• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

51 lat temu zlikwidowano tramwaj na Orunię

rb
8 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (140)
Pętla tramwajowa przy ul. Gościnnej na Oruni w latach 60-70 XX w. Pętla tramwajowa przy ul. Gościnnej na Oruni w latach 60-70 XX w.

Zabrakło tylko sześciu lat i trzech miesięcy, by powstała w 1878 r. linia tramwajowa z centrum Gdańska na Orunię mogła obchodzić swoje stulecie. Rozebrano ją jednak w 1972 r., a ostatni tramwaj przejechał nią 9 marca.




4-kilometrowa trasa prowadziła z dzisiejszego Targu Siennego przez ul. Okopową i Trakt św. Wojciecha do pętli, która znajdowała się przy ul. GościnnejMapka.

Choć miała tylko jeden tor, tramwaje kursowały nim w obu kierunkach dzięki mijankom.

Zabrakło pieniędzy, by linia na Orunię była dłuższa



Co ciekawe, linia miała być dłuższa i nie prowadzić jedynie do Oruni, lecz dalej, do św. Wojciecha.

Przystanek końcowy tramwaju na Oruni (prawdopodobnie rok 1903). Przystanek końcowy tramwaju na Oruni (prawdopodobnie rok 1903).
- W pierwotnej koncesji z 1871 r. na budowę linii tramwajowych w Gdańsku były zapisane dwie trasy. Pierwsza trasa wiodła z Targu Siennego w kierunku Oliwy. Druga trasa miała wieść z Targu Siennego przez Orunię aż do św. Wojciecha. Z przyczyn finansowych została jednak zrealizowana tylko do Oruni - opowiada Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, prywatnie pasjonat historii gdańskiej komunikacji miejskiej.

Tramwaje na Orunię: najpierw konne, potem elektryczne



Linia nie była zelektryfikowana od początku. Przez pierwsze 18 lat obsługiwały ją tramwaje konne. Trakcja elektryczna pojawiła się na niej w 1896 r.

Schemat linii tramwajowych w Gdańsku, stan prawdopodobnie na 1898 r. W prawej części schematu widoczna linia na Orunię (Ohra). Schemat linii tramwajowych w Gdańsku, stan prawdopodobnie na 1898 r. W prawej części schematu widoczna linia na Orunię (Ohra).
Była to pierwsza gdańska linia, którą poruszały się tramwaje elektryczne. Z zastrzeżeniem, że Orunia nie była wtedy jeszcze częścią Gdańska, do którego została włączona w 1933 r.

Trolejbusy na Orunię, zamiast tramwajów



O likwidacji torowiska na Orunię myślano już pod koniec lat 20. XX wieku. Powód? Chęć usprawnienia ruchu aut na na dzisiejszym Trakcie św. Wojciecha. Ulica była wówczas znacznie węższa niż dziś. Dodatkowo wspomniane mijanki sprawiały, że korzystające z nich tramwaje blokowały ruch aut.

Linia tramwajowa nr 6 prowadząca z Targu Węglowego na Orunię, pomiędzy dzisiejszym końcem przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście a okolicą przelewu Kanału Raduni do Opływu Motławy, przebiegała wzdłuż torów kolejowych pod wiaduktem w ciągu ul. Trakt św. Wojciecha (d. Jedności Robotniczej) - Okopowa. Zdjęcie wykonane 24 sierpnia 1967 r. Linia tramwajowa nr 6 prowadząca z Targu Węglowego na Orunię, pomiędzy dzisiejszym końcem przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście a okolicą przelewu Kanału Raduni do Opływu Motławy, przebiegała wzdłuż torów kolejowych pod wiaduktem w ciągu ul. Trakt św. Wojciecha (d. Jedności Robotniczej) - Okopowa. Zdjęcie wykonane 24 sierpnia 1967 r.
Niewiele brakowało, a zamiast tramwajów na Orunię jeździłyby trolejbusy.

- Decyzję o likwidacji tras tramwajowych na Orunię i na Siedlce podjęto tuż przed wybuchem wojny. W jej trakcie do Gdańska dostarczono trolejbusy, które miały zastąpić tramwaje. Odstąpiono jednak od tego planu ze względu na kryzys paliwowy, który zmniejszył ruch aut na ulicach. Ponieważ gdańska komunikacja objęła w czasie wojny okupowaną Gdynię, zdecydowano o wykorzystaniu wspomnianych trolejbusów właśnie w tym mieście - tłumaczy Sebastian Zomkowski.
Opowieść o największej fabryce dawnej Oruni Opowieść o największej fabryce dawnej Oruni

Trasa na Orunię uratowana po raz drugi



Po II wojnie światowej linia tramwajowa na Orunię była niemal całkowicie zniszczona, a tabor - ten, który przetrwał - był już przestarzały. Dlatego polskie władze także skłaniały się do jej likwidacji. I tym razem planowano zastąpić tramwaje trolejbusami.

Pętla tramwajowa przy ul. Gościnnej na Oruni. Zdjęcie wykonane w latach 60. lub na początku lat 70. XX wieku. Pętla tramwajowa przy ul. Gościnnej na Oruni. Zdjęcie wykonane w latach 60. lub na początku lat 70. XX wieku.
Planu nie wprowadzono w życie, bo gospodarka nie była w stanie wyprodukować wystarczającej liczby pojazdów. A potrzebnych było wiele takich wozów, by sprawnie dowieźć do pracy w stoczniach i w porcie tysiące mieszkańców tej części miasta. Gdy po raz kolejny koncepcja trolejbusów upadła, trzeba było się wziąć za odtworzenie infrastruktury tramwajowej.

To przedłużyło funkcjonowanie linii na Orunię o kolejne 27 lat.

Przebudowa ulicy położyła kres tramwajom na Orunię



W końcu jednak nastąpiło to, co planowano jeszcze pół wieku wcześniej. Przekładana kilkukrotnie decyzja o likwidacji linii tramwajowej na Orunię odbyła się na początku lat 70. Ostatni tramwaj pojechał tą trasą 51 lat temu - 9 marca 1972 r.

Zajezdnia techniczna dla tramwajów na Oruni. Zajezdnia techniczna dla tramwajów na Oruni.
Tuż po tym zaczęto przebudowywać ówczesną ul. Jedności Robotniczej (dziś Trakt św. Wojciecha). Ulicę poszerzono i nadano jej dzisiejszy kształt. Mimo likwidacji tramwajów nie zastąpiono ich trolejbusami. Na ulice wyjechały autobusy, które do dziś zapewniają komunikację w tej części Gdańska oraz łączność z Pruszczem Gdańskim.

rb

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (140)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane