• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1,8 mln zł rocznie na utrzymanie tunelu pod Martwą Wisłą. Otwarcie na 90 proc. w czerwcu

Maciej Naskręt
9 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Główny wjazd do tunelu pod Martwą Wisłą od strony Węzła Marynarki Polskiej.
  • Wiadukt dla sieci technicznych nad główną jezdnią prowadzącą do tunelu.
  • Gotowy Węzeł Marynarki Polskiej położony nieopodal PGE Areny.
  • Stropy prefabrykowane, na które zostanie w tunelu drążonym umieszczona jezdnia = nawierzchnia asfaltowa.
  • Wiadukt drogowy nad główną jezdnią do tunelu, a w głębi przejście dla pieszych.
  • Konserwacja ścian zjazdu do tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Zjazd do budowanego tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Gotowe są już zjazdy i główna jezdni dojazdowa do tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Dojście do tunelu dla pieszych przy Węźle Marynarki Polskiej.
  • Dojście do tunelu dla pieszych przy Węźle Marynarki Polskiej.
  • Tunel dla pieszych przy Węźle Marynarki Polskiej.

Utrzymanie tunelu pod Martwą Wisłą pochłonie rocznie 1,8 mln zł. Na 90 proc. pojedziemy tunelem w czerwcu. ZDiZ, który będzie zarządzał tunelem, zatrudnił już trzy spośród planowanych 10 osób do jego obsługi.



Mijają trzy lata i trzy miesiące od podpisania umowy na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Do dziś firmie OHL udało się m.in. wybudować Węzeł Marynarki Polskiej, a także wydrążyć maszyną TBM obie nitki tunelu. Od ponad pół roku trwa budowa przejść ewakuacyjnych pomiędzy obiema nitkami, a także montaż prefabrykatów, na których zbudowane zostaną jezdnie.

Na ponad 90 proc. otwarcie tunelu w czerwcu

Przypomnijmy, że według zapisów umowy, prace w tunelu miały zakończyć się w październiku 2014 r. Tyle tylko, że upadłość Hydrobudowy, czyli partnera OHL przy tym kontrakcie, znacznie opóźniła prace budowlane. Gdańskie Inwestycje Komunalne, które są inwestorem tunelu, nie naliczają jednak wykonawcy kar umownych za opóźnienie. Z drugiej strony inwestor nie dopuszcza też wzrostu wynagrodzenia dla wykonawcy powyżej ustalonego w przetargu.

Realny termin oddania do ruchu tunelu pod Martwą Wisłą to czerwiec 2015 r. - Na ponad 90 proc. jestem pewien, że nastąpi to w tym okresie - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki miejskiej GIK.

Dokładnej daty na razie jednak nie poznamy. Dlaczego?

- Chcemy uniknąć sytuacji podobnej do tej podczas zakończenia budowy stadionu PGE Arena, kiedy jednoznaczny termin wskazaliśmy. Dotrzymanie go uniemożliwiły wtedy odbiory przez straż pożarną. W przypadku tunelu chcemy być pewni, że wszystko wykonano z najwyższą starannością i dopiero, gdy będziemy tego pewni, podamy do publicznej wiadomości dokładny termin otwarcia obiektu - tłumaczy Trykosko.

Tłumy podczas październikowego dnia otwartego tunelu


Urzędnicy szacują koszty utrzymania tunelu

Tymczasem urzędnicy szacują koszty utrzymania tunelu pod Martwą Wisłą. Poznaliśmy je dzięki zarządzeniu prezydenta Gdańska, które dotyczy limitu zadłużenia, jakie w 2016 r. mogą wygenerować poszczególne jednostki budżetowe. Wśród nich jest Zarząd Dróg i Zieleni, który będzie zarządzał tunelem pod Martwą Wisłą.

Według prognoz 1,5 mln zł rocznie pochłonie utrzymanie instalacji elektrycznych i automatyki, w tym m.in. wentylacji i oznakowania elektronicznego obiektu. Z kolei 300 tys. zł pochłoną prace przy konserwacji instalacji przeciwpożarowej i odwadniającej. W sumie daje to 1,8 mln zł rocznie.

Nie jest to jednak kwota ostateczna, bowiem tunel będzie wymagał też tzw. bieżącego utrzymania, czyli sprzątania, w tym usuwania piasku z jezdni, czy mycia znaków, a także, w razie potrzeby (szczególnie na wlotach), odśnieżania. Należy też go ubezpieczyć, co może tylko podwoić koszty.

W kolejnych latach koszty utrzymania będą prawdopodobnie rosły. To głównie z uwagi na fakt zakończenia trzyletniej gwarancji powykonawczej dla obiektu. Od tej pory wszelkie usterki będą usuwane z pieniędzy budżetu miasta.

Zobacz spacer wydrążonym tunelem w ubiegłym roku


Pierwsi pracownicy tunelu już zatrudnieni

Co ciekawe, pierwsi pracownicy, którzy będą pracować w tunelu pod Martwą Wisłą, zostali już zatrudnieni. W ubiegłym roku ZDiZ obsadził trzy stanowiska "inspektora do spraw utrzymania instalacji i obsługi systemu monitoringu tunelu pod Martwą Wisłą".

- Ich głównym zadaniem jest teraz organizacja pracy w tunelu. System pracy będzie oparty o doświadczenia z innych miast, w których tunele drogowe funkcjonują od lat - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ.

Według wstępnych założeń po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą ma być przy jego obsłudze zatrudnionych ok. 10 osób. Będą pracować w trybie zmianowym przez całą dobę.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (302) 6 zablokowanych

  • Sporo kasy

    Może by tak z mandatów finansować utrzymanie? Znak zakazu ruchu na wlocie i rejestrator na wylocie. ludzie i tak na znaki nie patrzą ;-)

    • 3 1

  • z dniem 03.10.2014 (1)

    zatrudniono trzech pracowników na stanowisko "inspektora do spraw utrzymania instalacji i obsługi systemu monitoringu tunelu pod Martwą Wisłą" a tunel może będzie oddany do użytku w czerwcu br. ciekawy interes- kto za to płaci? a pozostałych siedmiu nie musi się szkolić? tylko na czym i gdzie?czyżby jakieś profesjonalne symulatory będą/są dla nich zakupione bo jak domniemam ci trzej zatrudnieni w październiku ubr. to muszą być chyba jacyś "inni", jak zwykle kabarecik

    Czytaj więcej na:

    • 8 2

    • pomyśl....

      Przynajmniej kilku pracowników musi znać instalacje od podszewki, być może na stażu szkolić się przy istniejących podobnych tunelach. Przy tej skali inwestycji i kosztach utrzymania, te kilka miesięcy pensji ekstra to naprawdę niewielka cena i swojego rodzaju ubezpieczenie. Oszczędności i rozsądek - owszem, ale nie dziadowanie, bo to się zwyczajnie nie opłaca.

      • 2 2

  • aż tyle to chyba żart

    • 4 1

  • zaczyna się już bać

    sam jeszcze przejadę tunelem ale z dziećmi to już wolę jechać przez miasto na około
    budżet 1,8 mln na utrzymanie powstał jak czytam nie z profesjonalnej kalkulacji lecz z wytycznych prezydenta ile może wynieść zadłużenie...
    sorry Adamowicz ale tak głupiej i nieodpowiedzialnej polityki z debilami z ZDiZ w tle nie widziałem w życiu...
    budżet na utrzymanie takiego tunelu to do kilkunastu do kilkudziesięciu milionów rocznie, i proponuję od razu wywalić na zbity ryj kierownika z ZDiZ który znowu zakłada, że utrzymanie obiektu w okresie gwarancji to jedynie przeglądy...

    myślę, że budżet zostanie zmieniony dopiero kiedy straż zacznie wyciągać trupy z tunelu po jakiejś tragedii...

    • 5 6

  • My jestesmy wciaz przed denominacja zlotego czy ja juz calkowicie zwariowalem !?

    Wszystkie, ale to wszystkie koszty utrzymania czegokolwiek podawane sa w MLN. Banka u, banka tam.

    • 7 0

  • a ile utrzymanie rocznie Stadionu? (19)

    z 40 mln najmniej

    • 91 43

    • ??? (2)

      No i co z tego? Jest to swietny stadion ,uwazany za jeden z najlepszych w Europie.Glupi malkontent.

      • 9 4

      • leming a to ze najlepszy jest to kto ci powiedział budyń:) Podobnie ze pendolino najlepsza:) (1)

        • 4 10

        • Opisz dokładnie , co oznacza słowo : leming .

          • 2 1

    • 7 mln zł (12)

      • 4 5

      • To jedynie opłąty eksploatacyjne. (7)

        Zobowiązania wobec miasta są skrzętnie umarzane lub przeniesione na miejskie spółki powołane specjalnie pod przygotowania pod EURO 2012 a funkcjonujące do teraz ...

        O ile kwota rzędu 40 mln nie wiadomo skąd jest o tyle z pewnością jest to więcej niż 7 mln oficjalnie podawane (łatwo to sprawdzić po udostępnianych dokumentach).

        • 24 6

        • bzdury pleciesz, martw sie swoim stadionem aby ci słupy utrzymały dach (5)

          te kompleksy niektórych gdynian są juz znane w całej Polsce.

          Wiem ze mozna zazdrościc Gdańskowi takie wizytówki, którą nawet w czołowce Wiadomosci TVP nie ominęły, ale bez przesady...

          • 18 29

          • Człowieku o czym ty do mnie ? (3)

            Sugeruję tobie przed zabraniem głosu abyś spojrzał w ogólnodostępne dokumenty a nie jak typowy leming nadstawiał pierś 'za najjaśniejsze słońce peru i europy'.

            Mieszkam 20 minut marszu o stadionu.

            W dokumentach związanych z budżetem miasta (za lata ubiegłe) wyraźnie widać pozycje związane z dotacjami i umorzeniami dla spółek miejskich w tym dla zarządzającej stadionem !

            • 20 8

            • bylby plus, gdyby nie znowu ten oklapany "leming" (2)

              znajdzcie inne slowo wreszcie, bo "leming" jest zalosne. Dodatkowo to wymyslone i propagowane przez Hofmana okreslenie.

              Uzywajac go uznajesz go za swojego intelektualnego guru.

              Pozdrawiam

              • 12 10

              • FLAMING

                Może być?

                • 6 1

              • leming niezadowolony ze jest lemingiem:)

                • 10 7

          • Ten stadion w Gdyni też przynosi straty

            Jak cała ta żenująca piłka nożna

            • 22 5

        • Przypomnijmy: aby wybudować stadion na Euro 2012 władze Gdańska ustanowiły miejską spółkę BIEG, która stała się właścicielem 3/4 stadionu. Dzięki temu BIEG musiał opłacić swoją część w wysokości 375 mln zł, a że nie miał pieniędzy, to jego dług gmina sprzedała konsorcjum czterech banków. Te na mocy umowy forfaitingowej spłaciły należności Gdańskowi, a wykonawcy stadionu dostali swoje wynagrodzenia. W zamian przez 15 lat BIEG miał bankom spłacać raty. Obecnie wynoszą one około 43 mln zł rocznie. Łącznie za 375 mln zł wyłożonych przez banki BIEG ma oddać ponad 600 mln zł

          • 12 4

      • ale na Krawitza pewnie przyjdziesz! (3)

        wtedy nie będziesz narzekał

        • 7 12

        • Kravitz bedzie w Ergo Arenie, a nie na stadionie (1)

          • 4 2

          • leming nie widzi róznicy miedzy halą a stadionem hala sie przydaje ale stadion dziurawy nie!

            • 3 8

        • no jasne,

          żeby zobaczyć Krawitza to może Port Lotniczy wybudujemy?

          • 18 4

    • 40 milionów to kwota jaką oficjalnie podał rząd za utzymanie stadionu narodowego!!

      Ten w Gdańsku jest taki sam podaje ze 40 milionów rocznie bo POlitycy i budyń w Gdańsku jeszcze ani razu prawdy nie napisały.Dodatkowo budyń wpakował około 15 milionów naszych podatków w speudo atrakcje przy stadionie!! 5 milionów to koszt jego kolesiów co niby nim zarządzają.I dla przypomnienia 15 milionów długu narobiła lechia gdy miała ten stadion i budyń ten dług zapłacił z naszych podatków!!Firma PGE która doklada kase to firma państwowa z aszych podatków dokłada do stadionu!Budyń ani razu nie podał rozliczenia ile straty przyniosły koncerty gwiazd emerytek. Bo skoro Madonny narobił 5 milionów straty na narodowym to nic dziwnego ze te słabsze przyniosły wieksze straty.śrdnio po 30% biletów na koncerty rozdają urzedasom koesiom partyjnym budynia na koszt podatnika!

      • 6 7

    • ... (1)

      Pińcet powiem. A co tam !!!

      • 3 1

      • papier 500 i sciana jak szklo!

        - e, lepiej kartno-gips i po szybkosci siateczka

        • 1 0

  • 1,5 mln rocznie na automatykę!?!?

    Zarządzam utrzymaniem technicznym ponad 900 (słownie dziewięciuset) urządzeń w jednej z większych firm produkcyjnych w regionie. Ponad 150 linii produkcyjnych jest wyposażonych w nowoczesną automatykę przemysłową (w tym kamery i sterowniki) i "instalacje elektryczne". Mój roczny budżet na automatykę to 0,9 mln - i nie jest przekraczany od 6 lat (podaję to aby wytrącić argument urzędnikom-złodziejom). Powierzchnia zarządzane przeze mnie obszaru to 2586 m2 (metrów kwadratowych) czyli ponad 2,5 km (podaję to aby wytrącić argument urzędnikom-złodziejom). I jestem "cebularzem", jak we wcześniejszych postach napisała pani z UM Gdańska. Czyli przyjechałem do Gdańska ( w sumie 12 lat temu) z okolic Kętrzyna. Wstydźcie się Pomorzanie (Kaszubi, śledzie, dorsze i przede wszystkim wszelkiego rodzaju mątwy morskie)!!! Okradacie samych siebie!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 10 4

  • (1)

    Tylko nadal nie jest wyjaśniona sprawa przeprawy pieszych i rowerzystów przez rzekę po otwarciu tunelu

    • 4 9

    • Jest rozwiązana

      Wstawiasz rower do samochodu. Wsiadasz do niego i się przeprawiasz

      • 2 0

  • bramka na wjeździe

    opłata za przejazd i się zwróci.... może....

    • 2 2

  • Lepiej utrzymywać potrzebny tunel niż nieczynne lotnisko :)

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane