• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1,8 mln zł rocznie na utrzymanie tunelu pod Martwą Wisłą. Otwarcie na 90 proc. w czerwcu

Maciej Naskręt
9 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Główny wjazd do tunelu pod Martwą Wisłą od strony Węzła Marynarki Polskiej.
  • Wiadukt dla sieci technicznych nad główną jezdnią prowadzącą do tunelu.
  • Gotowy Węzeł Marynarki Polskiej położony nieopodal PGE Areny.
  • Stropy prefabrykowane, na które zostanie w tunelu drążonym umieszczona jezdnia = nawierzchnia asfaltowa.
  • Wiadukt drogowy nad główną jezdnią do tunelu, a w głębi przejście dla pieszych.
  • Konserwacja ścian zjazdu do tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Zjazd do budowanego tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Gotowe są już zjazdy i główna jezdni dojazdowa do tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Dojście do tunelu dla pieszych przy Węźle Marynarki Polskiej.
  • Dojście do tunelu dla pieszych przy Węźle Marynarki Polskiej.
  • Tunel dla pieszych przy Węźle Marynarki Polskiej.

Utrzymanie tunelu pod Martwą Wisłą pochłonie rocznie 1,8 mln zł. Na 90 proc. pojedziemy tunelem w czerwcu. ZDiZ, który będzie zarządzał tunelem, zatrudnił już trzy spośród planowanych 10 osób do jego obsługi.



Mijają trzy lata i trzy miesiące od podpisania umowy na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Do dziś firmie OHL udało się m.in. wybudować Węzeł Marynarki Polskiej, a także wydrążyć maszyną TBM obie nitki tunelu. Od ponad pół roku trwa budowa przejść ewakuacyjnych pomiędzy obiema nitkami, a także montaż prefabrykatów, na których zbudowane zostaną jezdnie.

Na ponad 90 proc. otwarcie tunelu w czerwcu

Przypomnijmy, że według zapisów umowy, prace w tunelu miały zakończyć się w październiku 2014 r. Tyle tylko, że upadłość Hydrobudowy, czyli partnera OHL przy tym kontrakcie, znacznie opóźniła prace budowlane. Gdańskie Inwestycje Komunalne, które są inwestorem tunelu, nie naliczają jednak wykonawcy kar umownych za opóźnienie. Z drugiej strony inwestor nie dopuszcza też wzrostu wynagrodzenia dla wykonawcy powyżej ustalonego w przetargu.

Realny termin oddania do ruchu tunelu pod Martwą Wisłą to czerwiec 2015 r. - Na ponad 90 proc. jestem pewien, że nastąpi to w tym okresie - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki miejskiej GIK.

Dokładnej daty na razie jednak nie poznamy. Dlaczego?

- Chcemy uniknąć sytuacji podobnej do tej podczas zakończenia budowy stadionu PGE Arena, kiedy jednoznaczny termin wskazaliśmy. Dotrzymanie go uniemożliwiły wtedy odbiory przez straż pożarną. W przypadku tunelu chcemy być pewni, że wszystko wykonano z najwyższą starannością i dopiero, gdy będziemy tego pewni, podamy do publicznej wiadomości dokładny termin otwarcia obiektu - tłumaczy Trykosko.

Tłumy podczas październikowego dnia otwartego tunelu


Urzędnicy szacują koszty utrzymania tunelu

Tymczasem urzędnicy szacują koszty utrzymania tunelu pod Martwą Wisłą. Poznaliśmy je dzięki zarządzeniu prezydenta Gdańska, które dotyczy limitu zadłużenia, jakie w 2016 r. mogą wygenerować poszczególne jednostki budżetowe. Wśród nich jest Zarząd Dróg i Zieleni, który będzie zarządzał tunelem pod Martwą Wisłą.

Według prognoz 1,5 mln zł rocznie pochłonie utrzymanie instalacji elektrycznych i automatyki, w tym m.in. wentylacji i oznakowania elektronicznego obiektu. Z kolei 300 tys. zł pochłoną prace przy konserwacji instalacji przeciwpożarowej i odwadniającej. W sumie daje to 1,8 mln zł rocznie.

Nie jest to jednak kwota ostateczna, bowiem tunel będzie wymagał też tzw. bieżącego utrzymania, czyli sprzątania, w tym usuwania piasku z jezdni, czy mycia znaków, a także, w razie potrzeby (szczególnie na wlotach), odśnieżania. Należy też go ubezpieczyć, co może tylko podwoić koszty.

W kolejnych latach koszty utrzymania będą prawdopodobnie rosły. To głównie z uwagi na fakt zakończenia trzyletniej gwarancji powykonawczej dla obiektu. Od tej pory wszelkie usterki będą usuwane z pieniędzy budżetu miasta.

Zobacz spacer wydrążonym tunelem w ubiegłym roku


Pierwsi pracownicy tunelu już zatrudnieni

Co ciekawe, pierwsi pracownicy, którzy będą pracować w tunelu pod Martwą Wisłą, zostali już zatrudnieni. W ubiegłym roku ZDiZ obsadził trzy stanowiska "inspektora do spraw utrzymania instalacji i obsługi systemu monitoringu tunelu pod Martwą Wisłą".

- Ich głównym zadaniem jest teraz organizacja pracy w tunelu. System pracy będzie oparty o doświadczenia z innych miast, w których tunele drogowe funkcjonują od lat - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ.

Według wstępnych założeń po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą ma być przy jego obsłudze zatrudnionych ok. 10 osób. Będą pracować w trybie zmianowym przez całą dobę.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (302) 6 zablokowanych

  • Musicie zdążyć

    No panowie! musicie zdążyć przed wyborami albo będzie po premii.

    • 6 4

  • czas, który pozostał do momentu oddania tego tunelu (2)

    warto poświęcić na przygotowanie uspokojenia ruchu i tworzenie przejść dla pieszych na poziomie jezdni w ciągu ulicy Podwale Przedmiejskie i Wały Jagiellońskie.

    • 6 6

    • (1)

      Widzisz, mnie jako pieszego irytuje czekanie na zielone światło, gdy w tym czasie odjeżdża mi tramwaj.

      • 3 1

      • na Podwalu można będzie dać z automatu przejścia bez świateł

        mnie jako pieszego irytuje utrzymanie tuneli w zimie. Można nie dojść do tramwaju...

        • 1 1

  • Ciekawe czy opłata za przejazd tunelem będzie wynosić 2 czy 5 złotych. No bo skoro takie koszty utrzymania to trzeba płacić.

    • 3 5

  • Aż tyle! (2)

    I to po to,aby z Warszawy mieli łatwiejszy dojazd nad morze i do swoich letnich rezydencji.

    • 7 10

    • A kto Tobie broni jechać do stolicy ? też będziesz miał łatwiej.

      • 3 1

    • A tereny portu, tereny przemysłowe na Marynarki Polskiej, tereny stoczniowe to co? Lepiej żeby się transport ciężki pchał przez centrum Gdańska, czy może szybko przez tunel na POG? Pomyśl zanim coś napiszesz.

      • 3 1

  • będzie 9 menedzerów i jeden cieć :)

    • 8 3

  • no i wyszło szydło z\ worka (4)

    ten tunel to będzie przeklestwo dla mieszkańców Żabianki, Przymorza i Zaspy bo wszyscy jadący z Gdyni i Sopotu własnie tamtędy pojadą w kierun ku Warszawy

    • 8 5

    • jak oplate uiszcza

      • 1 0

    • (1)

      Trzeba by było mieć coś z deklem, żeby z Gdyni pchać się przez miasto do tunelu zamiast od razu na obwodnicę.

      • 5 1

      • to zależy

        jak ktoś jedzie z centrum Gdyni albo Orłowa, czy Sopotu to raczej pojedzie przez miasto niesety

        • 4 1

    • Lepiej

      tamtędy, przez blokowiska, niż w pobliżu nowych osiedli domów jednorodzinnych.

      • 3 1

  • Wprowadzić opłaty dla GA,GWE,GKA,GKS

    • 16 1

  • ale kanał...

    KRET JUŻ ZAJĘTY. WDZIĘCZY SIĘ PRZED MAPĄ POGODY.
    A PROGI ZWALNIAJĄCE NA PORZĄDNYCH DROGACH. NA DZIURAWYCH ZBĘDNE, SZKODA KASY....

    • 2 3

  • jakby był most (1)

    nawet zwodzony, to by nie było takich ogromnych wydatków co roku. No ale cóż, były pieniądze unijne do łyknięcia to miasto wykorzystało.

    • 3 10

    • Ile kosztowałoby utrzymanie zwodzonego mostu? Ale konkretnie, skoro wypowiadasz się z taką stanowczością. Do obsługi mostu nie jest potrzebny personel? Nie potrzeba zasilania?
      A tak poza tym, to wiesz, gdzie zaczynałyby i kończyły się najazdy i zjazdy na most o odpowiedniej wysokości?

      • 7 0

  • co to znaczy otwarcie na 90%???!!!
    albo coś jest otwarte albo nie...

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane