• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

4,6 mln pasażerów lotniska w 2022 roku. "W tym pobijemy rekord"

Maciej Korolczuk
19 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (156)
W 2022 roku z gdańskiego lotniska skorzystało przeszło 4,6 mln pasażerów. W 2022 roku z gdańskiego lotniska skorzystało przeszło 4,6 mln pasażerów.

4,5 mln pasażerów obsłużyło w 2022 roku gdańskie lotnisko. To już tylko o 15 proc. mniej, niż w rekordowym 2019 roku. - Czasy pandemii za nami. To był bardzo dobry rok, który kończymy nie tylko dobrym wynikiem jeśli chodzi o pasażerów, ale też pod względem finansowym, bo wypracowaliśmy 23 mln zł zysku - mówi Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego. W tym roku celem jest pobicie rekordu sprzed pandemii wynoszącego 5,4 mln pasażerów.



Ile razy w ubiegłym roku korzystałe(a)ś z gdańskiego lotniska?

Pandemia, wojna na Ukrainie, wysoka inflacja oraz wzrost kosztów paliwa i energii to największe wyzwania, z jakimi mierzy się obecnie branża lotnicza. Z ciągłej walki o pasażera, nowe kierunki i rozwój infrastruktury, porty lotnicze i przewoźnicy wychodzą bardziej lub mniej pokiereszowani. Nie inaczej jest w Gdańsku. Pokazuje to choćby bilans finansowy. W 2022 roku Port Lotniczy wypracował 23 mln zysku, a 12 miesięcy wcześniej - rok kończył pod kreską (-2,3 mln zł).

Śledź tablicę przylotów i odlotów z Gdańska



- Wyszliśmy z dołka i odbudowaliśmy ruch lotniczy niemal do poziomu sprzed pandemii - mówi Kloskowski. - To pokazuje, że ani wojna, ani inflacja nie przestraszyła naszych pasażerów, że wracamy do latania. A prognozy na ten rok są jeszcze lepsze, bo zamierzamy pobić rekord sprzed czterech lat i przekroczyć barierę 5,4 mln pasażerów.
Ubiegły rok był dla nas udany. W tym roku chcemy pobić rekord 5,4 mln pasażerów - zapowiada Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska. Ubiegły rok był dla nas udany. W tym roku chcemy pobić rekord 5,4 mln pasażerów - zapowiada Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska.

Oferta jest już taka sama jak w 2019 roku



Na razie licznik zatrzymał się na 4,5 mln (dokładnie 4 576 705) obsłużonych pasażerów. Najlepszym miesiącem nie tylko tego roku, ale w całej historii lotniska był lipiec, gdy przez port w Rębiechowie przewinęło się prawie 568 tys. pasażerów.

W ubiegłym roku najchętniej lataliśmy do Londynu (384 tys. pasażerów), Oslo (329 tys.) i Sztokholmu (267 tys.).

W sumie do dyspozycji pasażerów jest obecnie 88 oferowanych połączeń, a więc tyle samo, co w rekordowym 2019 roku.

Ubiegłoroczny wynik był już tylko o 15 proc. gorszy od rekordu z 2019 roku. Ubiegłoroczny wynik był już tylko o 15 proc. gorszy od rekordu z 2019 roku.
W pierwszej dziesiątce znalazły się też dwa krajowe połączenia - do Warszawy (4. miejsce) i Krakowa (10.). Wśród połączeń czarterowych największą popularnością cieszyły się dwa stosunkowo najtańsze kierunki, a więc Turcja i Egipt oraz Grecja. Łącznie w ruchu nieregularnym obsłużono 368 tys. pasażerów (o 11 proc. mniej niż w 2019 r.).

Ryanair i Wizzair walczą o pasażera



Największym przewoźnikiem i liderem gdańskiego lotniska pozostaje irlandzka linia Ryanair (41 proc. ruchu), która zdaniem Kloskowskiego najlepiej zniosła trudne czasy pandemii i w tym czasie przejęła część rynku.

- Dobrą wiadomością dla nas i dla naszych pasażerów jest planowana ofensywa ich największej konkurencji, czyli węgierskiego Wizzaira (39 proc.). Nie rezygnujemy też z innych połączeń i na pewno w tym roku w naszej siatce pojawi się kilka nowych kierunków. Już teraz nasza siatka wygląda podobnie jak przed czterema laty. Do poziomu 80 proc. dobija też wskaźnik średniego napełnienia samolotów, co oznacza, że wiele połączeń dla przewoźników staje się rentowne - dodaje.
Wśród połączeń czarterowych największą popularnością cieszyła się Turcja, Grecja i Egipt. Wśród połączeń czarterowych największą popularnością cieszyła się Turcja, Grecja i Egipt.
Poza wzrostem liczby pasażerów w 2023 roku lotnisko planuje też rozbudowę bazy cargo. Zwłaszcza że to segment rynku, który wciąż rośnie. Tylko w ubiegłym roku przewozy towarów wzrosły o kolejne 11 proc. W kolejnych latach tylko baza DHL w Gdańsku ma się powiększyć trzykrotnie.

Rozwój cargo to nie wszystko. W 2022 roku na lotnisku otwarto pirs, co znacząco poprawiło standard obsługi pasażerów non-schengen. Oddano także do użytku pierwszy biurowiec w ramach Airport City (dotychczas skomercjalizowano ok. 60 proc. powierzchni). Wśród mniejszych inwestycji zrealizowanych w ubiegłym roku były też nowe bramki biometryczne do automatycznej odprawy paszportowej czy udostępnienie nowego hangaru dla lotnictwa General Aviation.

  • Najczęściej latamy do Londynu, Oslo i Sztokholmu.
  • Najlepszym miesiącem nie tylko ubiegłego roku, ale w całej historii lotniska był lipiec.

Większa rezerwa do egzotycznych połączeń



Nie wszystko w 2022 roku poszło jednak po myśli i lotniska i jego partnerów biznesowych. Największym niepowodzeniem jest bez wątpienia fiasko egzotycznych połączeń na Kubę, do Meksyku, Tajlandii i na Dominikanę. Po hucznej zapowiedzi z czterech kierunków udało się uruchomić tylko ten ostani. Po zaledwie miesiącu biuro Rainbow zrezygnowało jednak z lotów za ocean.

Koniec lotów do Dominikany z Gdańska Koniec lotów do Dominikany z Gdańska

- Przed rokiem wydawało nam się, że podstawowym i jedynym kryterium jest popyt na takie połączenia. Okazało się jednak, że aby mogły być one realizowane nie wystarczy samo zainteresowanie pasażerów, ale potrzebna jest też odpowiednia flota zapewniona przez przewoźników. Z tym po pandemii bywa jeszcze różnie, dlatego dziś do rozmów o takich lotach podchodzimy z większym dystansem - tłumaczy Kloskowski.
Obecnie z Gdańska jedynym egzotycznym połączeniem pozostaje to do Zanzibaru. Niemniej od kilku lat w branży mówi się o planowanym uruchomieniu połączenia z Gdańska do Dubaju.

Parkingi w pobliżu lotniska



Rok 2023 rekordowy, ale trudny



Rok 2023 będzie nie tylko rokiem bicia rekordów, ale też rokiem wyzwań. Głównie finansowych. Lotnisko prognozuje znaczny wzrost kosztów, które mają wzrosnąć ze 167 do 256 mln. Odbije się to na planowanych zyskach, bo rok ma się zakończyć stratą wynoszącą ok. 17 mln zł.

Na wzrost kosztów największy wpływ ma mieć spłata zaciągniętych kredytów pod budowę biurowców Airport City i nowej części terminala T2 tzw. pirsu. O 100 proc. wzrosną też koszty energii elektrycznej, za którą w ubiegłym roku lotnisko płaciło ok. 12 mln zł rocznie.

Opinie (156) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Jesli są już wyniki innych lotnisk w Polsce, to dobrze byłoby podać (5)

    by porównać

    • 14 1

    • Trzecie miejsce w Polsce (4)

      Za Warszawa i Krakowem. Awans na drugie miejsce nierealny. Wyprzedzamy od ladnych paru lat Katowice (oprocz 2021 pandemicznego, dziwnego) nieznacznie (w 2022 4,6 do 4,4 mln). Potem Modlin (ok 3,3 mln), Wroclaw (2,9 mln), Poznan (2,2 mln). Reszta sie nie liczy.

      • 5 0

      • wiadomo ze za, ale ile za...? (3)

        bo ja dotarłem tylko do jakichś cząstkowych wyników półrocznych, które mają się nijak (także procentowo) do tych końcowych, które są podane w liczbach

        • 3 0

        • Juz podaje. (2)

          Warszawa ok.14,5 mln (stac ich na wiecej), a Krakow 7,4 mln - juz niezly wynik.

          • 2 0

          • czyli potwierdza się, że Kraków nieźle nam odleciał w ostatnich latach (1)

            szkoda

            I pomyśleć, że kiedyś mieliśmy tyle samo czy nawet więcej od nich.

            • 3 0

            • Wiecej nie mielismy nigdy

              Byl moment pare lat temu, ze bilismy blizej (jakis niecaly milion roznicy). Teraz, jak widac, dobrze jest, ze te trzecie miejsce w Polsce utrzymujemy. To zawsze jest karta przetargowa w negocjacjach z przewoznikami, zeby uruchamiali kolejne polaczenia.

              • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Ładny wynik (11)

    Gdańsk jest na trzecim miejscu w Polsce. Katowice z 4,419 mln pasażerów za nami. Tylko tam aż ok. 2 mln to ruch nieregularny. Górnicy mają kasę.

    • 60 12

    • A tu tylko 3 kierunki do roboty (2)

      Ludzi, którzy wyjechali za tuska. I przyjeżdżają tylko odwiedzić rodzinę

      • 4 7

      • Niech wracają do pisowskiego raju!

        • 1 0

      • Wyjechali juz za pierwszych rzadow pis

        • 3 0

    • Dodaj, że naszą którą płacimy za kosmicznie drogi, przepłacony węgiel czy to bezpośrednio czy też w cenie grzania systemowego!

      • 1 0

    • Katowice mają fajne i tanie połączenia, stąd 4. miejsce.

      • 6 1

    • (1)

      Dla mnie to rybka. Więcej lotów może odbywać się do Katowic, bo ich powietrze, płuca.... nie mają juz nic do stracenia. Jeśli lotnisko ma straty, może być to wydatek publiczny, jeśli lotnisko ma zyski, nic z tego nie mam, więc tak jak mówiłem, jedyny mój zysk to wydychanie spalin lotniczych.

      • 2 20

      • i nowe bramki za 4,7 mln

        • 3 3

    • Ta ... Londyn i Oslo

      • 8 1

    • A gdzie jst myślenie o planecie?

      To ma być ekologia?

      • 2 20

    • Gdansk wrocil

      na trzecie (nalezne) miejsce po roku przerwy. I faktycznie zgadza sie, ze stamtad wiecej lata na wakacje. Ale skoro w samej aglomeracji Slaska-Dabrowskiej mieszka 2,7 mln ludzi to wiele wyjasnia. Po prostu maja wiecej mieszkancow. Ale to bardzo dobrze swiadczy o lotnisku w Gdansku (Trojmiescie), skoro pomimo znacznie mniejszej liczby ludzi i tak ma wiecej pasazerow.

      • 20 4

    • nie mają kasę, tylko mają połaczenia

      ilu turystów z Trójmiasta jedzie do Warszawy, Poznania czy nawet tych Katowic, by dolecieć na wakacje...

      • 22 4

  • W Trójmieście brakuje szkoły lotniczej dla przyszłych pilotów samolotów pasażerskich 0-ATPL, jak w Poznaniu, Wrocławiu, Warszawie, Bydgoszczy, Mielcu, Katowicach, Rzeszowie, Chełmie I Lublinie

    • 1 1

  • (2)

    najdroższe lotnisko w Polsce z mikro siatką połączeń

    • 17 37

    • 90% połączeń (1)

      To tanie linie lotnicze. No sukces, samoloty dla plebsu

      • 2 8

      • Siedzę właśnie na lotnisku

        Za 1 godz odlecę tanimi liniami na ferie do Barcelony, jestem plebsem i dobrze mi z tym.

        • 2 0

  • Gratulacje! ale zmieńcie haniebną nazwę. (3)

    W lutym 2016 roku światło dzienne ujrzały dziesiątki dokumentów świadczące, że L.Wałęsa był TW komunistycznych służb specjalnych pod pseudonimem "Bolek". Sąd badał dokumenty i orzekł ich oryginalność. Dodatkowo grafolodzy z krakowskiego instytutu, których kompetencji nikt nie neguje, potwierdzili fakt oryginalności kilkudziesięciu dokumentów, m.in. odręcznie napisane zobowiązanie o współpracy, pokwitowania odbioru pieniędzy i inne. Lecha Wałęsa twierdzi, że to fałszywki i zapowiadał wiele razy, że powoła "niezależnych" ekspertów. Minęło wiele lat, TW "Bolek" miał czas, miał znajomości na całym Świecie, miał pieniądze, słowem wszystko to co było potrzebne, żeby poprosić innych grafologów do zbadania dokumentów. I co? I nic. Nie zrobił tego. Dlaczego? Jednak najlepszym dowodem agenturalności Wałęsy jest jego działalność kiedy był prezydentem RP. Dbał o to by nie było dekomunizacji, pozwolił na rozgrabianie naszego majątku. Nie zrobił nic dobrego dla Polski! Absolutnie nic. Nie jest godnym by go honorować w ten sposób

    • 1 11

    • negatywy poproszę o jakieś uzasadnienie (1)

      dziękuję :)

      • 0 2

      • bo jestes z gdyni

        • 1 0

    • #nikogo

      • 0 2

  • po co? jak jest w berlinie (2)

    • 12 7

    • Nikt tak nie mówi oprócz pisowskich przygłupów.

      • 2 0

    • Tak mówił Szambiarz z Warszawy słup to chyba?

      • 5 2

  • (2)

    Jak powstanie CPK, to ten port lotniczy będzie obsługiwał tyle samo pasażerów, ilu aktualnie obsługuje port lotniczy w Radomiu.

    • 2 3

    • (1)

      Kto ci będzie jeździł do CPK, żeby w samolot wsiąść? Chyba zgłupiałeś.

      • 2 1

      • Pisowcy sprawia, ze polaczenia z Gdanska beda duzo drozsze

        • 1 1

  • Kiedy zmiana nazwy lotniska? (2)

    • 16 9

    • gdy zmondrzejesz (1)

      • 4 4

      • Ty Bolek?

        • 0 2

  • "Wśród połączeń czarterowych największą popularnością cieszyły się dwa stosunkowo najtańsze kierunki, a więc Turcja i Egipt oraz Grecja"

    W sumie nic dziwnego, skoro innych połączeń czarterowych z GDN po prostu nie ma. jak chce człowiek się wybrać w jakieś inne miejsce niż do Szrama czy Alany, to i tak musi jechać do Poznania albo Warszawy, tam dopiero są ludzkie czartery.

    • 1 2

  • (3)

    Najwiecej ludzi lata w robotnicze destynacje a egzotyka i orient upada

    • 20 6

    • Bo jesteśmy coraz biedniejsi dzięki rządom zmianydobrej (2)

      • 8 5

      • tak zmiana od drugiej kadencji budynia (1)

        i obecna tez zmienila miasto w gruzy.

        • 5 4

        • Budyniowi kadencja sie niedlugo konczy

          PiS też już nie wygra

          • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane