• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1,8 mln zł rocznie na utrzymanie tunelu pod Martwą Wisłą. Otwarcie na 90 proc. w czerwcu

Maciej Naskręt
9 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Główny wjazd do tunelu pod Martwą Wisłą od strony Węzła Marynarki Polskiej.
  • Wiadukt dla sieci technicznych nad główną jezdnią prowadzącą do tunelu.
  • Gotowy Węzeł Marynarki Polskiej położony nieopodal PGE Areny.
  • Stropy prefabrykowane, na które zostanie w tunelu drążonym umieszczona jezdnia = nawierzchnia asfaltowa.
  • Wiadukt drogowy nad główną jezdnią do tunelu, a w głębi przejście dla pieszych.
  • Konserwacja ścian zjazdu do tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Zjazd do budowanego tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Gotowe są już zjazdy i główna jezdni dojazdowa do tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Dojście do tunelu dla pieszych przy Węźle Marynarki Polskiej.
  • Dojście do tunelu dla pieszych przy Węźle Marynarki Polskiej.
  • Tunel dla pieszych przy Węźle Marynarki Polskiej.

Utrzymanie tunelu pod Martwą Wisłą pochłonie rocznie 1,8 mln zł. Na 90 proc. pojedziemy tunelem w czerwcu. ZDiZ, który będzie zarządzał tunelem, zatrudnił już trzy spośród planowanych 10 osób do jego obsługi.



Mijają trzy lata i trzy miesiące od podpisania umowy na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Do dziś firmie OHL udało się m.in. wybudować Węzeł Marynarki Polskiej, a także wydrążyć maszyną TBM obie nitki tunelu. Od ponad pół roku trwa budowa przejść ewakuacyjnych pomiędzy obiema nitkami, a także montaż prefabrykatów, na których zbudowane zostaną jezdnie.

Na ponad 90 proc. otwarcie tunelu w czerwcu

Przypomnijmy, że według zapisów umowy, prace w tunelu miały zakończyć się w październiku 2014 r. Tyle tylko, że upadłość Hydrobudowy, czyli partnera OHL przy tym kontrakcie, znacznie opóźniła prace budowlane. Gdańskie Inwestycje Komunalne, które są inwestorem tunelu, nie naliczają jednak wykonawcy kar umownych za opóźnienie. Z drugiej strony inwestor nie dopuszcza też wzrostu wynagrodzenia dla wykonawcy powyżej ustalonego w przetargu.

Realny termin oddania do ruchu tunelu pod Martwą Wisłą to czerwiec 2015 r. - Na ponad 90 proc. jestem pewien, że nastąpi to w tym okresie - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki miejskiej GIK.

Dokładnej daty na razie jednak nie poznamy. Dlaczego?

- Chcemy uniknąć sytuacji podobnej do tej podczas zakończenia budowy stadionu PGE Arena, kiedy jednoznaczny termin wskazaliśmy. Dotrzymanie go uniemożliwiły wtedy odbiory przez straż pożarną. W przypadku tunelu chcemy być pewni, że wszystko wykonano z najwyższą starannością i dopiero, gdy będziemy tego pewni, podamy do publicznej wiadomości dokładny termin otwarcia obiektu - tłumaczy Trykosko.

Tłumy podczas październikowego dnia otwartego tunelu


Urzędnicy szacują koszty utrzymania tunelu

Tymczasem urzędnicy szacują koszty utrzymania tunelu pod Martwą Wisłą. Poznaliśmy je dzięki zarządzeniu prezydenta Gdańska, które dotyczy limitu zadłużenia, jakie w 2016 r. mogą wygenerować poszczególne jednostki budżetowe. Wśród nich jest Zarząd Dróg i Zieleni, który będzie zarządzał tunelem pod Martwą Wisłą.

Według prognoz 1,5 mln zł rocznie pochłonie utrzymanie instalacji elektrycznych i automatyki, w tym m.in. wentylacji i oznakowania elektronicznego obiektu. Z kolei 300 tys. zł pochłoną prace przy konserwacji instalacji przeciwpożarowej i odwadniającej. W sumie daje to 1,8 mln zł rocznie.

Nie jest to jednak kwota ostateczna, bowiem tunel będzie wymagał też tzw. bieżącego utrzymania, czyli sprzątania, w tym usuwania piasku z jezdni, czy mycia znaków, a także, w razie potrzeby (szczególnie na wlotach), odśnieżania. Należy też go ubezpieczyć, co może tylko podwoić koszty.

W kolejnych latach koszty utrzymania będą prawdopodobnie rosły. To głównie z uwagi na fakt zakończenia trzyletniej gwarancji powykonawczej dla obiektu. Od tej pory wszelkie usterki będą usuwane z pieniędzy budżetu miasta.

Zobacz spacer wydrążonym tunelem w ubiegłym roku


Pierwsi pracownicy tunelu już zatrudnieni

Co ciekawe, pierwsi pracownicy, którzy będą pracować w tunelu pod Martwą Wisłą, zostali już zatrudnieni. W ubiegłym roku ZDiZ obsadził trzy stanowiska "inspektora do spraw utrzymania instalacji i obsługi systemu monitoringu tunelu pod Martwą Wisłą".

- Ich głównym zadaniem jest teraz organizacja pracy w tunelu. System pracy będzie oparty o doświadczenia z innych miast, w których tunele drogowe funkcjonują od lat - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ.

Według wstępnych założeń po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą ma być przy jego obsłudze zatrudnionych ok. 10 osób. Będą pracować w trybie zmianowym przez całą dobę.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (302) 6 zablokowanych

  • (1)

    Przejazd przez tunel powinien być płatny i tyle np. 2 zł.

    • 5 5

    • dla ciebie

      Dla Ciebie to i oddychanie powinno byc płatne!!!
      Nie po to płace podatki, żeby pozniej za wszystko płacic dodatkowo.

      • 2 1

  • TUNEL POD PACHOŁKIEM (1)

    Panie Adamowicz Osowa pamięta obietnicę jaką Pan składał podczas wyborów. Mam nadzieję, że nie okaże się Pan kłamcą i wybuduje tunel pod pachołkiem!

    • 4 6

    • a moze w ramach wielkiej głupoty tunel wzdłuz Wisły?

      lub tunel w tunelu, zagwarantowane w Ksiedze głupot Giunessa

      • 2 0

  • Gdynia

    W GDYNI, Szczurek i jego dwór wydadzą tylko na dotację do Parku Naukowo Technicznego... 21 mln zł.

    O tym jednak ten portal nie napisze, bo ma "układ".

    • 10 0

  • Za tyle to moge go zamiatać nawet raz w tygodniu

    co tyle kosztuje? pensje i prąd?

    • 3 2

  • znając naszych polityków będzie płatny..

    postawią bramki i zrobią płatny przejazd

    • 1 0

  • a co w przypadku pożaru? (2)

    Na rys. przekrojowym obu tuneli widać, że kanały na różne instalacje umieszczone są po stronie gdzie znajdują się przejścia ewakuacyjne. Kanały powietrzne umieszczno po drugiej stronie. W przypadku pożaru instalacje te będą źródłem podtrzymania ognia a może również jego żródłem. Na 1 km tunelu może znajdować się około 100 km róznego rodzaju instalacji. A zwłaszcza instalacji elektrycznych. Instalacje te to oprócz samych urządzeń to głównie kable i przewody elekt. i to one tworzą te 100 km. W przypadku pożaru instalcji elektr. powstaje bardzo dużo dymu i trujących gazów. Efekt ten może skutecznie przeszkodzić w ewakuacji. A co się stanie gdy z jakiegoś powodu wentylatory przestaną tłoczyć powietrze tymi kanałami.

    • 1 1

    • No tak, na pewno nie ma żadnych zabezpieczeń ppoż.

      • 0 0

    • słuszna uwaga ... może to być szczególny przypadek, ale zawsze ostatecznie może okazać się najgorszy...

      • 0 0

  • 1,8mln to tyle ile rocznie idzie na goryli prezesa Kalksteina

    • 0 0

  • (1)

    Strasznie trudno prowadzić jakiekolwiek inwestycje w kraju zamieszkałym przez 38 milionów ekspertów we wszystkich dziedzinach.

    • 2 1

    • hahaha..... ekspert od nieekspertów.... czyli bez refleksji na kazdy temat....

      • 0 1

  • Przejazd powinien być płatny

    symbolicznie po 50 groszy , spokojnie byłoby na jego utrzymanie a kierowcy nie narzekaliby na cenę.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane