• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

9 czy 12 mln pasażerów na gdańskim lotnisku w 2040 r.?

MKo
10 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Prognoza ekspertów z IATA zakłada, że za niespełna dwie dekady lotnisko w Gdańsku będzie obsługiwać prawie 10 mln pasażerów rocznie. Analizy samego lotniska mówią o 12 mln. Prognoza ekspertów z IATA zakłada, że za niespełna dwie dekady lotnisko w Gdańsku będzie obsługiwać prawie 10 mln pasażerów rocznie. Analizy samego lotniska mówią o 12 mln.

9,6 mln obsłużonych pasażerów na gdańskim lotnisku w 2040 r. to prognoza Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) przygotowana na zlecenie powstającego w Baranowie k. Warszawy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Według opublikowanego raportu ruch lotniczy we wszystkich regionalnych portach lotniczych do stanu sprzed pandemii powróci w 2024 r. Władze gdańskiego lotniska oceniają, że prognoza ekspertów jest niedoszacowana i za niespełna dwie dekady lotnisko w Gdańsku obsłuży nawet 12 mln pasażerów rocznie.



Powstanie CPK będzie miało wpływ na liczbę pasażerów lotniska w Gdańsku?

IATA to organizacja z ponad 70-letnią tradycją, reprezentująca ok. 290 linii lotniczych w 120 krajach, co stanowi 83 proc. całkowitego ruchu lotniczego.

To jej Centralny Port Komunikacyjny zlecił opracowanie analizy prognozowanego ruchu lotniczego w naszym kraju z uwzględnieniem wybudowania Portu Solidarność w 2027 r.

Opracowany raport uwzględnia bieżącą sytuację rynku lotniczego, przebieg pandemii, czynniki makroekonomiczne i demograficzne, tendencje rozwoju linii lotniczych czy strategie rozwoju przewoźników.

Prognozy przygotowane przez IATA przewidują, że ruch lotniczy w Polsce powróci do poziomu sprzed pandemii, czyli do ok. 50 mln pasażerów, w 2024 r. Prognoza zakłada, że w 2040 r. ma to być już ok. 100 mln, zaś w 2060 r. nawet 140 mln pasażerów.

Ruch lotniczy w kraju będzie rósł przez najbliższych kilkadziesiąt lat. Ruch lotniczy w kraju będzie rósł przez najbliższych kilkadziesiąt lat.
- Prognozy mówią jasno: czeka nas nie tylko powrót do wyników sprzed pandemii, ale dalszy dynamiczny wzrost rynku po 2024 r. - twierdzi Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK. - Dzięki wybudowaniu Portu Solidarność przyciągniemy do 2060 r. ok. 850 mln pasażerów. Trudno o bardziej niepodważalny argument za budową CPK. Cieszę się, że tak uznana instytucja jak IATA dostrzega wartość naszego projektu i mówi wprost, że bez niego nie zrobimy kroku naprzód.

Lotnisko w Gdańsku w 2040 r. - 9,6 czy 12 mln pasażerów?



Jak za niespełna dwie dekady na tle konkurencji wypadnie lotnisko w Gdańsku? Według ekspertów Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy będzie wówczas obsługiwać ok. 9,6 mln pasażerów w skali roku.

To o 4,3 mln więcej niż w rekordowym 2019 r., gdy lotnisko w Rębiechowie obsłużyło 5,3 mln pasażerów. Po wybuchu pandemii przed dwoma laty rok 2020 zamknął się na poziomie zaledwie 1,7 mln pasażerów, a w ubiegłym roku udało się obsłużyć 2,1 mln osób.

Jak szacunki ekspertów oceniają władze portu? Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska, twierdzi, że prognoza jest niedoszacowana.

Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie ma w 2040 r. obsługiwać nawet 46 mln pasażerów w skali roku. Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie ma w 2040 r. obsługiwać nawet 46 mln pasażerów w skali roku.
- Z naszych analiz wynika, że do tego czasu obsłużymy już ok. 12 mln pasażerów. Ale to tylko prognozy, a te mają to do siebie, że lubią się zmieniać. Byłbym więc ostrożny w kategorycznym stwierdzeniu, że tak właśnie będzie. Przy tym zgadzam się z przewidywaniami dotyczącymi powrotu do ruchu sprzed pandemii. Podobnie jak IATA też uważam, że nastąpi to za ok. dwa lata - mówi Kloskowski.
Jeśli przewidywania branży się potwierdzą, będzie to oznaczać, że za 18 lat lotnisko w Gdańsku nadal będzie trzecim co do wielkości portem lotniczym w kraju. Pierwsze miejsce od zlikwidowanego stołecznego lotniska im. Fryderyka Chopina przejmie CPK z prawie 46 mln pasażerów rocznie, a drugie miejsce przypadnie lotnisku w Balicach z 13,6 mln pasażerów.

- Nie sądzę, by CPK było dla nas konkurencją. Jeśli zabierze nam jakichś pasażerów, to tych z połowy drogi między Gdańskiem a Warszawą, czyli np. mieszkańców Bydgoszczy, którzy dziś mogą zastanawiać się, czy lecieć od nas, czy jechać autem do stolicy. Jeszcze 10-15 lat temu było więcej osób gotowych na kilkugodzinną podróż autem czy nawet autobusem do innego miasta, by stamtąd lecieć gdzieś dalej. Dziś zrobiliśmy się wygodniejsi i wolimy latać ze swoich portów, które mamy na wyciągnięcie ręki - ocenia Kloskowski.

Część pirsu już działa



  • Z nowej części powstałego pirsu skorzystali we wtorek rano pierwsi pasażerowie, którzy do Gdańska przylecieli z Amsterdamu.
  • Z nowej części powstałego pirsu skorzystali we wtorek rano pierwsi pasażerowie, którzy do Gdańska przylecieli z Amsterdamu.
  • Z nowej części powstałego pirsu skorzystali we wtorek rano pierwsi pasażerowie, którzy do Gdańska przylecieli z Amsterdamu.
We wtorek w nowej części rozbudowanego terminalu T2 pojawili się pierwsi pasażerowie. Z nowej infrastruktury skorzystali podróżni, którzy przylecieli przed południem z Amsterdamu liniami KLM.

Pirs zachodniego terminalu nadal jest w budowie, a pasażerom udostępniono na razie jego parterową część. Według przyjętego harmonogramu wszystkie prace powinny zakończyć się w połowie roku.
MKo

Miejsca

Opinie (133) 7 zablokowanych

  • bez przesady z tym lotniskiem (14)

    albo droga turystycznie skandynawia albo anglia, żeby latać do roboty. Też mi atrakcja

    • 24 19

    • I dzikie parkingi w błocie (2)

      • 5 8

      • (1)

        Akurat Parking w Gdańsku jest jeden z lepszych i najtańszych w Polsce. Widać mało bywasz na lotnisku.

        • 6 0

        • mało wiesz o parkingach

          • 0 3

    • Brawo Gdansk Brawo Pani prezydent

      proponuje podstawic nowa atrkacje z gdanska na szadółki , ten cudowny fetor ktory wypuszczacie dla ludzi ciagnie sie na wiele dzielnic czasem nawet dochodzi do oliwy , dziekujemy naszej cudownej wladzy za to co robia dla naszych dzieci i tym czym oddychamy tu ! brawo cudowni jestescie

      • 2 7

    • Mów za siebie (8)

      za śmieszne pieniądze masz całą Europę, regularnie zmieniają destynacje, przed covidem dawałem radę 5- 6 razy w roku polecieć do Portugalii, Hiszpanii, Włoch, Grecji na wyspy i na kontynent, Francji, Niemiec czy Austrii, za każdym razem w inne miejsce...

      Teraz to trochę bieda, ale da radę w ciepłych sezonach.

      To że Ty nie potrafisz, nie oznacza że "żadna atrakcja"

      • 10 6

      • "..destynacje" (7)

        jprdl, następny zryty

        • 7 9

        • Nie znasz takiego słowa? Tzn kierunek (2)

          A dokładniej docelowy kierunek podróży a nie pośredni wiec znaczenie tego słowa jest poprawnie użyte. Nie wszyscy na tym portalu to pracownicy produkcyjni

          • 7 4

          • Produkcyjni wytwarzają podatki które ty zjadasz pasozycie

            • 4 2

          • to zwykły troll pcimsko-płocki, nie ma sensu mu odpowiadać

            • 3 0

        • Słownik Języka Polskiego (2)

          destynacja

          1. środowiskowo: cel podróży;
          2. dawniej: przeznaczenie

          • 2 1

          • przykład makaronizmu (1)

            i zmienionego znaczenia - czyli naleciałość.
            Podobny ślad to angielskie destiny
            destinatio (łac) - to miejsce przeznaczenia i nie jest to zwrot środowiskowy a dokładne tłumaczenie. Pytaniem jest, czy jego stosowanie jest uzasadnione.
            Moim zdaniem nie.
            To raczej nowomowa marketingowa.
            Szanujmy swój język, bo przesunięcia semantyczne robią nam wodę z mózgu.

            • 2 3

            • To zależy

              Czy swoją wiedzę opierasz o googla czy jesteś specjalistą w sektorze turystycznym i czytasz tudzież piszesz publikacje naukowe w tymże obszarze. Bo jeśli wrócimy do tematy artykułu to aktualna oferta destynacji lotniska w Gdańsku jest beznadziejnie uboga i bez podaży ( czyt. oferty) to lotnisko się nie utrzyma. Na razie, jak wielu internautów podkreśla, jest to miejsce do przerzutu siły roboczej . Nie każdemu się chce lecieć przez Warszawę lub Amsterdam bo to dodatkowe kilka godzin podróży. Trochę szkoda. . Na razie z dobrych propozycji to Chania od końca marca, Wenecja i Santorini . Kupiłem bilety na te wszystkie loty ale już tam byłem wiec taka sobie atrakcja

              • 1 2

        • PIS-owcy poza oligarchami i tak nigdzie nie latają

          • 2 0

    • Siedź dalej w swojej jamce

      • 3 0

  • (6)

    Przecież przyrost naturalny siada,rodzi się mniej dzieci.Jak powstanie CPK to też Gdańsk będzie jedynie małym Hubem,jedynie pracujący w Norłej będą latać,względnie pasażery do Hurghady na all inklusiw.Także w 2040 będzie max 2 mln pasażerów.

    • 19 23

    • Świat nie składa się tylko z takich leszczy jak ty. (4)

      Ahahahaha.

      • 9 16

      • Ale was za mało jest na tym UG, żeby spowodować wzrost (1)

        • 10 4

        • tym bardziej, że to co zwykle stosowane jest do przyrostu

          na UG stosowane jest do robienia kasy...

          I dosłownie...
          I w przenośni...

          • 3 1

      • Te wypociny Svena są jak zwykle na poziomie chłopka roztropka :) Chłopina jak zwykle się ośmiesza :) (1)

        • 7 3

        • siedzi na swym stryszku wybity z orbity

          • 7 2

    • Swąd-cjuszku - jesteś taki naiwny

      gdy wierzysz w swoje trollowanie

      • 2 1

  • chyba IATA wie co pisze? (7)

    warto słuchać specjalistów

    • 10 7

    • nie warto sluchac ekspertow

      bo nie chca realizowac naszego programu

      • 7 1

    • CPK nie powstanie. (2)

      • 7 2

      • Dokładnie (1)

        Nic nie zrobili, nic nie powstanie, wydmuszka dla wygodnych pensyjek w zarządzie.

        • 6 1

        • Zrobili

          Nawet już prawie rozstrzygnięto konkurs architektoniczny na projekt lotniska. To nie są niestety Chiny żeby budować takie lotniska w dwa lata od pomysłu.

          • 0 3

    • IATA (2)

      to zakłada że ono powstanie, a nie oszukujmy się... Budowa dróg zwolniła, nie mówiąc o kolei, bo nie ma pieniędzy na tempo jak przed 500+, inflacja rośnie, a oni wciskają kit, że zrealizują największą pojedynczą inwestycję wolnej Polski... IATA patrzy tylko na perspektywy rozwoju portu, a nie ogólnej infrastruktury. Jakoś TOR będący główną grupą doradców gospodarczych ds. infrastruktury w kraju NIGDY nie poparł idei CPK. A w przeciwieństwie do IATA patrzą na całokształt.

      Ale za to można dać znajomym ekstremalnie wysokopłatne stanowiska w zamian za pompowanie bańki propagandy.

      • 4 3

      • co ma do tego 500+ ? wiesz jaki to znikomy procent budżetu?

        nie powtarzaj partyjnej propagandy

        • 3 7

      • Budowa dróg zwolniła?

        Człowieku ty ruszasz się w ogóle za Trójmiasto? Na całych Mazurach budują ekspresowki. W lubuskim powstawała już cała S3. S5 otwierają w tym roku odcinek nowe marzy Bydgoszcz czyli mamy bezpośrednie połączenie ską do poznania. Weź ty wyjdź z przed telewizora

        • 3 3

  • Czyli do 2040 nie będzie pasażerskiego lotniska w Gdyni? (2)

    Nie zależnie czy będzie to 9 mln czy 12 mln pasażerów w 2040 r. wynika z dwóch niezależnych analiz że do tego czasu nie zostanie uruchomione dla ruchu pasażerskiego lotnisko Gdyni?!

    • 21 11

    • PO co lotnisko w Gdyni,skoro jest w Berlinie?

      • 10 13

    • Arturek pęka z schadenfreude, bo Gdyni się nie udało. To jedyne źródło radości w jego życiu. Nie bądź jak Arturek...

      • 2 1

  • CPK nie odbierze pasażerów Gdańskowi (6)

    Patrząc na naszą władze, ich zapędy do tworzenia sensownej infrastruktury są raczej znikome. O ile CPK raczej powstanie, o tyle kolej którą pokonasz odległość z Gdańska do CPK w czasie podobnym do czasu boardingu, no raczej u nas to się nie stanie. Kupę kasy wyrzucono na lotniska regionalne, po to żeby teraz budować jedno wielkie centralne. Gdzie tu sens? Z drugiej strony już się odchodzi od wielkich hubów. Bo sprawę załatwiają inne samoloty niż a380 i 747 od których też się odchodzi. Śmiem przypuszczać że za kilkanaście lat będzie można polecieć z Gdańska, Krakowa i Warszawy bezpośrednio samolotem a321 do Nowego Jorku i huby już nie będą potrzebne

    • 17 9

    • Jak na razie to linie lotnicze (1)

      Tną połączenia z Gdańska

      • 4 5

      • Skończy się cyrk pandemiczny to wszystko szybko wróci do normy.

        • 4 4

    • Tak

      Ale nie wiadomo. Z A321 ULR masz nawet całą główną Japonię w zasięgu, ale kwestia czy podatki i monopol lokalnych low-costów na to pozwoli

      • 3 1

    • Mylisz się. (1)

      Lubię czytać komentarze takich ignorantów. Teraz na rynku długich połączeń dominują samoloty takie jak A350, A330, B787, B777. Są nieporównywalnie większe i bardziej ładowane od A321, który faktycznie zasięg ma długi ale nie ma tylu miejsc. Istotą Hubu jest to żeby załadować takie maszyny jak te wcześniej wymienione do fulla ponieważ wtedy linie więcej zarabiają na jednym połączenie.

      • 0 2

      • No właśnie o to chodzi

        A380 i 747 też są ładowniejsze od A350, A330 B787 i B777 a mimo to bardziej się opłaca latać tymi mniej ładownymi, dlatego era wielkich A380 już się skończyła. Mówię o tym że wszystko idzie w stronę odchodzenia od hubów i może dojść do tego że technologia pójdzie tak do przodu że małe samoloty typu A320 będą wykonywać loty transatlantyckie.

        • 0 0

    • No popatrz a niemcy chcą kołchoz europejski budować !

      • 0 0

  • Ale czy CPK powstanie? (3)

    Przecież ten projekt nie ma sensu... Jeśli zmieni się władza to CPK pójdzie do kosza.

    • 25 14

    • CPK jest dokładnie tak potrzebny jak przekop mierzei czyli nikt nie wie po co jest ten `Miś` :) (2)

      • 11 8

      • w szczególności nie wiesz ty

        więc nic sensownego nie wymyślisz...

        • 2 3

      • Nie wie ciemnota pełowska ale Polki i Polacy dobrze wiedzą !

        • 1 0

  • 50% w Gdańsku to zarobkowi emigranci !!Kiedys sie to skonczy wtedy bedą plakac o dotacje z kasy podatnika

    • 16 11

  • Jeśli Gdańsk dalej będzie mieć tak ubogą siatkę połączeń to nie wróżę naszemu lotnisku zbyt dużego wzrostu..

    • 19 11

  • Nie ma szans na powstanie CPK. (1)

    Projekt zostanie zawieszony po wyborach.

    • 18 12

    • No tak bo Donald szkodnik przejmie władze :)

      • 5 6

  • a może 0 (1)

    • 6 4

    • Masz problemy z arytmetyką

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane