• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1,8 mln zł rocznie na utrzymanie tunelu pod Martwą Wisłą. Otwarcie na 90 proc. w czerwcu

Maciej Naskręt
9 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Główny wjazd do tunelu pod Martwą Wisłą od strony Węzła Marynarki Polskiej.
  • Wiadukt dla sieci technicznych nad główną jezdnią prowadzącą do tunelu.
  • Gotowy Węzeł Marynarki Polskiej położony nieopodal PGE Areny.
  • Stropy prefabrykowane, na które zostanie w tunelu drążonym umieszczona jezdnia = nawierzchnia asfaltowa.
  • Wiadukt drogowy nad główną jezdnią do tunelu, a w głębi przejście dla pieszych.
  • Konserwacja ścian zjazdu do tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Zjazd do budowanego tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Gotowe są już zjazdy i główna jezdni dojazdowa do tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Dojście do tunelu dla pieszych przy Węźle Marynarki Polskiej.
  • Dojście do tunelu dla pieszych przy Węźle Marynarki Polskiej.
  • Tunel dla pieszych przy Węźle Marynarki Polskiej.

Utrzymanie tunelu pod Martwą Wisłą pochłonie rocznie 1,8 mln zł. Na 90 proc. pojedziemy tunelem w czerwcu. ZDiZ, który będzie zarządzał tunelem, zatrudnił już trzy spośród planowanych 10 osób do jego obsługi.



Mijają trzy lata i trzy miesiące od podpisania umowy na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Do dziś firmie OHL udało się m.in. wybudować Węzeł Marynarki Polskiej, a także wydrążyć maszyną TBM obie nitki tunelu. Od ponad pół roku trwa budowa przejść ewakuacyjnych pomiędzy obiema nitkami, a także montaż prefabrykatów, na których zbudowane zostaną jezdnie.

Na ponad 90 proc. otwarcie tunelu w czerwcu

Przypomnijmy, że według zapisów umowy, prace w tunelu miały zakończyć się w październiku 2014 r. Tyle tylko, że upadłość Hydrobudowy, czyli partnera OHL przy tym kontrakcie, znacznie opóźniła prace budowlane. Gdańskie Inwestycje Komunalne, które są inwestorem tunelu, nie naliczają jednak wykonawcy kar umownych za opóźnienie. Z drugiej strony inwestor nie dopuszcza też wzrostu wynagrodzenia dla wykonawcy powyżej ustalonego w przetargu.

Realny termin oddania do ruchu tunelu pod Martwą Wisłą to czerwiec 2015 r. - Na ponad 90 proc. jestem pewien, że nastąpi to w tym okresie - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki miejskiej GIK.

Dokładnej daty na razie jednak nie poznamy. Dlaczego?

- Chcemy uniknąć sytuacji podobnej do tej podczas zakończenia budowy stadionu PGE Arena, kiedy jednoznaczny termin wskazaliśmy. Dotrzymanie go uniemożliwiły wtedy odbiory przez straż pożarną. W przypadku tunelu chcemy być pewni, że wszystko wykonano z najwyższą starannością i dopiero, gdy będziemy tego pewni, podamy do publicznej wiadomości dokładny termin otwarcia obiektu - tłumaczy Trykosko.

Tłumy podczas październikowego dnia otwartego tunelu


Urzędnicy szacują koszty utrzymania tunelu

Tymczasem urzędnicy szacują koszty utrzymania tunelu pod Martwą Wisłą. Poznaliśmy je dzięki zarządzeniu prezydenta Gdańska, które dotyczy limitu zadłużenia, jakie w 2016 r. mogą wygenerować poszczególne jednostki budżetowe. Wśród nich jest Zarząd Dróg i Zieleni, który będzie zarządzał tunelem pod Martwą Wisłą.

Według prognoz 1,5 mln zł rocznie pochłonie utrzymanie instalacji elektrycznych i automatyki, w tym m.in. wentylacji i oznakowania elektronicznego obiektu. Z kolei 300 tys. zł pochłoną prace przy konserwacji instalacji przeciwpożarowej i odwadniającej. W sumie daje to 1,8 mln zł rocznie.

Nie jest to jednak kwota ostateczna, bowiem tunel będzie wymagał też tzw. bieżącego utrzymania, czyli sprzątania, w tym usuwania piasku z jezdni, czy mycia znaków, a także, w razie potrzeby (szczególnie na wlotach), odśnieżania. Należy też go ubezpieczyć, co może tylko podwoić koszty.

W kolejnych latach koszty utrzymania będą prawdopodobnie rosły. To głównie z uwagi na fakt zakończenia trzyletniej gwarancji powykonawczej dla obiektu. Od tej pory wszelkie usterki będą usuwane z pieniędzy budżetu miasta.

Zobacz spacer wydrążonym tunelem w ubiegłym roku


Pierwsi pracownicy tunelu już zatrudnieni

Co ciekawe, pierwsi pracownicy, którzy będą pracować w tunelu pod Martwą Wisłą, zostali już zatrudnieni. W ubiegłym roku ZDiZ obsadził trzy stanowiska "inspektora do spraw utrzymania instalacji i obsługi systemu monitoringu tunelu pod Martwą Wisłą".

- Ich głównym zadaniem jest teraz organizacja pracy w tunelu. System pracy będzie oparty o doświadczenia z innych miast, w których tunele drogowe funkcjonują od lat - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ.

Według wstępnych założeń po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą ma być przy jego obsłudze zatrudnionych ok. 10 osób. Będą pracować w trybie zmianowym przez całą dobę.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (302) 6 zablokowanych

  • moment, moment ! (2)

    zaokrąglić do 2mln !!!
    Proszę do kosztów dopisać 200tyś rocznie opłaty manipulacyjnej
    Powołać mnie jako kierownika do spraw manipulacji
    Wyznaczyć mi pensję 16,7 tyś miesięcznie
    Na pewno przyda się taka osoba jak ja i wszyscy będą zadowoleni !

    • 14 6

    • Co to jest "tyś"? (1)

      • 7 0

      • tyś to kolega rysia i pysia

        • 9 1

  • Teraz dokonczyc całą Droge Zieloną (1)

    tylko wtedy tunel ma sens

    • 11 9

    • Raczej dokończyć Trasę Słowackiego (Nowa Kościuszki i Nowa Uczniowska)

      • 1 4

  • WARUNKI KONTRAKTU TO CHYBA ŻART (1)

    To jakaś kpina:
    - Etaty do obsługi tunelu pomimo jego otwarcia dopiero za minimum pół roku już obsadzone - 10 osób nawet ze średnią krajową to kasa rzędu 0,3 mln pln za pół roku
    - Zero naliczania kar umownych - mogli chociaż urwać z 10 letnie koszty utrzymania - czyli z 18 mln zł, co przy wielkości inwestycji znaczy tyle co nic. Upadłość podwykonawcy nie zwalnia z ukończenia dzieła. Czyli sukcesem dla Miasta nie jest naliczanie kar, tylko brak podwyżki. Super dział prawny w UM
    - 3 lata gwarancji - zwykłe mieszkanie od dewelopera ma 5 lat. Przy tak nowatorskiej budowie i problemach geologicznych - 3 lata gwarancji to prawdziwe szczęście dla wykonawcy. Miasto bogate - za wszystko zapłaci

    • 15 8

    • Tunel przed otwarciem trzeba odebrać, ludzi przeszkolić itp.

      I nie dziesięć osób, tylko trzy. Naucz się czytać.

      • 5 3

  • rzecznik ZDiZ...

    ... jest mistrzynią świata w udzielaniu wypowiedzi z których nic nie wynika.

    • 11 3

  • Hej maruderzy (3)

    Jeszcze nie przeczytalem ile przedszkoli zlobkow i basenow moznaby wybudowac, opindalacie sie.

    • 14 9

    • (2)

      tobie staje jak ci tata daje na mercedesa i na kino z dziewczyna,synalku bogatego tatusia,sam nic nieosiagnales

      • 3 3

      • Znasz mnie ze tak piszesz? (1)

        Pudlo, nieszczesliwy , sfrustrowany czlowieku.
        Utrzymanie wszystkiego kosztuje, ale chyba lepiej utrzymywac bardzo potrzebny tunel niz np airport kosakowo

        • 5 3

        • jestem bardzo szczesliwy! Zgadzam sie ale nie za 3razy zawyzone,zmyslone koszta,nieogarniasz tego? Ze to pic na wode te 1,8mln tak jest ze wszystkim w polsce,fonanny,drogi,budynki,jak sie wydaje nie swoja kase to tak to wyglada.

          • 2 4

  • haha kalkulacje z kosmosu (2)

    buhaha jak mnie zawsze smiesza te ich wyliczenia! 1,8 mln z czego 10% to zeczywiste koszta a reszta dla jakichs cwanych panow do portfela! Ja za tyle moge myc te znaki w tunelu i zamiatac piasek do konca zycia

    • 12 6

    • I przez 24 godziny na dobę? No,no. To chyba razem ze szwagrem? (1)

      PS. Kup słownik, bo RZECZYWIŚCIE słabo u ciebie z ortografią.

      • 1 4

      • nie z bratowa a nawet jak bym napisal poprawnie to tacy jak ty i tak nie zrozumieja.

        • 4 3

  • Pikuś....

    Warszafka musi wydać corocznie 80 milionów na utrzymanie muzeum żydowskiego. Masakra

    • 14 4

  • Dlatego tunele powinny być płatne jak w Norwegii

    Niby tacy bogaci a wiele dróg jest płatnych i w tym spora część tuneli.

    • 12 14

  • Zawyżanie kosztów to standardowa procedura w okradaniu podatnika

    • 14 5

  • zasypać (4)

    Co takiego ? W gospodarce liberalnej tunel będzie deficytowy ? Nie będzie na siebie zarabiać ? ZAMKNĄĆ !!! Tak jak stocznie, kopalnie, dalmory, skoki, pgr-y, cukrownie itp itd

    • 11 9

    • zasypac

      dokladnie niech podjarana rzeczniczka kaczmarkowa go teraz zakopie pichem z plazy na stogach albo bydyn niech smiecie z szadolek tam w sypie.

      • 2 4

    • zdajesz sobie sprawę

      z tego że utrzymanie wszystkich dróg kosztuje? i mostów i kanalizacji , szkół szpitali przedszkoli - po to się płaci podatki aby te z założenia deficytowe inwestycje przeprowadzić...
      u nas słowa liberalny prawica itp są bardzo dziwnie rozumiane - liberałami nazywa się socjalistów a prawicą narodowych socjalistów ...

      • 9 0

    • (1)

      Tyle, że tunel powstał z podatków zawartych w paliwie. Jak cena benzyny spadanie na stacji do 2 PLN/litr to wówczas będzie można mówić o tym, że inwestycja jest deficytowa. Tymczasem wpływy z podatków paliwowych są i tak wyższe niż środki przeznaczone na budowę nowych dróg i remont już istniejących.

      • 4 2

      • wpływy z podatków okołopaliwowych nie są wyższe niż koszty infrastruktury drogowej

        weź pod uwagę, że pod hasłem "akcyza" kryją się podatki od paliwa, papierosów i alkoholu. Na drogi idzie tak duża ilość kasy, że i tak tej akcyzy nie starcza. Co ciekawe, jest tam zawarta też akcyza za paliwa okrętowe i kolejowe.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane