• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

30 mln zł za przystanek PKM przy Rivierze w Gdyni

Patryk Szczerba
3 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Przystanek miałby służyć przede wszystkim klientom Centrum Riviera, ale dałby szansę na łatwy dojazd do centrum Gdyni także innym pasażerom. Przystanek miałby służyć przede wszystkim klientom Centrum Riviera, ale dałby szansę na łatwy dojazd do centrum Gdyni także innym pasażerom.

Nawet 30 mln zł może kosztować budowa przystanku PKM Wzgórze św. Maksymiliana przy Centrum Riviera w Gdyni. Skąd taka kwota? Powodem są warunki stawiane przez Polskie Linie Kolejowe w zakresie koniecznych zmian na obsługiwanej przez nich trasie. Rozwiązaniem może być wsparcie inwestycji ze środków UE, za którym optują władze województwa pomorskiego.



Czy Gdynia powinna dołożyć pieniądze do budowy trzeciego przystanku PKM?

Jeszcze dwa lata temu plany były zupełnie inne. Gdyby zostały zrealizowane, prace przy budowie peronu powinny się właśnie kończyć. Jak informowaliśmy w styczniu 2014 roku, Gdynia porozumiała się z zarządcą Centrum Handlowego Riviera - firmą Mayland - w sprawie budowy peronu na linii 201, podpisując stosowną umowę. Zarządca obiektu handlowego Riviera zobowiązał się z własnych środków wybudować jednokrawędziowy peron.

Koszt większy nawet 10-krotnie

Koszt nowej inwestycji miał się zamknąć w kwocie 3-4 mln zł. Pojawiły się wizualizacje. Po stworzeniu projektu budowlanego inwestycja miała szybko ruszyć. Co stanęło na przeszkodzie?

Dwa lata temu władze Gdyni przekonywały, że budowa w tym miejscu dwukrawędziowego peronu byłaby znacznie droższa. Potrzebna byłaby przebudowa układu torowego, co zwiększyłoby koszty budowy. Z tego powodu zakładano, że to zadanie możliwe do realizacji, ale w przyszłych latach. Argumentem za jednokrawędziowym peronem był dodatkowo przewidywany niewielki ruch pociągów PKM.

Od tego czasu w sprawie budowy przystanku działo się niewiele. Powodem nie była - jak twierdzili niektórzy - zmiana właściciela centrum handlowego, ale warunki stawiane przez Polskie Linie Kolejowe, które uniemożliwiły budowę przystanku w proponowanym przez miasto zakresie. Przebudowa układu torowego oraz dwukrawędziowy peron to warunki stawiane przez zarządcę linii kolejowej.

W tym miejscu tory linii 201 rozchodzą się, a miedzy nimi przebiega linia E65. Budowa peronu z jedną krawędzią sprawiłaby, że pociągi PKM jadące w stronę Gdyni Głównej musiałyby wjeżdżać na przeciwległy tor. To mogłoby spowodować blokadę ruchu, spadłaby przepustowość, a dodatkowo zostałyby zablokowane pociągi towarowe.

Wskutek tego wartość inwestycji w zależności od różnych szacunków wzrosła do - według różnych wariantów - 17, 20, a nawet 30 mln zł, czyli 10-krotnie więcej, niż zakładano.

Marszałek: to ważny przystanek

- To bardzo ważny przystanek dla mieszkańców, głównie ze względu na sąsiedztwo Centrum Handlowego Riviera. Liczyliśmy, że inwestor wesprze tę inwestycję, ale po rozmowach z PLK, które stawia twarde warunki widać, że w zaproponowanym przez spółkę kształcie przystanek nie ma szans powstać bez udziału środków europejskich - wyjaśnia Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Wstępnie zaprezentowano nawet wygląd przystanku Wzgórze św. Maksymiliana przy Rivierze. Wstępnie zaprezentowano nawet wygląd przystanku Wzgórze św. Maksymiliana przy Rivierze.
Władze województwa pomorskiego składać broni jednak nie chcą i zapowiadają poszukiwania środków na budowę przystanku w budżecie Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego lub Programu Infrastruktura i Środowisko. Oficjalna deklaracja marszałka padła po raz pierwszy we wtorek.

Pieniądze byłyby rozdysponowane w ramach inwestycji planowanych w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych, gdzie ulokowano transportowe projekty. Dofinansowanie mogłoby wynieść nawet ok. 70-75 proc. Środki krajowe musiałyby pochodzić z budżetu miasta. Niewykluczone jest wsparcie w tym względzie także inwestora Riviery.

Gdynia nie mówi "nie"

- Mimo przeciwności, na które natrafiliśmy, jestem gorącym orędownikiem budowy tego przystanku. W przyszłym tygodniu spotykam się z prezydentem Wojciechem Szczurkiem i - oprócz innych spraw - będę chciał rozmawiać o zaproponowanym rozwiązaniu - dodaje Struk.
Marszałek nie ukrywa, że warto coraz poważniej myśleć o włączeniu w kolejnych etapach do PKM północnych dzielnic Gdyni, a więc Obłuża i Oksywia, gdzie układ torowy sprzyja realizacji inwestycji, a sam obszar jest z powodu tysięcy mieszkańców atrakcyjny dla nowych rozwiązań transportowych.

Władze Gdyni do pomysłu związanego ze współfinansowaniem przystanku Wzgórze podchodzą na razie ostrożnie, podkreślając, że decyzja o wsparciu finansowym budowy przystanku może być szkodliwa dla innych zaplanowanych inwestycji w miejską infrastrukturę.

- W najbliższych latach chcemy położyć nacisk na takie właśnie inwestycje, więc znalezienie środków, nawet przy dofinansowaniu unijnym w zaproponowanym zakresie, może być trudne. Może się bowiem okazać, że w tym momencie będziemy musieli okroić nasze plany w innych rejonach. Niczego jednak nie przesądzam. Będziemy na pewno chcieli rozmawiać i dyskutować o tym zagadnieniu - zapewnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Reszta niezagrożona

Przypomnijmy, że w ostatnich dniach radni podjęli uchwałę, w ramach której miasto przekaże dotację w wysokości 4,5 mln zł na budowę dwóch gdyńskich przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Gdynia Stadion i Gdynia Karwiny.

Jak informowaliśmy jeszcze w sierpniu inwestor - spółka Pomorska Kolej Metropolitalna - ma już zarówno gotowe projekty budowlane, jak i pozwolenia na budowę dwóch gdyńskich przystanków PKM: Stadion oraz Wielki Kack. Od tego czasu trwały konsultacje projektów z PKP PLK - właścicielem linii kolejowej 201 Gdynia - Kościerzyna, przy której mają powstać te przystanki.

Tak wygląda mapa przystanków PKM razem ze stacją Wzgórze św. Maksymiliana w Gdyni. Tak wygląda mapa przystanków PKM razem ze stacją Wzgórze św. Maksymiliana w Gdyni.
W trakcie rozmów okazało się, że potrzebny jest dodatkowy projekt przebudowy układu torowego na długości ok. 3 km - budowy tzw. splotu torowego pomiędzy planowanymi przystankami PKM Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion. Pod tym pojęciem kryje się dodatkowy tor w torze, który ma umożliwić przejazd pociągom ponadgabarytowym w bezpiecznej odległości od planowanych peronów o wysokości 76 cm. Z powodu nowego elementu koszt inwestycji wzrośnie o 7 mln zł. Środki na ten cel będą pochodziły z budżetu państwa.

Sama budowa nie jest jest już jednak zagrożona i ma się rozpocząć w nadchodzącym roku. Planowany jest jeden przetarg na budowę obu gdyńskich przystanków. Koszt budowy dwóch przystanków PKM na terenie Gdyni to niecałe 33 mln zł netto. 4,5 mln zł od Gdyni, które zostanie wypłacone w transzach to zatem 15 proc. wartości kwoty netto faktury, którą otrzyma Pomorska Kolej Metropolitalna od wykonawcy inwestycji.

Miasto zobowiązało się ponadto do wybudowania całej infrastruktury towarzyszącej przystankom PKM w Gdyni. Mowa tu o węzłach przesiadkowych, dojściach i dojazdach.

Dodajmy, że by przystanki Stadion i Karwiny mogły powstać już w pierwszym etapie (ukończenie drugiego jest planowane w 2020 roku), zgodę musiała wydać Komisja Europejska. Pozytywna dla miasta decyzja zapadła w lutym bieżącego roku.

Miejsca

Opinie (204) 1 zablokowana

  • (1)

    Piekny walek jak ta csla smieszna PKM wiozaca powietrze

    • 5 3

    • Nie pieprz bzdur. Dość narzekania przez takich jak ty pozbawionych wizji na

      przyszłość. Narzekasz że wożą powietrze ? To zamiast narzekać zgłoś postulat sensownego pobudowania okolic linii. Deweleporzy czy inni chcą to robić w przeciwieństwie do ciebie.
      I jeszcze taka kwestia - Jakby byliby tu Niemcy to dawno by pociągi śmigały i to po wielu liniach w 3M. Górny Śląsk - polska administracja położyła kolej w tym regionie, a Niemcy ? Dawno by wprowadzili system S-bahn, taki jaki mają w podobnym okręgu Ruhry (tam gdzie jest też Dortmund, Duseldorf, Duisburg, Essen i dziesiątki innych miast i miasteczek).
      Dlatego technicznie w dalszym ciągu stoją wyżej od nas.

      • 0 0

  • Znowu kombinacja (3)

    To wazny przystanek ze względu na centrum handlowe Riviera. Zreszta dla innych mieszkańców tez...... To jest w artykule. A ja sie pytam dlaczego miasto ma wydać 30 a nie 3 miliony na przystanek zeby ludzie więcej czasu spędzali w centrum handlowym???? To żart czy kpina??? Dróg nie ma dojazdowych do nowych osiedli , te co są w mieście wołają o pomstę do nieba a miasto wywali 30 milionów zeby obca firma bez płacenia podatków mogła więcej zarabiać w centrum handlowym?? A może tez jest to dziwny zbieg okoliczności ze w pobliżu są budowane nowe osiedla co może być plusem? Czyli państwową kasą zadowolić interes prywatny.... I ktoś mi nadal chce wmawiać ze nie wykorzystuje sie władzy do prywatnych interesów? Żenada.

    • 9 3

    • Tylko Gdynia ma to finansować ? Przecież PKP PLK wyłoży główny udział.

      I dlaczego nie przy DH mają być perony ? To gdzie ? W polu narzekaczu ?

      • 0 0

    • 100 baniek utopione w lotnisku, 6 w windzie na Kamienną.

      A tymczasem jak sam twierdzisz, dróg dojazdowych brak, a wiele z tych, które są to ruina. Jak sądzisz, czyją to zasługa?

      • 0 0

    • to jest bardzo oblegany przystanek SKM to wygodny, nowoczesny węzeł komunikacyjny

      tysiące ludzi codziennie przewija się przez to miejsce i ważne, żeby był jeszcze lepiej skomunikowany. Zwłaszcza, że docelowo będzie można na Oksywie dojechać PKM w 10 -15 minut a nie jak dzisiaj autobusem - jak sie ugrzęźnie na estakadzie to nawet ponad godzinę.
      Zauważam, że słowo "Galeria" i słowo "Riviera" - podobnie jak Klif - działa na niektórych jak "płachta na byka" i przyćmiewa zdroworozsądkowe myslenie. Miasto jest zakorkowane. Trzeba szukać alternatywnych tras dojazdu,

      • 2 0

  • jak tam? PKM dalej wozi powietrze? (4)

    Czy może coś się poprawiło przez ostatnie 2 tygodnie?

    • 7 8

    • Budując SKM w latach 50-tych towarzysze bali się czy to wypali. Wypaliło.

      • 1 0

    • nie wiem jak w Gdyni ale w Gdańsku bardzo dużo ludzi jeździ Pkm (2)

      • 3 3

      • 20 osób w kursie to dużo?

        Chyba w mikrobusie

        • 0 2

      • Do Gdyni PKM nie ma po co jeździć.

        Pasażerowie musieliby w kartoflach wysiadać.

        • 0 1

  • Głupszego pomysłu nie słyszałam! (1)

    • 2 6

    • Podobno w latach 50-tych jak budowano SKM takich głosów jak twój nie

      brakowało. Zapewne jesteś blondwłosa ?

      • 0 0

  • Zwyczajowe (niestety!) 10-15% wartości inwestycji

    Będzie lepsze w kieszeni ID 40mln, niz od 3-4, nieprawdaż????

    • 0 0

  • trudno powiedzieć czy wydawanie tej kasy ma sens,

    kto jedzie do wielkiego centrum na wielkie zakupy bez samochodu?
    pewnie zdecydowana mniejszość, więc dla tej mniejszości zapewne wystarczy autobus czy co tam teraz jeździ

    • 4 3

  • (11)

    Najbardziej potrzebny jest dojazd koleją w okolice Oksywia, Obłuża, Pogórza!!

    • 147 5

    • (7)

      Tam jest potrzebny tunel.

      • 7 2

      • tunel juz jest (2)

        Pod plk.Dąbka obok Szperka jest tunel z linia kolejowa na lotnisko, wystarczy wszystko ożywic, ale Szczurlandia ma inne priorytety: szklane domy w centrum

        • 8 1

        • tunel?

          Tam jest wiadukt a nie tunel. Może jeszcze złoty pociąg na Obłużu?

          • 4 0

        • nie żądne szklane domy tylko wille z ogródkami na nabrzeżach...

          • 2 0

      • jaki tunel? Drogowy? (3)

        • 2 1

        • tunel pod kanałem portowym (1)

          jak pod Elbą w Hamburgu

          • 2 1

          • Elbe - po polsku
            Łaba

            • 1 1

        • Intergalaktyczny

          • 6 0

    • a Chylonia ???

      Do Obluza i Oksywia tragedia 197 i K od czasu do czasu....

      • 2 0

    • marszałek sam to proponował na debacie o Gdyni. Można by nawet wykorzystać istniejące tory (1)

      Na co pani wiceprezydent Gdyni stwierdziła że to raczej w odległej perspektywie..

      • 7 0

      • Dzielnice

        Pogórze, Obłuże, Oksywie to bardzo odległa perspektywa dla Szczurka i jego przydupasów. Niestety ludzie cały czas na tego miernego prezydenta głosują także nie ma co spodziewać się zmian. Już jeździmy w korkach z centrum około 1h to jest SKANDAL....

        • 10 1

  • Czym jest 30 mln do 100 mln wywalonych na kosakowo lotniksko

    Niczym !!! A kolejka bedzie smigac

    • 2 0

  • co tam 30. Stać na 130. Hajda hura. Stać nas.

    • 1 1

  • kiedy nadta PLAY ebudowa chwarzniejskiej etap trzeci?

    Kiedy nastapi przebudowa chwarzniejskiej etap trzeci

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane