)

            Sugeruję tobie przed zabraniem głosu abyś spojrzał w ogólnodostępne dokumenty a nie jak typowy leming nadstawiał pierś 'za najjaśniejsze słońce peru i europy'.

            Mieszkam 20 minut marszu o stadionu.

            W dokumentach związanych z budżetem miasta (za lata ubiegłe) wyraźnie widać pozycje związane z dotacjami i umorzeniami dla spółek miejskich w tym dla zarządzającej stadionem !

            • 20 8

            • bylby plus, gdyby nie znowu ten oklapany "leming" (2)

              znajdzcie inne slowo wreszcie, bo "leming" jest zalosne. Dodatkowo to wymyslone i propagowane przez Hofmana okreslenie.

              Uzywajac go uznajesz go za swojego intelektualnego guru.

              Pozdrawiam

              • 12 10

              • leming niezadowolony ze jest lemingiem:)

                • 10 7

              • FLAMING

                Może być?

                • 6 1

          • Ten stadion w Gdyni też przynosi straty

            Jak cała ta żenująca piłka nożna

            • 22 5

        • Przypomnijmy: aby wybudować stadion na Euro 2012 władze Gdańska ustanowiły miejską spółkę BIEG, która stała się właścicielem 3/4 stadionu. Dzięki temu BIEG musiał opłacić swoją część w wysokości 375 mln zł, a że nie miał pieniędzy, to jego dług gmina sprzedała konsorcjum czterech banków. Te na mocy umowy forfaitingowej spłaciły należności Gdańskowi, a wykonawcy stadionu dostali swoje wynagrodzenia. W zamian przez 15 lat BIEG miał bankom spłacać raty. Obecnie wynoszą one około 43 mln zł rocznie. Łącznie za 375 mln zł wyłożonych przez banki BIEG ma oddać ponad 600 mln zł

          • 12 4

      • ale na Krawitza pewnie przyjdziesz! (3)

        wtedy nie będziesz narzekał

        • 7 12

        • no jasne,

          żeby zobaczyć Krawitza to może Port Lotniczy wybudujemy?

          • 18 4

        • Kravitz bedzie w Ergo Arenie, a nie na stadionie (1)

          • 4 2

          • leming nie widzi róznicy miedzy halą a stadionem hala sie przydaje ale stadion dziurawy nie!

            • 3 8

    • ... (1)

      Pińcet powiem. A co tam !!!

      • 3 1

      • papier 500 i sciana jak szklo!

        - e, lepiej kartno-gips i po szybkosci siateczka

        • 1 0

    • ??? (2)

      No i co z tego? Jest to swietny stadion ,uwazany za jeden z najlepszych w Europie.Glupi malkontent.

      • 9 4

      • leming a to ze najlepszy jest to kto ci powiedział budyń:) Podobnie ze pendolino najlepsza:) (1)

        • 4 10

        • Opisz dokładnie , co oznacza słowo : leming .

          • 2 1

    • 40 milionów to kwota jaką oficjalnie podał rząd za utzymanie stadionu narodowego!!

      Ten w Gdańsku jest taki sam podaje ze 40 milionów rocznie bo POlitycy i budyń w Gdańsku jeszcze ani razu prawdy nie napisały.Dodatkowo budyń wpakował około 15 milionów naszych podatków w speudo atrakcje przy stadionie!! 5 milionów to koszt jego kolesiów co niby nim zarządzają.I dla przypomnienia 15 milionów długu narobiła lechia gdy miała ten stadion i budyń ten dług zapłacił z naszych podatków!!Firma PGE która doklada kase to firma państwowa z aszych podatków dokłada do stadionu!Budyń ani razu nie podał rozliczenia ile straty przyniosły koncerty gwiazd emerytek. Bo skoro Madonny narobił 5 milionów straty na narodowym to nic dziwnego ze te słabsze przyniosły wieksze straty.śrdnio po 30% biletów na koncerty rozdają urzedasom koesiom partyjnym budynia na koszt podatnika!

      • 6 7

  • na ponad 90 proc. (8)

    - czyli nawet do 100!
    - a na te pozostałe 10% to kiedy?

    • 27 14

    • to mowi rysiek t. (3)

      prezes społki BIEG 2012 i w sumie wszystkiego co robi miasto :)

      • 7 1

      • I w sumie wszystko co miał zbudować, zbudował (1)

        a tobie jak idzie?

        • 6 2

        • Ja miałem zbudować dom, spłodzić syna i zasadzić drzewo.

          Póki co wynajmuję klitkę, płodzę farmazony na forum i zasadziłem dziś klocka.

          • 17 1

      • Czyli pan Trykosko dalej BIEGNIE do EURO 2012 tylko że w innej spółce Gdańskie Inwestycje Komunalne.

        Euro 2012 minęło, to do nowej spółeczki trzeba było upchnąć swoich.

        • 0 0

    • Dokładnej daty na razie jednak nie poznamy. Dlaczego?

      Chcemy uniknąć sytuacji podobnej do tej podczas zakończenia budowy stadionu PGE Arena, kiedy jednoznaczny termin wskazaliśmy. Dotrzymanie go uniemożliwiły wtedy odbiory przez straż pożarną.

      A nie powinno być napisane wyraźnie odwrotnie: Dokonanie odbiorów przez straż nie było możliwe ze względu na brak gotowości do odbioru?

      • 9 2

    • celebrować będą do wyborów

      już dawno powinien być otwarty...

      • 1 6

    • Na 90%,czyli zawrócą co dziesiąty samochód.

      • 2 0

    • oj Trykosko Trykosko, podwykonawcy mają umowy aż do końca października

      jak pojedziemy 1 września, to będzie duży sukces.

      • 5 1

  • (11)

    Dlatego popieram od wielu lat strategie władz Gdyni. Im mniej wybudujemy tym mniej wydamy na utrzymanie. Bujajcie się Gdańszczanie z tym tunelem !

    • 65 106

    • Będziemy się bujeć kaszubie... a nie stać w miejscu !

      • 21 2

    • Dlatego nie budujemy przedłużenia

      obwodnicy pod torami do Hutniczej? dzieki, od razu mi lepiej.

      • 26 1

    • Masz rację. Też jestem za.

      Ale jak już musimy gdzieś wydać jakieś pieniądze, to niech "budują" coś czego nie będzie trzeba utrzymywać, bo nikt z tego nie będzie korzystał.
      Na przykład - lotnisko. O!

      • 16 1

    • Trójmiasto, powinno sie w całości rozbudowywać.

      - to jest słaba wiadomość.

      • 1 4

    • A wy se zbudujcie 2 lotnisko :)

      • 8 0

    • zal ci dusze sciska ze my mamy

      • 2 0

    • Wy nie wydajecie wogóle na cele rozwojowe tylko na lotnisko widmo hahaha

      Wy nie wydajecie wogóle na cele rozwojowe tylko na lotnisko widmo hahaha, koszty
      budowy swoje, a gdzie jeszcze kary unijne, oj będziecie spłacać

      • 6 1

    • sam sie bujaj razem z gdynia pajacu

      • 3 0

    • mam nadzieję że buraku ze śledziem odlecisz ze swego lotniska

      • 3 0

    • gdynia to kaszubska wiocha z kolizyjnymi przejazdami przez tory kolejowe, IX wiek. :D

      • 0 0

    • i dlatego Gdynia tonie w korkach a Gdansk..

      Jest najmniej zakorkowanym dużym miastem w Polsce. Juz po budowie obwodnicy płd. widać różnicę gdy od strony południa chce się wjechać do miasta np. o 16. Kiedyś w ogóle nie było to do zrobienia bez pol godziny straty.

      Tunel jest mega potrzebny i całkowicie przyczyni się do rozładowania centrum.

      • 0 0

  • ZDiZ zarządza tunelem? (18)

    Kiedy pierwsze progi zwalniające?

    A TERAZ KRETA (TBM) PUŚCIĆ POD PACHOŁEK!!!
    Obiecaliście budowę do 2001 roku!!!

    • 95 26

    • A po co ten tunel? (14)

      • 13 16

      • (5)

        To będzie wotum złożone u stóp Świętej Przepustowości

        • 24 3

        • Amen! Odmówmy teraz krótką modlitwę do Przenajświętszego Samochodu. (4)

          Wozie nasz,
          Któryś jest "w gazie",
          Święć się marka Twoja,
          Bądź wolna prawa Twoja,
          Jako na jezdni,tak i na parkingu.
          Paliwa taniego powszedniego zalej się Tobie pod korek,
          I odpuść nam nasze winy, jako że przecież wszyscy inni tak jeżdżą,
          I nie wódź nas na niezmotoryzowanie,ale nas zbaw od zbiorkomu.
          Przegląd techniczny racz przejść,choć światłość zewnętrzna ma braki. Niech odpoczywasz na parkingu bezpłatnym strzeżonym. Auto.

          • 15 14

          • (3)

            No cóż, tak długo, jak komunikacja zbiorowa w Gdańsku nie będzie na tyle atrakcyjna, by stanowić choćby w niewielkim procencie alternatywę wobec samochodu...

            • 1 10

            • napisz co potrzeba jeszcze zrobić, co ewentualnie zmienić (2)

              rzucać hasła każdy może ale poprosimy o konkrety, konkrety

              • 8 3

              • jeden bilet na trójmiasto (1)

                • 5 4

              • Już jest

                Metropolitarny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej taki wydaje - miesięczny, 24 h i 72 h, ale nikt o tym nie i nikt nie potrafi go kupić i nikomu się jego cena niepodoba, więc wszyscy udaja że go nie ma.

                • 1 0

      • Po pieniądze

        • 8 0

      • a po to (6)

        aby ruch samochodowy z Gdyni, Sopotu na Warszawę zniknął z sprzed dworca głównego w Gdańsku i Huciska. Poza tym, aby ruch towarów z Nowego Portu nie przeciskał się przez centrum, tylko od razu jechal na obwodnicę południowa a dalej na warszawę lub Łódź Katowice. Paradoksalnie zbliża to możliwość zwężenia Powala Przedmiejskiego i zburzenia estakady na Okopowej, gdyż nie będzie ona potrzebna

        • 15 8

        • od tego masz obwodnice poludniowa i zachodnia.

          Kropka. Wyrzucac ruch tranzytowy z miasta, nie budowac w miescie dla niego autostrady.

          • 10 3

        • (4)

          zastanawiam się, co mogłoby mnie skłonić do jazdy z Gdyni do Warszawy przez Oliwę, i chyba tylko zamknięcie Obwodnicy z powodu wypadku.

          • 5 5

          • (3)

            Bo ta droga nie jest dla Ciebie. Ja mieszkam na Przymorzu i skorzystam z niej jadąc na Warszawę, omijając tym samym Centrum Gdańska (okolice dworaca PKP).

            • 13 1

            • (2)

              Pytanie tyczyło się tunelu pod Pachołkiem, a nie tunelu pod Martwą Wisłą.

              • 2 3

              • Asz Ty Qupi jestes. . . (1)

                Wg Twojego myslenia to po co Obwodnica z Osowej do Gdyni?
                Przeciez ja jadę z Wrzeszcza i mnie nie jest potrzebna tamta czesc obwodnicy.
                To co, zamykamy???:)

                • 2 1

              • Zastanawiam się po prostu, co tunel pod Pachołkiem, o którym w tym fragmencie dyskusji najwyraźniej jest mowa, ma wspólnego z rozładowaniem ruchu z Gdyni na Warszawę pod Lotem. O tym, by coś zamykać by czegoś nie budować nie wspomniałem nawet, więc obawiam się, że trafiłeś/aś kulą w płot.

                • 1 0

    • (2)

      A za 2 lata strefa 30 i skrzyżowania równorzędne - średniowiecze ....

      • 10 10

      • bez takich rozwiązań jazda z prędkością mniej niż 12 km/h w permanentnym korku

        czwarty świat....(naprawdę chcesz, by w Gdańsku było jak w Kalkucie?)

        • 10 1

      • w godzinach szczytu na drogach z "70" strefa "tempo 20" robi się sama

        • 2 1

  • EEeee nie opłaca się (5)

    Zlikwidować !!!

    • 47 16

    • a w gdyni tunelu nie ma haha. a obiecął wam przecież zamiast puckiej (1)

      zapomnieliście?

      • 9 1

      • kto obiecał i kiedy?

        • 0 2

    • zasypać w całości

      a potem jeszcze raz wydrązyć, tak by zmieściła się ścieżka rowerowa + barierki i ekrany dźwiekochłonne

      • 8 2

    • to POlska specjalnosc 5 razy przerabiac zamiast raz dobrze wykonac!

      ale w maju maraton gdański na pewno puści biegaczy tunelem :)

      • 0 5

    • Sam sie zlikwiduj debilu

      • 0 1

  • Czy w tych opłatach rocznych (2)

    są ukryte premie i nagrody zarządu ?
    Jesli tak to żadne koszta dla podatników .

    • 58 10

    • co ty naiwny jestes myslałes ze niesa 1,8mln to kwota najmniejsza (1)

      i mozna ja dowolnie rozciagac jak gume .dlatego to worek bez dna a raczej tunel:)

      • 2 2

      • 3 zatrudnionych

        Ciekawe czyja rodzina lub pociotki :)

        • 0 1

  • Tylko 3 lata gw na obiekt za prawie miliard? (5)

    Głupie mieszkanie ma obecnie minimum 5 lat gwarancji, a co dopiero Taka inwestycja....
    Skończy sie jak z śmietniskiem, 250mln wydane i brak odpowiedzialnych?

    • 88 13

    • gwarancja jakości 60 miesięcy od zakończenia odbiorów.

      redaktor słabo sprawdził

      • 17 0

    • Skoro jest gwarancja, to po kiego ch... mamy płacić za konserwację? (3)

      • 5