• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

43 mln zł za bajpas kartuski PKM

Michał Brancewicz
26 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Bajpas kartuski potrzebny jest do utrzymania ruchu kolejowego podczas elektryfikacji linii PKM i linii 201. Bajpas kartuski potrzebny jest do utrzymania ruchu kolejowego podczas elektryfikacji linii PKM i linii 201.

Pomorska Kolej Metropolitalna wybrała firmę, która zaprojektuje i wybuduje odcinek linii o długości ok. 1,5 km, która stanowić będzie fragment objazdu kolejowego na Kaszuby. Prace potrwają dwa lata i będą kosztowały 43,25 mln zł. Polskie Linie Kolejowe wciąż nie rozstrzygnęły przetargu na swój odcinek bajpasu o długości ok. 16 km.



Jakimi środkami komunikacji zbiorowej jeździsz najczęściej?

Powstanie tzw. bajpasu kartuskiego, czyli kolejowej trasy objazdowej z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk-Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie linii kolejowych nr 234 i 229, jest spowodowane planowaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz.

Elektryfikowana będzie również linia PKM. Prąd na tej trasie popłynie w 2023 roku.

Natomiast PLK deklaruje, że elektryfikacja linii 201 wraz z jej rozbudową potrwa do 2025 roku. PKM negocjuje więc z kolejarzami z Warszawy, by w pierwszej kolejności zrobili odcinek Rębiechowo- Osowa, by w 2023 roku między Wrzeszczem i Osową mogły już kursować składy zasilane prądem.

Żeby w czasie elektryfikacji ruch pociągów zupełnie nie zamarł, potrzebne jest stworzenie objazdu.

Budowa bajpasu jest podzielona na dwa zadania:

  1. PKM odbuduje niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki
  2. PLK zmodernizuje ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz

Pomorska Kolej Metropolitalna właśnie wybrała wykonawcę swojej części zadania. Została nim firma Torhamer z Gdyni, która złożyła najkorzystniejszą finansowo ofertę na kwotę 43,25 mln zł.

Bajpas PKM i elektryfikacja w tym samym czasie



Zakres prac obejmuje włączenie linii kolejowej nr 234 (tzw. "bajpas kartuski") w linię 248 (PKM) na wysokości obwodnicy trójmiejskiej, za przystankiem PKM Gdańsk-Kiełpinek (jadąc w kierunku lotniska) oraz rewitalizację samej linii 234 na odcinku prawie 1,5 km (do okolic połączenia ulic Osiedlowej i Dojazdowej).

Istniejący, przedwojenny nasyp zostanie częściowo rozebrany, a następnie odbudowany i wzmocniony. Prace obejmą także budowę lub przebudowę dwóch przepustów pod torami na potoku Bystrzec, przejścia pod torami łączącego osiedle Karczemki z terenami rekreacyjnymi przy zbiorniku Kiełpinek oraz wiadukt drogowy łączący ulice Osiedlową i Dojazdową.

Na realizację wszystkich robót wraz z uzyskaniem wszystkich niezbędnych zezwoleń wykonawca będzie miał 24 miesiące od momentu podpisania umowy.

- Budowę bajpasu i elektryfikację planujemy realizować równolegle, obie inwestycje rozpoczną się w 2021 roku - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.

Bajpas PLK do listopada 2022 roku



Z kolei PKP PLK wciąż nie wybrała wykonawcy swojego odcinka. W lipcu pisaliśmy, że oferty po raz drugi okazały się zbyt wysokie, bowiem najniższa opiewała na 137,7 mln zł, a kolejarze zamierzali przeznaczyć na ten cel 123 mln zł (zakres podstawowy bez opcji).

Jednak w przetargu zorganizowana została dodatkowa aukcja. W sierpniu PLK poinformowała, że za najkorzystniejszą uznana została oferta konsorcjum Rajbud i Torhamer (nie podając kwoty), które razem brały udziału w samym postępowaniu składając ofertę na kwotę 149,3 mln zł.

- Podpisanie umowy planowane jest do końca tego roku. Przed rozpoczęciem prac wykonawca przygotuje dokumentację projektową inwestycji wraz z niezbędnymi pozwoleniami - mówi Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK. - Realizacja projektu i prac budowlanych przewidziana jest w okresie styczeń 2021 - listopad 2022 roku. Bajpas kartuski będzie gotowy przed rozpoczęciem modernizacji linii kolejowej nr 201 z Maksymilianowa przez Kościerzynę do Gdyni.
PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizują około dziewięciokilometrowy odcinek linii 229 oraz wyremontują siedmiokilometrowy odcinek linii 234, na których nastąpi przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 80 km/h.

Opinie (76) 2 zablokowane

  • 70 mln (9)

    Gdyby nie wywalone w błoto 70 mln zł przez Sasina to bajpas by był.

    • 83 27

    • Gdyby nie 2 mld na propagandę TVPiS byłoby 46 by-pasów. (1)

      Albo mnóstwo respiratorów i podwyżki dla pielęgniarek i ratowników.

      • 9 3

      • i nie ten prezydent...

        • 0 0

    • Sasin (1)

      Akurat nie trafione bo PKM jak i cała linia między Wrzeszczem a Osowa to linia prywatna należąca pod Marszałka WojPom, do tego rząd kompletnie nic nie ma, i nie ma obowiązku łożyć na prywatne przedsięwzięcia.Bajpas jest potrzebny bardziej PKM niż plk. plk z tego mieć bedzie mieć tylko tyle że PKM zapłaci za dostęp do torów.Tak to wygląda, a kasa Sasina mogła by iść na inne rządowe projekty, ale to nie jest dużo kasy...ogolnie to się równa w zasadzie kupnie 5 Impulsów, ewentualnie 10 autobusów 18m

      • 0 1

      • Ta linia jest potrzeban ludziom, bo 4 mln pasażerów korzysta z projektu PKM

        I to jest własnie różnica podejscia - PKM zalezy, bo zalezy im i Marszałkowi na pasażerach. a pkp plk - tak jak napisałeś... im to lata.

        • 0 0

    • roczny zysk z GPEC dla lipska

      to jest gdańska kasa. Policz 70 milionów na polaka a 70 milionów na gdańszczanina. To dopiero frajerstwo. Jest jeszcze saur i śmieci. Setki milionów wyparowują rocznie.

      • 3 0

    • Komorowski wydał również 70 mln na referendum o JOW, gdy przegrywał prezydenturę

      twoje przewalanie kasy jest lepsze niż moje?

      • 8 6

    • No tak 43 mln zł za półtora tysiąca metrów żwiru (2)

      I na tym tory. Brawo!!! Za to można zbudować 400 mieszkań na tej drodze. Korupcja w tym kraju sięga zenitu

      • 5 16

      • ale wywalenie 70 baniek na karty do głosowania nie boli (1)

        a na żwir już tak? pewnie też żwir się jeszcze sam przywizie, usypie, uformuje i ubije. bo czemu nie

        • 14 3

        • A czy ktoś powiedział że jest ok wydawanie 70mln?

          Zdejmij klapki polityczne z oczu

          • 3 4

  • W tym kraju mnie nie zdziwi nic

    I wcale się nie zdziwię jak PKM swoją część zrobi a PLK powie "no myśmy chcieli ale niedasie"

    • 1 0

  • To jest skandal

    NIK powinien się zająć tym całym procesem. Wywalanie pieniędzy w błoto. Dla garstki ludzi z Kościerzyny złodzieje robią bajpas.

    • 1 1

  • Abw

    Czy abw zaintersowalo sie juz ta sprawa , dalczego jest to najdrozsza inwesrycja w europie na tak krotkim kilku km odcinku?

    • 2 0

  • To nie powinno być rozbierane od samego początku. Zawsze jest jakaś alternatywa w przypadku awarii nawet z ograniczoną szybkością

    • 1 0

  • Wychodzi brak elektryfikacji (6)

    Mogli zrobić w czasie budowy PKM elektryfikacje a teraz będą się zastanawiać jak puścić ruch gdy trzeba będzie ją robić

    • 29 23

    • wychodzi brak elektryfikacji linii 201! (2)

      czytaj ze zrozumieniem, po co mieli elektryfikować 6 lat temu linię skoro na odcinku pkp plk elektryfikacja planowana jest za 3 lata? Przez 9 lat drut by tylko śniedział... A znając pkp plk, szczególnie pod obecnym przywództwem Regionu Północnego to terminu deklarowane przez PLK trzeba mnożyć razy 2. Dla ciekawskich - zobaczcie jak brawurowo idzie modernizacja LK207? A kierownik kontraktu został awansowany na zastępce dyrektora.

      • 3 1

      • no tak po co zostawiać rezerwę terenową skoro nie wiadomo czy plany zostaną zrealizowane. Wiesz ile czasu budowano tramwaj na Chełm? To sobie wyobraź jak długo by trwała budowa bez tej rezerwy.

        • 0 0

      • Tylko że teraz by mieli już zrobioną elektryfikacje a tak znów muszą zamykać trasę odcinkami robić ruch wahadłowy, lub ją wogóle zamknąć. Gdy robią linie tramwajową z możliwością dalszej rozbudowy to robią dodatkowe rozjazdy lub tor. Dzięki temu nie trzeba na nowo rozwalać ulicy lub torowiska

        • 1 3

    • nasypy musieli przekopać

      i kasy nie starczyło. Stare stały 100 lat nowe popłynęły.

      • 2 1

    • Elektryfikacja niczego nie zmieni.

      • 3 0

    • Jak zwykle doraźne cele władców Polski, już mniejsza czy lokalnych, czy centralnych, przeważyły.

      • 6 6

  • Czy biuro rozwoju Gdańska już wie co z SKM/PKM na Południe Gdańska? (10)

    Tak wszystko fatalnie jest popłakiwaniu ze jest to jedyny ratunek dla tej części miasta a nie wolne tramwaje czy nowe drogi które przeniosą korki w inne miejsce

    • 43 12

    • (6)

      Wolne tramwaje? Przecież można zrobić szybki tramwaj tak jak w Poznaniu czy Szczecinie, nawet w Bydgoszczy gdzie z powodzeniem tramwaj daje rade obsłużyć Fordon porównywalny z Południem Gdańska.

      • 12 3

      • Tak .. (1)

        W Gdańsku są bardzo wolne tramwaje .. tak dla informacji

        • 9 0

        • Tramwaj może jechać szybko ale przystanków jest za dużo

          Na trasie o długości ok. 600 metrów - od centrum handlowego do Lidla są 3 przystanki. Ktoś kto to projektował wychodził z jakiegoś dziwnego założenia, że każdy ma mieć przystanek pod oknem.

          • 1 0

      • W Gdańsku wszystko jest wolne (1)

        tramwaje, sądy, takie miasto

        • 9 0

        • taka sytuacja

          • 0 0

      • W Gdańsku szybki tramwaj? Gdzie?
        Przecież musieliby wtedy zlikwidować połowę przystanków, a ludzie do domu chodziliby kawał drogi bo akurat przystanek jest kilometr dalej. To fajne rozwiązanie, ale w Gdańsku już do tego nie dojdzie. Za późno.

        • 1 0

      • ale u nas jest biuro niedorozwoju ...

        • 16 0

    • Tak, PKM przygotowuje dokumentację przedprojektową, więc jest szansa na powodzenie

      Dobrze, że nie robi tego PLK...

      • 2 0

    • Tak wiedza. Linia jest w planach tak jak :
      -Nowa Warszawska
      -Nowa Jabloniowa
      -Nowa Swietokrzyska
      -Nowa Niepolomicka
      -Tunel pod pcholkiem
      -Linia tramwajowa z moreny do wrzesza
      -itd...

      • 3 1

    • Oczywiście, że wie. Reszta w rękach Dulczessy...

      Czyli raczej słabo

      • 13 5

  • A przedłużenie

    PKM na północ Gdyni -czeka,bo marszałek województwa dba tylko o gdańszczan.

    • 2 4

  • Ciekawe

    Jak sobie radzili w PRL z budową dziesiątków kilometrów elektryfikowanych torów SKM

    • 4 1

  • teraz wielbiciele i entuzjasci koleji

    Wyskakiwac z kasy
    Zenada za ciezkie pieniadze

    • 2 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane