Fakty i opinie

Bajpas kartuski znów za drogi

Objazd kolejowy na czas elektryfikacji zostanie poprowadzony liniami 229 i 234.
Objazd kolejowy na czas elektryfikacji zostanie poprowadzony liniami 229 i 234. graf. trojmiasto.pl

12 firm przystąpiło do drugiego przetargu na remontu 16-kilometrowego objazdu kolejowego na Kaszuby. Wszystkie oferty ponownie okazały się droższe niż zakładało. Różnica zmniejszyła się jednak z 33,5 mln do 14,7 mln zł w stosunku do pierwszego postępowania.



Pod koniec zeszłego roku kolejarze z Warszawy otworzyli oferty na projekt i modernizację fragmentów linii 229 i 234 z Gdańska do Kartuz przez Kokoszki i Starą Piłę o łącznej długości ok 16 km nazywanych bajpasem kartuskim. Wówczas najtańsza oferta opiewała na 250,3 mln zł, tymczasem spółka PKP PLK zamierzała wydać niespełna 216,8 mln zł.

By ograniczyć koszty i zwiększyć szansę na znalezienie wykonawcy, zakres przedsięwzięcia został okrojony do niezbędnego minimum - ograniczono liczbę mijanek i zmniejszono prędkość maksymalną do 80 km/h.

Przetarg został ponownie ogłoszony w lutym. Właśnie poznaliśmy oferty.

Najtańsza oferta za 137,7 mln zł



Niestety okazuje się, że znów przekraczają one zakładany budżet. Spółka PKP PLK oszacowała prace na 123 mln zł, natomiast najkorzystniejsza oferta firmy Colas Rail z Gdańska wyniosła blisko 137,7 mln zł (zestawienie wszystkich 12 ofert w ramce pod tekstem).

Czy to oznacza, że postępowanie będzie powtórzone po raz trzeci? Niekoniecznie. Istnieje bowiem możliwość zorganizowania aukcji elektronicznej. Jest to pewnego rodzaju dogrywka między wykonawcami, w której, na drodze licytacji, będą mogli zaproponować inną, korzystniejszą cenę swoich usług.

Objazd na Kaszuby na czas elektryfikacji



Odcinek bajpasa, za który odpowiada PKM.
Odcinek bajpasa, za który odpowiada PKM. graf. trojmiasto.pl
Przypomnijmy: Bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie linii kolejowych nr 234 i 229. Powstaje ona w związku z planowaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz. Elektryfikacja obejmie również linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

By w trakcie tych prac ruch kolejowy z Trójmiasta na Kaszuby nie zamarł zupełnie, potrzebne jest stworzenie objazdu.

  • PKP PLK odpowiada za modernizację ok. 16-kilometrowego odcinka istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz.
  • PKM zrealizuje odbudowę ok. 1,5 km toru na odcinku Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki.

PKM czeka na oferty



Do 4 sierpnia można składać oferty na wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych na odcinku PKM. Prace pozwalające na użytkowanie nowej linii kolejowej i uruchomienie na niej ruchu pasażerskiego muszą zakończyć się do 9 września 2022 roku.

W przypadku odcinka należącego do PLK, wykonawca, o ile zostanie wybrany, będzie miał 23 miesiące na przeprowadzenie robót.

Oferty w przetargu na remont bajpasa kartuskiego (odcinek PLK)

  1. Colas Rail - 137,696
  2. Torpol - 139,299 mln zł
  3. Rajbud - 149,344 mln zł
  4. PORR - 152,798 mln zł
  5. Infra Silesia - 155,160 mln zł
  6. ZUE - 166,176 mln zł
  7. Przedsiębiorstwo El-In - 167,908 mln zł
  8. Track Tec Construction - 176,056 mln zł
  9. Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane TOR - 181,676 mln zł
  10. Konsorcjum Roverpol - 196,223 mln zł
  11. Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe - 213,172 mln zł
  12. Mosty Gdynia - 321,269 mln zł

Opinie (74) 6 zablokowanych

Dodaj opinię
Walczymy z przemocą słownąKasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Dodaj opinię

Odpowiedz

Dodając opinię akceptujesz regulamin dodawania opinii.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Trojmiasto.pl Sp. z o.o.. Szczegóły przetwarzania danych znajdują się w polityce prywatności.

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.