• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przyjęto uchwałę o przewozie rowerów komunikacją miejską

Maciej Korolczuk
30 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
aktualizacja: godz. 14:13 (30 stycznia 2020)
Najnowszy artykuł na ten temat Wojewoda zaskarży uchwałę o przewozie rowerów?
Za przyjęciem uchwały o przewozie rowerów głosowało 21 radnych, przeciw było 10 radnych. Jeden radny lub radna wstrzymała się od głosu.
Za przyjęciem uchwały o przewozie rowerów głosowało 21 radnych, przeciw było 10 radnych. Jeden radny lub radna wstrzymała się od głosu.

Dyskusja nad zmianami w uchwale o przewożeniu rowerów w pojazdach komunikacji miejskiej trwała kilkadziesiąt minut i - co nie było trudne do przewidzenia - podzieliła radnych na zwolenników nowych przepisów i ich przeciwników. Przysłuchiwało się jej ok. 10 pracowników GAiT. Ostatecznie po ponadgodzinnej dyskusji uchwałę przyjęto.



Po tym, jak zmiany w uchwale przedstawił Wojciech Siółkowski, z-ca dyrektora ZTM głos zabrali radni. Jako pierwszy Przemysław Majewski z PiS.

- Przewożenie roweru komunikacją jest zachowaniem wyjątkowym. Często jednak konfrontacja rowerzystów z osobami na wózku czy matką z dzieckiem kończy się konfliktem, a odpowiedzialność za to co się dzieje w pojazdach spoczywa na kierowcach i motorniczych. Cedowanie na nich tej odpowiedzialności jest dyskusyjne.
Odpowiedział mu Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.

- Szanuję głosy pracowników GAiT. Spotkaliśmy się ze związkowcami, prezesem Maciejem Lisickim i dyrektorem Sebastianem Zomkowskim. Postulaty związkowców były dwa: likwidacja sprzedaży biletów przez prowadzących pojazdy oraz całkowity zakaz przewożenia rowerów. Musimy jednak myśleć o wszystkich mieszkańcach. Uchwała jest w naszym przekonaniu rozsądnym kompromisem.
Borawski zwrócił się też bezpośrednio do radnych opozycji.

- Jeśli uważacie, by zakazać sprzedaży biletów i przewożenia rowerów i zbierzecie większość w tej sprawie, jesteśmy skłonni do dyskusji. Nie możemy zapisać w uchwale zasad współżycia społecznego czy kultury osobistej. Czy mamy w komunikacji w Gdańsku zakazać przewozu rowerów? A może wprowadzenia dodatkowych opłat za przewóz rowerów? Proszę określić swoje stanowisko - powiedział Borawski do przewodniczącego klubu PiS Kazimierza Koralewskiego.
- Nie dziwię się kierowcom, że dążą do komfortu pracy i walczą o bezpieczeństwo pasażerów - odpowiedział Koralewski. - To nieprawda, że pasażer będzie brał odpowiedzialność za to co się stanie w pojeździe. Bo do pojazdu wpuścił go przewoźnik. Ubolewamy, że stanowisko związków zawodowych nie zostało uwzględnione przez władze miasta.
Ponad godzinnej dyskusji przysłuchiwało się ok. 10 pracowników GAiT. Ponad godzinnej dyskusji przysłuchiwało się ok. 10 pracowników GAiT.
Emocji nie ukrywał radny Andrzej Skiba (PiS). Jak mówił, sam codziennie korzysta z transportu zbiorowego i problem poruszony w dyskusji jest mu znany.

- Codziennie widzę, z jakimi trudnościami musi się mierzyć każdy kierowca czy motorniczy. Ciąży na nim duża presja, musi dbać o bezpieczeństwo wszystkich pasażerów. Taka osoba nie powinna mieć żadnych innych zadań ponad prowadzenie pojazdu czy pomaganie we wsiadaniu osobom niepełnosprawnym. Kierowca nie może zajmować się w czasie jazdy decydowaniem czy może jechać ten czy inny pasażer. Nie może zajmować się sprzedawaniem biletów. Co od lat stoi na przeszkodzie, by taki bilet można było kupić w biletomacie?
Wiceprezydent Borawski tłumaczył, że nie może wykazać się niegospodarnością i w trakcie prac spółki Innobaltica nad wprowadzeniem wspólnego biletu nagle kupić i instalować w pojazdach biletomatów, których czas amortyzacji wynosi kilka lat.

Głos w dyskusji zabrał też Karol Rabenda. Jego zdaniem uchwała zachęci rowerzystów do podróżowania komunikacją miejską i problem się nasili.

- Jak wobec tego chcecie rozwiązać problem, gdy na przystankach pojawią się rowerzyści, matki czy ojcowie z wózkiem oraz osoby niepełnosprawne. Spór będzie musiał rozstrzygać kierowca. Robimy ukłon w kierunku grupy [rowerzystów], która tej pomocy nie potrzebuje - przekonywał radny PiS i złożył wniosek o ponowne skierowanie uchwały do prac w komisji.
W głosowaniu wniosek radnego został odrzucony.

- Proszę zwrócić uwagę, że ta uchwała ogranicza przewóz rowerów w pojazdach, które nie będą miały stosownych piktogramów i nie będą wyposażone w stojaki, wieszaki czy pasy. Będzie to możliwe tylko w autobusach i tramwajach, które zostaną do tego dostosowane - zauważył Cezary Śpiewak-Dowbór z Koalicji Obywatelskiej.
Ostatecznie po ponadgodzinnej dyskusji uchwałę przyjęto.

Za głosowało 21 radnych, przeciw było 10 radnych. Jeden radny lub radna wstrzymała się od głosu.



Czy obawy kierowców i motorniczych są zasadne?

"Informuję, że jutro, 30.01.2020 r., na sesji Rady Miasta Gdańska zostanie podjęta uchwała ws. przewozu rowerów w autobusach i tramwajach. Zapraszam wszystkich kierujących z GAiT, którzy mogą nas wesprzeć, do Nowego Ratusza, przy ul. Wały Jagielońskie 1, do sali obrad RMG na pierwszym pietrze" - taką wiadomość przekazywali sobie we wtorek pracownicy GAiT.

Mobilizacja kierowców i motorniczych to pokłosie uchwały, jaką radni miasta mają poddać pod głosowanie na dzisiejszej sesji. Zmiany w przepisach dotyczą m.in. przewozu rowerów w pojazdach komunikacji miejskiej. Uchwała zakłada, że wkrótce będzie to możliwe tylko w pojazdach oznaczonych piktogramem, w miejscu do tego wyznaczonym. Dodatkowo rower będzie musiał być zabezpieczony specjalnymi pasami, a pełną odpowiedzialność za ewentualne szkody ponosi pasażer.

Dlaczego więc zaproponowane zmiany, które teoretycznie powinny uregulować sporne kwestie między rowerzystami, pasażerami a kierowcami i motorniczymi, nie podobają się tym pracownikom GAiT?

  • Uchwała zakładająca zmianę dotychczasowych przepisów o przewozie rowerów.

Brak elementarnych wymogów bezpieczeństwa



Jak czytamy w uzasadnieniu pisma, jakie kilka dni temu trafiło na biurko władz miasta, związkowcy zwracają uwagę, że kierowcy i motorniczowie wciąż są zmuszani do przewozu rowerów "w pojazdach, które nie spełniają nawet elementarnych wymogów bezpieczeństwa, tj. nie mają wyodrębnionej przestrzeni bagażowej odizolowanej od pasażerów oraz żadnych urządzeń mocujących i zabezpieczających rowery przed gwałtownym hamowaniem".

- Tylko brakiem wyobraźni oraz wiedzy z fizyki można wytłumaczyć projektantów obecnych i tych nowo proponowanych przepisów porządkowych. W tej sytuacji dalej się chce obciążać odpowiedzialnością kierujących za skutki dopuszczenia do ruchu nieodpowiedniego taboru - czytamy w uzasadnieniu stanowiska związkowców.
  • Stanowisko ze sprzeciwem wobec uchwały przekazane przez związkowców władzom miasta.

Policja i sądy po stronie pokrzywdzonego, a nie kierowcy



Jako "prawnie kontrowersyjny" związkowcy określają też zapis o odpowiedzialności pasażerów za powstanie ewentualnych szkód w trakcie przewozu bagażu, roweru czy hulajnogi.

- W praktyce zarówno policja, jak i sądy są zawsze po stronie pokrzywdzonego, a nie kierującego - twierdzą związkowcy. - Ten zapis w żadnym wypadku nie zabezpiecza kierujących przed odpowiedzialnością prawną i materialną za ewentualne szkody.
Uchwała w nowym brzmieniu precyzuje też, że pierwszeństwo podczas zajmowania miejsca w pojeździe przed osobą z rowerem mają mieć osoby niepełnosprawne na wózkach oraz pasażerowie z wózkami dziecięcymi. Ewentualny przewóz kilku osób ma być zależny od decyzji kierującego.

- Na tym tle dochodzi do najczęstszych sporów między pasażerami i kierującymi pojazdami. W takich sytuacjach solidarność pozostałych pasażerów powoduje wręcz presję społeczną i frustrację kierujących - podkreślają pracownicy GAiT.
  • Wrześniowy wniosek związkowców do KWP o wyrażenie opinii w sprawie przewozów w pojazdach komunikacji miejskiej m.in. rowerów.
  • Obszerne stanowisko KWP ww. sprawie.

Stencel: chcemy, by władze nas wysłuchały



Poza 500 podpisami pracowników związkowcy do swojego protestu dołączyli też obszerną opinię z Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku, która sprawą zajęła się już we wrześniu 2019 r.

- Ani obecne, ani nowe zmiany w przepisach nie gwarantują komfortu i bezpieczeństwa pracy kierowców i motorniczych, którzy zawsze ponoszą pełną odpowiedzialność za przewożonych pasażerów - tłumaczy Stanisław Stencel, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. - Poza tym czujemy się zwodzeni obietnicami o likwidacji sprzedaży biletów przez prowadzących pojazdy. Na mocy porozumienia z 2016 r. miało to nastąpić do końca 2019 r., a tymczasem mamy rok 2020 i teraz nakłada się na nas obowiązek sprzedaży karnetów. Pojawimy się na sesji, bo chcemy zabrać głos w tej sprawie. Mamy nadzieję, że władze miasta będą chciały nas wysłuchać - dodaje.
Początek czwartkowej sesji Rady Miasta o godz. 9.

Opinie (853) ponad 20 zablokowanych

  • rowerzyści na rowery a pasażerowie bezpiecznie wygodnie w komunikacji miejskiej nie traktować rowerzystów jak święte krowy (2)

    • 45 11

    • (1)

      rowerzysta z rowerem jest pieszym z bagażem, tak stanowi prawo.

      • 3 7

      • Owszem. Z bagażem nadwymiarowym, więc wymagającym dopłaty. Ponadto z bagażem mogącym spowodować zabrudzenia odzieży współpasażerów,pojazdu tudzież zniszczenia w/w. Zabrania się przewozu takowych transportem zbiorowym.

        • 10 1

  • Kwestia przewozów rowerów powinna być uregulowana i to w optymalny sposób tak aby rowerzyści nie pchali się do zatłoczonego autobusu , a kierowcy nie wypraszali osoby z rowerem z pustego autobusu twierdząc , że stwarza zagrożenie , a robi to tylko złośliwie

    • 10 2

  • Sens? (1)

    Ja rozumiem przewozić rowery w pociągach - bądź co bądź, są to czasami dalekie dystanse.
    Ale przewozić rower autobusem lub tramwajem maks. ok. 5 km? Jaki to ma sens? Chyba po to są rowery, żeby takie dystanse pokonywać na nich, tak?

    • 17 5

    • spróbuj ten manewr zrealizować na rowerze, który uległ awarii

      Nie jest to częste, chodzi o sytuacje nadzwyczajne, praktycznie poza godzinami szczytu.

      • 1 5

  • ciągają te złomy w autobusach

    bo w korporacjach dostają darmowe zupki za dojeżdżanie do pracy rowerem. Widziałem nawet takich , którzy wyciągają z bagażnika samochodu rower na parkingu , i lansują się przed bramą firmy , pedałując 100 metrów . Co za buractwo!

    • 21 4

  • w usa (1)

    autobusy miejskie mają bagażniki rowerowe przed maską, a u nas ze wszystkim problem. Dlaczego nie spróbować takiego rozwiązania

    • 4 2

    • ponieważ wymagałoby to decyzji ministra infrastruktury

      na wniosek np. samorządu. Samorząd boi się, że przykleją mu łatkę ekoterrorysty, minister lekceważy znaczenie komunikacji rowerowej ponieważ jego kolega zajmujący się kiedyś sprawami zagranicznymi, uznał, że promowanie korzystanie z rowerów nie jest zgodne z katalogiem wartości naszego "narodu" (co jest nieprawdą).

      • 1 1

  • Rower w autobusie (1)

    Pasażerowie powinni mieć pretensje nie do kierowców, ale do tych, którzy projektują buble prawne. Miasto zwykłą uchwałą nie wpłynie na postrzeganie i interpretację przepisów Kodeksu Drogowego przez policję, więc nadal to kierowca i motorniczy jest odpowiedzialny za niefrasobliwość pasażerów przewożących rowery w przedziale pasażerskim. Pracownicy GAiT nie chcą po prostu płacić odszkodowań za uszkodzenia ciała spowodowane np. zahaczeniem nogą o pedał rowerowy czy klatką piersiową o kierownicę. Uchwyty zamontowane w autobusach są niebezpieczne, ponieważ w razie ostrego hamowania pasażerowie i tak mogą zostać poturbowani. Na dzień dzisiejszy w Gdańsku nie ma odpowiednich pojazdów do przewozu rowerów. Są dwa wyjścia, albo Rząd w Kodeksie Drogowym zmieni przepisy dotyczące komunikacji miejskiej, albo firmy przewozowe zaopatrzą się w pojazdy z przedziałem tylko dla rowerów.

    • 52 5

    • A czemu kierowca autobusu gwałtownie hamuje? Z czyjej WINY?

      • 1 0

  • Wszystko jest w porządku dopóki nie dojdzie do nieszczęścia. (1)

    Rozumiem i popieram kierowców i motorniczych. Każdy pasażer doceni ich dobrą wolę jeżeli zgodzą się na przewóz dodatkowego wózka/roweru. Jednak jak dojdzie do kolizji lub innego zdarzenia skutkującego uszczerbkiem dla zdrowia to zapominają o uprzejmościach i do głosu dochodzą przepisy prawa. Zarządzający jedyne co potrafią to przesuwać odpowiedzialność na innych ( dostawce biletomatów robi co chce, urządzeń jest mało, wolą zmusić kierowców do sprzedaży karnetów i wydłużać postój na przystanku) zamiast trzymać się litery prawa i zapewnić środki odpowiednie do bezpiecznego przewozu ludzi oraz mienia.

    Problem dowozu dzieci do przedszkoli czy żłobków (ta grupa dzieci zazwyczaj podróżuje w wózkach) generuje dodatkowy ruch samochodów. Matka, która ma perspektywę czekania kilkudziesięciu minut na autobus/tramwaj z wolnym miejscem na wózek woli jechać autem. Stoi w tych samych korkach, ale wygodnie i z pewnością dojedzie do celu szybciej. Jeżeli ma dwójkę dzieci to już w ogóle nie myśli o komunikacji chyba ze jest do tego zmuszona.

    Pasażerowie muszą w końcu zrozumieć, że to nie jest zła wola Kierowców/ motorniczych tylko obrona przed nieudolnością zarządu miasta i braniem odpowiedzialności za ich głupie decyzje.

    • 71 5

    • Za spowodowanie wypadku drogowego, w wyniku gwałtownego hamowania, odpowiada ten, co go spowodował - czyli kierowca autobusu albo kierujący innym pojazdem. Rowerzysta może odpowiadać co najwyżej jak ubrudzi spodnie innemu pasażerowi.

      Jeśli w wyniku wypadku wypadnie Ci z ręki smartfon i uderzy innego pasażera to też będziesz odpowiadać, czy faktyczny sprawca tego gwałtownego hamowania?

      • 0 2

  • uchwyty na zewnatrz w Kanadzie ....

    I problem rozwiazany i ciesza sie wszyscy.

    • 4 2

  • Już to mówiłem...

    ale zapis to jest testamentowy. W uchwale mogą być co najwyżej przepisy.

    • 2 1

  • Regulacje w Sztokholmie

    Rowery nie są zasadniczo dozwolone w pojazdach SL. Poza godzinami szczytu można przewozić rower tylko w pociągach podmiejskich, ale nie można wsiadać i wysiadać na stacji Stockholm C.

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane