• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

51 mln zł dla SKM za przewóz pasażerów

Maciej Naskręt
8 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Od 10 grudnia poza szczytem, czyli w godz. 9-15 oraz 18-21, na trasie Gdynia - Gdańsk kolejki będą kursowały co 10 minut. Obecnie jeżdżą co 15 minut. Od 10 grudnia poza szczytem, czyli w godz. 9-15 oraz 18-21, na trasie Gdynia - Gdańsk kolejki będą kursowały co 10 minut. Obecnie jeżdżą co 15 minut.

Samorząd województwa porozumiał się ze spółką SKM w sprawie przewozów kolejowych w Trójmieście. Roczna umowa kosztować będzie 51,25 mln zł, czyli o ok. 2,75 mln zł mniej, niż chciała Szybka Kolej Miejska. 10 grudnia wchodzi nowy rozkład SKM.



Czym zazwyczaj podróżujesz do pracy lub szkoły?

Zacznijmy od tego, że od uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej władze województwa pomorskiego co roku ogłaszają przetarg na wykonanie przewozów pasażerskich na kolejne 12 miesięcy (od grudnia do grudnia).

Zamówienie podzielone jest na dwie części: aglomeracyjną i regionalną. Pierwsza, najważniejsza z perspektywy mieszkańców Trójmiasta, została jakiś czas temu unieważniona. Chodzi tutaj o połączenia Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk Osowa/Gdynia, Kościerzyna/Kartuzy - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk oraz Kościerzyna-Gdynia (czyli obsługa trasy PKM), a także Lębork - Wejherowo - Gdynia Główna - Gdańsk Śródmieście (czyli obsługa trasy SKM).

Problemem była różnica w kwocie proponowanej przez samorząd a ofertą SKM, która wyniosła 4 mln zł. Marszałek chciał przeznaczyć na ten cel 50 mln zł, a przewoźnik życzył sobie 54 mln zł argumentując, że będzie musiał wykonać pół miliona tzw. pociągokilometrów więcej, niż zakładała obecnie obowiązująca umowa warta ponad 48 mln zł. Władze województwa przekonują, że dodatkowe kilometry nie zwiększają kosztów aż o tyle.

Z powodu tych rozbieżności obie strony usiadły do negocjacji.

Sprawdź aktualny rozkład jazdy PKM i SKM

Kursowanie SKM będzie kosztować 51,25 mln zł



W środę Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego, zapewnił Trojmiasto.pl, że porozumienie w sprawie umowy przewozowej zostało zawarte.

- Negocjacje mają to do siebie, że każda ze stron musi mieć poczucie pewnej straty. Umowa będzie opiewała więc na kwotę 51,25 mln zł, a więc więcej, niż zakładaliśmy. Argumentem, który przekonał SKM do obniżki swojej oferty jest zmniejszenie opłaty dostępowej pobieranej przez spółkę PKP PLK na trasie do Lęborka - mówi Świlski.
Władze SKM nie chciały komentować oficjalnie negocjacji nad ostatecznym kształtem umowy i odesłały nas do władz województwa. Jej podpisanie to już tylko formalność.


Nowy rozkład SKM od 10 grudnia



W niedzielę na kolei wejdzie w życie nowy rozkład jazdy. Poza szczytem, czyli w godz. 9-15 oraz 18-21, na trasie Gdynia - Gdańsk kolejki SKM będą kursowały co 10 minut. Dzisiaj ta częstotliwość wynosi 15 min. To oznacza, że w ciągu godziny na trasę wyjedzie sześć składów (dotychczas były cztery).

Bez zmian pozostanie częstotliwości kursów w trakcie szczytu komunikacyjnego. Pociągi nadal będą odjeżdżać co 7-8 minut.

Z kolei na trasie z Trójmiasta do Rumi, Redy i Wejherowa oraz w drugą stronę, składy będą kursowały co 20 minut od rana do wieczora. Obecnie jeżdżą raz na 30 minut poza szczytem, ale w szczycie nawet co 8 minut.

Bardziej korzystny dla pasażerów będzie też nocny rozkład pociągów. Kolejka jadąca dzisiaj z Gdańska Głównego do Gdyni Głównej o godz. 3:00 zostanie przesunięta na godz. 2:03. Dzięki temu nie będzie trzygodzinnej luki między kursami. Pozostałe nocne odjazdy pozostaną praktycznie bez zmian: 23:35, 0:08 (jest 0:05) i 4:00.

Rozkład zagęści się także na trasie do Gdańska. Teraz pociągi odjeżdżają z Gdyni Głównej o godz. 23:45 i 3:10. Po grudniowych zmianach pojadą o 23:59, 1:59 i 3:37.

Jeśli chodzi o kursy pociągów na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, to tutaj dużych zmian nie ma. Korekcie będą podlegały czasy odjazdów pojedynczych pociągów.

Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

  • Najczęściej odwiedzane przystanki można dodać do "ulubionych".
  • Przystanki łatwo wyszukać dzięki wyszukiwarce.
Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Miejsca

Opinie (148) 6 zablokowanych

  • Pasażer zawiedziony (1)

    Dlaczego na trasie Wejherowo - Lębork, Słupsk nie kursuje SKM, tylko PR. Mało tego, chcąc jechać pociągiem SKM i PR, to musisz kupić dwa odrębne bilety (podwójnie zapłacisz, chodzi o miesięczne i kwartalne). Opamiętajcie się!, co to, wracamy do komuny. Miało być tak dobrze, ceny miały być na jednym poziomie.
    Myślę, iż w najbliższych wyborach pokażemy Wam, jak należy układać plany.

    • 7 1

    • Ciekawe ile osób jeździ codziennie ze Słupska do Gdyni/Gdańska.

      A nie ma biletów wspólnych PR+SKM?

      • 0 0

  • Co to za bzdury

    W dotychczasowym rozkładzie częstotliwość co 7-8 minut zaczyna sie od 13. Teraz bedzie do 14:30 co 10 minut. I to ma byc zmiana na lepsze?! Faktycznie jest sie czym chwalić... Porażka.. Szczególnie ze jeszcze 10 lat temu zmniejszenia częstotliwości w międzyszczękowej w ogole nie było i od rana do wieczora kolejki jeździły co srednio 7,5 min.

    • 9 1

  • władze z urzędu marszałkowskiego do wymiany

    platforma tyle lat rządzi 3 city i co?
    po torach jeździ najgorszy i najstarszy tabor w całej PL inwestycji drogowych jak na lekarstwo
    a całe trójmiasto aż trzeszczy od zakorkowanych ulic

    • 5 0

  • (2)

    Ch...a tam co 20 minut do Wejherowa. 8:19 z Żabianki, a następna 8:49. Akurta pracę kończe tak, że na Żabiance jestem o 8:25.

    • 8 1

    • A kogo to... (1)

      ..obchodzi? SKM specjalnie dla Ciebie skład o 8.25 podstawi, durniu? ja jestem na Żabiance o 8.26 i też proszę kolejny kurs wtedy (po tym o 8.25)!

      • 0 5

      • Nie zrozumiałeś. Napisałem, żeby nie ściemniali, że SKM będzie jeździła do Wej co 20 minut, bo to nieprawda.

        • 3 0

  • gunwo

    i juz pojutrze wchodzi w zyie nowy, gownianszy rozklad.
    po co isc na reke pasazerom, przeciez to my jestesmy dla nich, bronbosze oni dla pasazerow.
    codzienne dojazdy gdy-gda to jakis absurd przy tej smiesznej "ofercie"

    • 5 1

  • A najlepsza jest oferta ważna na odcinek na którym, jeśli masz bilet, to nie pojedziesz, bo musisz mieć na dłuższy odcinek...

    • 3 0

  • W PRL SKM jeździła co 6 minut (7)

    I nawet były pomysły źeby częściej. Poza szczytem co 12 mon.

    • 31 3

    • (3)

      I jeszcze składała się z trzech zestawów trakcyjnych.

      • 13 0

      • (2)

        W leszczynkach bodajże ostatnie drzwi już było poza peronem :D

        • 6 0

        • (1)

          Ponieważ tego wymagała olbrzymia frekwencja, stoczniowcy, studenci, pracownicy kilkudziesięciu dużych zakładów w Trójmieście. A teraz kogo wozimy? Ludzi do galerii Metropolia, ahhahha.

          • 1 8

          • Obecnie chce się podobno promować komunikacje zbiorczą. Ale kursami co 15 minut raczej tego się nie osiągnie.

            • 7 0

    • (2)

      Ale w tedy ludzie nie mieli tyle aut

      • 2 5

      • No i teraz jest tyle samochodów, że gdyby komunikacja miejska była tańsza i sprawniejsza ludzie chętniej by nią jeździli.

        • 7 0

      • I EZT było mniej zezłomowanych niż obecnie...

        • 2 0

  • Wreszcie (2)

    Od razu widać że nasze opinie na portalu mają sens:)

    • 36 10

    • To wnioskuję o zmianę wszystkich składów na krótkie i zagęszczenie taktu do 1 kolejka co 3-4 minuty.

      • 6 0

    • Tak sobie powtarzaj przed snem

      • 5 0

  • jesli jezdza czesciej to wiecej biletow sprzedanych (6)

    to wiecej zarobia. Ale w socjalizmie kazdy kurs to strata. Dlatego platy z PITu i dlatego tak rzadko to jezdzi.

    sprywatyzowac i urynkowic cene biletu..

    • 19 8

    • a dlaczego "prywaciarz" miałby postępować inaczej?

      Przecież to idealny układ - "zarobić a się nie narobić"
      Forma własności nie ma tu nic do rzeczy, sytuacja monopolu i oddzielenia celu od zysku jest patogenna.
      "sprywatyzować i urynkowić" , szczególnie w odniesieniu do ceny (klienta) to demagogia w stylu Lewandowskiego i gdańskich "liberałów" od kapitalizmu biurokratycznego... Którego apologetą jest również Świlski

      • 4 0

    • ooo,myslisz tworczo wiec (1)

      nadajesz sie na kaczego ministra

      • 0 2

      • kaczor to socjalista on by dał bilet+

        • 1 0

    • Gdybyś miał płacić pełną cenę biletu (2)

      To byś gonił z Gdańska do Głównej Wsi Europy z buta, szczególnie wieczorem i w nocy

      • 8 2

      • uuuuu ale ty jest twardy :D wyjdź z tej zaszczanej oruńskiej bramy bo ci wali na dekiel....

        • 0 3

      • to niech jezdza ci ktorych stac. Niech firmy placa wiecej

        aby pracownika bylo stac na bilet

        • 1 5

  • gdansk miasto muzeow

    zamiast muzeum transportu z prawdziwego zdarzenia mamy skm i bandyckich kontrolerow po znajomosci.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane