- 1 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (66 opinii)
- 2 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (53 opinie)
- 3 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (175 opinii)
- 4 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (48 opinii)
- 5 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (447 opinii)
- 6 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (146 opinii)
44 elektryczne pociągi dla aglomeracji i PKM za 3-4 lata
W sumie 44 elektryczne zespoły trakcyjne planuje zakupić Samorząd Województwa Pomorskiego - 30 trafi na linię SKM, a 14 na trasę PKM po elektryfikacji. W lipcu ogłoszone zostaną dwa przetargi, na razie każdy obejmie zakup jednego pojazdu z możliwością rozszerzenia zamówienia. Podobny manewr zastosowała SKM, zamawiając jeden pociąg z opcją zwiększenia tej liczby do 10 składów.
Przetargi na zakup 44 pociągów:
- 30 pojazdów do obsługi linii aglomeracyjnej: Gdańsk-Śródmieście - Wejherowo. Pojazdy powinny trafić na Pomorze do końca 2025 roku.
- 14 EZT do obsługi sieci PKM po elektryfikacji. Dostawa nowych pociągów zakończyć się ma w 2024 roku.
Oba postępowania zostaną ogłoszone jeszcze w lipcu.
Jest jednak pewien haczyk.
- Oba projekty rozpoczną się od zakupu jednego pojazdu, zaś uruchomienie tzw. prawa opcji, czyli rozszerzenia zamówienia o kolejne składy, zaplanowano na grudzień 2022 roku - wyjaśnia Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. - Środki na zakup nowych pojazdów pochodzić będą z nowej perspektywy unijnej, samorząd będzie również zabiegał o środki z budżetu centralnego.
Zakupione pojazdy będą odpowiadać na potrzeby komunikacji aglomeracyjnej: będą szybkie, a troje drzwi w każdym członie pojazdu umożliwią płynną wymianę pasażerów. To sprawi, że czas przejazdu między Gdańskiem a Wejherowem będzie krótszy niż obecnie. Standardem we wszystkich pojazdach będzie sieć Wi-Fi, monitoring oraz wyposażenie w defibrylator AED.
Przypomnijmy, że również spółka SKM chce kupić nowe pociągi. Obecnie trwa przetarg na zakup jednego składu z możliwością rozszerzenia zamówienia do 10 pociągów. Oferty poznamy 12 lipca.
Opinie (228) ponad 20 zablokowanych
-
2021-07-05 14:54
Żeby pociągi jeździły szybciej, to: (1)
Musiałyby być wszystkie nowe, a obecny limit 70 km/h podniesiony do np. 90 km/h. Gęsta sieć przystanków i jadący stary skład przed nowym uniemożliwi osiąganie wyższych prędkości. Nowe składy będą lepiej przyspieszać, ale co z tego.
- 22 3
-
2021-07-06 10:50
To już w latach 70-tych było i choć pociągi EW 58 były szybsze i bardziej funkcjonalne wycofano je z użytkowania ze względu na awaryjność. Współczesne tez się często psują o czym można poczytać na stronach.
- 1 0
-
2021-07-05 14:54
(2)
Jedynie po wycofaniu z SKMT niezmodernizownych składów EN57/EN71 można podnieść prędkość na linii powyżej 70km/h. Składy te mają rozruch oporowy: 1) rozruch przez oporniki (silniki szeregowo) 2) jazda silniki szeregowo bez oporników 70km/h 3) przyspieszenie przez oporniki (silniki równolegle) 4) jazda silniki równolegle bez oporników 95km/h. Przez dłuższy czas składy mogą jechać tylko na poz. 2 oraz 4 (bo oporniki się przepalą). Na stosowanie poz. 3 oraz 4 są za małe odległości między przystankami od Gdańska do Rumi, więc zostaje tylko 70km/h.
- 17 1
-
2021-07-05 20:47
Dzięki za informację.
Człowiek całe życie się uczy czegoś nowego ;-)
- 4 1
-
2021-07-06 13:26
bardzo ciekawe info
A przy okazji,
to ile żre prądu tak stara SKM w porównaniu do nowej?- 3 0
-
2021-07-05 15:08
No , no ale tempo, w tym czasie uschnie kolejna palma.
- 18 1
-
2021-07-05 15:10
Może kupić w Koreii , to jeszcze przystanki przebudują
- 18 0
-
2021-07-05 15:22
Geniusz Eugeniusz zaczynna mateuszować w połerpoincie (1)
jeden pociąg z opcją na dziewięć,
44 pociągi z opcją na ?? co w efekcie da sześć...- 19 4
-
2021-07-05 15:28
Muszą wymieniac i tak czy chca czy nie chcą , bo 60 lat sie zbliża żywotności taboru,,
ludziska musa dojechać , chcesz strajków , za brak komunikacji , jak odstawia w krzaki a nowego nie bedzie
- 5 0
-
2021-07-05 15:25
W końcu normalność że na linii SKM w ezt nie będzie wc
W końcu ktoś poszedł po rozum do głowy i dzięki temu będą spore oszczędności w zakupie czy utrzymaniu tych składów na linii SKM
- 10 3
-
2021-07-05 15:27
(4)
Oby, bo tabor kolejowy SKM jest w najgorszym stanie w Polsce.
- 27 1
-
2021-07-05 17:07
(2)
Hmm ciekawe dlaczego? Może dlatego że wszystko co jest państwowe w tym kraju jest do d**y.
- 1 5
-
2021-07-05 21:48
To sprywatyzuj SKM i dojeżdżaj drezyną do Gdyni:) (1)
- 2 2
-
2021-07-07 00:35
Nie muszę dojeżdżać do Gdyni. Nawet jak bym musiał to mam samochód. I wszyscy mi mogą naskoczyć.
- 0 0
-
2021-07-06 08:12
W najgorszym to są pociągi w kierunku Tczewa
poza tymi 10 nowymi.
- 2 0
-
2021-07-05 15:28
lepsze warunki podróży (3)
Mam nadzieje że wszystkie pociagi będa miały klimatyzacje bo jazda SKM w upałach i maseczkach to masakra.
Pociągi Polregio maja za mało miejsc siedzących a jeżdżą tylko 2 składy , to stanowczo za mało na trasach Gdynia Lębork w godzinach 15-17 kiedy korzysta bardzo dużo pasażerów, .- 26 4
-
2021-07-06 10:53
Nie marudź
Przecież na tej jednotorowej od Wejherowa linii macie także Pendolino do Kołobrzegu.
- 0 0
-
2021-07-06 13:50
tylko nie klimatyzacja
bo trzeba ją regularnie serwisować, tzn. wydać kasę i sprawować nadzór
w dobie COVID-a okna pozamykane na amen, coby wirusy lepiej się rozprzestrzeniały
spójrz czasami na tony kurzu w nagrzewnicach tych wentylatorowych- 1 0
-
2021-07-06 23:15
Zaś klientów mstyzache na niby i bez otwieranych okien
- 0 0
-
2021-07-05 15:29
Mam nadzieje ze na to czekalismy
Dlatego tak dlugo korzystamy ze "starych rozwiazan" :) japonia sie nie staniemy ale...
- 6 1
-
2021-07-05 15:29
Pociagi
Predzej mi kaktus na dloni mi wyrosnie jak te sknery z PO kupia cos nowego zwlaszcza w takiej ilosci. Oni raczej dla siebie zagrabia.
- 24 11
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.