• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

4,6 mln pasażerów lotniska w 2022 roku. "W tym pobijemy rekord"

Maciej Korolczuk
19 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (156)
W 2022 roku z gdańskiego lotniska skorzystało przeszło 4,6 mln pasażerów. W 2022 roku z gdańskiego lotniska skorzystało przeszło 4,6 mln pasażerów.

4,5 mln pasażerów obsłużyło w 2022 roku gdańskie lotnisko. To już tylko o 15 proc. mniej, niż w rekordowym 2019 roku. - Czasy pandemii za nami. To był bardzo dobry rok, który kończymy nie tylko dobrym wynikiem jeśli chodzi o pasażerów, ale też pod względem finansowym, bo wypracowaliśmy 23 mln zł zysku - mówi Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego. W tym roku celem jest pobicie rekordu sprzed pandemii wynoszącego 5,4 mln pasażerów.



Ile razy w ubiegłym roku korzystałe(a)ś z gdańskiego lotniska?

Pandemia, wojna na Ukrainie, wysoka inflacja oraz wzrost kosztów paliwa i energii to największe wyzwania, z jakimi mierzy się obecnie branża lotnicza. Z ciągłej walki o pasażera, nowe kierunki i rozwój infrastruktury, porty lotnicze i przewoźnicy wychodzą bardziej lub mniej pokiereszowani. Nie inaczej jest w Gdańsku. Pokazuje to choćby bilans finansowy. W 2022 roku Port Lotniczy wypracował 23 mln zysku, a 12 miesięcy wcześniej - rok kończył pod kreską (-2,3 mln zł).

Śledź tablicę przylotów i odlotów z Gdańska



- Wyszliśmy z dołka i odbudowaliśmy ruch lotniczy niemal do poziomu sprzed pandemii - mówi Kloskowski. - To pokazuje, że ani wojna, ani inflacja nie przestraszyła naszych pasażerów, że wracamy do latania. A prognozy na ten rok są jeszcze lepsze, bo zamierzamy pobić rekord sprzed czterech lat i przekroczyć barierę 5,4 mln pasażerów.
Ubiegły rok był dla nas udany. W tym roku chcemy pobić rekord 5,4 mln pasażerów - zapowiada Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska. Ubiegły rok był dla nas udany. W tym roku chcemy pobić rekord 5,4 mln pasażerów - zapowiada Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska.

Oferta jest już taka sama jak w 2019 roku



Na razie licznik zatrzymał się na 4,5 mln (dokładnie 4 576 705) obsłużonych pasażerów. Najlepszym miesiącem nie tylko tego roku, ale w całej historii lotniska był lipiec, gdy przez port w Rębiechowie przewinęło się prawie 568 tys. pasażerów.

W ubiegłym roku najchętniej lataliśmy do Londynu (384 tys. pasażerów), Oslo (329 tys.) i Sztokholmu (267 tys.).

W sumie do dyspozycji pasażerów jest obecnie 88 oferowanych połączeń, a więc tyle samo, co w rekordowym 2019 roku.

Ubiegłoroczny wynik był już tylko o 15 proc. gorszy od rekordu z 2019 roku. Ubiegłoroczny wynik był już tylko o 15 proc. gorszy od rekordu z 2019 roku.
W pierwszej dziesiątce znalazły się też dwa krajowe połączenia - do Warszawy (4. miejsce) i Krakowa (10.). Wśród połączeń czarterowych największą popularnością cieszyły się dwa stosunkowo najtańsze kierunki, a więc Turcja i Egipt oraz Grecja. Łącznie w ruchu nieregularnym obsłużono 368 tys. pasażerów (o 11 proc. mniej niż w 2019 r.).

Ryanair i Wizzair walczą o pasażera



Największym przewoźnikiem i liderem gdańskiego lotniska pozostaje irlandzka linia Ryanair (41 proc. ruchu), która zdaniem Kloskowskiego najlepiej zniosła trudne czasy pandemii i w tym czasie przejęła część rynku.

- Dobrą wiadomością dla nas i dla naszych pasażerów jest planowana ofensywa ich największej konkurencji, czyli węgierskiego Wizzaira (39 proc.). Nie rezygnujemy też z innych połączeń i na pewno w tym roku w naszej siatce pojawi się kilka nowych kierunków. Już teraz nasza siatka wygląda podobnie jak przed czterema laty. Do poziomu 80 proc. dobija też wskaźnik średniego napełnienia samolotów, co oznacza, że wiele połączeń dla przewoźników staje się rentowne - dodaje.
Wśród połączeń czarterowych największą popularnością cieszyła się Turcja, Grecja i Egipt. Wśród połączeń czarterowych największą popularnością cieszyła się Turcja, Grecja i Egipt.
Poza wzrostem liczby pasażerów w 2023 roku lotnisko planuje też rozbudowę bazy cargo. Zwłaszcza że to segment rynku, który wciąż rośnie. Tylko w ubiegłym roku przewozy towarów wzrosły o kolejne 11 proc. W kolejnych latach tylko baza DHL w Gdańsku ma się powiększyć trzykrotnie.

Rozwój cargo to nie wszystko. W 2022 roku na lotnisku otwarto pirs, co znacząco poprawiło standard obsługi pasażerów non-schengen. Oddano także do użytku pierwszy biurowiec w ramach Airport City (dotychczas skomercjalizowano ok. 60 proc. powierzchni). Wśród mniejszych inwestycji zrealizowanych w ubiegłym roku były też nowe bramki biometryczne do automatycznej odprawy paszportowej czy udostępnienie nowego hangaru dla lotnictwa General Aviation.

  • Najczęściej latamy do Londynu, Oslo i Sztokholmu.
  • Najlepszym miesiącem nie tylko ubiegłego roku, ale w całej historii lotniska był lipiec.

Większa rezerwa do egzotycznych połączeń



Nie wszystko w 2022 roku poszło jednak po myśli i lotniska i jego partnerów biznesowych. Największym niepowodzeniem jest bez wątpienia fiasko egzotycznych połączeń na Kubę, do Meksyku, Tajlandii i na Dominikanę. Po hucznej zapowiedzi z czterech kierunków udało się uruchomić tylko ten ostani. Po zaledwie miesiącu biuro Rainbow zrezygnowało jednak z lotów za ocean.

Koniec lotów do Dominikany z Gdańska Koniec lotów do Dominikany z Gdańska

- Przed rokiem wydawało nam się, że podstawowym i jedynym kryterium jest popyt na takie połączenia. Okazało się jednak, że aby mogły być one realizowane nie wystarczy samo zainteresowanie pasażerów, ale potrzebna jest też odpowiednia flota zapewniona przez przewoźników. Z tym po pandemii bywa jeszcze różnie, dlatego dziś do rozmów o takich lotach podchodzimy z większym dystansem - tłumaczy Kloskowski.
Obecnie z Gdańska jedynym egzotycznym połączeniem pozostaje to do Zanzibaru. Niemniej od kilku lat w branży mówi się o planowanym uruchomieniu połączenia z Gdańska do Dubaju.

Parkingi w pobliżu lotniska



Rok 2023 rekordowy, ale trudny



Rok 2023 będzie nie tylko rokiem bicia rekordów, ale też rokiem wyzwań. Głównie finansowych. Lotnisko prognozuje znaczny wzrost kosztów, które mają wzrosnąć ze 167 do 256 mln. Odbije się to na planowanych zyskach, bo rok ma się zakończyć stratą wynoszącą ok. 17 mln zł.

Na wzrost kosztów największy wpływ ma mieć spłata zaciągniętych kredytów pod budowę biurowców Airport City i nowej części terminala T2 tzw. pirsu. O 100 proc. wzrosną też koszty energii elektrycznej, za którą w ubiegłym roku lotnisko płaciło ok. 12 mln zł rocznie.

Opinie (156) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    (5)

    W końcu odkucie

    • 29 13

    • (4)

      A Ola ciągle narzeka, że kryzys, że mało wpływów do budżetu, że drogo, że kryzys. A tu liczny mówią ci innego....

      • 3 11

      • Polacy narzekają na drożyznę (3)

        Ola nic do tego nie ma że cukier jest droższy o 100 %, paliwo droższe, prąd droższy i właśnie dostałem rachunek za gaz w wysokości 1 178 zł za ogrzewanie mieszkania.

        • 10 4

        • Oligarcha pisowski obajtek troszkę tu namieszał (1)

          Sztucznie zawyżone ceny paliw spowodowały drożyznę na niespotykana skale

          • 9 1

          • Powinieneś się podpisać TVNieprawda.

            • 2 5

        • Ja dostalem 1600. Tez za mieszkanie

          • 1 0

  • Ten port lotniczy nie jest w Rębiechowie i nigdy nie był. (2)

    Autor tego nie wie, szkoda.
    Dzisiaj wszyscy chwalą się niewiedzą.

    • 12 30

    • Do minusujących (1)

      Lotnisko powstało w całości na terenie Gdańska. Wieś Rębiechowo jest obok.
      Jest plotka, no bo nazwy lotnisk za komuny musiały być wioski, czyli Okęcie, Pyrzowice itp, że przyjechał Gierek i nie spodobała mu się nazwa Firoga. No komuna dała Rębiechowo

      • 8 4

      • fajna opowieść, dzięki.

        • 1 0

  • (2)

    najdroższe lotnisko w Polsce z mikro siatką połączeń

    • 17 37

    • 90% połączeń (1)

      To tanie linie lotnicze. No sukces, samoloty dla plebsu

      • 2 8

      • Siedzę właśnie na lotnisku

        Za 1 godz odlecę tanimi liniami na ferie do Barcelony, jestem plebsem i dobrze mi z tym.

        • 2 0

  • (1)

    Imponujące...zaraz Gdańsk przegoni Honk Konk i Singapur...

    • 10 26

    • Ty w rozumie nie przegonisz misia puchatka

      • 11 1

  • rekord!?,watpliwa sprawa, przy obecnych cenach, no i lotnisko w Radomiu kierunek poludnowy przejelo,Blizej.

    • 8 18

  • Opinia wyróżniona

    Ładny wynik (11)

    Gdańsk jest na trzecim miejscu w Polsce. Katowice z 4,419 mln pasażerów za nami. Tylko tam aż ok. 2 mln to ruch nieregularny. Górnicy mają kasę.

    • 60 12

    • (1)

      Dla mnie to rybka. Więcej lotów może odbywać się do Katowic, bo ich powietrze, płuca.... nie mają juz nic do stracenia. Jeśli lotnisko ma straty, może być to wydatek publiczny, jeśli lotnisko ma zyski, nic z tego nie mam, więc tak jak mówiłem, jedyny mój zysk to wydychanie spalin lotniczych.

      • 2 20

      • i nowe bramki za 4,7 mln

        • 3 3

    • nie mają kasę, tylko mają połaczenia

      ilu turystów z Trójmiasta jedzie do Warszawy, Poznania czy nawet tych Katowic, by dolecieć na wakacje...

      • 22 4

    • Gdansk wrocil

      na trzecie (nalezne) miejsce po roku przerwy. I faktycznie zgadza sie, ze stamtad wiecej lata na wakacje. Ale skoro w samej aglomeracji Slaska-Dabrowskiej mieszka 2,7 mln ludzi to wiele wyjasnia. Po prostu maja wiecej mieszkancow. Ale to bardzo dobrze swiadczy o lotnisku w Gdansku (Trojmiescie), skoro pomimo znacznie mniejszej liczby ludzi i tak ma wiecej pasazerow.

      • 20 4

    • A gdzie jst myślenie o planecie?

      To ma być ekologia?

      • 2 20

    • Ta ... Londyn i Oslo

      • 8 1

    • Katowice mają fajne i tanie połączenia, stąd 4. miejsce.

      • 6 1

    • A tu tylko 3 kierunki do roboty (2)

      Ludzi, którzy wyjechali za tuska. I przyjeżdżają tylko odwiedzić rodzinę

      • 4 7

      • Wyjechali juz za pierwszych rzadow pis

        • 3 0

      • Niech wracają do pisowskiego raju!

        • 1 0

    • Dodaj, że naszą którą płacimy za kosmicznie drogi, przepłacony węgiel czy to bezpośrednio czy też w cenie grzania systemowego!

      • 1 0

  • Nie bój, nie bój, UE nałoży limit emisyjności, długość dystansu przelotu i latać będziemy tylko z Warszawy.

    • 19 14

  • (3)

    No, no, jakiś gruby menadżer odtrąbi sukces, przeleje se premie, wypije szampana, a pracownicy lotniska nadal dygaja na smieciowkach i jest zatrudnienie przez agencję pracy?

    • 20 14

    • (2)

      Tak, ale za to cieszą się że mogą pracować w gdańskiej spółce imienia mędrca europy...

      • 9 9

      • (1)

        Mówi się "praca w firmie o ugruntowanej pozycji na rynku". Dla mnie jest to tak ważny frazes jak praca w młodym dynamicznym zespole i tematyczne środy.

        • 13 1

        • monopol

          • 2 2

  • Może i ja gdzieś polece (1)

    Najlepiej gdzie jest ciepło i jest błękitna woda. Ktoś chętny towarzyszyć ?

    • 4 11

    • do akwaparku jedz

      • 13 0

  • takie tam (2)

    Ewidentnie widać, że ludzie latają tam gdzie większa siatka połączeń lotniczych czyli Londyn, Warszawa czy Sztokholm

    • 11 8

    • (1)

      Latają za pracą. Siatka połączeń to Warszawa i Frankfurt

      • 5 2

      • i Amsterdam,Kopenhaga

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane