• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

850 mln zł na zakup pociągów na Pomorzu

Maciej Naskręt
24 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Do tej pory jednorazowo maksymalnie na zakup taboru kolejowego województwo wydało ok. 114 mln zł - na dostawę składów dla PKM. Teraz ta kwota ma wzrosnąć kilkukrotnie. Do tej pory jednorazowo maksymalnie na zakup taboru kolejowego województwo wydało ok. 114 mln zł - na dostawę składów dla PKM. Teraz ta kwota ma wzrosnąć kilkukrotnie.

Władze samorządu województwa pomorskiego planują kupić 34 elektryczne zespoły trakcyjne. Na ten cel potrzeba jednak aż 850 mln zł. Lwią część tej kwoty miałaby pokryć dotacja z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Unii Europejskiej. Niebawem ruszą prace nad studium wykonalności dla tego przedsięwzięcia. Pociągi będą jeździć m.in. po trasie PKM.



Czy Pomorze potrzebuje aż tak dużych inwestycji w tabor kolejowy?

Jeśli uda się zakupić 34 zespoły trakcyjne, będą to rekordowe kolejowe zakupy taboru przez samorząd województwa.

Urzędnicy oszacowali, że na tego typu przedsięwzięcie potrzeba aż 850 mln zł. Oznaczałoby, że średnio za jeden skład samorząd skłonny jest wydać 25 mln zł. Dla porównania trójmiejski przewoźnik - Szybka Kolej Miejska - zapłaci lada dzień za jeden pociąg serii Impuls jego producentowi z Nowego Sącza - firmie Newag - ok. 17,8 mln zł.

- Oczywiście zakup 34 składów to nasze oczekiwania. Pamiętajmy, że w konkursach na środki unijne będą startować też inne samorządy, będzie więc rywalizacja o każdą złotówkę. Może się okazać, że nasze przedsięwzięcie jest wymagające finansowo, więc trudno będzie nam pokryć jego koszty z programu RPO dla województwa pomorskiego, dlatego ubiegać się będziemy o dotacje z programu krajowego POIiŚ - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
Władze samorządu województwa mają też nadzieję, że ich projekt uda się dofinansować w 85 proc. z budżetu unijnego. Oznaczałoby, że w budżecie samorządu należałoby znaleźć jeszcze nieco ponad 127,5 mln zł.

Co ważne, na ten rok samorządowcy zapisali ok. 233 tys. zł na przygotowanie studium wykonalności, które jest niezbędnym dokumentem do ubiegania się o jakiekolwiek środki unijne.

Gdzie trafiłyby nowe składy?

Z przygotowanego przez urzędników Regionalnego Programu Strategicznego wynika, że 14 z planowanych 34 elektrycznych zespołów trakcyjnych zastąpiłoby szynobusy obecnie kursujące z Trójmiasta na Kaszuby w ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Powodzenie tych planów uwarunkowane jest elektryfikacją linii kolejowej PKM, a także szlaku z Gdyni do Kościerzyny. Tym zadaniem zajmuje się spółka PKP PLK. Niedawno opisaliśmy szczegółowo plany zarządcy linii kolejowych, z których wynika, że oprócz elektryfikacji, na trasie od Osowy do Kościerzyny powstanie też - dla lepszej przepustowości - drugi tor.

Pozostałe 20 składów zasiliłoby inne szlaki na Pomorzu. Część nowych pociągów zastąpiłoby wysłużone już kolejki serii EN-57, które mają za sobą miliony kilometrów.

Zmodernizowany skład serii EN57 z budżetu samorządu województwa i UE dla Przewozów Regionalnych. Zmodernizowany skład serii EN57 z budżetu samorządu województwa i UE dla Przewozów Regionalnych.
Rekordowe zakupy

Ostatnie tak duże zakupy taboru przez samorząd województwa pomorskiego to kontrakt z 2014 rokuw sprawie dostawy 10 spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń kolejowych przez linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Umowa opiewała na kwotę 114 mln zł.

Warto podkreślić, że w zasobach województwa są 24 elektryczne zespoły trakcyjne. Niedawno marszałek zlecił modernizację jednego z nich (serii EN57) za kwotę aż 9 mln zł. Z tego powodu samorząd naraził się na krytykę ekspertów branży kolejowej, bowiem ich zdaniem lepiej byłoby zamówić nowy skład w cenie od 15 do 18 mln zł.

Tak wysokie koszty modernizacji składów władze województwa tłumaczą tym, że w całości odtwarzają elektryczny zespół trakcyjny.

Miejsca

Opinie (163) 7 zablokowanych

  • nowe pociągi

    pierwszy być może pojawi się w 2030 roku

    • 0 0

  • Prawda

    I cisza... Grobowa cisza.. Skoro obiecali to teraz mogą te 5 kolejnych lat popierdziec w stolki

    • 0 0

  • Adamowicz kiedyś odpowie za to wszystko, tak słychać na ulicach (3)

    Polacy nie chcą takich kosztownych zakupów przez POwskich zdychających pokiszczakowych układowiczów. Gdańsk wróci w ręce Polaków Patriotów Prawa i Sprawiedliwości. Ludzie w Gdańsku obudzili się i poznali prawdę o szambie pełowskim

    • 1 5

    • masakra (2)

      Ale ktos ma zrytą banie

      • 4 1

      • Polaków już nic nie powstrzyma od zbudowania Niepodległej Polski (1)

        a syf lewacki zniknie raz na zawsze i nie będzie pluł na Polskę i Polaków

        • 0 3

        • A co Ty i Twoja jedynie słuszna opcja do tej pory zbudowaliście?

          Szanse już mieliście? Parę przykładów proszę.

          • 0 0

  • (1)

    Nie jestem za PISem ale Marszałku odejdź.wstydu oszczędź. Albo Tobie źle doradzają albo...

    Ludzie nie wspominajcie o PKP winę ponosi tylko urząd Marszałkowski. To on obecnie jest organizatorem przewozów w województwie. To jego urzędnicy tak pięknie zaniedbania przewozy.

    Wybrano przewozy regionalne w Gdyni jako przewoźnika wojewódzkiego. A to jednostka rodem z PRLu. W składzie taborowym ma same trupy i kilka wyklepanych jednostek. Ale tylko ostatnia skromna modernizacja miała sens elektrycznych Ezt.

    W winnych województwach powstają koleje Marszałkowskie. Który rozsądny marszałek to już dawno pogonił Przewozy Regionalne. Wogóle jest inaczej. Województwa łączą siły - wspólnie występują o dofinansowanie

    • 4 0

    • Proszę parę konkretnych przykładów

      • 0 0

  • xyz123a (2)

    Powiedzmy sobie prawdę - tak zapuszczonego regionu jak woj. Pomorskie nie ma w skali kraju. Większość samorządowych przewoźników jeździ już od dawna nowymi składami (fliratami etc). W województwie Pomorskim nastąpił upadek kolei regionalnych. Skala zaniedbań jest olbrzymia. Wystarczy wejść na profesjonalne portale kolejowe jak np. rynek kolejowy i poczytać artykuły oceny opinie tam zawarte. Są niszczące dla Przewozów Regionalnych w Gdyni jak i dla Urzędu Marszałkowskiego woj. Pomorskiego.

    Panowie redaktorzy. Piszecie o kupnie EZT czyli elektrycznych zespołów trakcyjnych później piszecie o trasie PKM. Czy ktoś z Was widział słupy trakcyjne (elektryczne) na linii pkm - podpowiem nie ma ich. Tam jeżdżą jednostki spalinowe (bo tak niby taniej).

    20 składów na Pomorzu? Tylko 20? Za 5 lat gdy dostarczą te marne 20 jednostek większość składów PR Gdynia będzie miał 30-40 lat.
    To trupy.

    Na E65 (Kierunek Malbork/Tczew/Iława) gdzie jest prędkość 160km/h składy PR Gdynia obecnie jeżdżą z Vszlakową 40-50km.

    Inne województwa często biedniejsze jak warm-mazurskie już dawno mają nowe jednostki. Woj Pomorskie czas budzić się z letargu... żyjecie? Co wy robicie tam całymi dniami ?

    Zakupy tej wielkości nie są żadnym wyczynem. Co rok inne województwa kupują po kilkanaście nowych jednostek.

    Województwo Pomorskie od 50 lat nie kupiło żadnej - podkreślam żadnej - nowej jednostki (EZT). Za co im płacą....

    • 14 0

    • przynajmniej nie mamy

      z tego tytułu długów. czekasz tak długo, to sobie kup najnowsza drezynę i zap...aj indywidualnie po torach bezspalinowo

      • 1 0

    • Sama prawda, podpisuje sie pod tymi slowami.

      Pomorska kolej aktualnie cechuje..... Zapasc i nedza taborowa

      • 4 0

  • proszę o precyzyjną informację, na ile samorząd województwa zadłuży (4)

    z tego tytułu województwo i jaki jest plan spłaty tego zadłużenia w kolejnych latach.

    Jeśli zarząd kupuje te składy za gotówkę, to bardzo przepraszam, że zabrałem głos w tej sprawie. Proszę o kolorowe zdjęcie tej gotówki w walizkach przed dokonaniem transakcji.

    • 3 2

    • Specjalista (2)

      Skoro inne województwa potrafią kupować co rok po kilkanaście składów to dlaczego Woj Pomorskie tego nie potrafi? Od 50 lat nic nie kupili. Nawet woj. warm-maz ma nowe jednostki.

      • 4 0

      • mój znajomy ma nowoczesny płaski telewizor

        ale nie ma za co ogrzewać mieszkania.

        • 0 0

      • skoro ktoś jest debilem

        to Ty też musisz być. województwo pomorskie ma trochę do oddania za budowę stadionu i aktulny projekt pkm, teraz konsekwetnie trzeba dołożyć kredytu w tabory, bo kij..wo by wyglądało, że tyle floty poszło w uspanie górek i położenie torów, a nie ma czym dygać. z województwem będzie jak z zusem, istnieje tylko wirtualnie...

        • 0 0

    • Myślenie o spłacaniu kredytu jest mało atrakcyjne

      • 0 0

  • Fajnie te nowe składy są bardzo ciche (5)

    Mieszkam przy torach we Wrzeszczu i głośniej słychać tramwaje na Grunwaldzkiej 200 m dalej niż te nowe składy 20 m od okna.

    • 102 10

    • CYSORZ !!! - to ma klawe życie .... :)

      oraz wyzywienie klawe....

      • 0 0

    • Jak dla mnie to jest argument za (3)

      • 14 2

      • ale przez to będzie więcej ofiar śmiertelnych na torach jak nie słychać że coś jedzie (2)

        • 6 32

        • Ofiar śmiertelnych dzików

          • 4 1

        • Za lazenie po torach mandat powinien byc w wysokosci minimum 5000pln.

          • 16 0

  • Dlaczego nie zrobiono od razu elektryfikacji PKM? (16)

    Kocham ten kraj, a pamiętam, że na początku mówiło sie o wspólnym torze tram-kolej. Później że już tylko elektrycznie a na koniec zrobiono spalinowo. Teraz kupić chcą elektryczne na linię spalinową - oczywiście do tego czasu się zelektryfikuje - a to już tylko kilkanaście lat.

    P.S. w latach 80-tych mówiło sie dużo o elektryfikacji linii 201 do Kościerzyny, nawet dokumenty są ... i mamy rok 2016 gdzie przewozy na tej linii sa 100 razy mniejsze.

    • 92 28

    • (7)

      To naprawdę proste - nie starczyło kasy.

      • 8 11

      • to akurat nie byl powod (5)

        Chodzilo o to, ze linia Gdy-Kos nie jest zelektryfikowana. Nie wiem, co to ma wspolnego z linia PKM, ktora moglaby juz zostac zelektryfikowana teraz.

        Jednak to byla oficjalna wersja. Elektryfikacja ma ponoc kosztowac 20 mln.

        • 5 2

        • (2)

          Ma to wspólnego, ze KE by nie sfinansowała elektryfikacji połowy trasy jeśli i tak musiałyby po niej jeździć pociągi spalinowe (przez brak elektryfikacji części należącej do PLK).

          • 5 0

          • A to (1)

            zanim się rozpoczęło pracę, nie można się było porozumieć w sprawie elektryfikacji i drugiego toru do Kościerzyny z PLK?! To jacyś Marsjanie, że się nie udało marszałkowi posklejać tych dwóch rzeczy???

            • 0 3

            • Nie wiem ile zyjesz w tym kraju...

              ..ale ty chyba nie wiesz jak działa taka instytucja jak PKP PLK... Jak by Marszałek w swoim czasie nie wziął sprawy w swoje ręce...dalej byśmy rozmawiali!!
              Teraz cos tam się niby ruszyło, ale elektryfikacja to raczej kwestia 2020, niż wczesniej...
              A jesli 2 tor...to juz magia ;)

              • 0 0

        • w linkowanym artykule mowa o 80-100 mln (1)

          no ciekawe...

          • 1 0

          • ...

            Faktycznie, współfinansując budowę podstacji trakcyjnej na Osowie, powinno się to zamknąć w kwocie 50mln zł dla linii PKM

            • 0 0

      • U nas nie wystarczylo ? W bogatym 3city nie wystarczylo ?

        A jak to mozliwe, ze starczylo w Swietokrzyskim, Podkarpackim, Lubuskim, Zachodniopomorskim, Warminsko-Mazurskim, i innych ???

        • 1 3

    • ... (1)

      Czyli należało zrobić elektryfikację PKM i jaki tabor kupić?
      Co napisać we wniosku o dofinansowanie?
      Że będzie się jeździło taborem spalinowym po zeelektryfikowanej linii?
      Czy może puszczać składy elektryczne z Wrzeszcza na Lotnisko, a dalej podstawiać spalinowe i na Kaszuby?
      I dochodzi kwestia że trzeba mieć taki i taki tabor zakupiony.
      Powiedz mi jakbyś to widział ???

      • 10 5

      • Istnieje tabor elektryczno-spalinowy, do naszego województwa moim zdaniem idealnie sie nadający. Pkm(gdyby była zelektryfikowana), Gdynia-Chojnice, Gdynia lub Gdańsk-Hel.

        • 0 0

    • Dlaczego nie zelektryfikowano do tej pory linii PKM będącej jej własnością i linii Gdynia Kościerzyna

      Pytajcie o to szefów PKP PLK.
      PS.Boje się że znowuoja wypowiedź Szanowna Redakcja usunie,tylko nie rozumiem dlaczego?!

      • 4 1

    • Elyktryfikacja nie ma ekonomicznego czy ekologicznego sensu!!! (1)

      Pytajcie
      inżynierów !!

      • 1 16

      • ...

        Ekonomiczny ma o tyle, że na linii o takich nachyleniach puszczanie składów spalinowych jest bardzo paliwożerne to po pierwsze, po drugie żyłuje podzespoły napędowe, po trzecie nie ma możliwości odzyskiwania energii kinetycznej przy hamowaniu jadąc do Wrzeszcza.
        No i oczywiście składy elektryczne mają lepsze przyśpieszenie co pozwala skrócić czas podróży, a to chyba najważniejsze dla pasażera

        • 22 2

    • Pretensje nie do PKM,ale do Kierownictwa PKP PLK

      • 11 1

    • Milion razy o tym pisali, więc poszukaj sobie...

      • 5 7

    • Wojewodztwo Pomorskie to nie tylko PKM, czy 201 do Koscierzyny.

      Wojewodztwo Pomorskie, to przedewszystkim bardzo intensywny ruch pociagow regionalnych na trasie z Gdyni do Malborka i dalej obslugiwane po za wojewodztwo do Elblaga. A takze do Smetowa i dalej do Laskowic Pomorskich a nawet Bydgoszczy. Wszystko przez Gdansk, Tczew. Wszystkie wymienione trasy obsluguje UM Pomorski. A przewoznikiem sa Przewozy Regionalne.

      • 34 3

  • SKM niech patrzy i się uczy (5)

    Trzeba kupować nowe a nie wiecznie modernizować kible EN57

    • 15 4

    • SKM (3)

      Tylko że to właśnie SKM kupuje jako pierwsza nowe. Czytaj artykuł ze zrozumieniem.

      • 1 5

      • Specjalista

        2 szt na kilkadziesiąt. W takim tempie wymiany taboru doczekają nasi wnukowie.
        Wszędzie sie da w Polsce tylko u nas sie nie da bo nie ma kasy..
        Cała Polska jeździ luksuwowo a u nas jak w bangladeszu.

        • 0 1

      • 2 nowe na 50. Reszta modernizowane kilble albo złom (1)

        • 0 1

        • Zapłacisz za bilet 15 zł zamiast 5zł

          to ciekawe czy Ci entuzjazm pozostanie...
          Samochody też wszyscy pasażerowie nowe mają, bo stare to złomy?

          • 1 0

    • a z buta to nie laska, tylko du@#ke wozic.

      • 4 1

  • PO (2)

    PO tyle kasy przepu tała, że teraz nie starcza na wkład własny..

    • 14 6

    • xyz

      To troszkę śmieszne że cała Polska wozi się luksusowymi jednostkami a w naszym województwie jak w bangladeszu.

      Całe szczęście że ten złom PR Gdynia nie przejdzie kolejnych napraw rewizyjnych.

      • 0 1

    • No dokladnie... a wieczorkiem urzedas z PO klepie po d*psku zonke, pija piwko i przeliczaja kaske!!!! A my masa za 1350 pln tyramy. Oby tobsie zmienilo bo Narod zniszczy tych ludzi. Kajetan pomoze:)

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane