- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (80 opinii)
- 2 Obława w Letnicy. Nowe fakty (71 opinii)
- 3 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (159 opinii)
- 4 Promenada po remoncie hitem sezonu (103 opinie)
- 5 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (156 opinii)
- 6 Bałagan po wyborach musi sprzątać miasto (70 opinii)
300 mln na tunel pod Martwą Wisłą z cięć i oszczędności
Niemal pewne jest, że w czwartek Rada Miasta przegłosuje cięcia w budżecie Gdańska, by zaoszczędzone pieniądze wydać na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Zabraknie pieniędzy m.in. na rewitalizację Dolnego Miasta czy remonty szkół.
Na sesji 30 czerwca głosowana będzie nowelizacja Wieloletniej Prognozy Finansowej Gdańska na lata 2011-2040, która da zielone światło do rozstrzygnięcia przetargu na budowę przeprawy pod dnem Wisły.
Przypomnijmy: pod koniec kwietnia miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne poznała oferty na wydrążenie tunelu w ciągu Trasy Słowackiego. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm Hydrobudowa Polska, PBG i Aprivia, które zobowiązało się zbudować tunel w ciągu 3 lat i za 885 mln zł. Tymczasem miasto miało na ten cel ponad 500 mln zł. W budżecie zabrakło więc sporo ponad 300 mln zł.
Radnym partii opozycyjnej takie rozwiązanie się nie podoba. - Jesteśmy za budową tunelu pod Martwą Wisłą. Po jego otwarciu kierowcy będą mogli nieco odetchnąć, nie będą stali w korkach. Nie poprzemy jednak nowelizacji Wieloletniej Prognozy Finansowej Gdańska. Dlaczego? Aktualne problemy wynikają z błędów w polityce pieniężnej miasta, prowadzonej przez władze - mówi Wiesław Kamiński, przewodniczący klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości.
Mimo sprzeciwu opozycji, nowelizacja niemal na pewno zostanie przegłosowana, bo rządząca PO ma w radzie wyraźną przewagę. Co zatem stanie się po 30 czerwca?
- Na drugi dzień rozstrzygniemy przetarg. Firmom pozostanie 10 dni na odwołanie. Później dokumentację przetargową przekazujemy do Urzędu Zamówień Publicznych w celu weryfikacji - mówi Ryszard Trykosko, prezes miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem budowy tunelu pod Martwą Wisłą.
Umowa zostanie prawdopodobnie podpisana na przełomie lipca i sierpnia. Możliwe zatem, że budowa tunelowego odcinka ruszy jeszcze latem tego roku.
Widmo cięć w budżecie miasta mogliby oddalić jeszcze ministerialni urzędnicy, jednak musieliby oni zwiększyć unijne dofinansowanie do budowy Trasy Słowackiego z ok. 63 do 85 proc. Jest mało prawdopodobne, że zdecydują się na taki krok, gdyż spowodowałby on lawinę podobnych wniosków z innych miast. Często proszą one o brakujące kilka milionów, ale nie tak jak Gdańsk, o 320.
Miejsca
Opinie (151) 2 zablokowane
-
2011-06-28 21:03
tunel
Adamowicz przestań finansować kościoły to się znajdą potrzebne miliony na inwestycje
- 2 5
-
2011-06-28 20:29
mrg
sami malkontenci, jak nic sie nie robi to zle, drogi waskie i wieczne korki w centrum. Jak miasto chce odciazyc centrum budujac most Sucharskiego czy tunel pod Wisla ktory odciazy znacznie centrum tez zle. Ludzie opanujcie sie bo nikomu innemu jak Polakowi trudno dogodzic :) Mniejszy ruch to i spokojniej bedzie mozna dolne Miasto rewitalizowac. Szkoly ...coz przyjdzie wyz demograficzny beda szukac lokali na szkoly hehe ale zgadzam sie tam gdzie nie sa dzis potrzebne bo osiedle sie "starzeje" zlikwidowac a postawic nowa w dzielnicach ktore intensywnie buduja sie jak poludniowe rejony miasta. Ale tak sie juz w spoleczenstwie utarlo ze tak jak ziemi pod budowe zakopianki gorale bronia wlasnym zyciem co sie wkrotce odbije na ujemnych zyskach z turystyki gdyz juz dzis wygodniej i szybciej dojechac na Slowacje tak i tu pozostanie szkola z 20 nauczycielami i trojgiem dzieci do ksztalcenia. Troche zdrowego rozsadku i wiecej usmiechu wszystkim zycze :) a co do ECS...strata pieniedzy.
- 6 1
-
2011-06-28 07:15
(2)
Radnym partii opozycyjnej (PIS) takie rozwiązanie się nie podoba - wiadomo, żadna nowość - zawsze na zasadzie wetowania, nigdy współpracy.
- 69 35
-
2011-06-28 09:36
Mnie się też to nie podoba... (1)
a nie jestem opozycją, chciałbym, żeby był i tunel i nowe inwestycje na osiedlach i mogę np 10 lat poczekać na ECS
i co ty na to ??- 17 1
-
2011-06-28 19:48
Podobnie ja
daleki jestem od popierania PiS, ale w tej kwestii całkowicie się z nimi zgadzam oraz z przedmówcą. Jak można mieć takie chore priorytety? Zamiast przystopować budowę ECS (mieszkańcom Gdańska do szczęścia nie potrzebnego) zabierać pieniądze z szkół (które i tak wyglądają fatalnie), budowy mieszkań (!) i wykupu działek (to ostatnie nie ma większych zalet dla samych mieszkańców, ale jest dobrą inwestycją dla miasta).
- 4 1
-
2011-06-28 07:07
nie ma nad czym mysleć - trzeba wiercić (8)
cała kasa wydana na most wantowy, trasy sucharskiego i słowackiego (ostatni odcinek) pójdzie w błoto.
to tak jakby wybudowac ergo arenę i nie wybudowac drogi dojazdowej- 114 13
-
2011-06-28 09:06
do ergo areny można dojechać nie tylko samochodem (3)
dlaczego nie pomyślałeś o tym, trolliku?
jeśli pomyślałeś, to sorki- 7 4
-
2011-06-28 12:06
można dojść pieszo (1)
oczywiście miał być dojazd tramwajami - ale mamy za mało wagonów (trzeba by było tam puścić większość składów obsługujących na co dzień Gdańsk),
miał być dojazd SKMką - ale już raz zrezygnowano z niego i teraz na szybko trzeba wrócić do projektów remontów- 2 0
-
2011-06-28 19:27
dojazd tramwajem upadł
bo się na pętlę krańcową nie zgodzili mieszkańcy okolicznych bloków.
- 0 0
-
2011-06-28 10:51
to ciekawy jestem co teraz budują przy ergo?
- 3 0
-
2011-06-28 08:22
odnośnie ankiety: (3)
kto powiedział Panu redaktorowi że była alternatywna tańsza metoda budowy tunelu? Z tego co się orientuję miasto rozpatrywało taki wariant ale nie był on tańszy więc wybrano świder...
- 12 1
-
2011-06-28 11:26
sama budowa była tańsza (2)
ale odszkodowania dla przedsiębiorstw z tytułu strat związanych z budową były ogromne.
- 2 0
-
2011-06-28 14:01
proszę mnie oświecić (1)
jaka była ta druga metoda, o której Pan wspomniał, a która generowała zbyt duże koszty związane z odszkodowaniami... na czym polegała bo gdzieś mi ten fakt umknął... dzięki
- 0 0
-
2011-06-28 19:27
dwie metody nawet
metoda odkrywkowa (przegradzamy Wisłę, wypompowujemy wodę, budujemy tunel, zalewamy) oraz metoda montażu zatapianego (sekcje betonowe opuszcza się do wykopu w dnie rzeki; wymaga okresowego zamykania toru wodnego)
- 2 0
-
2011-06-28 07:03
I to jest słuszna koncepcja. (12)
Dobrą linię ma nasza władza.
- 125 26
-
2011-06-28 18:25
Lepiej wydać na infrastrukturę niż topić kasę w wydatkach socjalnych...
- 10 0
-
2011-06-28 10:36
JAk zrobią tunel to TIRy znikną z miasta i ulice mniej będą się psuły (3)
= oszczedności w przyszłości.
- 16 1
-
2011-06-28 13:31
bzdura (2)
tunel będzie prowadził do "nikąd", bo nie będzie połączenia od Hallera do nowej Słowackiego (przy ETC), więc dziury będą i korki też
- 4 11
-
2011-06-28 18:20
do bzdura
zmien lekarza, tiry z Nowego Portu i DCT beda przez obwodnice poludniowa jechac na Warszawe, na A1 albo w kierunku Gdyni obwodnica trojmiasta
- 4 0
-
2011-06-28 16:10
ale nie będzie tirów w centrum które zmierzają do portów, a do obwodnicy trójmiasta przejadą nową obwodnicą południową
- 7 0
-
2011-06-28 10:54
Gdańsk strzela sobie w stopę nie budując mieszkań komunalnych, które moga dac wpływy do kasy miasta, pięknie!
- 2 18
-
2011-06-28 10:49
będą stali w korkach, bo samochodów przybywa,ale to jest za skomplikowane myślenie dla urzędasów
zróbcie płatne parkingi w centrum, to znajdzie się kasa, wiele mamy wolnych powierzchni do zagodspodarowania
- 2 7
-
2011-06-28 09:29
Ale jest to tunel
grubymi nićmi szyty, i wiemy lep czyjej propagandy za tym stoi. Te skradnięte parówki jeszcze bardziej zewrą nasze szeregi. Konie łby niżej... czy konie mnie słyszą?!?!?
- 7 4
-
2011-06-28 09:19
od koncepcji to jestem tutaj ja ;)
- 5 1
-
2011-06-28 09:14
ot, taka jest polityka tego waszego, kochanego PO
- 4 26
-
2011-06-28 08:24
To jest nasz tunek, na miarę naszych możliwości.
Tym tunelem zamykamy usta niedowiarkom.
- 21 4
-
2011-06-28 07:25
Słuszną, nie dobrą
- 18 4
-
2011-06-28 18:25
Ale fajnie - będzie krótsza droga na Westerplatte
- 3 2
-
2011-06-28 10:38
Więźniów kryminalnych i bezrobotnych do budowy tunelu! (1)
W końcu Chińczycy nie takie rzeczy budowali siłą ludzkich rąk uzbrojonych w kosze do noszenia ziemi, kilofy i łopaty. Gdyby tam rzucić tak ze 20.000 wieźniów na 3 zmiany to byłoby taniej i pewnie szybciej!!! A jeszcze kilku pewnie by ziemia wzięła.. Do tej miłej ekipy Boba Budowniczego doszlusować jeszcze co najbardziej nieudolnych i gnuśnych urzędników UM Gdańsk i UWP, kloszardów batami zapedzić i tunel by wyryli jak ta lala!
- 16 2
-
2011-06-28 17:53
nie nadają się
teren jest taki a nie inny i maszynowo da się go wykopać, ręcznie bym nie radził.
- 3 0
-
2011-06-28 17:45
Jeśli Pomorskie Centrum Logistyczne budowane przez Godmann'a obok DCT
ma mieć sens, to tunel musi być, pomijając konieczność wybudowania
obwodnicy południowej oraz siódemki "W-wa/Gda".- 7 0
-
2011-06-28 14:03
COVEC (1)
zrobiłby za 400mln;)))
- 5 1
-
2011-06-28 17:42
tylko skośnie
- 2 0
-
2011-06-28 17:18
jak widzę ile pieniędzy Adamowicz marnuje a ile jest do zrobienia w tym mieście...
...to krew mnie zalewa! Skandal! Dziura na dziurze w całym mieście! Brak chodników, dróg, mieszkań, parkingów, placów zabaw, basenów...wymieniać można w nieskończoność!....Ale jest kasa na takie buble jak ESC czy tunel....Ręce opadają! Na szczęście wkrótce się już wyprowadzam z tego miasta do Warszawy!
- 2 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.