• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1

MKo
8 listopada 2023, godz. 17:00 
Opinie (125)
Remont nawierzchni na A1 ma potrwać pięć lat i kosztować prawie 570 mln zł. Remont nawierzchni na A1 ma potrwać pięć lat i kosztować prawie 570 mln zł.

W przyszłym roku rozpocznie się kompleksowy remont nawierzchni autostrady A1 między Rusocinem a Czerniewicami koło Torunia. Prace przeprowadzi spółka Budimex. Wartość podpisanej umowy wynosi 569 mln zł.



Jak często korzystasz z autostrady A1?

Łącznie zostanie wyremontowany odcinek o długości 152 km, a więc fragment A1 między Trójmiastem a Toruniem. Wykonawca na całej długości wymieni warstwę ścieralną i wiążącą trasy, która niedługo obchodzić będzie już 17 urodziny.

Jak mówi Anna Kordecka, rzecznik prasowy Gdańsk Transport Company, która jeszcze przez 15 lat będzie zarządzać autostradą, remont jest konieczny ze względu na wciąż rosnący ruch pojazdów - także ciężkich, co wpływa na szybsze zużycie drogi.



- Prace remontowe muszą odbywać się w odpowiednich warunkach pogodowych, dlatego ich przeprowadzenie możliwe jest jedynie w okresie od wiosny do jesieni. Od przyszłego roku, w którym wkroczymy w pełną fazę prac remontowych, planowane jest prowadzenie prac także w okresie wakacyjnym - mówi.
Autostrada A1 w 2024 r. jednak darmowa Autostrada A1 w 2024 r. jednak darmowa

Roboty przeprowadzi spółka Budimex. Wartość podpisanej umowy wynosi 569 mln zł. Prace rozpoczną się wiosną i - podobnie jak ostatnio - mają być etapowane. Nawierzchnia ma być wymieniana "pod ruchem", co oznacza, że w trakcie prac przejazd będzie możliwy, ale tylko jednym pasem. Na czas robót będzie też ograniczana prędkość do 80 km/h.

Przypomnijmy, że od 4 września do końca roku wszystkie pojazdy kat. 1 i 1A z autostrady A1 korzystają bez opłat.

Zwolnienie z opłat nie oznacza jednak otwartych bramek. Podjeżdżając do bramek wjazdowych należy pobrać bilet, natomiast przy zjeździe z autostrady bilet należy przekazać inkasentowi, który otworzy szlaban.
MKo

Opinie (125) 6 zablokowanych

  • Ostatni remont to jakaś kpina (2)

    ten nowy asfalt położony kilkanaście dni temu na odcinku od Rusocina do mniej więcej Orlenu na A1 to ogromny hałas od opon + nierówności. Do tego wcześniej nawierzchnia miała ciemno-szarą barwę dobrze w nowy odbijającą światła, obecnie jest czarny i gorzej "się oświetla". Mam nadzieję że to nie jest jeszcze odebrane i będą poprawiać bo standard nowej "nawierzchni" jest gorszy niż przed remontem. Jeżdżę tamtędy niemal codziennie więc widzę różnicę na minus.

    • 9 1

    • Nie prawda (1)

      Jest idealna. Nic się nie odbija. Jechałem kilka dni temu

      • 1 3

      • czytaj ze zrozumieniem łosiu!

        • 0 0

  • Ten odcinek co robili ostatnio też ? (1)

    • 2 0

    • Nie

      • 0 1

  • Autostrada jest prywatna

    Właściciel ma zamiar wyremontować to remontuje, kto nie chce jechać A1 jedzie krajową 91 i do naprawy nie dokłada ani grosza.

    • 3 3

  • Remont (12)

    Mam nadzieję że nie będą to pieniądze podatników tylko prywatne. Bo skoro autostrada jest płatna, to niech płacą że remont ci co się wzbogacają na tym..

    • 102 22

    • Szczególnie, że umowa była tak podpisana, (6)

      Że w przypadku niskich zysków właściciela to Państwo (czyli podatnicy) dopłaca inwestorowi. Zgadniecie, kto taką umowę podpisał.

      • 28 5

      • Rudy (4)

        • 17 29

        • Od Rusocina do Nowych Marzów autostradę otwierano w 2007 i 2008 roku. (2)

          Rozumiem, że Tusk już za pierwszego PiS rządził i był wszystkiemu winien? Widzę, że i**otów nie brakuje.

          • 38 13

          • Komuchy

            Jan Ryszard Kurylczyk, polityk SLD, a wcześniej sekretarz PZPR w Lęborku i Słupsku, niezręczny kandydat lewicy na prezydenta Gdańska, który swój start chciał konsultować z urzędującym prezydentem Pawłem Adamowiczem - wsiadając w 2004 roku na koparkę w Swarożynie otworzył międzynarodową autostradę biznesu. Zamiast winiet wydawanych i rozliczanych przez rząd polski - zdewastowanych w sejmie przez Europejczyków z PO i patriotów z PSL - mamy opłatę 4,90 zł na trasie Rusocin-Swarożyn, która czyni każdego tubylca klientem wielkiego kapitału. Jeżdżąc poprawiamy samopoczucie i dostatek w Budapeszcie, Johannseburgu, a nawet pojedynczym obywatelom w Sopocie.

            • 9 6

          • Autostradę planowano i umowy podpisywano na jej budowę i funkcjonowanie za premierów Millera i Belki.

            Tak to się jakoś dziwnie złożyło że w 2019 roku obaj startowali w wyborach z listy PO.
            A umowa autostradowa zakładała że państwo pożycza pieniądze na budowę i poręcza ten kredyt.
            Kasę przekazuje zaprzyjaźnionej firmie która buduje autostradę i czerpie z niej nie małe zyski. A Polacy płacą tej firmie za korzystanie z autostrady. Jedni są od płacenia a inni tylko od brania kasy.
            Ryzyko inwestycyjne i koszty po stronie obywateli zyski po stronie zaprzyjaźnionej firmy.

            • 3 0

        • kaczor

          • 0 0

      • Podpisali:

        Pierwszy etap do nowych Marz Marz Kurylczyk SLD drugi do Torunia ........ Polak PiS.
        Remont jest z kasy koncesjonariusza. Opłaty ustala minister infrastruktury.

        • 2 0

    • Nieprawda

      Skoro nie wiesz to po co piszesz? Tutaj umowa z koncesjonariuszem skonstruowana jest tak, że Państwo płaci GTC stałą ustaloną wcześniej kwotę, a wszystkie wpływy z bramek trafiają bezpośrednio do budżetu.

      • 5 1

    • Obecnie nie pobierają opłat.

      • 4 1

    • to zawsze są pieniądze podatnika

      czy to od państwa, czy bezpośrednio z naszej kieszeni.

      I to z zyskiem dla prywatnej firmy...
      Dlatego prywatna firma się wzbogaca...
      Praktycznie bez wartości dodanej.

      • 2 0

    • Autostrada jest bezpłatna (1)

      • 0 2

      • Jest tak bezpłatna że operator dostał z budżetu państwa za 4 miesięczną "bezpłatność " 2 mld zł

        • 4 0

  • bilet (4)

    skoro bezpłatna to po jaki gwint kasjerki na zjazdach i dodatkowe koszta ich utrzymania oraz strata czasu?

    • 2 2

    • (3)

      To, że nie płacisz nie znaczy, że jest bezpłatna. Zrozum to.

      • 3 1

      • (2)

        ja to rozumiem, aczkolwiek pytałem nie o to kto płaci i skąd biorą się pieniądze a o Kasjerki na zjazdach, które odbierają bilet, mówią dzień dobry i do widzenia...

        • 2 0

        • Tylko osobówki mają za darmo

          • 1 0

        • Idzie z podatków

          Tylko tak się wydaje, że jest bezpłatna bo w praktyce to za te wszystkie przejazdy właściciel dostaje kasę z budżetu.

          • 0 0

  • Remont czego? Drogi, która była w dobrym stanie. Pieniądze były do rozdania między świniami przy korycie, nic więcej. Zapewne istnieje nakaz urzędniczy zobowiązujący do remontu w danych odstępach czasu. Takie założenie odgórne, kiedy znowu biesiada przy korycie.

    • 5 0

  • 3ci PAS !

    Mam nadzieję że w końcu główna autostradą między północą a południem Polski dorobi się conajmniej 3go pasa

    • 2 1

  • No, to do Krakowa teraz będzie szybciej przez Warszawę. (8)

    Ten odcinek nie jest jecze najgorszy. Prawdziwy problem zaczyna się od Dąbrowy Górniczej w stronę granicy. Tam nawierzchnia przypomina poligon czołgowy. Już przy 90 trudno utrzymać samochód na torze jazdy a na wybojach plomby z zębów wypadają. Jeżdżę tą trasą kilka razy w roku. Kiedy robili odcinek pomiędzy Piotrkowem a Częstochową ktoregoś dnia jechałem do Krakowa 12 godzin zamiast 6. Teraz znowu to samo.

    • 87 2

    • Noo jeszcze by musieli dokończyć odcinek od Płońska do Wawy..;]P

      • 5 1

    • Ja na tym odcinku jadę nie więcej niż 70 km/h (1)

      a też telepie.

      • 3 0

      • cóż to za samochód, może warto odwiedzić mechanika

        Ja dużym vanem jadę 100 i tragedii nie ma.

        • 0 1

    • (2)

      Podziękuj górnikom.

      • 2 1

      • Dziękujemy wam górnicy. (1)

        • 2 0

        • Uniewinnią Sławka Nowaka to się za te remonty dróg weźmie na poważnie.

          Chyba że wcześniej będzie ekstradycja na Ukrainę wszak Sławek Nowak oprócz tego że przyjaciel Tuska to jeszcze obywatel Ukrainy

          • 5 2

    • (1)

      Na śląskim odcinku popełniono błędy przy budowie. Czytałem, że zastosowano nowy rodzaj żużla czy jakiegoś kruszywa na podkład (na co inwestor wyraził zgodę - przedstawiono badania, że spełnia wszystkie niezbędne normy). Po jakimś czasie okazało się, że materiał miejscowo pęcznieje od wody i stąd mamy "fale Dunaju". Mimo ograniczeń do 80 km/h można dostać choroby morskiej. Z tego co widziałem, już latem rozpoczęto naprawę feralnych odcinków. Z drugiej strony, ciekawy jestem jaki byłby lament o partaninie, gdyby takie fuszerki odbywały się za Tuska - teraz jakoś o tym cicho.

      • 2 3

      • Ale odcinek A1 Pyrzowice-Piekary Śląskie powstał właśnie za Tuska, w latach 2009-2012 :)

        • 3 1

  • Teraz już wiem, dlaczego mamy niskie bezrobocie:

    "Zwolnienie z opłat nie oznacza jednak otwartych bramek. Podjeżdżając do bramek wjazdowych należy pobrać bilet, natomiast przy zjeździe z autostrady bilet należy przekazać inkasentowi, który otworzy szlaban."

    • 3 0

  • Mam pytanie

    Dlaczego Tusk oddał zarządzanie A1 POdmiotom zagranicznym ? Od lat nas doją i jeszcze będą.wybudowano za pieniądze podatników.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane