• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

40 miesięcy na wydrążenie tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
3 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Drążenie tunelu pod Martwą Wisłą zajmie do 14 miesięcy, budowa całej Trasy Słowackiego na tym odcinku - nawet trzy razy dłużej. Drążenie tunelu pod Martwą Wisłą zajmie do 14 miesięcy, budowa całej Trasy Słowackiego na tym odcinku - nawet trzy razy dłużej.

Ruszył drugi etap przetargu na budowę tunelowego odcinka Trasy Słowackiego. Wykonawca będzie miał ponad trzy lata na uporanie się z tą inwestycją, w tym na wywiercenie tunelu pod Martwą Wisłą.



Plan budowy tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Plan budowy tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku.
Spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne zaczęła w środę wydawać dokumenty 11 firmom, które chcą ubiegać się o ten niezwykle prestiżowy, bo pierwszy tego typu w Polsce kontrakt. Na złożenie ofert będą miały czas do 13 kwietnia. O wyborze zwycięzcy zadecyduje cena (90 proc.) oraz czas wykonania inwestycji (10 proc.).

Zwycięska firma będzie miała 40 miesięcy na budowę odcinka Trasy Słowackiego od węzła Marynarki Polskiej do węzła Ku Ujściu. Ponad trzy lata to wieczność dla kierowców czekających na usprawnienia w ruchu we wciąż zakorkowanym Gdańsku. Dlaczego inwestycja potrwa tak długo?

- Większość czasu pochłonie przygotowanie terenu do budowy dwujezdniowej drogi i do drążenia tunelu. Wykonawca będzie musiał m.in. wykopać tzw. wanny [wykop o głębokości ok. 10 metrów i długości w sumie ok. 1,5 km po obu końcach przyszłego tunelu - przyp. red.] m.in pod ul. Marynarki Polskiej. Ponadto, podczas prac nie może być utrudnień w ruchu samochodów, a to zawsze komplikuje sprawę - tłumaczy Tomasz Kołakowski, prezes spółki Europrojekt Gdańsk, która zaprojektowała tunel.

Czy tunel pod Martwą Wisłą stanie się atrakcją Gdańska?

Samo drążenie potrwa nie dłużej niż ok. 12-14 miesięcy. W tym czasie powstaną dwa równoległe tunele, a  wiercąca je maszyna-kret będzie dwukrotnie przedzierać się pod dnem Martwej Wisły.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Co stanie się z wydrążoną spod dna ziemią? - O tym gdzie i jak zostanie ona wykorzystana zdecyduje wykonawca. Będzie mógł użyć jej choćby do formowania nasypów - wyjaśnia Tomasz Kołakowski.

Podobnie będzie z maszyną TBM, która wydrąży tunel - także o jej losie zdecyduje wykonawca.

Każdą z nitek tunelu samochody pojadą tylko w jednym kierunku. W każdym kanale znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

Tuż przy obu wlotach do tunelu - od strony zachodniej będą to okolice ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańska, zaś od wschodniej okolice ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska - powstaną budynki techniczne, w których znajdą się urządzenia sterujące instalacjami umieszczonymi w tunelu: wentylacyjną, przeciwpożarową, monitoringiem. Przy budynkach technicznych znajdą się też wyjścia awaryjne, umożliwiające ucieczkę z tunelu na powierzchnię w przypadku pożaru czy wypadku.

Inwestycja pochłonie ok. 600 mln zł. 37 proc. tej kwoty pokryje Unia Europejska.

Jak funkcjonuje maszyna TBM?

Maszyna-kret będzie wykonywać wykop pod Martwą Wisłą ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Czoło maszyny stanowi tarczę tnąca, która wierci i jednocześnie przerabia grunt. Już w chwili wgryzania się, ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.

Miejsca

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • Maszyna TBM już jest ......

    zrobi wszystkie tunele w trójmieście ......
    TBM - można wykorzystać do budowy parkingów podziemnych...

    • 2 3

  • ja (1)

    bardzo szkoda że nie będzie przejazdu dla rowerów porażka przez most wantowy tez nie można przejść ani jechać rowerem dlaczego???

    • 5 2

    • potwierdzam

      zmotoryzowane patrole strazy miejskiej poluja na pieszych na moście wantowym

      • 0 0

  • zarąbiście :)

    • 3 1

  • hej młody junaku (1)

    • 0 0

    • porzuc smutek, strach

      • 0 0

  • Tunel pod kanałem la manche (1)

    Mimo ze budowano go 20 lat temu średnia prędkość wynosiła 1.8 km drążonego tunelu miesięcznie. Gratuluje naszym drogowcom. Średnia prędkość dla tunelu pod Wisłą będzie wynosić 60 metrów na miesiąc.

    • 1 3

    • odliczając niedziele wyszło mi 135 m...

      • 0 0

  • Jak głęboka jest Martwa Wisła w tym miejscu?? (5)

    I jak głeboko muszą zejść taką maszyną pod kanał?? Ciekawe ile będzie różnicy między dnem kanału a szczytem tunelu??

    • 2 0

    • 34metry od lustra wody, jest na grafice a jak głeboka jest tam wisła nie mam pojecia;] (2)

      • 0 0

      • Czyli jakieś dwadzieścia parę metrów będzie, bo pewno więcej niż kilka metrów głębokości tam nie będzie... (1)

        • 0 0

        • tam jest tor wodny o pełnej głębokości

          czyli około 14 metrów,

          • 0 0

    • (1)

      18 metrów-pracuję nad przyszłymi wykopkami :)

      • 1 0

      • Oo kurcze ,to głęboko tam jest...

        Myślałem że ten kanał jest bardziej płytki, nieźle:)

        • 0 0

  • Proponuję po przedrążeniu w jedną stronę obrucić maszynę !! (2)

    o 180 st. i puścić w drugą stronę, a nie kombinować z demontażem, transportem i ponownym montażem po drugiej stronie.

    • 0 1

    • Latwiej przestawic sama maszynę niż np całą infrastrukturę:

      Taśmociągi, oczyszczalnie masy itd. Tak właśnie jest szybciej przy 1 maszynie

      • 1 0

    • Geniósz !

      • 0 0

  • dlaczego wycięli drzewa przy moście na Kościuszki? (1)

    związek z budową nowej Słowackiego, czy ktoś jest dendrofobem?

    • 0 2

    • pisali na trojmiescie ze ma to zwiazek z budowa nowej slowackiego

      • 0 0

  • TBM (2)

    Ktos tu nawija makaron na uszy. Wedlug danych z tego artykulu drobne sie nie zgadzaja. Przy 5m na dzien samo wiercenie tunelu potrwa 551 dni w obie strony? To wyglada na troche dluzej niz 14 miesiecy. TBM powinna wiercic okolo 30m na dzien. To daje netto czas wiercenia okolo 3 miesiace. 40 miesiecy na ten projekt to o duzo za dlugo. Dobrze ze sie zaczyna, jest nadzieja ze sie kiedys skonczy?????

    • 3 0

    • Tylko (1)

      tylko część z podanej długości będzie drążona , reszta to rynny

      • 0 0

      • Na schemacie jest podana dokładna długość tunelu - 1377,5m

        • 0 0

  • A może tunel zatapiany?

    O wiele lepszym rozwiązaniem byłby tunel zatapiany. Tańszy i szybszy w realizacji. Przede wszystkim jednak tunele zatapiane mają krótsze dojazdy i mniejsze spadki. Co prawda ich montaż związany jest z zamknięciem ruchu wodnego, ale i to przecież dało by się jakoś zorganizować.

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane