• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

4,6 mln pasażerów lotniska w 2022 roku. "W tym pobijemy rekord"

Maciej Korolczuk
19 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (156)
W 2022 roku z gdańskiego lotniska skorzystało przeszło 4,6 mln pasażerów. W 2022 roku z gdańskiego lotniska skorzystało przeszło 4,6 mln pasażerów.

4,5 mln pasażerów obsłużyło w 2022 roku gdańskie lotnisko. To już tylko o 15 proc. mniej, niż w rekordowym 2019 roku. - Czasy pandemii za nami. To był bardzo dobry rok, który kończymy nie tylko dobrym wynikiem jeśli chodzi o pasażerów, ale też pod względem finansowym, bo wypracowaliśmy 23 mln zł zysku - mówi Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego. W tym roku celem jest pobicie rekordu sprzed pandemii wynoszącego 5,4 mln pasażerów.



Ile razy w ubiegłym roku korzystałe(a)ś z gdańskiego lotniska?

Pandemia, wojna na Ukrainie, wysoka inflacja oraz wzrost kosztów paliwa i energii to największe wyzwania, z jakimi mierzy się obecnie branża lotnicza. Z ciągłej walki o pasażera, nowe kierunki i rozwój infrastruktury, porty lotnicze i przewoźnicy wychodzą bardziej lub mniej pokiereszowani. Nie inaczej jest w Gdańsku. Pokazuje to choćby bilans finansowy. W 2022 roku Port Lotniczy wypracował 23 mln zysku, a 12 miesięcy wcześniej - rok kończył pod kreską (-2,3 mln zł).

Śledź tablicę przylotów i odlotów z Gdańska



- Wyszliśmy z dołka i odbudowaliśmy ruch lotniczy niemal do poziomu sprzed pandemii - mówi Kloskowski. - To pokazuje, że ani wojna, ani inflacja nie przestraszyła naszych pasażerów, że wracamy do latania. A prognozy na ten rok są jeszcze lepsze, bo zamierzamy pobić rekord sprzed czterech lat i przekroczyć barierę 5,4 mln pasażerów.
Ubiegły rok był dla nas udany. W tym roku chcemy pobić rekord 5,4 mln pasażerów - zapowiada Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska. Ubiegły rok był dla nas udany. W tym roku chcemy pobić rekord 5,4 mln pasażerów - zapowiada Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska.

Oferta jest już taka sama jak w 2019 roku



Na razie licznik zatrzymał się na 4,5 mln (dokładnie 4 576 705) obsłużonych pasażerów. Najlepszym miesiącem nie tylko tego roku, ale w całej historii lotniska był lipiec, gdy przez port w Rębiechowie przewinęło się prawie 568 tys. pasażerów.

W ubiegłym roku najchętniej lataliśmy do Londynu (384 tys. pasażerów), Oslo (329 tys.) i Sztokholmu (267 tys.).

W sumie do dyspozycji pasażerów jest obecnie 88 oferowanych połączeń, a więc tyle samo, co w rekordowym 2019 roku.

Ubiegłoroczny wynik był już tylko o 15 proc. gorszy od rekordu z 2019 roku. Ubiegłoroczny wynik był już tylko o 15 proc. gorszy od rekordu z 2019 roku.
W pierwszej dziesiątce znalazły się też dwa krajowe połączenia - do Warszawy (4. miejsce) i Krakowa (10.). Wśród połączeń czarterowych największą popularnością cieszyły się dwa stosunkowo najtańsze kierunki, a więc Turcja i Egipt oraz Grecja. Łącznie w ruchu nieregularnym obsłużono 368 tys. pasażerów (o 11 proc. mniej niż w 2019 r.).

Ryanair i Wizzair walczą o pasażera



Największym przewoźnikiem i liderem gdańskiego lotniska pozostaje irlandzka linia Ryanair (41 proc. ruchu), która zdaniem Kloskowskiego najlepiej zniosła trudne czasy pandemii i w tym czasie przejęła część rynku.

- Dobrą wiadomością dla nas i dla naszych pasażerów jest planowana ofensywa ich największej konkurencji, czyli węgierskiego Wizzaira (39 proc.). Nie rezygnujemy też z innych połączeń i na pewno w tym roku w naszej siatce pojawi się kilka nowych kierunków. Już teraz nasza siatka wygląda podobnie jak przed czterema laty. Do poziomu 80 proc. dobija też wskaźnik średniego napełnienia samolotów, co oznacza, że wiele połączeń dla przewoźników staje się rentowne - dodaje.
Wśród połączeń czarterowych największą popularnością cieszyła się Turcja, Grecja i Egipt. Wśród połączeń czarterowych największą popularnością cieszyła się Turcja, Grecja i Egipt.
Poza wzrostem liczby pasażerów w 2023 roku lotnisko planuje też rozbudowę bazy cargo. Zwłaszcza że to segment rynku, który wciąż rośnie. Tylko w ubiegłym roku przewozy towarów wzrosły o kolejne 11 proc. W kolejnych latach tylko baza DHL w Gdańsku ma się powiększyć trzykrotnie.

Rozwój cargo to nie wszystko. W 2022 roku na lotnisku otwarto pirs, co znacząco poprawiło standard obsługi pasażerów non-schengen. Oddano także do użytku pierwszy biurowiec w ramach Airport City (dotychczas skomercjalizowano ok. 60 proc. powierzchni). Wśród mniejszych inwestycji zrealizowanych w ubiegłym roku były też nowe bramki biometryczne do automatycznej odprawy paszportowej czy udostępnienie nowego hangaru dla lotnictwa General Aviation.

  • Najczęściej latamy do Londynu, Oslo i Sztokholmu.
  • Najlepszym miesiącem nie tylko ubiegłego roku, ale w całej historii lotniska był lipiec.

Większa rezerwa do egzotycznych połączeń



Nie wszystko w 2022 roku poszło jednak po myśli i lotniska i jego partnerów biznesowych. Największym niepowodzeniem jest bez wątpienia fiasko egzotycznych połączeń na Kubę, do Meksyku, Tajlandii i na Dominikanę. Po hucznej zapowiedzi z czterech kierunków udało się uruchomić tylko ten ostani. Po zaledwie miesiącu biuro Rainbow zrezygnowało jednak z lotów za ocean.

Koniec lotów do Dominikany z Gdańska Koniec lotów do Dominikany z Gdańska

- Przed rokiem wydawało nam się, że podstawowym i jedynym kryterium jest popyt na takie połączenia. Okazało się jednak, że aby mogły być one realizowane nie wystarczy samo zainteresowanie pasażerów, ale potrzebna jest też odpowiednia flota zapewniona przez przewoźników. Z tym po pandemii bywa jeszcze różnie, dlatego dziś do rozmów o takich lotach podchodzimy z większym dystansem - tłumaczy Kloskowski.
Obecnie z Gdańska jedynym egzotycznym połączeniem pozostaje to do Zanzibaru. Niemniej od kilku lat w branży mówi się o planowanym uruchomieniu połączenia z Gdańska do Dubaju.

Parkingi w pobliżu lotniska



Rok 2023 rekordowy, ale trudny



Rok 2023 będzie nie tylko rokiem bicia rekordów, ale też rokiem wyzwań. Głównie finansowych. Lotnisko prognozuje znaczny wzrost kosztów, które mają wzrosnąć ze 167 do 256 mln. Odbije się to na planowanych zyskach, bo rok ma się zakończyć stratą wynoszącą ok. 17 mln zł.

Na wzrost kosztów największy wpływ ma mieć spłata zaciągniętych kredytów pod budowę biurowców Airport City i nowej części terminala T2 tzw. pirsu. O 100 proc. wzrosną też koszty energii elektrycznej, za którą w ubiegłym roku lotnisko płaciło ok. 12 mln zł rocznie.

Opinie (156) ponad 10 zablokowanych

  • CPK zaora te prowincjonalne lotnisko (1)

    zostaną loty pracownicze i wycieczki do Egiptu, zresztą teraz jest niewiele więcej

    • 2 4

    • Fanów Horały prosimy o nieafiszowanie się głupotą.

      • 2 0

  • (6)

    Z czego tu się cieszyć? Że spalania ropy? Z rozwoju turystyki, który odpowiada za degradację odwiedzanych miejsc, wzrosty fen nieruchomości? Sukcesem i celem powinno być sukcesywne ograniczanie lotów.

    • 12 35

    • dokladnie (1)

      wreszcie jedna rozsadna wypowiedz. paliwo lotnicze, halas.. czy to akceptujecie?

      • 5 6

      • Jeszcze jak!

        • 1 0

    • marzy ci się powród do epoki kamienia łupanego? (2)

      nie było lotów i samochodów ale chociaż o środowisko dbali!

      • 13 5

      • milcz ignorancie (1)

        chodzi o ograniczenie lotow. zrownowazony transport. mowi ci to cos?

        • 4 9

        • Nie ma żadnej alternatywy dla lotów

          Podróże służbowe pociągiem w obrębie Europy są po prostu nierealne, bo nikt nie będzie marnował 36 godzin na dojazd do Madrytu.

          • 1 0

    • nie przemówisz do rozsądku

      od zawsze myślenie "a po nas choćby potop", trzeba latać bo mordoksiążka potrzebuje zdjęć

      • 2 1

  • A podobno jest kryzys ludzi na jedzenie niestac na ogrzewanie niemaja wungla brak tak codziennie w TVn jest informacja (5)

    a tu ludzie wydaja tysiace na latanie samolotem na luksusowe wycieczki

    • 19 12

    • W Polsce bida to rekordowe ilosci pasazerow na kierunkach zarobkowych

      • 2 1

    • TVN to resortowe dziennikarstwo.

      Pamiętam Olejnik z Urbanem odrażające postacie

      • 7 6

    • W Polsce nie mieszkają tysiące ludzi tylko miliony (1)

      A poza tym ci pasażerowie to nie byli tylko Polacy. A zatem bardzo niewielu z nas lata na wakacje do cieplych krajów, na pewno nie ci którzy nie mają za co wykupić leków albo kupić węgiel na zimę

      • 6 6

      • tu nie chodzi o pl tylko o obecnie zle zarzadzany gdansk z ktorego uciekaja ludzie.

        • 4 3

    • Za granicą taniej.

      • 6 6

  • Po co lotnisko w Gdańsku jak jest w Berlinie? Po co LOT jak jest Lufthanza? (1)

    • 1 4

    • To drugie w sumie prawda. Z GDA nie latam LOT-em z przesiadką w Warszawie, tylko Lufthansą z przesiadką w MUC lub FRA.

      • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    (5)

    W końcu odkucie

    • 29 13

    • (4)

      A Ola ciągle narzeka, że kryzys, że mało wpływów do budżetu, że drogo, że kryzys. A tu liczny mówią ci innego....

      • 3 11

      • Polacy narzekają na drożyznę (3)

        Ola nic do tego nie ma że cukier jest droższy o 100 %, paliwo droższe, prąd droższy i właśnie dostałem rachunek za gaz w wysokości 1 178 zł za ogrzewanie mieszkania.

        • 10 4

        • Ja dostalem 1600. Tez za mieszkanie

          • 1 0

        • Oligarcha pisowski obajtek troszkę tu namieszał (1)

          Sztucznie zawyżone ceny paliw spowodowały drożyznę na niespotykana skale

          • 9 1

          • Powinieneś się podpisać TVNieprawda.

            • 2 5

  • W 2030 roku z tego lotniska ostatnie odlecą gołębie...
    Pan Kloskowski, niech już teraz myśli nad zmianą kwalifikacji, bo nim te gołębie odlecą, to on będzie musiał zamknąć za sobą drzwi...

    • 0 3

  • hałas

    a za hałąs nadal nie płaca jako jedyne lotnisko w pl.

    • 1 3

  • Ten port lotniczy nie jest w Rębiechowie i nigdy nie był. (2)

    Autor tego nie wie, szkoda.
    Dzisiaj wszyscy chwalą się niewiedzą.

    • 12 30

    • Do minusujących (1)

      Lotnisko powstało w całości na terenie Gdańska. Wieś Rębiechowo jest obok.
      Jest plotka, no bo nazwy lotnisk za komuny musiały być wioski, czyli Okęcie, Pyrzowice itp, że przyjechał Gierek i nie spodobała mu się nazwa Firoga. No komuna dała Rębiechowo

      • 8 4

      • fajna opowieść, dzięki.

        • 1 0

  • są rekordy (2)

    tylko dzielić się z pracownikami nie chcą.

    • 7 1

    • (1)

      bo ilu tych pracownikow lotniska jest? wiekszosc to spolki zewnetrzne

      • 3 0

      • znaczy klan rodzinny?

        a najlepsze ze z kontrolerami się nie mogą dogadać. To są kluczowe posady na lotnisku a nie prezes z rozdania partyjnego.

        • 1 0

  • 4,5 miliona pasażerów, a ilu w tym było polaków? (3)

    Pamiętajmy też o tym że zdecydowana większość pasażerów jest notowana dwa razy, raz przy wylocie a drugi raz przy przylocie lub na odwrót. To dla tych którzy na podstawie tej liczby twierdzą że nie ma kryzysu. Ponadto z naszego lotniska ludzie latają przede wszystkim do pracy a nie na wakacje.

    • 21 40

    • A dla porownania jak jade tramwajem do pracy a nie na wakacje to mnie sie nie liczy do statystyk, czy jestem pasazerem 2 kategorii. Bez sensu logika

      • 3 1

    • Bzdura. Masa ludzi lata z Gdańska na wakacje albo citybreaki. Wystarczy gdzieś lecieć z Gdańska żeby to zobaczyć na własne oczy

      • 10 5

    • dwuh

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane