• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

400 km na jednym tankowaniu. Miasto chce wynająć 20 autobusów wodorowych

Michał Brancewicz
13 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (142)
Najnowszy artykuł na ten temat Autobus na wodór od kwietnia na ulicach Gdańska
W czerwcu autobus na wodór jeździł testowo po Gdańsku. Niewykluczone, że niedługo w mieście pojawi się więcej pojazdów napędzanych tym paliwem. W czerwcu autobus na wodór jeździł testowo po Gdańsku. Niewykluczone, że niedługo w mieście pojawi się więcej pojazdów napędzanych tym paliwem.

Mają być nowe, 12-metrowe, zasilane wodorem i na jednym tankowaniu przejeżdżać minimum 400 km. Gdańsk przymierza się do wynajęcia 20 autobusów, które dostawca będzie tankował, naprawiał, mył i podstawiał do użytkowania. W rozeznaniu rynku pomogą wstępne konsultacje.



Miasto powinno więcej pojazdów kupować czy wynajmować?

W czerwcu na testach gościł w Gdańsku Neso Bus - autobus polskiej produkcji, który przez tydzień woził pasażerów na liniach 111, 115, 130, 175, 189 i i 199.

W sierpniu miasto podpisało umowę na dostawę 18 autobusów elektrycznych. 8 przegubowych i 10 standardowych pojazdów ma się pojawić na ulicach jesienią 2023 r.

Umowa na dostawę elektrycznych autobusów za 62 mln zł Umowa na dostawę elektrycznych autobusów za 62 mln zł

Wówczas włodarze Gdańska zapowiadali, że nie wykluczają, że kolejna partia pojazdów będzie już napędzana wodorem.

Najem 20 autobusów na 10 lat



Teraz miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje robi krok w tym kierunku, ogłaszając wstępne konsultacje rynkowe na długoterminowy najem autobusów zasilanych wodorem produkowanym przy użyciu energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.

Umowa miałaby obejmować najem 20 sztuk nowych autobusów miejskich o standardowej długości (ok. 12 m) na okres 10 lat.

Autobus na paliwo przyszłości na testach w Gdańsku Autobus na paliwo przyszłości na testach w Gdańsku

GAiT oczekuje, że gotowe do jazdy, zatankowane do pełna autobusy wodorowe po wykonaniu wszystkich niezbędnych czynności utrzymania technicznego będą podstawiane codziennie na zajezdnię autobusową przy al. Hallera 142 oraz odbierane po zakończeniu pracy.

Preferowane będzie tankowanie pojazdów na terenie zajezdni. Spółka udostępni miejsce do zamontowania przenośnej stacji tankowania wodoru. Wodór wykorzystywany do tankowania musi być otrzymywany za pomocą energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.

400 km na jednym tankowaniu i 70 tys. km w rok



Pojazdy mają mieć zbiorniki o pojemności zapewniającej zasięg min. 400 km na jednym tankowaniu

Wykonawca ma zagwarantować roczny przebieg jednego autobusu na poziomie 70 tys. wozokilometrów.

W ramach kontraktu wykonawca będzie odpowiedzialny za obsługę techniczną, naprawy eksploatacyjne i powypadkowe oraz sprzątanie i mycie autobusów wewnątrz i na zewnątrz.

Chęć udziału w konsultacjach można zgłaszać do 22 grudnia. Termin ich zakończenia przewidywany jest na 23 stycznia 2023 r. GAiT zastrzega jednak, że nieprzeprowadzenie konsultacji nie zobowiązuje spółki do wszczęcia przetargu.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (142)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane