- 1 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (53 opinie)
- 2 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (778 opinii)
- 3 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (312 opinii)
- 4 Protest na ul. Boh. Getta Warszawskiego (437 opinii)
- 5 Zwężenie na Estakadzie Kwiatkowskiego (26 opinii)
- 6 15-latek autem na minuty uciekał policji (116 opinii)
5 lat strefy "tempo 30" w Gdańsku
Strefa "tempo 30" - ograniczonego ruchu samochodów - funkcjonuje w Gdańsku od ok. pięciu lat. Władze miasta przekonują, że dzięki temu jest bezpieczniej na drogach. Czy faktycznie?
Wraz z nowymi strefami są wytyczane skrzyżowania równorzędne, które według drogowców również stanowią jeden z elementów uspokojenia ruchu. Skrzyżowania te jednak nie będą obowiązywać tam, gdzie kursuje komunikacja miejska. W takich miejscach zastosowane zostaną inne rozwiązania spowalniające ruch - wyniesione przejścia dla pieszych, progi zwalniające, wysepki.
- Statystyki z ostatnich pięciu lat pokazują, że w Gdańsku jest bezpieczniej na drogach, wpływ na to właśnie w dużej mierze wprowadzenie strefy Tempo 30. Od chwili jej wytyczenia w centrum miasta i terenach mieszkalnych odnotowujemy spadek wypadków i ofiar - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta gdańska.
Na terenie Gdańska w latach 2010 - 2015 liczba wypadków drogowych spadła o ok. 20 proc. Podobnie jest w przypadku liczby rannych na gdańskich ulicach. Natomiast w latach 2001- 2010 średnio w roku ginęło aż 27 osób. W 2015 r. liczba ofiar śmiertelnych wyniosła 13 osób.
Czytaj też: Na pomorskich drogach bezpieczniej. Policja podsumowała rok
Czy władze miasta przeceniają efekty strefy "tempo 30"?
Warto zauważyć, że statystyka prezentowana przez władze miasta została podana dla wszystkich ulic, a nie wyłącznie objętych strefą. Oznacz to, że na poprawę statystyk, miało wpływ dużo więcej czynników - m.in. uruchomienie systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar, montaż oświetlenia, separacja ruchu pieszego i rowerowego od ruchu samochodów. Ponadto na zmianę miał też wpływ rozwój infrastruktury drogowej - w ciągu 5 lat powstała m.in. Trasa Sucharskiego, Trasa Słowackiego, Trasa W-Z, Droga Zielona, przebudowano Trakt św. Wojciecha.
Tylko skuteczne egzekwowanie przepisów dotyczących ograniczenia prędkości (w przypadku strefy jest to 30 km/h) przez policję mogłoby zmusić kierowców do przestrzegania przepisów. Takie też kontrole potwierdził zastępca prezydenta Gdańska potwierdził. Sęk w tym, że nie wiele może powiedzieć o ich skuteczności i wynikach.
- Chcemy raczej popularyzować ideę strefy niż przekonywać mandatami kierowców do ostrożnej jazdy - mówi Grzelak.
Na koniec najciekawsza kwesta. W międzyczasie z gdańskich ulic zniknęły też fotoradary, co po winno wpłynąć na liczbę wypadków i kolizji. Tymczasem tendencja jest odwrotna od spodziewanej.
Czytaj też: "Wędrujące" progi zwalniające. Czemu nie są bardziej trwałe?
Miejsca
Opinie (204) 2 zablokowane
-
2016-02-03 21:22
Słabo (1)
Może zróbcie strefy tempo 1 km/h?
- 33 15
-
2019-07-17 19:51
Albo strefy tempo 1 mm/y
Milimetr na Rok
- 0 0
-
2016-02-03 21:26
Rr (1)
Idiotą mug to tylko wymyślić. Niech zobaczy jakie są korki DEBI!!!!
- 14 26
-
2016-02-03 21:30
Napisz to jeszcze raz ale powoli i po polsku
- 12 0
-
2016-02-03 21:38
Nigdy nie udało mi się
pojechać tam 30km/h zawsze było więcej. No chyba że jechałem rowerem.
- 21 11
-
2016-02-03 21:42
30 km/h (4)
Czy zdajecie sobie sprawę jak auto się wlecze przy tej prędkości? Pisanie że spadła wypadkowosc to bzdety .
Żaden kierowca jadący w tej strefie nie stosuje się do tych przepisów chyba że są korki. Sprawdźcie sobie sami i nie wpisujcie takich bzdur- 55 18
-
2016-02-03 22:26
(1)
Mow o sobie. JA sie stosuje i mam gdzies jak ktos sie za mna wlecze.
- 11 10
-
2016-02-03 22:44
Ja też. Uwielbiam ul. Jelitkowską. Fajnie, spokojnie. Wolę tamtą 30-tkę niż rajdowców od świateł do świateł na Al. Niepodległości.
- 5 7
-
2016-02-04 00:18
Spadła wypadkowość bo jak dojdzie do kolizji to tylko się blachy gniotą, a potrącony pieszy przeżyje. A do prędkości się stosują bo są skrzyżowania równorzędne i przed każdym trzeba mocno zwolnić
- 7 2
-
2016-02-04 15:34
No pacz pan... Auto "się wlecze" ... A ciekawe, że jak rowerzysta tyle jedzie to "pędzi jak wariat"
Też mieszkam w strefie tempo30, bardzo to sobie chwalę i nie mam problemów, żeby w takich miejscach jeździć wolniej samochodem.- 3 3
-
2016-02-03 21:42
Ja zaiwaniam bezpiecznie... tj. 70 na godzinę
Ja mogę...
- 11 5
-
2016-02-03 21:43
Wyczółkowskiego (3)
ulica z górki i strefa 30 to fikcja
- 16 5
-
2016-02-03 21:50
(2)
Dlatego masz tam dodatkowo próg na przejściu. Czekam jeszcze na takie na Cygańskiej Górze.
- 7 4
-
2016-02-03 21:54
najlepiej progi co 10m , idiotyzm jeszcze większy od baranów z wioch co nie patrzą na ograniczenia
- 5 7
-
2016-02-03 22:07
tylko przy szkole. U góry nie ma, dlatego na Cygańskiej też nie będzie - brak kasy
- 0 1
-
2016-02-03 21:48
To bede koteczki (2)
Na caly Gdansk
- 3 5
-
2016-02-03 21:49
Koreczki (1)
:)
- 1 3
-
2016-02-04 07:55
A wiecie, że francuskie minette (minet) to koteczka....
- 1 0
-
2016-02-03 21:50
Super jest 30Km/h na kruczkowskiego tam gdzie jest las, a od Kolumba w górę jest 40km/h - przejścia bloki i zakręt. Może warto stawiać znaki z sensem to i kierowcy będą się chętniej do nich stosować ?
- 19 7
-
2016-02-03 21:56
Darmozjady wezcie sie za naprawe drog osiedlowych,miejskich,chodnikow bo wyglada to gorzej niz na wsi a nie chwalcie die smiesznymi pacholkami,najwieksza iloscia garbow na ulicy
- 30 7
-
2016-02-03 21:58
(2)
Kogoś ostro pogielo z tymi strefami..30km/h to na samym sprzęgle można jechać..najlepiej na obwodnicy zróbcie strefę, progi przy każdym zjeździe, światła i przejścia co 100 metrów i oczywiście jeden pas przeznaczyć dla rowerzystów..
- 51 17
-
2016-02-04 02:17
nie zes*aj się (1)
- 8 14
-
2016-02-04 14:57
idz się przebrac bo już tufi
- 1 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.